#Euro7: good or bad for industry competitiveness? 🚗 🇪🇺 Significant production losses and downtimes will be unavoidable if implementation times stay as short as they are 📉 says @volkswagen Brand’s CEO, Thomas Schäfer. #RethinkEuro7 acea.auto/fact/fact-shee…
Hoe is het nu met: de elektrische auto?
Kort antwoord: niet best
Hierboven, een pica van een uitermate charmante hermaak van de befaamde Renault 5 Turbo op het Goodwood Festival of Speed. Helemaal elektrisch, zoals veel custom- en prototype ontwerpen tijdens het weekend. Onder deze link: Volkswagen-baas Thomas Schäfer die vreest dat de Euro 7-normen (nieuwe auto's moeten vanaf 2035 uitstootvrij zijn) zal leiden tot productiedaling en baanverlies in heel Europa. Hij deed daarover afgelopen week een Weckruf in een Brandrede, om het maar in dreigend Duits te houden. In het Engels: "The roof is on fire."
Tegelijkertijd kampen VW maar ook Audi, Mercedes, Porsche, Renault, Cupra en Tesla met een crashende vraag naar EV's. Tesla maakt z'n auto's mede daarom steeds minder duur, maar merken als VW krijgen het niet voor elkaar om op korte termijn goedkope(re) EV's te bouwen. Inflatie in de boodschappenmand en stijgende stookkosten remmen de behoefte aan steil geprijsde stekkerbakken. Ondertussen worden subsidies en belastingvoordelen op EV's afgebouwd, dat helpt ook niet. Cijfervoorbeeld: de VW ID.4 telde 75.000 bestellingen in 2022, dat zakt dit jaar naar 20.000.
De elektrische prototypes op Goodwood - er is zelfs een Dakar-EV - laten zien dat de toekomst nog steeds elektrisch kan zijn, maar de hypepudding is ingezakt. Prijs te hoog, (fiscale) voordelen te klein en langzaam wordt de duurzaamheid van productie en grondstoffen (of het gebrek daaraan) eerlijker gewogen, zoals recentelijk door autoliefhebber Rowan Atkinson, ook altijd aanwezig op Goodwood. En terwijl we dit tikken, rijdt Sebastian Vettel in zijn FW14B, de originele Williams waarmee Nigel Mansell in 1992 wereldkampioen F1 werd, de heuvel op. Subtiel verschil met 1992: de bolide rijdt op synthetische brandstof.
Nazorg. De Originele Renault R5 Turbo
2022. Hill Climb record elektrisch gebroken
Het klimaat, knuffelhobby van activistische zitsnutten
Een beetje Duitser weet precies hoe dik zijn Mercedes is
Duurzaamheid, een verdienmodel van slavenarbeid
Reaguursels
Dit wil je ook lezen
Officieel advies aan Jetten: 'Stop met vliegreclames, die creëren valse werkelijkheid'
GEDRAGSWETENSCHAPPERS HOU JE MUIL
LIVE. Racen met echte mannen op Goodwood
Raggen met onbetaalbare klassiekers
GEENSTIJL EXAMENVRAGEN. 'Het nieuwe Nederlands: het vak dat je leert spreken en denken over het klimaat'
Moet je dit leren voor het examen? JA
LIVE. Ongegeneerd rubber roken in Goodwood
Het beste autofeestje van het jaar
Officieel. Oerol heeft zichzelf kapot ge-oerol'ed
Van vrije kunst naar verstikkende religie
Mr. Bean is zijn elektrische auto beu
"I love electric vehicles – and was an early adopter. But increasingly I feel duped"
Massale uitval zonnepanelen bij te veel zon, overheid DWINGT u aan de warmtepomp
Durppppp - niet goedschiks, dan maar kwaadschiks
TK LIVE - Debat over DURE ENERGIE
"Samen verandering mogelijk maken"
nee
Amsterdam pest ondernemers met dreigbrief over uitstootvrije bedrijfsauto's binnen de Ring A10
Mkb'ers en zzp'ers zijn snoeihard de sjaak