achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Ronaldo

FOTO - Maar wie is het?

ANP-kunst!

A) De schrijver Raymond van de Klundert
B) De dichter Harry Vermeegen
C) De politiek filosoof Lodewijk Asscher na een week niet scheren
D) De intellectueel Ridouan Taghi
E) D, maar ik herken hem niet zonder Nieuwsuur-bril
F) Jeugdfoto Vader Abraham
G) Anders, namelijk...

Leraren: 'Ouders zeiken te veel over schooladvies'

Terwijl: het ligt aan het systeem

En daar gaan we weer lekker een rondje tut-tutten tegen bemoeizuchtige ouders die zich zomaar durven te bemoeien met de onfeilbare geweldige mensen die voor de klas staan, en met een simpele pennenstreek de toekomst van kinderen bepalen en daarbij liever niet gestoord worden. "Duizenden ouders hebben zich vorig schooljaar bij groep 8-leerkrachten beklaagd over het schooladvies van hun kinderen. Bijna allemaal vonden ze dat advies te laag." Natuurlijk zijn ouders die hun eigen domme kind briljant irritant vinden vervelend, maar als je een systeem creëert waarin als een kind 12 is de belangrijkste beslissing uit zijn schoolloopbaan genomen gaat worden op basis van ondoorzichtige criteria, lijkt het ons nogal wiedes dat ouders er alles aan doen om ervoor te zorgen dat het kwartje voor hun kroost de goede kant opvalt. Onderzoek geeft die ouders ook gelijk: kinderen met een 'te hoog' advies "ontwikkelen hogere ambities om boven hun niveau uit te stijgen". Bovendien is het advies van de leraar (met dank aan """onderwijspartij""" D66) de afgelopen jaren slechter geworden, omdat objectieve eindtoetsinformatie ontbreekt. Maar goed, het AD negeert deze feiten, gooit er een fopenquête tegenaan en laat leraren lekker leeglopen op ouders. Terwijl het dus niet aan die ouders ligt. HET LIGT AAN HET SYSTEEM.

Pochprut: OM gooide piloot zelf uit vliegtuig

Minister loog tegen Kamer

Even een tijdlijn over de gang van zaken op ons ministerie van Veiligheid en Justitie, waarvan je van Herman Tjeenk Willink echt niet mag zeggen dat het een corrupte bende is. 

1976-1983: Hoop gedoe in Argentinië.

Eind 2007: De Nederlandse politie en OM beginnen een onderzoek naar de rol van de Argentijnse piloot Julio Poch, die inmiddels Nederlands staatsburger is, tijdens het Videla-regime. 

8 december 2008: Het Nederlands OM geeft als tip aan Argentinië om Poch aan te houden in Spanje. (DEZE EVEN GOED ONTHOUDEN)

22 september 2009: Julio Poch wordt door Argentinië aangehouden in Spanje, nadat de Nederlandse overheid zijn vluchtschema aan de Argentijnen heeft doorgegeven.

29 oktober 2017: Julio Poch wordt door de Argentijnse rechtbank vrijgesproken. Hij heeft dan acht jaar in voorarrest gezeten. 

1 december 2017: Tweede Kamerleden vinden dat toch een beetje raar en stellen vragen aan minister Grapperhaus. 

14 maart 2018: Minister Grapperhaus draait om de hete brij heen terwijl er in de media berichten verschijnen over wat het Nederlandse OM verkeerd heeft gedaan bij het onderzoek naar Poch. D66 stelt aanvullende Kamervragen aan Grapperhaus.

16 mei 2018: Minister Grapperhaus antwoordt op die Kamervragen onder meer het volgende (einde van vraag 9): "Het rechtshulpverzoek om de reisbewegingen van de heer Poch door te geven, komt derhalve voort uit Argentijns strafrechtelijk onderzoek." Dit is niet waar (zie 8 december 2008). 

22 maart 2019: Het blijkt dat ze zelfs op het ministerie van Justitie zelf getwijfeld hebben of de handelswijze in 2008 en 2009 wel helemaal in de haak was. 

Ergens in het 'derde kwartaal van 2019': Het Openbaar Ministerie geeft een gespreksverslag waaruit blijkt dat het OM zelf suggereerde Poch in een derde land op te pakken, aan de commissie-Machielse, die onderzoek doet naar de zaak.

Het vierde kwartaal van 2019: NIKS! Nou ja. Het blijkt dat de politie een document waaruit zou blijken "hoe intensief de top van het OM en de toenmalige minister van Justitie Ernst Hirsch Ballin vanaf eind 2007 betrokken waren bij de vervolging van Poch en zijn omstreden uitlevering aan Argentinië" heeft VERNIETIGD

30 januari 2020: Het OM informeert Grapperhaus (ten minste vier maanden later dus) over het gespreksverslag.

10 februari 2020: Grapperhaus informeert de Tweede Kamer in een summier briefje over het bestaan van dit gespreksverslag. Dat hij de Tweede Kamer heeft voorgelogen, meldt hij daarin niet.

En ook nog eens...

Stop met zoeken. Dit is dé carnavalshit van 2020

★★★

De ebruari zit weer in de maand, wat betekent dat Zuid-Nederland in de ban is van de voorbereiding op het Feest der Feesten: carnaval. Gelukkig voor de echte fans heeft de vakjury van GeenStijl op volstrekt objectieve wijze bepaald dat Water in m'n Bier van Malle Frankie en de Schuinsmarcheerders het beste carnavalsnummer van 2020 is en sowieso het beste nummer sinds Love Machine van Girls Aloud. Niet alleen vanwege de onberispelijke muziek, tekst en uitvoering, maar ook omdat de artiest scherpe kritiek op maatschappelijke fenomenen niet schuwt. Zoals het maatschappelijke fenomeen dat je soms bier hebt, waar dan water in zit, terwijl je dat niet okee vindt. Deze misstand wordt door de meen striem miedieja (onder invloed van Big Bier) angstvallig verborgen gehouden, maar Malle Frankie zwijgt niet langer. Groot gelijk. En anders kopen we wel bier op het station.

Ministerie Ollongren verspreidt zelf nepnieuws

Gratis Kamervragen voor wie wil

1. Is de minister (beterschap, trouwens) bekend met het bericht 'Ministerie hield rapport over falen ruimtelijke ordening tegen' in NRC Handelsblad?

2. Krijgt de minister zo langzamerhand geen punthoofd van al die ministeries die onwelgevallige rapporten in de doofpot stoppen?

3. Is de minister het met ons eens dat het werkelijk van de ratten besnuffeld is dat haar eigen ministerie druk heeft uitgeoefend op de inspectie om de kritische conclusies niet naar buiten te brengen?

4. Is de minister het met ons eens dat de Inspectie Leefomgeving en Transport in haar jaarrapport keihard nepnieuws heeft verspreid?

5. Denkt de minister dat, in plaats van dure rapporten en nog duurdere campagnes, de overheid nepnieuws beter kan bestrijden door zelf geen nepnieuws meer te verspreiden?

6. Is de minister bereid om eens even een flinke pas op de plaats te doen bij al die decentralisaties waardoor essentieel beleid wordt gemaakt door incapabele gemeentes en/of oncontroleerbare lokale samenwerkingsverbanden? 

7. Gaat de minister binnenkort weer krokodillentranen huilen als burgers de 'onafhankelijke instituten' van de overheid niet meer vertrouwen?

Proefballon vvd: Geef student meer videocolleges

We gaan VLOGGEN!

Als het Nederlandse onderwijs zichzelf niet naar de barrebiesjes helpt door domme bestuurders en algehele sneuheid, dan helpt de vvd wel een handje. Kamerlid Dennis Wiersma heeft iets bedacht: iedereen heeft tegenwoordig een cameraatje op zijn telefoon, dus waarom zouden student üiberhaupt nog naar de collegezaal komen? Meer videocolleges graag! Wij gaan alvast alle hoogleraren in onze roze telefoonklapper inschakelen.

Hoogleraar Integratie

Hoogleraar Integratie

Professor Biologie

Professor Biologie

Universitair Hoofddocent Openbaar Vervoer

Universitair Hoofddocent Openbaar Vervoer

VIDEO. Lachend scootertuig trapt opa van e-bike

Aangifte doen natuurlijk zinloos

Het is maar goed dat de politie in Nederland het zo druk heeft, want met deze video verricht het uitzoekwerk zichzelf. De naam van de filmer staat namelijk gewoon linksboven in beeld terwijl te zien is dat hij heel erg hard lacht omdat hij samen met zijn makker op de scooter een man van zijn e-bike trapt. Wij zijn benieuwd of het Openbaar Ministerie hier ook om kan lachen.
UPDATE: Slachtoffer heeft aangifte gedaan, politie is alleen nog op zoek naar de bestuurder van de scooter.
UPDATE: Verwarrend. In tegenstelling tot wat het landelijke politie-account beweert, zou volgens de Amsterdamse politie het slachtoffer nog niet bekend zijn. Één van de daders (vermoedelijke de bestuurder) heeft zich gemeld en de andere is bij de politie bekend.
UPDATE: Volgens de dader was het slachtoffer 'maar een Chinees'. Kom er maar in, EenVandaag...

Rapport: 'Stikstofsommetjes naaien boeren'

Huisvlijtrapportjes door geïnteresseerde leken altijd +100

Hee kijk nou. Een aanhanger van Farmers Defence Force die meer kan dan piswoeste persberichten, halfbakken Holocaustvergelijkingen en stamelende sorry's. Politicoloog en medisch informaticus Evert Mouw is aan het rekenen geslagen met de emissiedata die het RIVM pas na een rechtszaak (foei) heeft vrijgegeven. Evert vindt het model van het RIVM niet goed genoeg om lokaal stikstofbeleid op te baseren, terwijl dat nu wel gebeurt. In het rapport onderbouwt hij die mening met berekeningen op basis van de brondata (die geen brondata zijn, zoals hij laat zien), maar ook met andere documenten en bronnenmateriaal. U kunt het hele rapport hier downloaden (mirror-pdf). Verplichte kost voor stikstofstamelaar Rob Jetten!

VVD wint opnieuw NK Integriteitschenden

Heeft iemand daar eigenlijk al eens zijn excuses voor gemaakt?

Van die dingen. De paus is katholiek. Water is nat. Rutger Bregman lult uit zijn nek. Van friet eten word je dik. Van bier drinken word je dronken. Je mag ook helemaal niks meer zeggen in dit land. Bij NAC is het een zootje. Gele sneeuw niet eten. Epstein didn't kill himself. Bij Hoevelaken linksaf. Je kunt geen omelet bakken zonder eieren te breken. In de zomer is het warmer dan in de winter. Bolognese chips is de lekkerste chips. België is geen land. Drie keer drie is negen. En de vvd is de minst integere partij van Nederland.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.