achtergrond

Geenstijl

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

Camper week vast in Drents vlonderpad, bergingsbedrijf ingeschakeld wegens 'kwetsbare natuur', eigenaar haalt camper zelf weer weg

Once Upon a Time in... Grolloërveen

Daar staat de camper

In het Drentse natuurgebied Grolloërveen, iets ten zuiden van Johan Derksen, nam de bestuurder van een camper op een dag de verkeerde afslag en reed zich vast in een vlonderpad. Dat ding weer loskrijgen ging niet zomaar: "Dat levert de nodige risico's voor de natuur op. Het pad ligt midden in het Grolloërveen, een kwetsbaar natuurgebied. Het is daarom belangrijk dat de camper tijdens het weghalen geen olie of andere chemicaliën gaat lekken. Bovendien zitten we midden in het broedseizoen." Tja, dan komt Denkend Nederland in actie! In een week tijd werd er geëvalueerd en nagedacht, werd er een plan gemaakt, gaf meelevend Nederland tips, kwamen boswachters (bekend van wapens) niet meer aan hun werk toe, werd een legerheli (chinook) overwogen, werd er heel veel hoop opgegeven en kwam men uiteindelijk tot een oplossing in de vorm van een bergingsbedrijf, dat nog wel moest wachten op groen licht van de verzekeraar. Kijk, in al dat nadenken gaat best wat tijd zitten, dus bedacht de eigenaar in de tussentijd dat ie denkend Nederland wel even zou aftroeven door gewoon te doen en z'n camper zelf maar uit het slop te trekken. En zo geschiedde: "De gaten zijn gedicht, de camper is opgekrikt en met behulp van rijplaten kon het voertuig naar achteren rijden." Ja geef die man subiet een standbeeld. Of een nieuwe camper.

Kansloze Duitse visfluencersplaag ongehinderd verder

PAPIERE BITTE

Vispas laten zien

Nederland wordt overspoeld door mofjes die bij ons de vis uit het water hengelen. In Duitsland is een visvergunning duur & ingewikkeld, hier kost een Vispas maar een paar tientjes per jaar. Bovendien hebben wij veel water en veel vis. En dus zijn er inmiddels al 120.000 Duitsers met een oer-Hollandse vispas. Dat heeft mede te maken met VISFLUENCERS: "Steeds meer Duitse visfluencers nemen video’s op in Nederland. Die video’s gaan rond en brengen mensen op ideeën." He maar vraagje: wie van jullie heeft weleens gefist?

Na klarrrrrrrr Amsterrrrdammmm

Zander fischen

Pannekoeken voeren wolf pannekoeken

Straks krijgt een wolf nog darmkrampjes door al die Van Gilse schenkstroop op z'n schijven

wolf pannekoeken voeren

Die gore wolf in Epe heeft de hond van de schaapsherder al opgevreten (daar lopen nu twee kuddebeschermingshonden bij dus nu durft die miet niet meer) en nu is hij toe aan het toetje. PANNEKOEKEN. Nu zit er in de bossen bij Epe een uitstekend pannekoekenrestaurant en kennelijk zijn daar mensen die wolven pannekoekjes voeren. En zo gaat die wolf mensen associëren met vreten en is het geen wolf meer, maar gewoon een valse teirnghond die alleen maar meer vreten komt halen bij de mensen. De gemeente heeft bordjes opgehangen dat het beest niet gevoerd mag worden, ook geen pannekoeken. Maurice la Haye van de Zoogdiervereniging: "Als er signalen zijn dat een wolf gevoerd is, schiet het dier dan dood." Het is niet bekend of de wolf een voorkeur heeft voor stroop, poedersuiker, kaas+spek of alleen kaas.

Warm hè. Morgen CODE ROOD

Rood als in DOOD

co de rood

Warm hè. Binnen is het eigenlijk al te warm hoor. Och och wat warm. Maar morgen. Morgen wordt het dus nog veel warmer. Zo warm, dat ze van het KNMI nu een CODE ROOD hebben afgegeven voor iedereen Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Flevoland, Overijssel, Gelderland, Noord-Brabant en Limburg. Het is voor het eerst dat code rood is afgegeven vanwege de hitte, dus alvast gefeliciteerd daarmee. "Meteorologisch gezien is er geen verschil tussen code oranje en code rood. Het besluit om code rood af te geven, wordt genomen door het zogenoemde weerimpactteam (WIT), waarin het KNMI aan tafel zit met partijen als politie en brandweer, het Nationaal Crisiscentrum, het Verkeerscentrum Nederland, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat." U wordt geadviseerd genoeg te drinken, maar geen alcohol dus. Nu al in zin in de GeenStijl Zomerborrel.

Gezondheidsraad komt ONS bier afpakken

Nee-DDR-land

Nee maar even serieus. Wat is dit nou joh. De Gezondheidsraad schrijft dat alcohol niet gezond is (dat wisten we al) en gaat daarna de overheid allemaal dingen adviseren die extreem vrijheidsbeperkend zijn. Zo moet alcohol van de raad moeilijker verkrijgbaar worden, nóg duurder worden en zou reclame nog meer aan banden gelegd moeten worden. Daar is de Gezondheidsraad helemaal niet voor, denken wij, en als de Gezondheidsraad daar kennelijk wel voor is, dan moet de Gezondheidsraad ogenblikkelijk worden afgeschaft. En dan durven ze ook nog te zeggen: "Op individueel niveau zijn deze risico's relatief klein, maar doordat ongeveer drie kwart van de Nederlanders in meer of mindere mate alcohol drinkt, vertaalt dat zich naar een aanzienlijke ziektelast." Als we nou godverdomme één ding geleerd hebben van die hele debiele coronacrisis dan is het wel dat het leven uit meer bestaat dan gezondheid alleen, en dat het zelfs ongezond is om het complete openbare leven van vrije individuen aan te passen alleen maar om één bepaald collectief gezondheidsdoel te halen. Maar we weten het goed gemaakt. Sluit die hele Gezondheidsraad één week lang op in een feestzaal met onbeperkt ranja en gangmaker Ronit Palache, kijken hoe ze dan piepen. Blijf gewoon van ons bier af joh.

VIDEO. Franse jongen Louis (17) doodgetrapt door vijf exponenten van het nieuwe Frankrijk

De rauwe werkelijkheid van het nieuwe Frankrijk

Beeld. Het tragische einde van Louis, een zeventienjarige jongen die zaterdag zwaargewond werd aangetroffen op een bouwterrein in Narbonne, waarna hij enkele dagen later in een ziekenhuis overleed. Wat was er gebeurd? Gelukkig hebben we de beelden nog! Louis is op krankzinnige wijze doodgeslagen en doodgetrapt door vijf exponenten van het Nieuwe Frankrijk. Of hoe ze dat in Frankrijk noemen: """"""Jeunes""""""""". De vijf daders zijn snel gepakt, van die vijf zijn er drie minderjarig. Frankrijk is in rep en roer en Marine Le Pen is er als de kippen bij: "De lynchpartij breekt het hart en voedt een immense woede bij de Fransen tegenover deze alledaagse barbarij die niet langer kan worden geminimaliseerd, gerelativeerd of verborgen." Ahhhh Frankrijk, wat was het mooi toen de guillotine nog bestond.

Louis eerder ook al aangevallen

Deze zaak niet gevonden bij DPG?

Bedrag:

FvD-kandidaat Dominick Brouwer pleitte voor transparantie en veiligheid vrouwen en kinderen, is veroordeeld voor verkrachting 3 meisjes

Niet helemaal gelukt

web archive pagina Dominick Brouwer

Niet meer te vinden op het normale internet, wel via het web-archief: de kandidatenpagina van Dominick Brouwer, nummer 8 van FvD Enschede bij de gemeenteraadsverkiezingen afgelopen maart (63 voorkeursstemmen, niet verkozen). Meneer Brouwer is weer in het nieuws omdat hij zich gisteren moest melden bij de rechtbank omdat hij zich niet aan de voorwaarden van zijn veroordeling heeft gehouden, zo ontdekte RTV Oost. Op de pagina schrijft Brouwer onder meer: "Te vaak worden besluiten genomen zonder dat mensen zich echt gehoord voelen. Dat moet anders. Voor mij begint dat bij openheid en transparantie." Zelf was hij echter niet open en transparant over zijn veroordeling. Ook niet bij zijn eigen partij.

"Fractievoorzitter Andreas Bakir van FvD Enschede reageert totaal uit het lood geslagen: "Wat? Nee, uiteraard was dit niet bij ons bekend, anders was hij nooit op onze kandidatenlijst gekomen. En we hebben nog wel alle kandidaten vooraf uitgebreid gescreend. Hoe kunnen we dit over het hoofd hebben gezien?" Als Bakir hoort dat vonnissen van de kinderrechter weliswaar openbaar zijn, maar niet zomaar te vinden zijn, is hij enigszins gerustgesteld. "We hebben écht wel ons huiswerk gedaan." De aspirant-politicus heeft zich na de voor hem mislukte verkiezingen teruggetrokken en is voor zover bekend niet meer actief in de politiek. Voor hem is binnen FvD Enschede in ieder geval geen plek meer. "Mijn maag draait hiervan om", zegt een geschokte Bakir."

Je zou haast zeggen: hadden we in Nederland maar echt openbare en transparante rechtspraak, dan had Andreas Bakir kunnen weten dat deze uitspraak van de rechtbank Overijssel dus over Dominick Brouwer gaat. Een paar stukken uit de uitspraak zetten we na de breek (inderdaad voor de sterke maag), maar Dominick Brouwer is echt een totaal zieke gek die zelfs na een eerder veroordeling voor verkrachting doorging met het verkrachten en chanteren van minderjarige meisjes. Hij werd veroordeeld voor verkrachting en het maken van kinderporno en kreeg daarvoor slechts 12 maanden cel en een voorwaardelijke PIJ-maatregel voor de verkrachting van drie minderjarige meisjes, omdat hij op het moment dat hij de misdaden pleegde minderjarig was en verminderd toerekeningsvatbaar ("een vertraagde sociaal-emotioneel ontwikkeling", zeg dat hee).  

De rechtbank schrijft over Brouwer: "Illustrerend is de datum van het eerste bewezen verklaarde feit: 1 februari 2022 was twee dagen voor de uitspraak in een zedenzaak waarvoor verdachte zich anderhalve week eerder moest verantwoorden. Ter terechtzitting deed verdachte die zaak af als ‘dat gezeik met mevrouw [naam 3] ’. Dit bagatelliserende en ontkennende gedrag spreidde verdachte ook ter terechtzitting van 29 januari 2024 tentoon, door de toestand van hem en het slachtoffer van het bewezen verklaarde feit 1 “een gevalletje drank en drugs” te noemen. Door zijn ontkennende en egocentrische houding gaat verdachte iedere verantwoordelijkheid voor zijn daden uit de weg."

Brouwer pleitte afgelopen verkiezingen nog voor "zorgen dat vrouwen ’s avonds veilig over straat kunnen zonder een onveilig gevoel te hebben" en "Kinderen horen buiten te spelen, te sporten en zich vrij te ontwikkelen in een veilige omgeving." Daar zijn wij het volledig mee eens. Laten we beginnen met het langdurig opsluiten van types als Dominick Brouwer, die het zelf kennelijk drukker heeft met zijn DJ-carrière.

'Gevangen overdag niet meer in de gevangenis en mogelijk nog eerder dan twee weken te vroeg vrij'

AVONDKLOK VOOR GEDETINEERDEN

FOTO: Staatssecretaris Van Bruggen (omcirkeld) heerlijk aan het werk op dossiers die ertoe doen

foto van staatssecretaris van bruggen met haar collega's

Het probleem met te weinig gevangenissen hebben, is dat je mensen die een gevangenisstraf hebben gekregen niet gevangen kunt zetten. Maar gelukkig heeft dit kabinet iets bedacht. Wat nou, als je mensen die een gevangenisstraf hebben gekregen van ons ontzettend strenge rechtssysteem gewoon NIET in de gevangenis zet?

Ha!

Daar had u nog niet aan gedacht natuurlijk. Maar staatssecretaris Van Bruggen van Justitie (die van deze crack over girlpower en heerlijk werken aan dossiers die ertoe doen) dus wel, volgens bronnen van de NOS. "Om iets te doen aan de overvolle gevangenissen worden meer gedetineerden overdag vrijgelaten. Ze mogen dan, onder toezicht van bijvoorbeeld een enkelband, buiten de gevangenismuren werken. In de avond moeten ze dan weer terugkeren om in de cel te slapen. Dat wil staatssecretaris Van Bruggen van Justitie, melden bronnen aan de NOS." En nu denkt u misschien: maar we laten gevangenen toch al twee weken eerder vrij? En daar heeft u helemaal gelijk in. "Het kabinet denkt eraan om dat te verlengen en mensen nog eerder vrij te laten." Kan Rob Jetten anders niet gewoon tien nieuwe cellencomplexen bouwen?

17-jarige 'man' uit Hendrik-Ido-Ambacht aangehouden voor 9 aanrandingen; licht getinte huidskleur, reed op fatbike

Foto: niet de fatbike in het verhaal

Ja altijd weer die zeventienjarige knapen uit Hendrik-Ido-Ambacht! Er is er weer eens aangehouden. Andere details: licht getinte huidskleur, witte schoenen, zwarte fatbike, negen aanrandingen. Het joch heeft meerdere vrouwen betast in Hendrik-Ido-Ambacht en Zwijndrecht. Ook heeft hij seksueel getinte opmerkingen gemaakt. Weet u trouwens wie ook...?

Liveblog oorlog Iran. Trump uit ergernis over NAVO-bondgenoten, wint onverwacht toch Senaat-stemming

Nummer 163, 162 las u hier

Ja en daar zat Rutte weer naast Trump, die de neiging heeft zijn hulpvragen te verpakken als verwijten, en nog steeds niet helemaal lijkt te kunnen verkroppen dat niet alle NAVO-landen zo enthousiast waren over zijn kleine excursie in het Midden-Oosten als hij. Afijn, de Iraanse parlementsvoorzitter en onderhandelmeneer Ghalibaf noemt het akkoord tussen zijn land en de VS een 'verklaring van Amerikaans verlies', maar Trump blijft maar herhalen dat hij ontzettend, historisch, jaloersmakend heeft gewonnen, en we hebben zowel Ghalibaf als Trump natuurlijk leren kennen als heerschappen met een gezonde afkeur van het stijlmiddel overdrijving. 

Ondertussen won Trump in ieder geval wel bij een grotendeels symbolische stemming in het Senaat, over of hij toestemming aan Congress moet vragen voor het voortzetten van de oorlog. De Democraten hadden dit al een aantal keer geprobeerd, maar nu leek er voor het eerst ook voldoende Republikeinse steun te zijn. Gerommel thuis komt natuurlijk niet per se goed uit in tijden van onderhandelingen, maar op het laatste moment bedachten respectievelijk Bill Cassidy en Paul Rand zich. Laatstgenoemde lichtte toe: "Mijn stem is een manier om de president meer ruimte te geven om een duurzame vrede te uitonderhandelen." Eens zien of er vandaag schot in die zaak komt, kortom.

Update 11:10 - Israël zou zich hebben teruggetrokken uit een deel van zuidelijk Libanon

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.

GeenStijl: Vlijmscherp en ongefilterd nieuws