Jongens, zo erg was die scène van 70 seconden in een Olympische opening van 4 uur toch niet?
"That's not Céline Dion"
De 70 seconden in livestream van 4 uur en 6 minuten
Wereldwijde ophef en ook 'seculier rechts' Nederland verenigt zich ineens in dezelfde blasfemie-aanklacht wegens de bovenstaande 70 seconden, die in totaal 0,3% van de gehele opening betroffen. Dus toch een paar kanttekeningen bij deze gretige vreugdeloosheid hoor:
1- Parijse fenomenen als burlesque, haute couture, théâtre de l'absurde en Moulin Rouge zijn bij uitstek genderdiffuse gelegenheden waarin spel met grenzen, decadentie, kitsch en seksualiteit centraal staan, dus waarom zou dit dan niet héél eventjes de revue mogen passeren?
2- Waarom wordt deze verbeelding van Het Laatste Avondmaal [al was het eigenlijk Jan van Bijlerts' Het Feest van de Goden'] als ondermijnende blasfemie gezien, en niet gewoon als een interpretatie? Zeker; een inmiddels voorspelbare interpretatie die weinig toevoegt, maar een interpretatie niettemin. En is het daarmee in plaats van een ondermijning niet juist een omarming ervan, hoezeer de optics daarvan je ook tegenstaan?
Dit kunstcollectief hoefde zich niet in christelijke beeldtaal te uiten hè, maar deed het toch. Is dat niet juist een vorm van liefde? Zou Christus liever verzwegen worden, of zou hij liever besproken worden in een taal die de meerderheid tegenstaat?
Mocht het inderdaad een manier zijn geweest waarop deze mensen Christus zijdelings hun liefde betuigen (wat ondergetekende overigens oprecht denkt), hoe weerzinwekkend voor sommige kijkers dan ook, zijn dit dan niet precies de mensen waar C.S. Lewis over schreef:
"The little, low, timid, warped, thin-blooded, lonely people, or the passionate, sensual, unbalanced people. (...) They are the lost sheep; He came specially to find them. They are (in one very real and terrible sense) the “poor”: He blessed them. They are the “awful set” he goes about with — and of course the Pharisees say still, as they said from the first, “If there were anything in Christianity those people would not be Christians.”
3- Er wordt door seculier rechts Nederland aangehaald dat "nu zelfs moslims" deze "belediging van het christendom" onacceptabel vinden, waarvan de implicatie zou zijn dat het dan dus wel écht onacceptabel moet zijn.
Maar sinds wanneer zijn islamitische religieuze gevoeligheden een indicatie voor wat een proportioneel respons is? Dat nu "zelfs moslims" beledigd zijn is bepaald geen aanbeveling, en zou juist tot een hernieuwd onderzoek van de eigen weerzin moeten leiden.
4- Op zo'n wereldwijd podium met de eigen cultuurbronnen durven spelen is toch juist een vorm van kracht? Zoals de commentator meteen na het segment zegt: "I'm rocking my brains. I was at the Bird's Nest in Beijing, and I can't remember anything quite like that." En daarmee zegt hij meer dan hij zegt.
5- In de gretige nasleep van het bovenstaande Avondmaal ontstond er overigens een inquisitie waarin Paul Jouve's "Stier en Hert", waar het podium omheen gebouwd is, werd aangezien voor een Gouden Kalf, en waarin Keltische Seine-riviergoding Sequana werd aangezien voor een Ruiter van de Apocalyps.
Knap werk jongens.
Naschrift 16:12 - Ook dat andere paard was geen Ruiter van de Apocalyps, maar Pegasus.
Er waren dus twee vertoningen, waarvan 1 wel Het Laatste Avondmaal betrof
Ah, er waren 44 minuten uit elkaar dus twee scènes op dezelfde locatie, waarvan 1 wél Het Laatste Avondmaal https://t.co/WQdZTmeD8j
— GeenStijl (@geenstijl) July 29, 2024
Nee, dit was geen Gouden Kalf, maar Paul Jouve's "Stier en Hert" waar podium omheen gebouwd is
Omdat deze *stier* samen met het hert al bijna honderd jaar onderdeel zijn van de waterpartij van de Jardin du Trocadéro https://t.co/wQA7J0cYgK pic.twitter.com/dR679vOJX3
— Paul Peeters (@palpeet) July 28, 2024
Nee, dit was niet het "lijkbleke paard" uit de Openbaring, maar Keltische riviergodin Sequana die in de Seine veranderde
During the Paris 2024 Olympic Games opening ceremony, a "metal horse" by L'Atelier Blam rode the Seine. Described as the "incarnation of Sequana, river goddess and symbol of resistance," it features a floating system by Quiberon naval architects. See it at "La Maison Sanofi"… pic.twitter.com/n3g7eSjC5P
— Cultural Maverick (@CulturalMaverik) July 28, 2024
Okay, maar het omarmen van Frankrijk zoals het nu inderdaad bij ligt. Is dat subversie of realisme?
De ceremonie is uitgedokterd door de historicus Patrick Boucheron, een bekende criticus van het ‘nationale verhaal’. Boucheron heeft nergens spijt van. ‘Het was een manier om onze diversiteit te verbeelden en zonder schroom te zeggen dat wij op deze manier samen verder gaan.’ https://t.co/gFVlvZyPoS
— Kleis Jager (@kleisjager) July 27, 2024
Reaguursels
Dit wil je ook lezen
Bioloog en mede-trainer Khelif: "Er was probleem met haar chromosomen, testosteronwaardes te hoog, zijn kunstmatig verlaagd"
Hey, de eerste échte doorbraak sinds die sportjournalist de geslachtstesten uit 2022 en 2023 inzag
Bokser Imane Khelif (XY) wint Olympisch Goud
Unanieme jurybeslissing
Imane Khelif wint halve finale tegen Thaise, gaat voor Goud tegen Chinese Yang Liu
Onderstaand een overzicht van de kwestie én de mediakwestie
Nog meer nuance: Algerijnse intersekse/DSD-bokser Imane Khelif verloor 6 van eerste 9 wedstrijden tegen XX-vrouwen
Verloor in totaal 9 van de 50 wedstrijden; een loss rate van 18% tegen XX-vrouwen en werd eind mei 2022 nog gesmoke't door Amy Broadhurst (onderstaand). Zijn dat de stats van "een man" die ongenaakbaar over vrouwen heen walst?
Ah, er waren 44 minuten uit elkaar dus twee scènes op dezelfde locatie, waarvan 1 wél Het Laatste Avondmaal
Nou dat komt mooi uit, want dan ging dit betoog dus over het eerste segment.