Plaatje. Vrouw schrijft boek over wiskunde-onderwijs, snapt wiskunde niet
Ach joh maakt het uit

Is dit nou wat ze bedoelen met het dekoloniseren van de wiskunde? Bovenstaand plaatje (via) komt uit het boek Math-ish. Finding Creativity, Diversity, and Meaning in Mathematics. U denkt misschien: haha, een dom plaatje van iemand die niks van wiskunde snapt maar wel een heel boek volleutert over diversiteit, tot u de achterflap leest. "Dr. Jo Boaler is a professor of mathematics education at Stanford University." Nogmaals. Deze vrouw is hoogleraar op Stanford in wiskundeonderwijs. Stanford. Wiskunde. Onderwijs. De academische wereld is dus zo ingericht dat je op Stanford hoogleraar wiskundeonderwijs kunt worden en dit in een boek schrijft. Jo Boaler is bovendien medeontwerper van het controversiële nieuwe wiskundecurriculum in Californië. Nogmaals. Hoogleraar. Wiskunde. Onderwijs. En reken maar dat dit soort denken al lang is doorgedrongen tot het onderwijs in Nederland. Anders was FoutloosRekenen.nl geen reteslimme onderneming, maar gewoon een overheidswebsite. Zin in de toekomst!
Dit wil je ook lezen


Schitterend. Nieuwe privéschool in Het Gooi voor kinderen met 'specifieke behoeftes'
Mensen erváren een onderwijscrisis


Feynman en/of Feiten – COP29 werd flop29
Hoeveel diplomaten zijn er nodig om een lampje te vervangen?


Inspectie van het Onderwijs inspecteert onderwijs niet
Dat is een ONVOLDOENDE

Feynman en/of Feiten – Betekenisvol Bètaonderwijs
Basisvaardigheden leer je pas echt in bètavakken

Feynman en/of Feiten – Reken er niet op
Taal, rekenen en burgerschap zijn de eerste stapjes naar veel grotere doelen

COLUMN. Dit gaat er fout in het onderwijs
Het is niet de overbelasting, stupid!

Feynman en/of Feiten – Natuurkunde uitgekleed
Exacte vakken maken plaats voor politieke ideologie