WOMEN Inc. lanceert 15% loonkloof-campagne, bedoelt eigenlijk 6%
Kom, laten we een hele campagne bouwen rond een gender wage gap van 15%!
"Stel je voor dat vrouwen 15% minder broodjes mogen eten bij de door het bedrijf betaalde lunch, of dat ze 15% minder kopjes koffie uit de automaat kunnen halen. De kans is groot dat iedereen hier gek van op zou kijken. Net als wanneer ze 15% minder tijd krijgen dan hun mannelijke collega’s om een presentatie te geven, of een 15% minder grote werkplek hebben. Maar als het om het loon gaat, lijken nog veel bedrijven dat verschil van 15% tussen mannen en vrouwen heel normaal te vinden." Je zou toch bijna gaan denken dat ze bedoelen dat vrouwen 15% minder geld krijgen voor hetzelfde werk en dezelfde uren? Nou, de drie mensen die na zo'n boosmaak-tweet doorklikken op de link en vervolgens door het online magazine bladeren, komen terecht bij het hoofdstuk Eerst Nog Even Praktisch. Daar leren we dat 9% van die loonkloof gewoon volkomen terecht is omdat het geen ongelijk loon voor gelijk werk betreft. Dan zou er nog een onterechte kloof van 6% van ongelijk loon voor gelijk werk overblijven, en 6% bekt natuurlijk een stuk minder lekker voor zo'n campagne. Het bestaan van die 6% geloven we voor de vorm dan maar eventjes want #BelieveWomen. Een stuk geloofwaardiger in ieder geval dan die loonkloof van 32% voor gelijk werk en gelijke uren van Petra Grijzen en professor Henk Volberda.
Reaguursels
Dit wil je ook lezen
Europese Unie test nieuw wapen tegen loonkloof
Robots nemen het over van de robots!