Voetballer Kroos: "Mijn dochter is veiliger in Spanje, immigratie Duitsland uit de hand gelopen"
Bommetje in Duitsland gegooid door Toni Kroos, de Duitser met het meest Duitse uiterlijk sinds 1943. En, hoewel voetballers doorgaans niet de snelste konijnen in het bos zijn: Kroos is een rolmodel, een gast tegen wie veel Duitsers opkijken, een figuur naar wie mensen luisteren en bovendien iemand die symbool stond voor de eenheid van de Duitse nationale ploeg op het huidige EK. Kroos woonde tot 2014 in Duitsland, waarna hij naar Madrid verhuisde om daar te gaan voetballen. Komt hij terug naar Duitsland, nu hij gaat stoppen met voetbal?
"Ik vind Duitsland nog steeds echt een geweldig land. We zijn er super graag, maar het is in ieder geval niet meer helemaal het Duitsland dat het was - zoals het misschien tien jaar geleden was", zegt hij in de Lanz&Precht podcast. "Er is in ieder geval een gevoel veranderd. Een gevoel van - hoe druk je dat het beste uit, zonder in een hoek gedrukt te worden?" Dan geeft hij een voorbeeld: "Als iemand me zou vragen, zou je je dochter om 11 uur in Spanje buiten laten of in een Duitse grote stad, zou ik eerder voor Spanje kiezen."
Kroos doelt op Wir Schaffen Das. Hij noemt het 'geweldig' dat Duitsland migranten met open armen heeft ontvangen, maar voegt eraan toe: "Het is een positieve benadering die ik voor 1000 procent steun omdat ik het geweldig vind dat mensen van buitenaf naar ons komen en dan blij zijn, maar het was gewoon te ongecontroleerd." De impact van migratie noemt hij 'onderschat' en dus 'te ongecontroleerd'. "Het is duidelijk dat wanneer veel mensen komen, er altijd een percentage is dat ons niet goed doet, net zoals dat onder Duitsers het geval is."
OEI! Oei! Mag hij dat zeggen? Ja dat mag hij zeggen
Reaguursels
Dit wil je ook lezen
Belgische presentator die het Iraanse regime 'gekken' noemde op het matje geroepen door VRT: 'Terughoudend zijn over politieke kwesties'
België, bij nader inzien, (mogelijk) nog truttiger dan Nederland
Oranje - het rapport (3)!
In de volgende ronde tegen Marokko en dat moet beter want anders, euh, stelen die Marokkanen de overwinning
Heel Holland Wakker voor Tunesië - Nederland in het StamCafé
Drie uur lang indrinken, vannacht LIVE in het ORANJECAFÉ
Schilderswijk weer dolblij na zege Marokko, waarschijnlijk ONZE volgende tegenstander
Schilderswijk is toch wel de gezelligste wijk van Marokko
Oranje - het rapport (2)
We worden wereldkampioen
NEDERLAND VERNEDERT ZWEDEN
De Leeuw van Oranje opent zijn kaken bij het vallen van de avond. En dat geldt niet alleen voor deze avond, beste vrienden, beste landgenoten, beste voetbalkijkers, beste Dutch Fanatics
WK, BORD OP SCHOOT! Frankrijk - Senegal
Zit die blequeschete van een coach aan de botox of wat
Oranje - het rapport!
Omdat helemaal niemand het doet, doen wij het maar weer he!
Het is zover: Europees Migratiepact treedt in werking
Maar of de werking werkt...
