achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@amsterdam

Heel raar! Amsterdams waanidee 'klushub' geflopt

Dit had echt helemaal niemand verwacht

Melanie van der Horst van D66

Amsterdam. Ondernemers, zzp'ers, mkb'ers die een werkbusje bezitten en in de stad wonen zijn richting de afgrond gedreven en kapot gepest met die haastige geldingsdrang om het groenste jochie van de klas te willen zijn: elektrische busjes zijn voor veel eenpitters en kleine bedrijfjes onbetaalbaar, de occassionmarkt moet nog op gang komen, de eerste generatie busjes heeft het bereik van een pak melk, enzovoorts. Maar hey, wat PRO- en D66-figuren hebben in ruil voor een paar kapotte bedrijfjes en wat zelfmoordjes van mensen die de rekeningen niet meer konden betalen een aantal groene vinkjes op het cv kunnen zetten. Gefeliciteerd he Zita Pels! Ondernemers, zzp'ers en mkb'ers van buiten de stad komen gewoon niet meer opdagen; zo gaf de grootste thuisinstallateur Feenstra er de brui aan.

Een van die magistrale ideeën van automotive klungel Melanie van der Horst (D66) was een KLUSHUB: de werkbus parkeren bij een overstappunt en dan de stad in met een deel-Biro. WAT BLIJKT NU? In de praktijk is het voor werklui heel erg lastig iedere dag een Sortimo-inrichting over te bouwen in een Biro, lukt het zonnepaneelinstallateurs niet om zonnepalen+omvormers+ladders in de kattenbak van een deelwagen te proppen, kunnen steigerbouwers de steigers niet op hun rug dragen, is het voor dakdekkers onmogelijk om branders+gasflessen+dakbedekking mee te nemen op de fiets en past de nieuwe dakkapel voor de uitbouw helemaal niet in de Biro. Daar had bij de gemeente Amsterdam natuurlijk helemaal niemand aan gedacht en dus is de klushub: geflopt. 'Slechts drie bedrijven werden klant' en dat vinden we nog veel. Héél erg benieuwd wat het volgende plannetje is van PRO, D66 en de 22.000 rovers. Toch die Haarlemse Handkar proberen?

Euh euh euh DE KAR

Gemeente Amsterdam (wil bezuinigen), stuurt meer dan 60 (!) directeuren op dure cursus

Groepsuitje ook al verpest

de geldboom in de tuin van de gemeente amsterdam

Okee daar gaan we. Er werken meer dan 22.000 (!) ambtenaren voor de gemeente Amsterdam. Die hebben trouwens allemaal ruzie met elkaar. Die ambtenaren hebben zestig (!) tot tachtig (!) directeuren. En die zestig (!) tot tachtig (!) directeuren kunnen blijkbaar geen leiding geven, want die zestig (!) tot tachtig (!) directeuren moesten van de gemeente allemaal op een spannende cursus in Duitsland met helikopters en die knakker van New Kids en alles van ongeveer 8700 euro per persoon. Tenminste, tot de T. vroeg of dat niet een beetje gek is als het nieuwe college van negen (!) wethouders 2500 banen wil schrappen. Zin van de dag: "Hoewel de directeuren niet beter wisten dan dat ze in de nabije toekomst op een spannend meerdaags uitje zouden gaan, is het na vragen van De Telegraaf onduidelijk of het programma nog doorgaat." Ach jee. Bonuslol: "De gemeente laat weten dat bijvoorbeeld de NS ook ’met succes’ het management aan dit programma onderwierp." Oh ja daar gaat het lekker ja. Nu we het toch over cursussen hebben. Misschien is dit wel wat voor Elanor Boekholt. 

Hoe dan ook, in Amsterdam ligt nog steeds overal vuilnis op straat, is Geert Dales vogelvrij en produceren al die ambtenaren geweldige ideeën zoals de 'klushub', een plan waarvan iedereen en zijn roze weblog van tevoren al wist dat het volkomen debiel was, waar uiteindelijk 3 (drie) bedrijven gebruik van hebben gemaakt. Onze oplossing: stuur Martin Bos als kwartiermaker naar Amsterdam, schrap alle salarissen en laat de ambtenaren onbeperkt limoncello drinken en kaviaar vreten. Dan doen ze ook niks, maar zijn we per saldo wel goedkoper uit.

Dit willen ze van de Amsterdamse directeuren afpakken!

Bloedirritante zelfhulpgoeroe Clen Verkleij 'verdacht' van vergiftigen & verdrinken van z'n vrouw

ABN-AMRO-moordenaar 1

Daarrrr zijn de 'verdenkingen' tegen Clen Verkleij (39), de 'zelfhulpondernemer' die het internet en televisie volplempte met positivogebral, schijnvrolijkheid en tergende aandachtstrekkerij. Deze wannabe influencer, bekend van datingshows op televisie en z'n gare plannertje, verkocht aan de buitenwereld een heel leuk leven, maar het hengelen naar likes en aandacht kwam in een ander licht te staan toen hij werd opgepakt voor de moord op z'n bloedeigen vrouw, tevens de moeder van zijn jonge kind. De verdenking door het OM: het vergiftigen en verdrinken van de vrouw. Zij werkte bij ABN-Amro en was een van de twee werknemers van de bank die in enkele dagen tijd werd vermoord: 'toeval', volgens de politie. Over de verdachte in die andere zaak, een 36-jarige """Italiaan""", hebben we opmerkelijk genoeg NIKS meer gehoord. Iemand?

Laat Amsterdam maar platbranden

Feenstra komt niet meer, nou, heel mooi

De grootste thuisinstallateur van Nederland komt niet meer naar Amsterdam. Busjes mogen er niet in, parkeerplekken zijn er niet, iedereen krijgt alleen maar boetes en het enige waar die wereldvreemde idioten in de Stopera mee komen is een KLUSHUB. En waarom komt Feenstra dan niet meer? "Een woordvoerder spreekt van 'een stapeling van gemeentelijke belemmeringen'." Zoals ook ondernemers en zzp'ers niet meer in of uit die stad kunnen, omdat ze zijn getreiterd, bedreigd en richting de afgrond gepest. Nou, het is hartstikke MOOI dat Feenstra niet meer komt. Laat die stad maar afbranden door achterstallig onderhoud, het huis van Zita Pels, Moeskops en een paar van die andere curriculum vitae-idealisten eerst. Kunnen zij mooi toekijken hoe de hele stad naar de tering gaat.

Never forget Haarlem: DE KAR

Eigenaresse van iconisch Amsterdams restaurant gaat Amsterdam niet missen

Lol

Hanneke Schouten (67) stopt met het iconische restaurant Bouchon du Centre. Ze verhuist naar Frankrijk. Gaat ze Amsterdam missen? "Nee. Ik ben helemaal klaar met Amsterdam. De stad is smerig. Ik vind dat de mentaliteit hier erg achteruit is gegaan: je wordt om niks verrot uitgescholden. En overal wordt Engels gesproken – hier in het centrum, maar ook in de Watergraafsmeer, waar ik woon. Daar heb ik een hekel aan. Ik heb zelf ook in andere landen gewoond. Dan leer je de taal, uit respect." Pets pets pets pets pets pets pets

Zeven gewonden bij explosie sportschool Amsterdam, eigenaar: 'Ontstond onder onze vloer'

VIDEO: Geen Kiev of Gaza

Bizarre beelden van de ravage in de hoofdstad, waar in Osdorp, Nieuw-West, aan het begin van de nacht zeker zeven gewonden zijn gevallen na een grote explosie bij een flatgebouw. Honderden mensen moesten het gebouw verlaten en stonden plots op kousenvoeten op straat, de brand is inmiddels geblust maar mogelijk liggen er nog mensen onder het puin. Onderaan het gebouw zit (of zat) Fitness Studio Onna, een 24/7 sportschool voor leden: "De gewonden zouden ook onder deze groep zijn gevallen. Volgens aanwezigen zou de explosie binnen zijn ontstaan en niet buiten." De eigenaar van de sportschool schrijft op Instagram: "Op de camerabeelden van binnen het pand is duidelijk te zien dat de explosie van onder onze vloer vandaan komt. Op de begane grond, onder onze sportschool, bevinden zich onder andere leiding, een transformatorruimte en opslagruimtes van bewoners. Deze ruimtes zijn geen onderdeel van onze sportschool." De precieze toedracht is nog onduidelijk. 

Update 12:29 - Terwijl Liander heeft gemeld dat er geen aanwijzingen zijn voor een gasexplosie maakt Het Parool melding van speculaties onder buurtbewoners dat de explosie mogelijk te maken heeft met de voorbereidingen van een plofkraak. "Een bron binnen de opsporingsdiensten bevestigt dat dit verhaal gehoord is. Een woordvoerder van de politie zegt dat ‘alle scenario’s opengehouden worden’ en verder geen informatie te kunnen delen."
Update 13:16 - Twee getuigen van de explosie vertellen aan De Telegraaf dat er 'vijf tot tien jonge mensen wegsprintten' en dat er een ook een Audi met Duits kenteken wegscheurde na de explosie. Later op de ochtend werd door de politie een Audi in beslag genomen niet ver van de plek des onheils. Ook is er in de garagebox onder de sportschool materiaal gevonden dat gebruikt wordt bij plofkraken...
Update 13:28 - De Veiligheidsregio meldt nu dat er indicaties zijn dat er nog mensen onder het puin liggen.
Update 15:42 -  De politie meldt zojuist: "Inmiddels hebben we meerdere personen aangehouden en zijn er een aantal auto’s in beslag genomen."
Update 16:16 - In Het Parool een uiterst gedetailleerd verhaal met achtergrondinfo van bronnen uit de buurt die, let wel, een scenario schetsen 'dat zeer serieus wordt genomen': "Een groep van zeven of acht jongens en jonge mannen was in een kelderbox onder de sportschool bezig pakketten met explosieven te maken, die onder meer worden gebruikt voor plofkraken. Twee twintigers hadden de leiding. De andere jongens, tieners en adolescenten (‘van 16 tot 18 jaar’), werkten mee. Rond 00.15 uur was er een explosie waardoor uiteindelijk minstens zes pakketten met explosieven de lucht in gingen – en het pand grotendeels werd verwoest. Een van de twintigers die de leiding had over het maken van de bommen, komt uit een bekende familie uit de buurt. De jongere broer had donderdagnacht de leiding over het voorbereiden van de explosievenpakketten, samen met een twintiger die in de buurt bekendstaat als ‘Gekko’. De eerste – de jongere broer – heeft brandwonden opgelopen, de tweede – ‘Gekko’ – moet waarschijnlijk beide benen en een arm missen en verkeert nog in levensgevaar. AU. En wat een verhaal...

Drone en speurhonden aan het werk

VIDEO. Applaus voor DENK-raadslid na klacht over uitspreken naam Esmah Lahlah door VVD en JA21

Dan zijn de verhoudingen maar even duidelijk

Mocht iemand zich nog afvragen waarom Esmah Lahlah naar Amsterdam is vertrokken, dan legt gemiddelde grachtengordelbewoner Julia Wouters dat in dit filmpje even uit en anders is er nog bovenstaand stukje uit de hoorzitting van gisteren in de Amsterdamse raad, waarin (oppositie!-)raadslid Sheher Khan van DENK zijn collega's van VVD en JA21 bestraffend toespreken omdat ze de naam van een van de slechtste Tweede Kamerleden van de afgelopen 10 jaar verkeerd uitspreken. Het is natuurlijk veel te flauw om je af te vragen of Daan Wijnants van de VVD applaus zou krijgen als hij Sheher Khan erop zou wijzen dat hij de naam van Melanie van der Horst verkeerd had uitgesproken en nog beter moet integreren, dus dat doen we maar niet. En hee, met enige welwillendheid kun je nog kunnen zeggen dat het gewoon een prima grapje is van Khan, maar maar dat applaus mensen, dat applaus. Dat is de raad van Amsterdam. Een gekkenhuis.

Amsterdamse troepwethouder jankt heel Het Parool vol over zichzelf: "Het is niet ik, ik, ik"

Wel dus

Nog bedankt Hester van Buren!

vuil, troep en een prullenbak in amsterdam

De Amsterdamse wethouder van Troep en Bende Hester van Buren (PvdA PRO) is door verkiezingswinnaar Zita Pels gepasseerd voor een tweede termijn als wethouder en moet derhalve WEG. En dat gaat gepaard met een ontzettend jankinterview in Het Parool, waarin ze aan de ene kant jankt over haar korte termijn: "Vier jaar vind ik een interimfunctie." En aan de andere kant jankt dat ze niet haar hele leven heeft gewerkt om wethouder te worden. Waarin ze PvdA-fractievoorzitter Mbarki cynisch voor lul zet: "Die belt niet. Die maakt een afspraak!" Waarin ze zelfs jankt om de oneliners in de (extreemlinkse) Amsterdamse gemeenteraad: "Ik wilde altijd graag het debat over de inhoud aangaan. Maar het is vaak hijgerig en scoren met oneliners." Vrolijk voortjankt over haar eigen coalitie: "Ja, dat denk ik ook weleens: waarom zegt iemand dat niet, waarom ziet een ander dit niet?" En waarin ze het niet kan nalaten zichzelf tussen het janken door vol op de borst te kloppen: "Ik heb veel in gang gezet." Ja met prullenbakken weghalen in de strijd tegen afval heeft ze inderdaad dingen als van de hoofdstad een grote goorsmerige vuilnisbelt maken in gang gezet. 

Maar die 70 keer 'ik' levert gelukkig nog een verdachtmaking aan het adres van luchtvaartverslaggever Yteke de Jong van De T. en een stukje welbekende Amsterdamse grachtengordelbescheidenheid op: “Het is niet ik, ik, ik. Er zitten hier heel goede ambtenaren die je in de teams meeneemt. Maar als ik dan iets over mezelf moet zeggen..." Nee, zeg maar niets meer. Zeg toch alsjeblieft helemaal niets meer Hetser.

Kom we gaan lekker naar de SOCIALE SAUNA

Sfeerbeeld: over 5 jaar een sociale sauna in ieder buurthuis

Waar wij van houden? In een bloedverziekend heet hok gaan zitten om daarna in een stervenskoud bad te springen. Goed nieuws: dat kan nu ook SOCIAAL, lezen we in Het Parool. Tot nu toe kenden we het concept 'sauna bezoeken om mensen tegen te komen' alleen van bepaalde subculturen, waarbij de ontmoeting meestal gepaard ging met een ouderwets spelletje kontbonken. De reguliere sauna-ervaring was iedereen dan weer rete-asociaal met zichzelf bezig. Niet meer dus. Millennials in de hoofdstad, buiten de sauna extreem ongezellige types, zoeken het badhuis op voor ONTMOETING en gebruiken het als vorm van DIGITAL DETOX. Zodra ze voet buiten de sociale sauna zetten vallen ze weer in de gore klauwen van big tech en het kapitalisme, die ze met het mes op de keel dwingen om de telefoon te pakken en op TikTok te scrollen terwijl ze doen alsof ze De Correspondent lezen, ziet u. De sociale sauna is wel zonder kontbonken en zonder schaamhaarstaren want om preutse jongelingen tegemoet te komen (en wellicht omwonenden van de nieuwste social saunaing-locatie in Amsterdam Nieuw-West) is badkleding verplicht. Eigenlijk is de sociale sauna een kroeg maar dan zonder het bier en met tiefusveel zweet en een 'sauna master' (een matcha-sjamaan met een bucket hat die elke 2 minuten bij je komt 'inchecken' en met een handdoek wappert, red.). Het beste van twee werelden! Haha. Gadverdamme.

KASSA! 'Brug over het Amsterdamse IJ nu al HONDERDEN MILJOENEN duurder'

Maar hee, dan heb je ook niks

Kijk daar: geen brug

pont amsterdam

De kosten voor de brug over het IJ, bekend van niet bestaan, zijn niet met een paar ton, ook niet met een paar miljoen, zeker niet met twee eurocent, maar met HONDERDEN MILJOENEN opgelopen. De T. schrijft: "Ook al bestaat hij alleen nog op de tekentafel, toch zijn de kosten voor de Amsterdamse brug over het IJ nu al toegenomen van 336 miljoen euro naar een bedrag dat rond de 650 of zelfs 850 miljoen euro ligt." Niet zo mooi voor de coalitie van Zita Pels (PRO) en D66 en daarmee helemaal niet zo mooi voor Amsterdammers die van bruggen houden. De gemeente wil bovendien bezuinigen, dus lijkt zo'n dure brug uiteindelijk een brug te ver. Totaal gemiste kans ook om bruggenbouwer Esmah Lahlah geen wethouder infrastructuur te maken, echter wel een groot geluk dat de bouw van de brug nog niet is begonnen, want voor je het weet zijn honderden miljoenen honderden miljarden, gaat men pas echt de bietenbrug op en ontstaan er nog krankzinnige ideeën als een kabelbaan of zo.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.

GeenStijl: Vlijmscherp en ongefilterd nieuws