achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Ronaldo

Ondertussen: RIVM callt +7272 besmettingen

STOP THE COUNT!

Key race alert in de race tegen het virus en/of de avondklok. Het RIVM heeft in de afgelopen 7272 positieve testen geteld, dus NOS, RTL Nieuws, het Algemeen Dagblad, NieuwNieuws, de Telegraaf, NRCTrouw, Het Parool, de Volkskrant, RefDag, het Nederlands Dagblad, Hart van Nederland en LindaNieuws callen hem allemaal. Alleen het Doetinchems Vizier blijft achter. Iets meer besmettings alsdan gisteren! Wij eisen een hertelling, en zo niet, dan toch. En nou niet vanavond allemaal dat filmpje van Jaap van Dissel die nog een Pornhub tabblad open heeft in de familie WhatsApp gooien hè. THE ELECTION IS NOT OVER!

'Deel kabinet wil avondklok terugdraaien'

Dus u dacht dat de zomertijd wintertijd discussie ingewikkeld was

Gedoe in kabinet, coalitie & gansch het land. Een deel van het kabinet (net toevallig het deel dat altijd dingen lekt aan de parlementaire redactie van de T.) wil de avondklok, die we nog niet hebben, alweer afschaffen. Lijkt ons volkomen terecht, want als je als kabinet na een maandenlange discussie eindelijk een spoedwet door het parlement hebt geramd, is het op zijn zachtst gezegd nogal TIRANNIEK om die meteen te omzeilen en een maatregel proberen af te dwingen waarvan de effectiviteit nog maar moet worden aangetoond. Bovendien mag je bij invoering van de avondklok zelfs niet meer na achten knuffelen met je schoonmoeder, dus Grapperhaus is ook tegen. En dat zijn wij helemaal met Grapperhaus eens. STOP. DE. SPERRZEIT.

Imam: 'Docenten die cartoons laten zien zijn fout'

Wat bereiken we er eigenlijk mee dat dit soort mensen serieus worden genomen?

Gisteravond. Op de NPO. Niet weggeschakeld. Niet keihard onderbroken. Niet een bandje dat onderin meespeelde waarin stond 'Wat hier gezegd wordt is van de pot gerukt en schadelijk voor de Nederlandse maatschappij'. En terecht ook. Want in een vrije samenleving horen wij liever rechtstreeks hoe imam-ondernemer (huh, red.) Azzedine Karrat (welbekend) denkt over de vrijheid van meningsuiting na bedreigingen in Nederland en de onthoofding (een echte, daadwerkelijke red.) van leraar Samuel Paty in Frankrijk. We hebben eerst een overweging. Het taalgebruik in de uitingen van het dreigtuig op sociale media (na de breek: 'repressent', 'racistisch', 'onrespectvol', 'excuses') verschilt eigenlijk helemaal niet zoveel van een gemiddelde post op de NPO-websites van BrandpuntPlus en/of Dit is M. En we eindigen met een vraag. Als deze Karrat een gematigde moslim is. Hoe zit het dan met de rest?

Ook in Den Bosch leraar bedreigd wegens cartoon

Gezellig!

(Plaatje van de cartoon, niet van de leraar, red.)

Nog meer geweldig leuk nieuws uit de geweldig leuke wereld van het onderwijs in Nederland, waar alleen maar geweldig leuke dingen gebeuren. Na Rotterdam (waar leerlingen (!!!) excuses (!!!) verwachten terwijl ze van school moeten worden getrapt en onder toezicht van jeugdzorg dienen te worden geplaatst, red.) is ook in Den Bosch een leraar bedreigd vanwege het laten zien van een cartoon. In tegenstelling tot in Rotterdam ging het hier wel om een cartoon van Mohammed (waarschijnlijk degene hierboven) dus nu kan RTL Nieuws geen idiote artikelen meer publiceren over dat de bedreiging een misverstand (staat er echt, red.) was. "Het ging om een cartoon van de profeet Mohammed die in 2006 maakte dat mensen zich beledigd voelde en daarom de straat op gingen om te demonstreren. De cartoon werd getoond in de context van een uitleg over hoe de democratische rechtsstaat onder druk komt te staan wanneer bepaalde grondrechten zoals vrijheid van meningsuiting, van religie en van betoging met elkaar botsen, zo meldt de school in een brief." Dat is dus een leraar die net als Samuel Paty volgens die PvdA-mevrouw bij Fidan Ekiz op een verkeerde manier omgaat met de verantwoordelijkheid die nou eenmaal hoort bij de vrijheid van meningsuiting. Ondertussen is ook imam Yassin Elforkani gestopt met preken vanwege doodsbedreigingen. Ook stom. Dus of u even geen petitie wilt beginnen die het doen van domme uitspraken tijdens een preek strafbaar stelt. Blijf met je tengels van elkaar, en vooral van onze vrije meningsuiting AF. Verdomme.

Tuig stuurt dit

Tuig stuurt dit

Brief school

Brief school

FOTO. Maar wat is dit?

Poeh poeh nou nou

A) Inhoud nachtkastje Robert Oey
B) Volledige wapencollectie Gelders Volksleger
C) Alle (nep)wapens van alle boeven in Amsterdam
D) Haha, niet C
E) Maar wel dit
F) Anders, nl...

Laffe hond Charles Groenhuijsen verwijdert tweet over 'bloedstollende' verkiezingsrace in Florida

aMeRiKa-dEsKuNdIgE

Even voor de geschiedschrijving, deze. Terwijl iedereen en zijn livestreamduider om 2:04 uur vannacht al lang en breed begreep dat de staat Florida door Donald Trump gewonnen zou worden, twitterde Charles Groenhuijsen dat de race 'bloedstollend' was. En toen wij Charles Groenhuijsen daar vanmiddag over uit wilden lachen, had hij zijn tweetje stiekem verwijderd.  Charles Groenhuijsen snapt zeker niet hoe het internet werkt.  Dat is trouwens dezelfde Charles Groenhuijsen die zich in het verleden helemaal het leplazarus schnabbelde, dezelfde Charles Groenhuijsen die nog steeds door de NPO wordt betaald, dezelfde Charles Groenhuijsen die bij de NPO aanschuift als Amerika-kenner en dezelfde Charles Groenhuijsen die vanochtend in een tweet (die podcast gaan we echt niet terugluisteren) suggereerde dat opniepeilers beter ontslagen kunnen worden omdat ze zoveel onzin praten. Nou mensen. Hier volgt een Stijlloze Oproep aan de NPO. Beste Shula. Vergeet Gerrit Hiemstra. En ontsla Charles Groenhuijsen.

Lijst bedreigde dieren: Konijn & Haas het haasje

Nieuws, uit het dierenrijk

FOTO - Niet de haas uit het verhaal, red.

Het was een grauwe dag in het Dierenbos. 'Heb jij de Haas gezien?', vroeg de Egel aan de Raaf. 'Nee', zei de Raaf. 'En het Konijn, heb je het Konijn gezien?', vroeg de Egel. 'Ook niet', zei de Raaf. 'Je ziet de Haas haast nooit meer', zei de Egel. 'En het Konijn ook niet', klaagde de Raaf. 'En met de Bunzing en de Hermelijn en de Eikelmuis gaat het ook al slecht', zei de Egel. 'Haha, Eikelmuis, ik wist helemaal niet dat dat echt een dier was', lachte de Raaf. 'Ik dacht eerst ook dat het gewoon de Muis was, maar dan een eikel. Maar nee, het is echt een aparte diersoort. Wat ze allemaal niet verzinnen tegenwoordig hè Raaf', antwoordde de Egel. 'Weet je wie ik trouwens wel steeds meer zie? De Otter en de Bruinvis, de Gewone Zeehond en de Grijze Zeehond, de Bever en de Boommarter', vertelde de Raaf. 'Tja. Zo is er altijd wat', zei de Egel. En zo was het.

Docenten 010 bedreigd om cartoon, 90K+ krabbels petitie 'Strafbaar stellen beledigen van de profeet'

Hoe vinden jullie zelf dat het gaat, moslims van Nederland?

De online petitie Strafbaar stellen beledigen van de profeet is al meer dan 92.000 keer ondertekend. Dat is meer dan 100 keer zoveel als de bijvoorbeeld petitie Oud papier inzamelaars Gemeente Súdwest Fryslân willen doorgaan. De petitie is opgezet door imam Ismail Abou Soumayyah van de Quba-moskee in Den Haag. Die imam vindt het dus een goed idee om vlak na de brute moord op iemand die cartoons van de profeet liet zien in een klaslokaal, te gaan janken over cartoons van de profeet. Terwijl er vandaag in een school in Rotterdam docenten worden bedreigd (zie na de breek), omdat ook zij cartoons in hun klaslokaal hebben laten zien. En 92.000 (of minder, het blijven online petities, maar toch, red.) mensen denken er net zo over. Tering jantje. "Dit gezegd te hebben, vinden wij moslims ook dat het beledigen van onze profeet Mohammed niets te maken heeft met de vrijheid van meningsuiting." Het beledigen van de profeet Mohammed (en het beledigen van wie of wat dan ook) heeft juist alles te maken met vrijheid van meningsuiting. Wij zeggen: deze petitie is eerder een tekort aan fatsoen en leidt ook nog eens tot maatschappelijke spanningen alsook het structureel beledigen van moslims. Het is namelijk heel simpel. Hup vrijheid. Boe geweld. Punt. Geen. Gemaar.
UPDATE: Politie Rotterdam surveilleert extra in de buurt van de school.

Meerdere doden bij islamitische terreuraanslag door meerdere daders in centrum Wenen

Ook dat nog

LIVESTREAM

In Wenen zijn bij een aanslag op een synagoge meerdere gewonden en/of doden gevallen. Volgens de doorgaans goed geïnformeerde Kronen Zeitung heeft een terrorist zich in de buurt van de synagoge opgeblazen, zijn er meerdere schoten gevallen en is de politie naar nog meer daders op zoek. De agent die de synagoge bewaakte, zou zwaargewond zijn en in levensgevaar verkeren. We mogen van de politie in Wenen geen video's delen, dus alstublieft niet op play hierboven drukken. Volgens deze journalist zou er al 1 dode te betreuren zijn. 
UPDATE: Er zou ook geschoten zijn bij een restaurant in de buurt. Beelden hieronder.
UPDATE: Onbevestigde beelden van één van de vermoedelijke daders. NIET HIER KLIKKEN DUS.
UPDATE: Volgens getuigen zou er tenminste 50 keer zijn geschoten, met automatische wapens.
UPDATE: Volgens OE24 (livestream hieronder) zouden er zeven doden zijn gevallen.
UPDATE: Dit zou een foto van een neergeschoten dader zijn.
UPDATE: Beelden van neergsechoten agent daar.
UPDATE: Er zou ook sprake zijn van een gijzeling, meldt OE24. 
UPDATE: Volgens deze twitteraar (incl foto's slachtoffers) zou het schieten begonnen zijn in een bar.
UPDATE: Het is nog niet bekend, of de dader autistisch is. 
~**UPDATE:**~~Politie meldt inderdaad dat er een~ gijzeling ~aan de hand is. Het lijkt er dus heel erg sterk op dat het om een geplande aanslag door meerdere daders gaat.~ **UPDATE VAN DEZE UPDATE:** Toch geen gijzeling.
**UPDATE:** Minister van Binnenlandse Zaken spreekt officieel van terreuraanslag.
**UPDATE:** OE24 meldt dat ten minste één agent ~is overleden~ zwaargewond is geraakt
**UPDATE:** Op de beelden hieronder is te zien hoe iemand wordt neergeschoten door een van de daders. 
**UPDATE:** OE24 meldt nu dat er maar liefst tien daders zouden zijn. Iedereen in het centrum van Wenen wordt dringend opgeroepen binnen te blijven. Er is nog steeds een grote politieactie bezig.
**UPDATE:** Er gaan ook beelden uit Salzburg rond (OE24 toonde ze ook), maar die zijn van afgelopen zomer.
**UPDATE:** Weense politie meldt:  
- Meerdere daders met geweren.  
- Aanslag op ten minste zes plaatsen gepleegd
- In ieder geval één dodelijk slachtoffer, meerdere gewonden, waaronder een agent
- Één dader is door de politie neergeschoten.   
**UPDATE:** Ten minste 3 doden en 15 gewonden, meldt OE24 nu.
**UPDATE:** Leider van Europa Macron reageert.
**UPDATE:** Oostenrijkse bondskanselier Kurz reageert in een twitterdraadje, meldt dat hij HET LEGER inzet voor het overnemen van bewakingstaken van de politie, zodat die zich op de actie kan concentreren.
**UPDATE:** De burgemeester van Wenen meldt dat de achtergrond van de daders nog niet bekend is. Wij durven de stelling wel aan dat het vermoedelijk niet om autisten gaat.
**UPDATE:** Kaartje van de zes locaties van de aanslag (livestream ORF daar).
**UPDATE:** Bondskanselier reageert in eerste persconferentie (of persmoment, RVD bellen voor definitie, red.). Kurz bedankt politie en hulpdiensten en spreekt zijn medeleven uit met nabestaanden. Meldt dat de jacht op de daders nog steeds in volle gang is. Hij leek ook iets te zeggen over 'Islam', maar op dat moment stopte de verbinding op ORF-livestream. 
**UPDATE:** Nu wel langer gesprek met Kurz. Kurz bevestigt dat het definitief om een terreuraanslag gaat. Goh. Het I-woord wordt niet genoemd, Kurz zegt dat er nog niets over achtergrond daders gezegd kan worden, behalve dan dat vanwege de aanslag bij de synagoge vermoedelijk om antisemitisme gaat. Kurz roept iedereen op binnen te blijven, omdat de situatie nog niet veilig is. Volgens Kurz is een neergeschoten agent buiten levensgevaar. Kurz spreekt van 15 gewonden die in het ziekenhuis behandeld worden. 
**UPDATE:** Directeur ziekenhuis Wenen bevestigt 15 gewonden, waarvan 7 zwaar gewond.  
**UPDATE:** Deze neergeschoten dader zou nog steeds op de grond liggen, omdat hij een bomgordel draagt, meldt Der Standard.
**UPDATE:** Om 0:45u persconferentie van het ministerie van Binnenlandse Zaken.
**UPDATE:** Persco nog steeds niet begonnen, daarrr live te volgen (en in livestream hieronder).
**UPDATE:** Minister van Binnenlandse Zaken: een van de zwaarste dagen in de geschiedenis van Oostenrijk. Meerdere gewonden, meerdere doden. Ten minste één dader is nog op de vlucht. Vraagt iedereen om binnen te blijven en het centrum van Wenen te mijden. Scholieren in Wenen mogen morgen thuisblijven. "Wie één van ons aanvalt, valt ons allen aan."
**UPDATE:** De politie meldt dat in ieder geval één onschuldige burger is overleden, en één dader. Om 6:00 uur een nieuwe persconferentie. 
**UPDATE:** Dit topic gaat op slot. Doorreaguren kan in het Stamcafé
**UPDATE:** En ja hoor. Minister van Binnenlandse Zaken Nehammer noemt 'islamitisch motief'. Ten minste één aanslagpleger zou een IS-aanhanger zijn. Er zijn ten minste drie doden gevallen, waarvan één terrorist. Nehammer roept iedereen op thuis te blijven.

UPDATE - BEELDEN VAN DE AANSLAG

JIPPIE +8306. Met zijn allen naar de bieb!

Minder meer corona

En weer een gunstig balletje in de dagelijkse coronatombola! 8306 besmettingen erbij, dat zijn er 430 minder dan gisteren, dus wij zien door onze roze bril een KEIHARDE NEERWAARTSE TREND. Goed nieuws dus voor iedereen die graag met zijn vieren over straat loopt en/of heel erg graag boeken over De Zeven Zussen wil lenen: de kans dat Mark Rutte en zijn mensen bibliotheken, musea, kerstverkansies en groepjes van drie of meer downlocken is zojuist weer wat kleiner geworden. Feest in het gangpad 'Wereldgeschiedenis: Azië' (tot en met de persco van morgenavond).

Alles komt goed

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.