Nee. Nederland 'kiest' niet voor groepsimmuniteit
Even dit fragmentje 'Jaap en zijn mensen' kijken allemaal
Ja. Het is ingewikkeld. En: nee. Wij snappen het ook niet want wij zijn ook geen epidemiologen. Maar we zien wel iets anders. Er duikt in ons nationale debat tussen de 17 miljoen bondscoaches virologen regelmatig de stromanredenering op dat Nederland 'kiest' voor groepsimmuniteit, gevolgd door een bierviltjesberekening van tienduizenden (of zelfs honderdduizenden) doden. Dat gaan we even rechtzetten. Nederland 'kiest' namelijk helemaal niet voor groepsimmuniteit.
Want hoe wij de speech van Rutte, bovenstaande uitleg en onderstaand plaatje begrijpen, kiest Nederland ervoor "het virus maximaal te controleren" (scenario 2, de groene lijn). Ons dunkt dat de huidige maatregelen behoorlijk ingrijpend op het sociale leven zijn. Er wordt nu dus dus niet 'gekozen' voor groepsimmuniteit, maar het wordt op de lange termijn wel gebruikt om kwetsbare groepen te beschermen.
RIVM: 346 nieuwe patiënten met corona, 15 mensen overleden
U weet het al: dit land is ziek
Voor zover het nog niet duidelijk was: corona trekt zich geen virusdeeltje aan van applaus of van de verspreide luchtdeeltjes in de Tweede Kamer. Corona gaat door. In tegenstelling tot de Amstel Gold Race trouwens. Popfestival Glastonbury is ook afgelast, dus Pinkpop en Rock Werchter zullen binnenkort wel aan de beurt komen. Maar dan nu de kille cijfers. Vandaag hebben we 346 bevestigde besmettingen erbij, en 15 doden. Dat brengt het totaal aantal besmettingen op 2051. "In totaal zijn er nu 58 mensen overleden aan de ziekte. De leeftijd van de overledenen ligt tussen 63 en 95 jaar. In totaal zijn 408 patiënten opgenomen (geweest) in een ziekenhuis." Maar is er dan helemaal niks leuks te melden GeenStijl? Nou. Wel hoor. Er gebeurt nog wel eens iets grappigs. Na de breek bijvoorbeeld. SUCCES MET THUISWERKEN ALLEMAAL.
UPDATE: 42 nieuwe IC-patiënten in 24 uur, in totaal 177 coronapatiënten op de Intensive Care.
Exact één jaar geleden: tramaanslag Utrecht
Dit vergeten we niet
Hij begon te schieten. De tram stond stil. Ambulances reden af en aan. Anti-terreureenheden ook. Utrecht ging in lockdown. We zagen zijn foto. We hoorden zijn naam. De klopjacht. De auto. Dat briefje. Die woorden. Allahu Akbar. Die zieke ideologie. Hij werd gepakt. We haalden adem. En toen we om ons heen keken, waren er vier mensen vermoord. Rinke. Roos. Daniël. Willem. We moesten er door die verschrikkelijke rechtszaak weer vaker aan terugdenken. En vandaag, precies één jaar geleden, denken we er weer aan. Dit vergeten we niet. Nooit.
Duurdere knipbeurt voor vrouw = discriminatie
Fopcollege komt weer eens met een fopuitspraak
Dames, en meisjes ook. Vergeet corona. Wat pas echt verschrikkelijk is, is het onrecht dat jullie iedere zes weken wordt aangedaan door die meneer/mevrouw/persoon die altijd zo gezellig loopt te klessebessen over jullie verkansie thuiswerkdag. Het blijkt namelijk dat kappers die meer geld vragen aan vrouwen dan aan mannen (ook bekend als: alle kappers) vieze vuile discrimineerders zijn. Dat zeggen wij niet, nee natuurlijk zeggen wij dat niet want wij hebben ze nog wel alle 24 in het kratje, maar dat zegt het College voor de Rechten van de Mens in een uitspraak in de zaak Wave International Hairstyling B.V. vs Vrouw. Dus binnenkort alle leuke meisjes bij u in de buurt met een kort pittig kapsel rondlopen, dan weet u wie zijn schuld het is. Het is de schuld van de mensen die zeggen: "Wave International Hairstyling B.V. discrimineert een vrouw op grond van haar geslacht bij het aanbod en de tarieven van kappersbehandelingen."En van de Volkskrant natuurlijk.
LIVE. Hele Grote Spuit in economie tegen corona
Oh ja de economie, die was er ook nog
Als Nederland hoest, dan heeft de economie een longontsteking. Dat hoeven wij alle zzp'ers, gepensioneerden, ondernemers, werknemers en andere thuiszitters niet uit te leggen. De website waar je deeltijd-WW aan kunt vragen heeft een grotere piek alsdan kanikmijnvakantienogomboeken.nl en alle winkels behalve de supermarkten zijn net zo leeg als het gevoel dat je hebt na een avond stappen met mensen waar je eigenlijk niet echt goed bevriend mee bent die je dan maar begint door veel te snel veel te veel te drinken waardoor je jezelf halverwege wijsmaakt dat het misschien toch wel leuk is maar je vervolgens allemaal dingen doet waar je niet zozeer spijt van hebt maar waar je liever toch niet aan wordt herinnerd. Nou ja. Leeg dus. Het geld is op. Daarom komt het kabinet (bekend van Eric Wiebes op tv) met allemaal super geheime maatregelen die alvast aan de NOS en RTL Nieuws zijn gelekt: de deeltijd-WW gaat van 75% naar 90% en zzp'ers en mensen met een nulurencontract krijgen sneller een bijstandsuitkering. "Het kabinet is bereid om in deze uitzonderlijke omstandigheden tot het uiterste te gaan. Om alle noodmaatregelen te betalen mag de staatsschuld oplopen. Daarmee komt een bedrag van 90 miljard euro vrij. Als dat niet genoeg is, tast het kabinet dieper in de portemonnee." Straks (schatting: 18u45) wordt het allemaal aangekondigd in een persconferentie waar Irma Sluis, onze favoriete gebarentolk van alle 1 gebarentolk die we kennen, ook bij is. Nu al benieuwd naar het gebaar voor 'plunderaars neerschieten'.
UPDATE: Er komt een NOODLOKET. 4000 euro voor ondernemers in getroffen sectoren.
UPDATE: Uitstel aflossingsverplichtingen, rentekorting op leningen voor kleine bedrijven.
UPDATE: Deeltijd-WW gaat via ander loket, namelijk een LOONFONDS, dat 90% salariskosten vergoedt. Oude regeling deeltijd-WW stopt.
UPDATE: Versoepelde regeling (geen partner- of vermogenstoets) voor aanvulling levensonderhoud zzp'ers.
UPDATE: Hoekstra kondigt per direct extra geld voor zorg aan. Ondernemers krijgen allemaal uitstel van betaling voor belastingen.
UPDATE: Alle maatregelen hierrr.
UPDATE: NS hoort 'staatssteun' zet meteen alle treinen stil.
Live Persco
HELP HET RIVM. Doe mee aan corona-onderzoek
Okee mensen deze is simpel
Of u nou woest bent dat er nog geen algehele lockdown is aangekondigd. Of juist baalt dat de hoge heren in Den Haag uw café hebben dichtgesmeten. Of u nou in de rij stond voor een jointje. Of voor een rol pleepapier. Of u nou heel erg graag meedoet aan herd immunity. Of juist een hekel hebt aan kuddes. Voor ons allemaal geldt: als we niks over het coronavirus weten, kunnen we ook niks doen. Doe dus allemaal gezellig mee aan het onderzoek van het RIVM naar de verspreiding van het coronavirus. Vijf minuten werk per week mensen. We moeten het met zijn zeventien miljoenen doen.
INSTANT UPDATE: De website heeft meteen al last van kuchen, snotteren en flinke koorts, dus het kan zijn dat u even in de wacht staat. Ga anders nog even langs deze makkers, als u toch zin heeft om iets te doen voor een ander.
UPDATE: Site alweer offline. Faalhazen
LIVE SPORT. Nederland speelt eerste ronde WK
ANISH GIRI WHO HO HO HO. ANISH GIRI WHO HO HO HO.
Er is geen voetbal meer er is geen schaatsen meer er is geen wielrennen meer en er is geen korfbal meer maar gelukkig is er nog wel: schaken. De sport der koningen die zo weinig contact en/of juichende menigten behoeft, dat er in tijden van corona gewoon gespeeld kan worden. En dat hebben we nodig ook mensen. Want al dat "thuiswerken" is natuurlijk geen ene ster aan als je niet naar live sport kun kijken. Gelukkig begint in Jekaterineburg om 16:00 plaatselijke tijd (nu ongeveer) de eerste ronde van het WK Kandidatentoernooi en Nederland doet mee. Trek dus allemaal fluks uw oranje thuiswerkpak aan en JUICH voor onze Anish Giri, die het in de eerste ronde opneemt tegen de Rus Nepomniachtchi (hele toffe naam wel, red.). Nou weet u ook dat schaken sowieso nogal een ruige sport is, maar tijdens de staredown een rustig gesprek met de Volkskrant heeft Giri Nepomniachtchi (echt een goeie naam, red.) ook nog eens divagedrag verweten. Dat wordt vuurwerk. Live commentaar van regerend kampioen Carlsen op alle vier de wedstrijden na de breek, de stelling van Giri live checken (wel even anderhalve meter afstand tot de lopers houden) kan daarrr. EN WIE NIET SPRINGT, EN WIE NIET SPRINGT, EN WIE NIET SPRINGT DIE IS EEN NEPOMNIACHTCHI! NEPOMNIACHTCHI, NEPOMNIACHTCHI, JE MOEDER IS e2-e4, JE MOEDER IS e2-e4! Nou ja. Wij zijn er klaar voor.
UPDATE: Naatje. Verloren.
Koningsdag afgelast wegens coronavirus
Ook dat nog
Koning Willem-Alexander heeft nog wat extra tijd om aan zijn ontzettend inspirerende Facebook tegeltjes te gaan schaven, want op 27 april hoeft hij in ieder geval niet naar Maastricht. De provincie Limburg en de gemeente Maastricht hebben aangekondigd dat Koningsdag is afgelast vanwege het coronavirus. Nu moet iedereen op 27 april in thuisquarantaine met anderhalve meter afstand van elkaar koekhappen, klompen maken en/of hiphopdansjes doen. Of alle virus verspreidende vrijmarkten wel doorgaan, is nog niet bekendgemaakt. Weet u trouwens wat het Latijnse woord voor 'kroon' is?
KROON JEZELF. Met de Stijlloze App
We hebben iets nieuws en het heet pushnotificaties. Gebruiken we niet zo irritant vaak als die clickbaiters van AD, Tele en RTL. Maar is wel nuttig bij levensbedreigende Des Doods Situaties als het coronavirus. Dus installeer de GeenStijl App voor iOS via de App Store en voor Android via de Play Store, en blijf als eerste op de hoogte van de stijlloze #sickbait.
Binnenkort bij ons? Alle winkels in Duitsland dicht
Alleen supermarkten, kiosken, kappers, apotheken en krantenwinkels blijven open
Mutti Merkel gaat das schaffen. Terwijl Nederland nog aan het bijkomen is van De Nacht Van De Lange Rijen Voor De Coffeeshop, gooien de Oosterburen alle winkels dicht. En als wij minister Bruins (zie hieronder) goed begrijpen, zijn we in Nederland niet ver van die maatregel verwijderd. Wel graag even anderhalve meter afstand bewaren a.u.b. als u nu meteen naar de plaatselijke H&M rent om u de vinketering corona te hamsteren aan kekke t-shirtjes en/of accessoires. En als u nou te laat bent kunt u nog altijd in onze eigen Steylloze Shop terecht. Ondertussen fluistert de Financial Times dat Europa binnenkort de GRENZEN SLUIT voor alle niet-essentiële bezoeken vanuit de diverse buitenlanden buiten de Schengenzone. Later meer, sowieso om 19:00 uur tijdens de Address To The Nation van Mark Rutte.
UPDATE: Och Here, ook The Passion afgelast.
UPDATE: En inderdaad. Europa doet de GRENZEN DICHT.
LIVE. RIVM: 1413 coronabesmettingen, 4 nieuwe doden
Gezellig met anderhalve meter afstand de RIVM-site f5'en
De treinen zijn leeg. De kinderen zitten thuis. De vliegtuigen blijven aan de grond. Gedoe over uitvaarten. Alle zzp'ers haten Wiebes. En daar zijn we weer met de update waar we iedere dag minder zin in hebben en tegelijkertijd iedere dag meer naar uitkijken: de RIVM Corona Score. De dagelijkse blik op de groeiende top van de groeiende ijsberg die het aantal coronabesmettingen in Nederland is. De aantallen verschijnen hier zodra iemand met een vitaal beroep bij het RIVM ze doorgeeft. As we speak is er weer een crisisoverleg van het kabinet begonnen. Meer om 19:00 uur bij de Toespraak Van De Minister-President. En houd die economie draaiende!
UPDATE: "Sinds de laatste update zijn 278 mensen positief getest op COVID-19, de ziekte die veroorzaakt wordt door het nieuwe coronavirus. Daarmee komt het totaal aantal positief geteste mensen op 1413.
Sinds gisteren zijn 4 patiënten overleden aan COVID-19. In totaal zijn er nu 24 mensen gestorven aan de ziekte. De gemiddelde leeftijd van de overledenen is 79 jaar (jongste 59- oudste 94). In totaal zijn 205 patiënten opgenomen (geweest) in een ziekenhuis.
In de provincie Noord Brabant zijn 108 nieuwe positief geteste personen. In totaal zijn in 554 positief geteste personen in Noord Brabant. Daarna zijn in de provincie Limburg (149), de provincie Utrecht (140) en Zuid Holland (136) de meeste positief geteste personen gemeld."
Corona Updates? Installeer de Stijlloze App
We hebben iets nieuws en het heet pushnotificaties. Gebruiken we niet zo irritant vaak als die clickbaiters van AD, Tele en RTL. Maar is wel nuttig bij levensbedreigende Des Doods Situaties als het coronavirus. Dus installeer de GeenStijl App voor iOS via de App Store en voor Android via de Play Store, en blijf als eerste op de hoogte van de stijlloze #sickbait.
