achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Ronaldo

Duitse rechters planten bommetje onder euro

Dat zijn geen D66-rechters in ieder geval

Op de dag dat we 75 jaar vrijheid van de Duitse bezetting vieren, beslissen acht Duitse rechters over de monetaire toekomst van Nederland en de rest van Europa de eurozone. Het Bundesverfassungsgericht heeft vandaag bepaald dat het staatsschuld-opkoopprogramma van de ECB PSPP ultra vires (niet het corona vires, red.) is. Voor de duidelijkheid: het PSPP is het oude geld-bijdrukken-om-knoflooklanden-niet-failliet-te-laten-gaan-programma en niet de recente coronasteun. Volgens de uitspraak moet de Bundesbank na een overbruggingsperiode van drie maanden stoppen met de Duitse bijdrage aan PSPP, "unless the ECB Governing Council adopts a new decision that demonstrates in a comprehensible and substantiated manner that the monetary policy objectives pursued by the PSPP are not disproportionate to the economic and fiscal policy effects resulting from the programme". Een Europees opkoopprogramma zonder Duitsland is een beetje hetzelfde als uit eten gaan zonder portemonnee: het kan wel, maar voor je het weet sta je de rest van je leven tussen een stel illegale Senegalezen de afwas te doen. Nog meer spanning op de euro, dus. Benieuwd hoe snel Angela Merkel de R0 van deze crisis onder de 1 krijgt. Ze heeft nog drie maanden. Persbericht inclusief volledige uitspraak DORRRRT.

Terrassen open op 1 juno. ZO gaan we het doen

Nederland, let op!

Nog 26 nachtjes slapen en dan is het 1 juno (een maandag, maar fuck it) en volgens het ANP mogen dan de terrassen weer open. En wij hebben een plan. Helemaal zelf bedacht gejat uit Amerika. Want iedereen die zich de afgelopen weken voorbeeldig heeft gedragen wil natuurlijk zo snel mogelijk op een terras gaan zitten en vol is in de anderhalvemetersamenleving een stuk sneller vol. Dus we gaan het zo doen. We sluiten de straten af. We zetten de tafels neer. We laten het volk bestellen. En bestellen. En bestellen. En samen krijgen we die horeca-omzet weer omhoog. Make de terrassen great again!

FunX stopt met "Ramadan Late Night" na doodsbedreigingen door orthodoxe moslims

Zwichten, was daar niet iets mee?

Wij luisteren nooit naar FunX (NPO, dus betaald door u) want we houden niet zo van fun en we luisteren al helemaal nooit naar Ramadan Late Night want we houden ook niet zo van de ramadan. Maar blijkbaar was er dus een radioprogramma dat Ramadan Late Night heette, dat over de ramadan ging en 's avonds laat op FunX (NPO, dus betaald door u) te horen was. Maar nu niet meer. Want stinkhoerroepers uit Eindhoven orthodoxe moslims hebben geklaagd dat 'muziek en ramadan' niet samengaan. En zoals dat gaat bij orthodoxe moslims die klagen (vraag maar aan Geert Wilders) is het niet van alsjeblieft zus en zouden jullie misschien zo maar meer van sterf ongelovige hond dit en je kk moeder dat. Doodsbedreigingen en ramadan gaan kennelijk wel goed samen. Eerst huurde FunX (NPO, dus betaald door u) daarom extra beveiliging in voor de medewerkers van het programma, maar dat was eerst. Via een tenenkrommend laf statement van ene Ginette verklaart FunX (NPO, dus betaald door u) vandaag dat ze de doodsbedreigingen erg vervelend vonden, maar dat sommige andere zeikers best een punt hadden en dat ze daarom toch maar stoppen met het programma. Dat is dus twee keer zwichten voor achterlijkheid: eerst door de stekker eruit te trekken en daarna door in het statement nog eens volledig onnodig naar het Oosten te bukken. Lekker bezig Shula Rijxman!

Verdomme. Dolfijn aaien mag ook al niet

We hebben al corona. En nou ook dit nog eens

Je mag niet naar de kapper, je mag niet naar de voetbal en je mag al helemaal niet naar de kroeg en nu mag je ook nog eens niet de Amsterdamse Stads Dolfijn aaien. Kijk. Wij snappen ook wel dat een tweede golf bij zo'n dolfijn nog veel meer slachtoffers kan eisen, maar die wetenschappers van SOS Dolfijn begrijpen kennelijk niet dat een bevolking die zich al weken voorbeeldig gedraagt gewoon snakt naar een beetje perspectief. Bovendien is dolfijnen aaien voor jongeren zonder onderliggend lijden helemaal niet zo risicovol en we willen ook gewoon een BEETJE LEVEN JA SOS DOLFIJN. Sorry hoor.

YES. Vanavond lekker oorlogsfilms op tv

2 minuten stil, daarna 3 uur lang chips & popcorn

U kunt het zich misschien niet voorstellen, maar 75 jaar geleden moest je iets meer moeite doen dan op de bank zitten en anderhalve meter afstand houden voordat een journalist van de NOS dat zou omschrijven als 'zich voorbeeldig gedragen'. Dus het minste wat u kunt terugdoen voor al die gevallen helden uit de Tweede Wereldoorlog, is vanavond lekker naar oorlogsfilms kijken op de televisie. Stijlloze Kijkbuistips na de breek.

VIDEO. Maak van uw oude sok een mondkapje

Oude sok nuttiger dan Hugo de Jonge

Belangrijke instructievideo vanuit België, waar ze een een heel ander coronavirus hebben dan bij ons, namelijk een coronavirus waar je wel een mondkapje voor nodig hebt. Deze mevrouw laat zien hoe je van een oude sok in een paar eenvoudige stappen een mondkapje maakt. Sowieso kunt u in deze tijden maar beter wat extra oude sokken in huis halen, want u kunt er ook uw geld instoppen dat u gisteren van de bank hebt gehaald en [nog iets opzoeken wat in oude sok kan, red.] Wordt het u allemaal te ingewikkeld, heeft/verspreidt u liever corona dan dat u de tot in de vezels van de sokken doorgedrongen stinklucht van uw eigen schimmelvoet moet ruiken of bent u een NRC-millennial uit de leukigheidsmaatschappij met zonder schaar in huis? Klik dan snel op de ingezonden mededeling hieronder en red uzelf!

LOL. 50Plus nog grotere puinzooi alsdan DENK

Geen 1 april, maar 3 mei

Geen grap. Juist nu de ouderen van Nederland een partij nodig hebben die ze beschermt tegen allerhande schorriemorrie dat met een kettingzaag klaarstaat om het overgebleven dor hout neer te halen, voert 50Plus een hele slechte versie van John Lantings Theater van de Lach op. Pensioenrover Henk Krol stapte vanochtend uit de partij en richt samen met Femke Merel van Kooten-Partijwisselen (die lid werd van de Partij voor de Dieren en toen erg verbaasd was dat die niet opkwam voor de mensen) de Partij voor de Toekomst op. Passend bij de totale farce die dit stukje fossiele rot van ons partijstelsel geworden is, nam Krol de partijnaam met instemming van Erkend Gekkie Johan Vlemmix over. Ondertussen bleek vanmiddag dat Krol al WEKEN bezig is met zijn nieuwe partij ego-project en nu wil Geert Dales, die van plan is af te treden als voorzitter van 50Plus, Corrie van den Brenk, die van plan is te blijven bij 50Plus, wegsturen bij 50Plus vanwege een stuk op de site van 50Plus. Wij dachten dat ze bij DENK toch wel de grootste interne rotzooi van de eeuw het jaar het weekend maakten. Boy were we wrong. Deze ouderen hebben helemaal geen corona nodig om vernietigd te worden. Dat doen ze lekker zelf.

Rumag Bregman praat poep over pleepapier

Hoop onzin

Sorry Nederland, maar we Moeten Twee Dingen Met Je Delen Die Je Nog Niet Wist over de vieze verhaaltjes van onze Nationale Denker Rutger Bregman in de Volkskrant. Ten eerste heeft Bregman zijn theorie over wc-papier (zie hieronder) uiteraard niet zelf bedacht, maar overgenomen van een Amerikaans stuk op medium.comm. En ten tweede klopt het voor de Nederlandse situatie helemaal niet. Toen Nederland namelijk massaal aan het hamsteren sloeg, was de intelligente lockdown pas 1 dag oud. We weten niet hoe dat in huize Bregman zit, maar bij ons raakt het pleepapier niet op na één extra dagelijks poepmomentje. En oh ja. Niet alleen het pleepapier was op. Ook andere houdbare supermarktproducten, zoals pasta en rijst, werden schaars. Of moeten we dat verklaren door een plotseling overschot aan grote rollencommerciële pasta en industriële rijst met een enkellaags vliesje? En als u ons niet gelooft, kijk dan naar die enorme piek in de supermarktomzet in week 11 (en nog extremere stijging van de verkoop van pleepapier) in de cijfers van het CBS. Jammer Rutger. Wij zeggen: bullshit.

Corona. Wekelijks dodencijfer daalt met 250

MInder meer, altijd goed

U weet: wij stoppen met de dagelijkse driegetallenbingo van het RIVM. Maar dat betekent niet dat wij wegkijken bij de harde cijfers van de coronapandemie. Wij gaan dus gewoon door met de wekelijkse Statistieken des Doods van het CBS en vullen die vandaag aan met nog meer necrofiele cijferporno zodat u tenminste weer een beetje context hebt bij al die ellende. "Voor week 17 (20 tot en met 26 april) wordt het aantal overledenen geschat op ongeveer 4 000. Dat zijn er zo’n 250 minder dan in week 16 toen 4 264 mensen overleden. De daling is daarmee kleiner dan in de week daarvoor; toen daalde het aantal overledenen nog met bijna 700. De sterfte in week 17 valt ongeveer 30 procent hoger uit dan in een gemiddelde week in de eerste tien weken van 2020."

Meerrr cijfers

Het RIVM update dagelijks veel meer cijfers dan alleen die drie bingogetallen. Zo waren er gisteren opeens specifieke gegevens over zorgmedewerkers beschikbaar: na bij 14.000 besmettingen zijn er negen zorgmedewerkers overleden, waarvan in ieder geval zes met onderliggende lijden. Verschrikkelijk uiteraard, maar omdat in de zorg relatief veel vrouwen en jongeren werken bevestigt het lage sterftepercentage (0,065%) eigenlijk het beeld van de uitgebreide RIVM-cijfers over de rest van de bevolking (zie tabel na de breek): juist ouderen en mannen overlijden aan corona.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.