achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Ronaldo

De asielinstroom van komende week bedraagt: 0

Maar grenzen zijn niet dicht

De asielinstroom van komende week bedraagt ongeveer 0. Dat is evenveel als het aantal inwoners van Rottumerplaat. Het COA gaat geen nieuwe asielzoekers meer opvangen vanwege het coronavirus, schrijft minister Grapperhaus aan de Kamer. "Daarbij speelt uiteraard mee dat van vreemdelingen die nu Nederland bereiken niet steeds en op voorhand bekend is waar zij verbleven hebben voor hun komst naar Nederland. Besloten is daarom met ingang van 16 maart alle contacten tot een minimum te beperken. Vreemdelingen die in Nederland aankomen zullen niet tot de COA-opvang worden toegelaten. Er zal geen identificatie en registratie plaatsvinden en gehoren (zowel asiel als regulier) door de IND zullen niet langer doorgang vinden." Wat er dan wel met nieuwe asielzoekers gaat gebeuren is onduidelijk, aangezien het bij het COA nog steeds een grote puinzooi is. Voor Marokkaanse asielzoekers die helemaal geen recht hebben op een verblijfsvergunning, verandert er niets nu ze niet meer naar Marokko kunnen terugvliegen. Dat deden ze toch al niet. 
Afgelopen week: bedroeg de asielinstroom overigens nog "ongeveer 400."
UPDATE: Stas Ankie Broekers-Knol in thuisquarantaine.

DE BEELDEN. Heel Holland in rij voor coffeeshop

Over vitale beroepen gesproken

Niet alleen de cafés en restaurants moeten dicht om 18:00 uur, ook de coffeeshops. Dus is het HAMSTEREN GEBLAZEN voor marihuana gebruikend Nederland. Overal in het land zijn rijen ontstaan van mensen die de komende drie weken echt niet zonder hun bloowtje kunnen. Uiteraard is er helemaal niemand in paniek want daar zijn ze allemaal veels te stoned voor. MAAR NEEM VERDOMME EENS ALLEMAAL 1,5 METER AFSTAND JONGENS!

Vandaag voor het allerlaatst nog lekker 130 rijden

Vanaf morgen met 100 km/u thuiswerken!

Lang, lang geleden, toen je in Nederland nog ongestoord een rol pleepapier kon kopen, de website van het RIVM minder bezoekers trok dan MeidenvanHolland.nl en handenweigeraars nog gewoon handenweigeraars waren, toen dacht Mark Rutte dat de stikstofcrisis de grootste crisis was van zijn premierschap. Maar alle concerten met meer dan 100 bezoekers gingen gewoon door, mensen die geen zin hadden om thuis te werken hoefden niet thuis te werken en je was nog geen halve moordenaar als je hoestend met een snotneus bij opa of oma op schoot kroop. Toch werd er iets verboden. En daarom mag u vanaf morgen mag nergens meer in Nederland 130 rijden, wat betekent dat vandaag de allerlaatste dag is dat u nog wel ergens 130 mag rijden. Dus autorijdend Nederland. Vroem vroem. Lekker 130. Nog één keertje.

Luistertips. WE GAAN ALLEMAAL DEAUD

Wij droppen 'm even hier

Iedereen kan wel denken dat het menselijk ras vernietigd gaat worden door een of ander griepje, maar ondertussen is er veel te weinig aandacht voor allerlei andere verschrikkelijke rampen die ons te wachten staan. Een nucleaire oorlog, bijvoorbeeld. Want Amerika is niet alleen het land of the free, maar ook het home of 3000 kernbommen die met één druk op de knop miljoenen mensen over de kling kunnen jagen. Het mooie is: daar is net een nieuw BOEK over verschenen en de auteur is onlangs geïnterviewd door twee van onze favoriete Amerikaans podkesters: Sam Harris en Dan Carlin. Allebei de interviews zijn de KORTE TIJD DIE U NOG HEEFT VOORDAT DE BOM VALT waard, al raden we rechtse sneeuwvlokjes die geen kritiek op de Grote Oranje Leider aankunnen aan het gesprek met Harris te mijden. Allebei de podcasts na de bom... eh breek.

CORONA: 2 nieuwe doden, 959 besmettingen

Wat later dan 14:00 uur, RIVM was nog druk met wc-papier halen

Het topje van de ijsberg is weer wat gegroeid. Het RIVM meldt vandaag 959 coronabesmettingen. Dat zijn er 155 meer dan gisteren. "Sinds gisteren 2 patiënten overleden aan COVID-19. Dit betrof oudere patiënten met onderliggend lijden. In totaal zijn er nu 12 mensen gestorven aan de ziekte. In totaal zijn 136 patiënten opgenomen (geweest) in een ziekenhuis." Ondertussen heeft Spanje de noodtoestand uitgeroepen. Blijf die handen dus wassen, veeg uw bips af en weet dat het kabinet nog altijd de Hamsterwet (heet echt zo, red.) uit 1962 uit de schappen kan trekken: "Onze Minister van Economische Zaken en Klimaat kan regels stellen tot het tegengaan van het hamsteren van goederen. De krachtens het eerste lid gestelde regelen kunnen onder meer inhouden een verbod daarbij aangewezen goederen binnen daarbij aangegeven tijdsruimten in grotere dan daarbij aangegeven hoeveelheden af te leveren of in ontvangst te nemen." Zorg dus, dat u genoeg hamsters in huis heeft. 

DUIDING RIVM: "Vandaag zijn minder nieuwe positieve testen gemeld dan gisteren. Een verklaring is dat het testbeleid is aangepast. Vanaf 12 maart worden mensen met milde klachten niet meer getest omdat er een landelijke maatregel (geldt, GS) *om thuis te blijven bij de eerste klachten. Daarnaast wordt er meer getest onder risicogroepen. Ook heeft de overheid op 12 maart mensen opgeroepen om sociale contacten te verminderen. Het is nog te vroeg om het effect van deze maatregel te zien."
*Update. Slotje, u weet wel waarom. Reaguren in nieuwste topic.

Volgende week weer lekker hamsteren!

LIVE Corona Persco. Rutte: "Stop met hamsteren"

Of dacht u dat het over de toetreding van Albanië tot de EU ging

Tien doden. Statements van de supermarkten. Nederland Coronaland houdt de adem in, voor zover het dat nog kan. Vandaar dat de reguliere persconferentie van Onze Mark Rutte na de ministerraad dan ook volledig in het teken van het Virus Dat Al Lang Geen Griepje En / Of Keukentrapje Meer Is staat. De scholen blijven volgens de eerste berichten nog altijd open, maar het luchtruim gaat dicht voor vluchten uit China, Italië, Zuid-Korea en Iran. We houden u op de hoogte. HAMSTERAARS HIER KLIKKEN
UPDATE: Scholen blijven open.
UPDATE: Rutte: "STOP MET HAMSTEREN", noemt het "ASOCIAAL" voor mensen die de hele dag hebben gewerkt en dan lege schappen vinden.

Totale lul ONTHOOFDT kat

Geest nog zieker dan corona

Hallo iedereen en met name iedereen in het buurt van het Amsterdamse Flevopark (horecatip). Even allemaal de politie helpen met alles wat u weet over deze ONTHOOFDE KAT. Er is namelijk een kat onthoofd. Wij mogen van onze paarse broeken niemand de corona toewensen maar wij wensen dan toch in ieder geval de dader van deze halsmisdaad een stevig foei-gesprek met de politie en/of met Dion Graus toe. Wat een hond ben je dan hee.

RIVM CORONA UPDATE: 804 GEVALLEN BEKEND

Stijging van 190, 5 doden erbij: totaal op 10

Goedemiddag en daar zijn we weer. Terwijl u allemaal lekker pasta met pasta op een bedje van pleepapier aan het vreten bent, gaat het RIVM stug door met het doorgeven van De Nationale Corona Tussenstand: vandaag zitten we op 804 gevallen, 190 meer dan gisteren. In absolute aantallen is dat de grootste stijging tot nu toe. U weet inmiddels dat dit lang niet alles zegt omdat het RIVM lang niet alles test, maar anders weten we helemaal niks. "Er zijn sinds gisteren 5 nieuwe patiënten overleden aan COVID-19. Dit betrof allen oudere patiënten met onderliggend lijden. In totaal zijn er nu 10 mensen gestorven aan de ziekte." Ondertussen willen de ziekenhuizen in de regio alle Brabantse kroegen sluiten en ook het Corona Festival in Kaatsheuvel gaat dicht, dus echt onder controle is dat virusje nog niet. Maar treur niet als u vanavond eigenlijk naar een Frans Bauer concert en/of een seminar van Michael Pilarczyk zou gaan. We doen het voor De Ouderen Die Dit Land Hebben Opgebouwd (en voor Henk Krol) en nou hebt u eindelijk eens de tijd om een boek te lezen!

CORONA: NEDERLAND TOT EIND MAART OP SLOT

Handenschudder des Vaderlands SPREEKT

Landgenoten. Het crisisberaad van het kabinet is bijna voorbij en we weten inmiddels dat de RIVM Corona Teller thans op 614 (+111) besmettingen staat. En dan is het nu tijd om te gaan luisteren naar de minister-president van Onze Natie, die de afgelasting van heel Nederland aankondigt. Bruno Bruins, Japie Dissel van het RIVM en een doventolk (ja doven kunnen ook corona krijgen) zijn er ook bij. Pleepapier bestellen kan HIERRR.
UPDATE: RIVM: 'Het is allemaal een stuk erger dan we dachten'.
UPDATE: IEDEREEN MET KLACHTEN THUISBLIJVEN. EVENEMENTEN MET 100+ DEELNEMERS IN HEEL NEDERLAND AFGELAST. IEDEREEN ZO VEEL MOGELIJK THUISWERKEN. NIET MEER NAAR OPA EN OMA. EN OPA EN OMA MOETEN OPPASSEN. MAATREGELEN IN IEDER GEVAL TOT EN MET 31 MAART.
UPDATE: HBO en universiteiten moeten stoppen met hoorcolleges. Andere scholen blijven gewoon open. Helaas joetjoepers
UPDATE: Persco voorbij. Al het amateurvoetbal komende twee weekeinden afgelast. Check alle afgelastingen in ons liveblog.
Update: Slotje

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.