Amerikaanse dollar en beurzen kelderen opnieuw, Europa onzeker, goud naar nieuwe recordhoogte
Goedemorgen hoe is het met uw wereldeconomie
As the stock market continues to tank because of Trump’s policies, he blames Fed Chair Powell today, calling him “a major loser.” pic.twitter.com/UyTYz2e7VS
— Ron Filipkowski (@RonFilipkowski) April 21, 2025
Kort verhaal lang: het gaat slecht in Amerika, goed in Europa, als in: niet zo slecht als in Amerika. Gisteren noemde Trump voorzitter van de Federal Reserve Jerome Powell "Mr Too Late, a major loser", omdat hij tot nu toe weigert de rente te verlagen. Dat droeg bepaald niet bij aan het vertrouwen en spelplezier van 'de markten' in 'de situatie' (economie is geen wetenschap hou eens op), waarop de dollar en Amerikaanse beurzen opnieuw kelderden. De Financial Times schrijft: "The dollar fell to a three-year low against a basket of its key trading partners. (...) The euro and yen both rallied over 1 per cent against the dollar. US sovereign debt sold off. (...) Futures for the S&P 500 and Nasdaq were both down 0.8 per cent. Trump has repeatedly put pressure on Powell to cut interest rates. The Fed has so far kept rates on hold this year after lowering them three times in 2024." Ondertussen raakte goud, een beetje het nieuwe bitcoin, een nieuwe recordhoogte van $3.385 per troy ounce (31,1 gram).
De verwachting was gisteravond dat Europese beurzen in het groen zouden openen omdat dit continent de schijn mee begint te krijgen van een 'betrouwbare handelspartner', maar ook hier lijkt de boel na een handelloos paasweekend toch weer net onder het nulpunt te openen. Enfin, zoals de 'economen' van FD het zeggen: "Het is lastig om er chocola van te maken." Kortom: KOPEN! ! !
Update 08:50 - Goud nu zelfs boven de $3.500.
Reaguursels
Dit wil je ook lezen
Liveblog oorlog. 'Vanochtend Israëlische aanvallen op Hezbollah ondanks wapenstilstand', Witkoff en Kushner naar Zwitserland voor 'eerste nucleaire onderhandeling'
Het gaat echt even vallen of staan in Libanon in Liveblog 159. Liveblog 158 las u hier
LIveblog oorlog. 'Voorwaardelijke, gefaseerde investering in Iran van $300 miljard door Golfstaatcoalitie wel in deal'
De prijsbepaling van vrede in Liveblog 156. Liveblog 155 las u hier
Liveblog oorlog. Deal getekend, Trump noemde Netanyahu een "very difficult guy, has no f**king judgement" na aanval op Hezbollah in Beiroet
Wereldvrede uitgebroken in Liveblog 154? Het tekenen van de deal zag u gisternacht ontvouwen in Liveblog 153
Liveblog oorlog. Trump zegt dat deal vandaag 'elektronisch' getekend wordt, Iran ontkent
Wereldvrede uitgebroken per autopen in Liveblog 152? Liveblog 151 las u hier
Liveblog oorlog. Trump: 'deal wordt morgen ondertekend'
Wereldvrede uitgebroken in Liveblog 151? De aanloop las u in Liveblog 150.
Liveblog. Trump: "We hebben vandaag de oorlog met Iran beëindigd, ze zijn overeengekomen nooit kernwapens te zullen hebben"
De hele lange stilte na de storm in LIVEBLOG 150? De afkondiging van de aangekondigde aanvallen gisteravond en de daarop volgende totstandkoming van de deal las u hier in Liveblog 149
Liveblog oorlog Iran. Trump: 'Geplande aanvallen en bombardementen op Iran gaan niet door, deal op komst'
CANCELCULTUUR in liveblog 149, liveblog 148 las u hierrrr
