Oorlogsmuziek in het Stamcafé
Even bijkomen van het weekend waarin Israël en Amerika Iran aanvielen, de Revolutionaire Garde onthoofden, waarna er volle bak gespeculeerd werd over het lot van Khamenei, die in weerwil van het AD inderdaad hartstikke dood bleek, waarna (wat er over is van) het regime als een woedende maar onhandige dronkelap om zich heen begon te maaien, en vervolgens klap na klap na klap incasseerde (maar er ook een paar uitdeelde)

Slecht nieuws voor pacifisten: het is oorlog. Ja nee goed, dat is het altijd wel, maar nu zijn er landen bij betrokken die pacifisten heel stom vinden en/of een grote culturele invloed op ons hebben en is het dus de hele dag op teevee en zo, wat dan weer een uitgelezen kans biedt voor pacifisten om heel nadrukkelijk te laten blijken dat ze tegen oorlog zijn. Dus niet: voor oorlog en allemaal lijken en bloed en verscheurde families en verwoeste woonwijken en beste vrienden die elkaar nooit meer terug zullen zien en kinderen met ontbrekende ledematen en dood en verderf en honger en bommen en granaten, maar tégen. Heel nadrukkelijk. Goed en mooi, moedig en dapper. Niet zelden mensen die de hele dag tegen nazi's ageren én sans ironie "fighting for peace is like fucking for virginity" op een t-shirt/poster/BlueSky-account hebben staan. Nou goed, het is inderdaad stom, oorlog, maar Insha'Allah levert het straks een vrij Iran op, en anders leidt het vast tot goede kunst, meer specifiek liedjes, want dit topic gaat eigenlijk over oorlogsmuziek, want de grote zaken in het leven leveren nu eenmaal de beste kunst op. Afijn, de favoriete oorlogsdeuntjes van de GS-redactie na de breek.
LAATSTE LIVEBLOG: Hierrrr teruglezen
UPDATE - Speech Trump
Het goede nieuws
Salman Rushdie is still alive
— tyro (@DoubleEph) March 1, 2026
Mosterd
(Deze dus)
Ronaldo
Dorbeck
Schots, scheef
(Geen gezeik, voetbal is oorlog)
Spartacus
Zorro
GU (stuurde 1784 liedjes in, hieronder een selectie)
Helemaal geen zin in die agressieve herrie hierboven? Probeer de GeenStijl-megamix
Help GeenStijl de oorlog door!
Reaguursels
Dit wil je ook lezen
Belgische commentator disst Iraans regime tijdens volkslied, wij hebben opa Jan Roelfs die door affluiten scheids heen slaapt
Dilemma: Nederland wordt wereldkampioen maar met Jan Roelfs als commentator
Liveblog oorlog. JD Vance aangekomen in Zwitserland, Hezbollah en Israël blijven vechten
Nummer 159, waar het gisteren nog nummer 158 was
Liveblog oorlog. 'Vanochtend Israëlische aanvallen op Hezbollah ondanks wapenstilstand', Witkoff en Kushner naar Zwitserland voor 'eerste nucleaire onderhandeling'
Het gaat echt even vallen of staan in Libanon in Liveblog 159. Liveblog 158 las u hier
HITTESTRESS in het StamCafé
Beetje warm hier
Thuiskomen in de stampub
It's coming home
LIveblog oorlog. 'Voorwaardelijke, gefaseerde investering in Iran van $300 miljard door Golfstaatcoalitie wel in deal'
De prijsbepaling van vrede in Liveblog 156. Liveblog 155 las u hier
GSTV. Oorlog veroorzaken in het Stamcafé
Niet te verwarren met oorlog maken, dat is bij voetbal, of oorlog verprutsen, dat is bij Trump

