NS billboard filmt dames en heren op het perron
De dames en heren treinreizigers worden zomaar ongevraagd gefilmd op de perrons. En NS heeft niet echt een sluitend antwoord op de waarom-vraag.
Als je met een camera een station binnen loopt, staat er in no time een servicemedewerker of iemand van de beveiliging voor je neus om de Wat Moet Dat vraag te stellen. Stations zijn geen openbare ruimte, dus moet je toestemming hebben om te filmen. Dikke prima. Maar NS laat wél toe dat commerciële adverteerders stiekeme spionnencamera's in abri's monteren om argeloze reizigers te filmen. Op twitter zijn mensen vragen aan het stellen aan de ^ van dienst, maar die hebben niet echt lekkere antwoorden. De camera's zijn van @Exterion Media, die trots zijn op hun exclusieve samenwerking met NS (en dus een soort abri-monopolie hebben op 300 stations). Op Twitter gaat NS er voetstoots van uit dat het bedrijf zich aan de regels voor privacy houdt, wat wel een erg luie omgang met reizigersprivacy is. Sowieso lijken ze geen idee te hebben wat er in die abri's zit, want eerst is het wel een camera, dan weer geen camera en dan weer toch wel een camera. Maar wees gerust, hij telt alleen passanten en slaat geen beelden op. Zeggen ze. En dat moeten we dan maar gewoon geloven, kennelijk. Ook al is het bij wet verboden om mensen te filmen zonder ze daar op te wijzen. Maar nu weet u het dus. Op NS-stations wordt het gender van alle dames en heren geregistreerd door stiekeme abri-camera's. En NS kijkt de andere kant op.
Reaguursels
Dit wil je ook lezen
Schisma! Gezeik binnen ProRail om stakende treinverkeersleiders
Ah nee wat erg, vandaag moet u met de auto
Politie breekt wet: alle gegevens van iedereen worden altijd bewaard, TERWIJL DAT NIET MAG
Maar gelukkig is de politie scherp op gegevens
Staking NS: Gansch het raderwerk draait door
Ochtendspits: valt mee
Ooooooo dan, treinkaartjes slechts 6% duurder
Misschien kunnen ze eerst ff Boyan Slat inhuren
Behandel treinreizigers gewoon net zo asociaal als voetbalsupporters! EEN PAAR TIPS
Wij hebben de oplossing voor het geweld in de trein