OK. Dus Rutte 3 wil het klimaat redden. Daarom vanaf 2030 verbod op verkoop van benzine- en dieselauto's. Gevolg: tweedehandsmarkt strot straks in, groot kapitaalverlies voor Jan Modaal die z'n Opel niet meer kan slijten. @sybrandbuma: "Dan verkoop je 'm toch in Duitsland?" 🤦♂️
Eric Wiebes (vvd) in 2016 over stekkersubsidie: 'We hadden er nooit aan moeten beginnen'

Throwback naar 2016, toen vvd-stas Eric Wiebes eerlijk toegaf dat subsidie op elektrisch rijden miljarden kost, maar niks doet voor het klimaat.
Niet alleen wil Mark Rutte vanaf 2030 de verkoop van alle benzine- en dieselauto's verbieden. Het kabinet Rutte 3 wil ook de subsidie op stekkerbakken weer verherinvoeren. Dat betekent accijnzen en wegenbelasting op verbrandingsvoertuigen omhoog, om geld vrij te maken waarmee bovenmodalen korting kunnen krijgen op Tesla's die ze toch al konden betalen (en de meesten van u niet). Maar WAT zei Eric Wiebes in 2016 tegen Autoweek, nadat hij de toenmalige stekkersubsidies stopgezet had:
"We hadden er nooit aan moeten beginnen. We hebben er zes (komma vier - red.) miljard euro in gestopt en er nul klimaateffect voor teruggekregen. *De realiteit is dat voor elke zuinige auto die hier verkocht wordt, autofabrikanten elders in Europa een niet-zuinige auto kunnen verkopen." *
Dankzij die subsidies kon Opel z'n (slecht verkopende) Ampera in Nederland duurder verkopen dan in Duitsland en België. Dankzij die subsidie kreeg je ineens een wildgroei aan Metsubsidie Outlanders, die je dankzij kortingen en subsidies voor 16.000 euro kon kopen (in plaats van een halve ton) terwijl ze maar 30 kilometer op de accu kunnen rijden voor ze op fossiel overschakelen. In totaal gingen helemaal niet zo veel mensen stekker rijden, waardoor de subsidiekosten per stofzuiger opliepen tot wel 160.000 euro.
En nu ligt dat subsidieplan dus TOCH weer op tafel. Binnen de vvd is ineens geen weerstand meer. Kwade tongen beweren dat de old boys van de bitterballenpartij wel blij waren met die extra korting, want zij rijden allemaal zo'n Tesla S P90D of een Tesla X met van die gave vleugeldeuren. En kan iemand even op de nieuwe oprit van Klaas Dijkhoff in Breda kijken, want daar schijnt ook een Tesla te staan...
Reaguursels
Dit wil je ook lezen


VVD begint War on Jumbo, PLUS en Appie
Gezellig. Nog een handelsoorlog

TK LIVE - Het Vuurwerkverboddebat
sterretje in je broekje

De GeenStijl Podcast: VVD'er Claire Martens over de NPO, leven als rechtse paria in Amsterdam, en werken in politiek Den Haag
Een podcast over het persoonlijke, het politieke, het professionele, het pietluttige, het potsierlijke en het polemische

Jarige liberalen in het Stamcafé
Hee hoi hai leuk man gaaf gefeliciteerd


Er is nu ook: TESLASCHAAMTE
Shame shame shame


Ho wacht ho even wat NUANCE bij het bericht 'Meer hypotheekvoordeel voor hogere inkomens'
GeenStijl, het nieuws van alle kanten