Politie arresteert dreigblogger Rypke Zeilmaker
Niet zo gek
De politie heeft gisteren blogger Rypke Zeilmaker gearresteerd en weer heengezonden. De arrestatie van Zeilmaker leidde tot enige paniek onder twitteraars met een aluhoedjes-radar die nog slechter staat afgesteld dan de gaydar van Erica Meiland. Nederlandse Leeuw Rutger van den Noort gaf de politie een deadline om antwoord te geven op zijn dringende vragen en blijft benieuwd naar de details (tip: lees even door, Rutger!), FvD-Statenlid Ilze van Rozendaal roemde Zeilmakers 'gezonde verstand', PVV'er René Dercksen wist dat de klimaatmaffia het heeft gedaan, oud-senator Kees de Lange had het over 'Macronisme' en kon zich niet voorstellen dat 'de mildheid zelve' iemand had bedreigd en vandaag noemt Eerste Kamerlid Ton van Kesteren (PVV) Zeilmaker 'de meest scherpe journalist van het moment'.
Misschien kennen die mensen dan een andere Rypke Zeilmaker. Wij hadden namelijk nog nooit van meneer Zeilmaker gehoord, maar toen we dit opzienbarende stukje (inmiddels verwijderd, mirror) op zijn malle blog lazen dachten we nou niet meteen aan een 'klimaatwetenschapper' met 'gezond verstand' die 'de mildheid zelve' en de 'meest scherpe journalist van het moment' is. Uitgeverij de Blauwe Tijger maakte het nog bonter en speculeerde dat een paar onnavolgbare aluhoedjes-interviews met Tom Zwitser "de waarschijnlijke reden van de arrestatie" zijn. Even later zou het om belediging gaan en was de persvrijheid (waar kennen we die ook alweer van?) in gevaar: "Zeer waarschijnlijk gaat het allemaal over de windmolenmaffia!" Maar goed, vandaag gaat Rypke het allemaal uitleggen.
Nou. Wij hebben een ander vermoeden. NRC Handelsblad meldt namelijk dat Zeilmaker is aangehouden voor het bedreigen van een Friese ambtenaar en dat zou zomaar eens kunnen kloppen. In dit topic (ook verwijderd, gaan we de mirror niet van online pleuren om de trollen niet te voeren) schrijft Zeilmaker onder een foto van een ambtenaar 'Fut Doadskoppe'. Dat is een van zijn favoriete uitdrukkingen en betekent 'Meteen doodschoppen' in het Fries. Verderop schrijft hij ook nog "Er rest ons slechts 1 optie, waarop hun bazen doelbewust aansturen, waar je het altijd verliest. Fut Doadskoppe*"* onder bovenstaand fotootje + onderschrift. Volgens Rypke heeft hij 'uiteraard niemand bedreigd', maar kom op zeg. Er zijn er voor minder opgepakt.
Op zijn Facebook meldt Zeilmaker ook dat hij 'natuurlijk' niet meeging toen de politie hem daarom vroeg, omdat hij niet wist waarom hij werd opgepakt. Dat krijg je ervan als ze zo veel onsamenhangende drek op het wereldwijde internet pleurt. Hij klaagt erover dat hij een rugblessure heeft opgelopen omdat hij door vier agenten tegen de grond is gewerkt en dat zijn handboeien te strak zaten. Wij snappen wel dat iemand die zichzelf met een bijl in de hand fotografeert en eronder schrijft "We moeten de milieubeweging met wortel en tak uitroeien tot de laatste metroman" door de politie hardhandig wordt aangepakt als hij zich tegen zijn arrestatie verzet. Maar we zijn benieuwd naar Rypkes verhaal.
UPDATE: René Dercksen heeft zijn klimaatmaffia-tweet verwijderd en krabbelt een beetje half terug.
UPDATE: Ook Ilze van Rozendaal heeft haar tweet verwijderd.
UPDATE: Politie: 'We hebben gewoon aangebeld, Zeilmaker verzette zich tegen aanhouding.'
UPDATE: Hier een heel verslag van Rypke zelf. Hij was niet agressief, maar heeft zich vanwege zijn 'Friese vrijdheidsdrang' tegen de arrestatie verzet.
UPDATE 2 februari: Raarrr. Zeilmaker heeft zijn strafbare blog, dat donderdagavond is verwijderd, op 1 februari opnieuw gepost. Onder de strafbare uitingen heeft hij nu 'Strafbare uiting' geschreven. Het stuk waarin hij met een bijl staat te zwaaien is nog steeds onvindbaar. Hier legt Rypke nog eens uit dat het allemaal 'lollig' was bedoeld, als 'hofnar'.
Dino Soerel doet uitbraakpoging uit gevangenis
Zijn de uitbraakpogingen in de aanbieding of zo?
Nou ja zeg. Nog geen twee weken na de mislukte ontsnappingspoging van Omar Lkhorf meldt de Tele dat Dino Soerel vanavond heeft geprobeerd de gevangenis te verlaten zonder te betalen. "Samen met een medegedetineerde probeerde hij te ontsnappen uit de gevangenis van Heerhugowaard, (een vakantiepark, red.) zo melden bronnen aan De Telegraaf." Soerel zit een levenslange gevangenisstraf uit voor de moorden op Thomas van der Bijl en Kees Houtman . Hij wordt (net als Lkhorf) overgebracht naar de EBI in Vught en wij vragen ons nog maar een keer af WAAROM HIJ DAAR NIET AL ZAT.
UPDATE: Volgens het ministerie van Justitie was het geen uitbraakpoging, maar was er een vermoeden dat er 'iets ophanden was' (namelijk een uitbraak).
Nederlandse Spoorwegen gestopt met roken
Tabee tabak
Tabak is een stofje dat, als je er teveel van hebt, er voor zorgt dat je longen een soort verstikkende deken over zich heen krijgen. Niet goed voor de gezondheid dus, en daarom mogen de beste reizigers van de NS het niet meer gebruiken. De Nederlandse Longwegen willen alle rookplekken op de perrons vóór het einde van het jaar weghalen en stoppen met de verkoop van tabak op stations. Mooi pet voor alle rokers van Nederland, die door deze CO2-verslindende maatregel massaal terug in hun eenmans-rokerscoupé op vier wielen worden gepest. Één voordeel: als je in de file staat, heb je mooi de tijd om er rustig eentje op te steken.
Geldmaten :) blijven 's nachts GESLOTEN
Worden meer een soort van Geldkennissen zo
Een gevoelige nederlaag voor de verzetshelden in de War on Cash. De noodmaatregel om alle Geldmaten :) van het land 's nachts uit te zetten blijft nog ten minste een jaar lang van kracht. Dat komt mooi uit, want u heeft helemaal geen geld nodig om het gratis Postcode Loterij Bangmaak Boek van DWDDominee Bregman te bestellen. Alle Geldmaten :)? Nee, een kleinde nederz... "Zo'n honderd geldautomaten, vooral in uitgaansgebieden, gaan de komende maanden 's nachts wel langer open, tot 02.00 uur." Volgens onderzoek van WC-Eend de banken is er onder de bevolking 'veel begrip' voor de maatregel.
GSTV. Baudet vindt nazi-vergelijkingen 'klote'
Bonus-interview met de man van 43.000
Hier volgt even een mededeling voor iedereen die Thierry Baudet uitmaakt voor nazi: dat vindt hij niet leuk. Sterker nog, hij vindt het 'gewoon klote'. Het is bovendien ook ontzettend afgezaagd, terwijl er zoveel andere historische parallellen te trekken zijn. Wist u bijvoorbeeld dat de Amerikaanse Rosa Parks nog steeds achterin de bus had gezeten, als het aan Thierry Baudet had gelegen? Nou dan!
Wetenschappers: 'Klimaathysterie is hysterisch'
CO2 zit gewoon in cola!
Opvallende brief aan alle Nederlanders wetenschappers deze week in Nature. "Talloze studies naar de gevolgen van klimaatverandering gaan uit van een CO2-uitstoot die veel meer oploopt dan energie-experts reëel achten", aldus de Volkskrant (heeft nog wat reizen naar China in de aanbieding). Potverdorie. Hebben we net onze loods vol mondkapjes verkocht om een huis op een hele hoge terp te bouwen, blijkt de soep toch niet zo opgewarmd te worden gegeten als ze wordt opgediend. Kijk. Het was deze zomer best wel heet en wij geloven de lui die nog heel veel hete jaren voorspellen heus wel op hun blauwe ogen peer reviewed modellen, dus u zult ons niet als de eerste de beste hyperventilerende postcodeloterijverliezer de klimaatverandering tussen aanhalingstekens zien zetten. Maar een paar graadjes minder hysterisch doen, dat mag best. En trouwens. Heeft u dit jaar de barbecue al een keertje aangezet?
Robert O. naar de rechter voor wapenbezit
Man burgemeester blijft klieren met onklaar gemaakte revolver
De bekende wapenbezitter Robert O. gaat niet akkoord met de taakstraf van 40 uur die hij van het Openbaar Ministerie heeft gekregen. O. liet een onklaar gemaakte revolver rondslingeren in de Amsterdamse burgemeesterswoning, die hij en zijn vrouw Femke Halsema tegen een zwaar gereduceerd tarief huren van de gemeente Amsterdam. De zaak kwam aan het licht toen de zoon van het stel het wapen gebruikte om op de voorpagina van de Telegraaf te belanden. Oey mag aan de rechter gaan uitleggen dat een taakstraf van 40 uur voor verboden wapenbezit zó niet bij Amsterdam past. "De woordvoerder van burgemeester Halsema wilde woensdag niet op de kwestie ingaan." Die zal binnenkort wel weer een briefje aan alle Amsterdammers sturen.
LOLVIDEO. Partij voor de Dierenmadam Godwint buitengetrapte voorzitter helemaal de moeder
Nederland
Weet u waar van houden? Van de Nederlandse democratie natuurlijk! Want in ons bestel kun je het zo gek niet bedenken of er is wel een partij voor. Je hebt een partij voor de vrijheid, een partij voor de arbeid, een partij voor de toekomst en een partij van de eenheid. Er is zelfs een partij voor de dieren. Leuk toch! Die is vooral voor mensen die zich als beesten gedragen. Voorzitter Sebastian Wolswinkel is onlangs geroyeerd, maar de mevrouw die in bovenstaande video die hem vergelijkt met Hitler, Mussolini, Franco en jonge kaas (!!) mag gewoon vrij rondlopen op het congres. Nou ja. Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is!
Johan Vollebroek wil 3000 boerderijen slopen
Er ist wieder da
Slecht nieuws voor 3000 boeren en andere ondernemers met hallen in de buurt van natuurgebied die hun bedrijf zonder vergunning hebben uitgebreid: Johan Vollebroek komt eraan. De vervelendste Nederlander van Nederland (©) wil het gedoogbeleid slopen en we weten inmiddels dat ambtenaren op het ministerie van Landbouw een volle broek krijgen van Johans juridische scherpslijperij. "‘De Raad van State schrijft voor dat het uitruilen – wat het ministerie wil doen – pas is toegestaan als de uitstoot fors omlaag is gegaan en er een concreet plan ligt met zekere maatregelen voor de toekomst’, zegt Johan Vollenbroek van MOB. ‘Van beide is geen sprake.’" Maar even rap zo'n plan maken, Carola Schouten, voordat Johan voor de dikastocratie rechter vegetarisch gehackt maakt van het huidige beleid.
Geen zorgen! Kabinet is er klaar voor!
GSTV. Er is iets verrot op het ministerie van J&V
Verhuizer des vaderlands doet alsof zijn neus bloedt
"Het ministerie van Justitie is totaal verrot" en "Waarheid is niet meer dan een optie voor het ministerie". Dat zijn stevige teksten die passen bij de stevige feiten over de meurende beerput van het ministerie van Justitie en Veiligheid die vandaag een beetje openging. IND'ers die asielzoekers met kinderporno en martelfilmpjes op hun telefoon vrolijk een handleiding van hun nieuwe Miele in de hand drukken, Dick Schoof die weer met zijn vingers tussen de deur van een onafhankelijke onderzoek zit, het kan niet op. Verantwoordelijke minister Ferd Grapperhaus heeft bedacht dat de Inspectie misschien moet verhuizen en heeft verder geen zin in de vervelende vragen van Tom Staal. Kijk die video dan!
