JA. The Rest Is History over het NEDERLANDSE VOLKSLIED
De twee groten over de grootste
De culturele software waar dit kutland op draait is natuurlijk ten diepste onserieus, alles slaat nergens op en niks slaat ergens op. Maar temidden van dit ondoenlijke drijfzand hebben we nog één reliek dat ons bovenluiks houdt: het Volkslied. Misschien wel de vreemdste tekst van alle volksliederen, maar sowieso de beste uithaal. Bovenstaand doorgelicht en geduid door de beste geschiedenisleraren die we nooit hadden. Doe er uw voordeel mee.
NEDERLANDJE
Discours. Nieuwe (in Duitsland verboden) film "Citizen Vigilante" over wraakmoorden op verkrachtende migranten en gedogende rechters
Oh-oh, daadwerkelijke transgressie
Vooropgesteld: het is - zoals het een film van regisseur Duitse Uwe Boll betaamt - geen goede film. Sterker nog, het voelt naar goed gebruik bijna alsof het schrijfwerk opzettelijk te nadrukkelijk is, en voor de cinematografie hoeven we ook niet te kijken. Maar daar gaat het dus niet om. Waar het wel om gaat is dat dit de eerste film in decennia is die een dáádwerkelijk taboe doorbreekt, en daarmee voor de verandering eens geen fotonegatief van de werkelijke dader/slachtoffer-verdeling presenteert. Dat komt neer op: islamitische (immigranten) en andere uitheemse vervangers zijn de daders van seksueel (groeps)geweld, inheemse meisjes en vrouwen zijn de slachtoffers van seksueel (groeps)geweld, en inheemse rechters laten de daders er stelselmatig te makkelijk mee weg te komen.
En ja, dan, DAN, kopt de grootste publicatie in de filmindustrie, namelijk Variety, ineens: "‘Citizen Vigilante’ Review: Uwe Boll Does Armie Hammer No Favors With This Morally Bankrupt Thriller". Zo'n kop lijkt futiel, maar het is ons morele universum in het klein. En om exact die reden is de hele film dus verboden (!) in Duitsland.
En, moet echt even vermeld, hoofdrolspeler Armie Hammer is inderdaad niet de minste. Sterker nog, het was een echte A-lister voordat hij in 2021 werd beschuldigd van een hele reeks aan seksueel wangedrag en aanvullende ophef door zijn eigen appjes waarin hij beweert een kanibaal te zijn. Zijn grootste rol was die in 2017 als deuteragonist (look it up sweetie in Nederland spreken we Nederlands) naast superster Timothée Chalamet in hun homoseksuele zomerromance Call Me by Your Name. Maar goed, hij kreeg dus 5 jaar lang geen enkele rol meer en zei zelfs "f*cking reclames voor kattenvoer" te willen doen als hij daarmee weer aan de slag kon.
Maar in plaats van kattenvoer werd het VOER VOOR EXTREEMRECHTS en de tussenstand is nu: viraal op rechts Twitter, 91% op Rotten Tomatoes door honderden publieksleden, slechts 2 reviews door 'erkende critici' waarvan de inhoud zich laat raden, en regisseur Uwe Boll die zich tot Elon Musk wendt en zegt: "Everybody is watching Citizen Vigilante and it is exactly your movie. (...) It's the movie that goes against anybody in the film industry, and showing the crimes of migrants in Europe. And that we are in an existential crisis, exactly how you say it the whole time," en zo monoloogt hij nog wat verder - zie helemaal onderaan topic.
Afijn, daadwerkelijke transgressie. Was dat ooit niet de functie van kunst? Veel meer beeld na de breek.
De scène die voorafging aan de bovenstaande executie
Liveblog oorlog. Iran kondigt vier THEMATAFELS aan voor verdere onderhandeling, Israël bezorgd om Iraanse positie Libanon na deal
We zijn gek op thema's en gek op tafels in Liveblog 161. Liveblog 160 las u hier
Samenvatting van de 'onderhandelingen' over het 'principeakkoord' die gisteren afgerond werd: in principe goed dat ze elkaar eens ontmoet hebben. Je moet even graven voor een stavaza, maar Iraanse vice-MinBuz Kazem Gharibabadi zegt tegen Iraanse staatsmedia de 'technische gesprekken' met de VS erop zitten, en dat 'de onderhandelaars' hebben besloten dat er vier werkgroepen opgezet worden, te weten (even in het Engels): "Sanctions Termination, Nuclear Affairs, Reconstruction and Economic Development, and Monitoring and Implementation." Zoals bekend is het Iraanse kernwapenprogramma natuurlijk de hoofdkwestie, en dat ging gisteren meteen al lekker. De Amerikaanse delegatie beweerde dat Iran had ingestemd met het toelaten van inspecteurs van het Internationaal Atoomagentschap, maar kort daarna ontkende Iraanse staatsmedia die toezegging: "De eventuele aanwezigheid van inspecteurs moet worden vastgelegd in een definitieve overeenkomst. Een overeenkomst die, gezien de ervaringen met Amerika, onwaarschijnlijk lijkt." Ook beweerde de Iraanse hoofdonderhandelaar Ghalibaf gisteren tijdens zijn terugreis dat er alvast $12 miljard aan bevroren Iraanse tegoeden vrijgegeven zou worden.
In ander nieuws vreest Israël dat de deal de Iraanse positie in Libanon, en daarmee Hezbollah, significant zal versterken, terwijl het Israël de handen op de rug bindt. Axios schrijft: "Israëlische functionarissen vrezen dat de nieuwe afspraken de maandenlange inspanningen van de VS en Israël om Hezbollah te verzwakken en de invloed van Iran in Libanon te verminderen, zullen ondermijnen. Meer direct maken ze zich ook zorgen over tegenwerking vanuit Washington D.C. telkens wanneer ze een aanval op Libanees grondgebied willen uitvoeren, of over druk van Trump om zich terug te trekken uit Zuid-Libanon zolang de dreiging van Hezbollah nog bestaat."
Gisteravond kwamen Netanyahu en zijn MinDef Katz met een gezamenlijke verklaring waarin gesteld wordt dat de IDF aanwezig zal blijven, en zal blijven opereren in Zuid-Libanon: "De IDF zal vastberaden blijven optreden om bedreigingen tegen onze soldaten en burgers te neutraliseren, terroristische infrastructuur te ontmantelen en de veiligheidszone in Zuid-Libanon te handhaven." Afijn, we gaan maar weer eens live.
Update 10:45 - Het Iraanse MinBuz benadrukt nogmaals dat er geen inspecties door het Internationaal Atoomagentschap gepland staan. "Iran has neither held a meeting with International Atomic Energy Agency chief Rafael Grossi in Switzerland nor plans for the UN nuclear watchdog to inspect Iran’s damaged nuclear facilities, a foreign ministry spokesperson says."
Trump vijf uur geleden
Gaat Midjourney AI's nieuwe 60 seconden full body scanner MRI-scanners vervangen?
Sommige artsen lijken nu al te spreken van een revolutie in de gezondheidszorg
Van beeldgenerator - die overigens ook revolutionair was toen we 3 jaar geleden nog van die dingen opkeken - naar een van de eerste AI-bedrijven met een noemenswaardig hardwareproduct. En dan meteen eentje die het in potentie een miljardenbedrijf zou kunnen maken, als deze aparaten ooit echt de nieuwe vorm van lichaamsscans worden. De scan werkt door op een platformpje te gaan staan waarmee u langzaam een basin water inzakt, waarna duizenden "ultrasonic waves" uw lichaam vanuit elke hoek doorlichten. Het doel is MRI-kwaliteit met ultrasound-techniek, wat exponentieel goedkoper is. Waar de techniek op neer lijkt te komen is dat Midjourney z'n beeldgeneratieve AI inzet om de 'onvolledigheid en lage resolutie' van ultrasound-scans - getraind op miljoenen MRI-scans - kunstmatig aan te vullen, en daarmee tot beelden van MRI-kwaliteit te komen.
Midjourney opent eind 2027 de eerste Spa waar deze scanners beschikbaar zullen zijn, en zoals het AI-bedrijven betaamt zetten ze extreem hoog in: "The sheer number of mechanical elements, the inconceivable volume of data, and the computational power required for this to all come together is one reason why no such machine was ever made - until now. (...) Less than a dozen of these machines operating together at full speed can do more full body scans than every MRI machine together on Earth. Our goal is to build a fleet of 50,000 of these scanners, capable together of doing a billion scans a month—enough to bring full body imaging to everyone on Earth."
Eerst geloven dan zien, en ze zijn er nog niet, maar veelbelovend is het wel. Enthousiaste uitleg onderstaand.
Enthousiaste duiding en uitleg
Soort demo van de tech
Liveblog oorlog. 'Vanochtend Israëlische aanvallen op Hezbollah ondanks wapenstilstand', Witkoff en Kushner naar Zwitserland voor 'eerste nucleaire onderhandeling'
Het gaat echt even vallen of staan in Libanon in Liveblog 159. Liveblog 158 las u hier
Toelichting IDF gisteravond
Het is enorm fragiel allemaal in Zuid-Libanon. Hezbollah doodde gisternacht een gehele Israëlische tankcrew van vier inclusief de commandant van het tankbataljon, en verwondde daarna nog eens vijf IDF-soldaten, waarvan een ernstig. Daar reageerde Israël op met meer dan 150 luchtaanvallen op Hezbollah-doelen. Daarna kwam er onder Amerikaanse druk een wapenstilstand, maar volgens Libanese media vonden er vanochtend weer Israëlische luchtaanvallen plaats. De IDF heeft die aanvallen nog niet bevestigd, en het is op moment van schrijven niet bekend of hier, net als gisternacht, weer een hevige Hezbollah-aanval aan vooraf ging.
In ander vredesnieuws is Trumps gezant Steve Witkoff onderweg naar Zwitserland voor wat door Axios beschreven wordt als "de eerste ronde van gesprekken met Iran over een potentiële nucleaire deal". Jared Kushner zou voor dezelfde gelegenheid al in Zwitserland zijn, en de gesprekken zouden geleid gaan worden door VP Vance. Gaan we meemaken. Maar nu even live naar Zuid-Libanon.
Update 09:29 - Hier foto's van Israëlische luchtaanvallen op Hezbollah-doelen in Zuid-Libanon vanochtend.
Update 10:08 - Trump liet zich gisteren publiekelijk trouwens weer erg ontdooid uit over Israël en Netanyahu: "We fought very well with Israel, and we've had a great relationship with Israel. We're very formidable. And Bibi Netanyahu, he's a warrior prime minister. We really fought hard with Israel."
Update 15:30 - Nou, dat zat al in het vat, maar Iran heeft zojuist de Straat van Hormuz officieel 'GESLOTEN' verklaard door het aanhoudende gedoe tussen Israël en Libanon.
Trump weer wat ontdooid
Gisteren meer dan 150 IDF-aanvallen op Hezbollah doelen
Trump zegt dat 'Meloni hem om foto smeekte', Meloni ontkent stellig, MinBuz annuleert bezoek aan VS
Oh jongens de intriges
"Italië en ik smeken nooit"
In dit vertaalde interview met Trump door Italiaanse zender LA7 zegt Trump over Meloni: "Ze is waarschijnlijk blij dat ik met haar praatte, dat had ik niet hoeven doen. Ze smeekte om een foto. Ik zou het niet eens gedaan hebben, maar ik had medelijden met haar." Nou, dat laat Meloni zich niet aanleunen en zegt bovenstaand:
"Sommige dingen vereisen een onmiddellijke reactie. De uitspraken van Donald Trump zijn volledig verzonnen. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom de president van de Verenigde Staten zich zo gedraagt tegenover zijn bondgenoten; het is niet de eerste keer dat dit gebeurt. Ik kan alleen maar zeggen: het spijt me, wie heeft niet dezelfde vastberadenheid tegenover de vijanden van het Westen als tegenover de vijanden van de Verenigde Staten, met een leiderschap dat juist veel toleranter blijkt te zijn? Maar één ding moet hij niet vergeten: Italië, en ik smeek nooit."
En dan zegt de Italiaanse MinBuz het bezoek aan Amerika morgen en overmorgen ook nog eens af. Hij schrijft op Twitter: "De heftige en aanstootgevende woorden van President Trump jegens de premier Giorgia Meloni beledigen heel Italië. Om die reden heb ik besloten mijn geplande bezoek aan de Verenigde Staten op 21 en 22 juni aanstaande te annuleren."
Gelukkig hebben we de beelden nog!
Video's van hun ontmoeting afgelopen dinsdag
NOS kopt '18 doden door Israëlische aanvallen op Libanon', verzuimt 4 gedode en 5 (zwaar)gewonde IDF-soldaten door Hezbollah-aanvallen te melden
Scheids dit is gewoon werkweigering
Zoals te lezen in het Iran-liveblog: er zijn gisteravond kort na middernacht 4 IDF-soldaten, waaronder de onderstaande commandant van een tankbataljon, gedood door een Hezbollah-aanval. Een paar uur later raakten er die nacht door een nieuwe Hezbollah-aanval vijf IDF-soldaten gewond, waarvan een ernstig. Je zou denken: dat is nogal relevante context als de staatsomroep om 09:39 vanochtend "Zeker 18 mensen gedood bij Israëlische luchtaanvallen in Libanon ondanks bestand" kopt. ""op Libanon""", wat sowieso misleidende taal is, omdat het aanvallen zijn op Hezbollah, en niet op Libanese overheidsdoelen.
Het enige dat de NOS schrijft is: "Het Israëlische leger zei dat het aanvallen uitvoerde op Hezbollah-strijders en -infrastructuur in Zuid-Libanon. Volgens het leger waren de aanvallen een reactie op de "herhaalde schendingen van het staakt-het-vuren" door Hezbollah. Zo zou de groep afgelopen nacht raketten hebben afgestuurd op Israëlische troepen in Zuid-Libanon."
Hier ondertussen een overzicht van de 25 (!) Hezbollah aanvallen eergisteren en gisteren, dus nog zonder die van na afgelopen middernacht. Mooie wapenstilstand. En dat terwijl/omdat Iran eist dat 'de oorlog tussen Israël en Hezbollah stopt'.
Zit je dan met je webredactie van 300 fte, die natuurlijk wel tijd heeft om gisteravond nog te schijven: "Hamas profileert zichzelf als verzetsbeweging tegen de Israëlische bezetting en weigert de wapens neer te leggen. Israël begon het genocidale geweld in Gaza in reactie op de grootschalige aanval door Hamas op 7 oktober 2023."
Update 11:45 - De IDF meldt zojuist dat het sinds vannacht meer dan 80 Hezbollah-doelwitten aangevallen, en daarmee "tientallen" Hezbollah-strijders gedood heeft.
Update 15:00 - Er is weer eens een staakt-het-vuren tussen Israël en Hezbollah aangekondigd
Update 16:57 - NOS roept paar keer KUKELEKU en gaat nu helemaal Wilma Haan op het bericht. Er is inmiddels ingefrommeld dat er óók vier Israëlische soldaten zijn gedood. Weliswaar de bijzin: "Ook vier Israëlische soldaten kwamen om het leven in de strijd met Hezbollah." Nou ja, klik hier en neem GeenStijl PREMIUM
Help ons de NOS er niet mee weg te laten komen
Namen 2 van de 4 IDF-slachtoffers vrijgegeven
Liveblog oorlog. Vance haalt fel uit naar Israëlische critici, 4 IDF-soldaten gedood, 5 (zwaar)gewond door Hezbollah-aanvallen
Schuivende panelen in Liveblog 158. Liveblog 157 las u hier
Eerst even over Vance's reactie op Israëlische critici van de deal - die zich dus niet alleen meer rechts van Netanyahu bevinden, maar zich (gesterkt door aanstaande verkiezingen in oktober) ook in de centristisch-seculiere oppositie laten horen. Vance zegt bovenstaand eigenlijk dat de Israeli's een beetje moeten dimmen, omdat Trump de enige leider is die nog sympathie voor Israël heeft, en dat tweederde van de wapenplatformen die gebruikt werden om Israël de afgelopen maanden tegen drones, kruis- en ballistische raketten te verdedigen, betaald zijn door de Amerikaanse belastingbetaler. In een interview met de New York Times gaat hij nog iets verder, wanneer hij zich tot uiterst-rechtse kabinetsleden Ben-Gvir en Smotritch richt (even in het Engels, want vertaalt matig): "I guess my response to them would be: What is your exact proposal? You’re a country of nine million people. You can’t just kill your way out of solving every single national security problem that you have."
Het zit de Israeli's dwars dat de nucleaire toezeggingen door Iran - die dus openlijk gewantrouwd worden door de CIA, MinBuz Rubio en MinDef Hegseth - tot nu toe vrij zwak lijken, terwijl Iran er 'upfront' al wel voor beloond lijkt te gaan worden door een deel van dat 'wederopbouwfonds' van $300 miljard afkomstig van de 'Golfstaatcoalitie' (en nadrukkelijk niet van de Amerikaanse belastingbetaler).
Ook leidde het eergisteren tot een zekere ontsteltenis dat Trump ineens tijdens zowel een persconferentie als tijdens latere toelichtingen zei dat Iran 'een deel van hun ballistische raketarsenaal mocht houden, omdat o.a. Saoedi-Arabië ze ook heeft, en ballistische raketten het probleem niet zijn, omdat ze plaatselijk wat schade aan kunnen richten, maar de planeet niet opblazen.'
Netanyahu zelf houdt overigens wijselijk z'n mond, wat Vance zegt te waarderen.
Nja goed. De gepland ontmoeting tussen de Amerikaanse en Iraanse delegaties in Zwitersland gaan vandaag niet door. Een Amerikaanse woordvoerder licht het vaag toe met dat de "logistiek van de onderhandelingen nooit eenvoudig of voorspelbaar was", en Iran zegt dat het eerst signalen wil zien dat Amerika zich aan het principeakkoord gaat houden.
Afijn, we gaan weer eens live, en vooral even in de gaten houden of hernieuwde gevechten tussen Hezbollah en Israël zand in de motor zullen gooien.
Update 08:32 - Oh jongens. De IDF meldt zojuist dat het vannacht luchtaanvallen heeft uitgevoerd tegen meerdere Hezbollah-doelen in Zuid-Libanon. "De aanvallen werden uitgevoerd na herhaalde schendingen van het staakt-het-vuren door de terroristische organisatie Hezbollah."
Update 08:35 - Vreemde toestand bij de NOS gisteravond. Aan het einde van een nieuwsbericht stond de tekst: "Hamas profileert zichzelf als verzetsbeweging tegen de Israëlische bezetting en weigert de wapens neer te leggen. Israël begon het genocidale geweld in Gaza in reactie op de grootschalige aanval door Hamas op 7 oktober 2023." Inmiddels is de tekst licht aangepast naar: "Israël begon na de grootschalige aanslag door Hamas op 7 oktober 2023 een grote militaire aanval in Gaza die uitmondde in het genocidale geweld."
Update 09:09 - Oh JONGENS. De reden voor de Israëlische luchtaanvallen tegen Hezbollah afgelopen nacht was dus dat er gisteren vier (4!) IDF-soldaten gedood zijn door een Hezbollah-drone-aanval, waaronder de commandant van een tankbataljon. De commandant was de vervanger van de vorige commandant die afgelopen april zwaargewond raakte in Zuid-Libanon.
Update 09:38 - OOK nog: gisteravond 5 Israëlische gewonden, waarvan 1 zwaar, door een Hezbollah-aanval op IDF-troepen in Zuid-Libanon. Die wapenstilstand tussen Israël en Hezbollah uit de Amerikaans-Iraanse deal lijkt onmogelijk stand te kunnen gaan houden zo.
Update 10:59 - De IDF heeft afgelopen uren opnieuw luchtaanvallen uitgevoerd op Hezbollah-doelwitten, ditmaal in de Bekavallei.
Update 11:40 - De IDF meldt zojuist dat het sinds vannacht meer dan 80 Hezbollah-doelwitten aangevallen heeft.
Update 13:42 - Inmiddels berichten dat Iran de Straat van Hormuz weer gesloten heeft
Update 15:00 - Er is weer eens een staakt-het-vuren tussen Israël en Hezbollah aangekondigd
Vance tegen Ben-Gvir en Smotritch: 'You can't just kill your way out of every problem'
WATCH: JD Vance blasts Ben-Gvir and Smotrich:
— Clash Report (@clashreport) June 18, 2026
You’ve seen people in their system, Ben-Gvir and Smotrich, who’ve attacked the deal.
And I guess my response to them would be: What is your exact proposal?
You’re a country of 9 million people. You can’t just kill your way out of… pic.twitter.com/S1V2bEwGBX
Trump unaniem enthousiast over resultaat
Lieuwma en Speyer over links seksisme tegen rechtse vrouwen in het StamCafé
Zoals Biden zei over Afro-Amerikanen als ze niet op hem zouden stemmen: "then you ain't black". En zo kijkt de systeempers ook een beetje naar vrouwen die niet links zijn
Vrouwen, hoop om te doen. Je geeft ze stemrecht, knippert twee keer met je ogen en je leeft in een alomvattend matriarchaat dat nog altijd doet alsof 'het patriarchaat' dat niet meer bestaat het probleem is, met uitzondering van het patriarchaat dat nog wel bestaat, namelijk de islam. En als zulke vrouwen de leidcultuur vormen krijg je dus blaadjes als de Groene waarin vrouwen een trend ontwaren "waarbij uiterst rechtse leiders hun vrouw-zijn inzetten voor de normalisering van hun gedachtegoed." Is overigens al jaren de lijn binnen de omnizaak hoor: meer vrouwen in de politiek, behalve als ze rechts zijn. Afijn, daar gaan Lieuwma en Speyer dus even goed voor zitten!
Nog een rechtse vrouw! (rechts)
Gehele GeenStijl Premium Podcast na de breek voor... Premiums!
Het is weer 2013! Conor McGregor trash talkt Max Holloway in aanloop naar terugkeer Octagon
Zoals Tony Soprana altijd zei: nostalgie is de hoogste vorm van vermaak
unc still got it
Ja kijk weet je als Halo een volledig hernieuwde versie van Halo 1 uit mag brengen, dan verdient de UFC ook wel eens een verzetje, ze hebben al zo weinig! Dus: aanstaande 12 juli 13 jaar (!) jaar na dato het tweede treffen tussen (gevallen) legende Conor McGregor en controversevrije publiekslieveling Max Holloway. McGregor verloor 3 van zijn vier laatste gevechten, waarvan de laatste twee tegen Dustin Poirier, waarvan de laatste in juli 2020 met zo'n catastrofale botfractuur aan z'n onderbeen, daarna belandde hij in talloze controverses, en werd z'n gezicht steeds meer balonachtig.
Max Holloway daarentegen WON in juli 2025 (!) nog overtuigend van dezelfde Dustin Poirier waar McGregor zes jaar geleden dus tweemaal overtuigend van verloor. En in 2024 KO'de hij Justin Gaethje nog, die vorige week de wereld schokte door Ilia Topuria compleet te vernietigen.
Kortom, Holloway heeft over de hele linie de betere kaarten, en is in tegenstelling tot McGregor nog steeds een daadwerkelijk actieve vechter. En McGregor won in 2013 dan misschien wel van Holloway, maar dat was in tegenstelling tot veel gevechten van hem destijds, niet per KO maar per unanieme jurybeslissing. Kortom, we wedden het huis op Max, maar McGregor was toch de eerste vechter die het publiek écht betoverde en aan de UFC bond. Dus zodra we The Foggy Dew (onderstaand) door de arena horen blazen, zal de nostalgie niet ver achterblijven.

