Prima idee. Niveaus middelbare school afschaffen
JA VERDOMME GEENSTIJL MOETEN MIJN KINDEREN DAN GEOFFERD WORDEN OP HET ALTAAR VAN DE GELIJKHEID WAT IS DIT NOU?
Hee een prima plan van de Onderwijsraad vandaag. "De Onderwijsraad vindt dat in brugklassen en op scholengemeenschappen leerlingen van meer verschillende niveaus moeten zitten, omdat ze anders alleen met mensen uit hun eigen sociale omgeving in aanraking komen." Wij zouden zeggen. Ga nog een stapje verder. Schaf al die niveaus op middelbare scholen af en kom gewoon met één niveau middelbare school met allerlei vakken, van Koken tot Latijn en van Handenarbeid tot Scheikunde.
Want echt. Kinderen op hun 12e in een hokje proppen en het daarna hondsmoeilijk maken om nog van niveau te wisselen is een van de domste dingen die je als maatschappij kunt doen. Los van de psychologische schade van tegen een kind zegen 'jij wilt wel naar de havo maar jij kan het niet' en altijd dat eeuwige gedoe over adviezen, blijkt uit onderzoek na onderzoek (zie ook: laagopgeleide mannen) dat het puberbrein zich onvoorspelbaar ontwikkelt. Een kind kan na zijn 12e enorm omhoog schieten qua leerniveau, en zie dat nog maar eens recht te breien in ons kapotgedifferentieerde systeem.
En dan is er nog de praktijk van de adviezen in Nederland. Dankzij hysterische tiepjes van D66 en PvdA die zich drukker maken om Citotoetsstress bij hoogopgeleide ouders dan om de toekomst van kansarme kinderen, is een aantal jaar geleden het advies van de leraar belangrijker geworden dan de objectieve eindtoets. Het resultaat? Leerlingen van hoogopgeleide ouders die exact even hoog scoren als leerlingen van laagopgeleide ouders, krijgen een hoger advies. Dat is niet alleen heel zielig voor kinderen van laagopgeleide ouders (allochtoon én autochtoon), er gaat zo gewoon een hoop talent verloren.
En nou niet allemaal 'ja maar het onderwijs wordt slechter als je iedereen op hetzelfde niveau moet lesgeven' zeggen. Als er nou één onderwijsprobleem wel op te lossen is met digitalisering, dan is het verschillende niveaus in één klas. Met alle digitale hulpmiddelen hoef je als docent echt geen whizzkid te zijn om ervoor te zorgen dat leerlingen stof op hun eigen niveau aangeboden krijgen. Er zijn genoeg landen om ons heen waar ook geen niveauverschillen op middelbare scholen bestaan en daar storten de universiteiten heus niet van ellende uit elkaar. Sterker nog, met de huidige nivellering op het vwo (relatief steeds meer leerlingen) kun je je afvragen of het niveau daar nog wel toereikend is als voorbereiding op het WO. Universiteiten komen niet voor niets zelf met allerlei taal- en rekentoetsen op de proppen.
Er is eigenlijk maar één nadeel aan het afschaffen van die niveaus. Marianne Zwagerman heeft niks meer om over te zeiken. Maar hee. Die verzint vast wel iets anders. Dus optyfen met vwo, havo en vmbo. Make De Grote Nederlandse Middelbare School great again.
Reaguursels
Dit wil je ook lezen
Feynman en/of Feiten – COP29 werd flop29
Hoeveel diplomaten zijn er nodig om een lampje te vervangen?
Inspectie van het Onderwijs inspecteert onderwijs niet
Dat is een ONVOLDOENDE
Feynman en/of Feiten – Betekenisvol Bètaonderwijs
Basisvaardigheden leer je pas echt in bètavakken
Feynman en/of Feiten – Reken er niet op
Taal, rekenen en burgerschap zijn de eerste stapjes naar veel grotere doelen
COLUMN. Dit gaat er fout in het onderwijs
Het is niet de overbelasting, stupid!
Feynman en/of Feiten – Natuurkunde uitgekleed
Exacte vakken maken plaats voor politieke ideologie
Nederlandse jeugd KAN NIET REKENEN
Komt mooi uit want ze kunnen ook niet lezen