Jeugdcriminaliteit weer in de lift!
Er is ook goed nieuws!
Een fijne opsteker in deze tijden van corona. Want terwijl iedereen thuiszit, laten 's lands minderjarige misdadigertjes de handjes lekker wapperen. Net als de criminaliteit onder grote mensen zit de jeugdcriminaliteit na een jarenlange dip weer in de lift. Vooral vermogensmisdrijven (waaronder straatroof) en openlijk geweld zijn populair bij de kids. Maakt u zich door dit bericht geen zorgen over de jeugd van tegenwoordig: de meesten zijn hartstikke goed voorbereid en hebben keurig een mes op zak. En mocht u nou een Minderjarige Crimineel (m/v) op straat tegenkomen, dan adviseert het RIVM anderhalve meter afstand. Hou u veilig!
"NEUTRALE" WEERGAVE CIJFERS: Tussen de regels door stipt het CBS (naar ons weten voor het eerst in een persbericht) de vorig jaar door GeenStijl ontdekte mijlpaal aan: "Van de geregistreerde minderjarige verdachten had 53 procent in 2019 een Nederlandse achtergrond, bij alle leeftijden was dit 47 procent. In 2019 waren minderjarigen met een migratieachtergrond relatief 2,4 maal zo vaak verdachte als minderjarigen met een Nederlandse achtergrond."
RIVM UPDATE: 30 doden, 534 nieuwe patiënten
Dit topic doet ook mee
Goedenmiddag daar zijn we weer met de dagelijkse RIVM corona update. Vandaag 30 doden erbij en 534 nieuwe besmettingen. Dat brengt de totalen op 106 doden en 2994 besmettingen. Om er voor te zorgen dat deze aantallen niet blijven oplopen, is het belangrijk dat u ANDERHALVE METER AFSTAND van elkaar houdt. We kunnen het niet vaak genoeg benadrukken.
INFO
TERRORIST GÖKMEN TANIS KRIJGT LEVENSLANG
Verschrikkelijk verschrikkelijk verschrikkelijk
De aanslag was verschrikkelijk. De rechtszaak was verschrikkelijk. De man is erger dan verschrikkelijk. De eis is levenslang. De straf is nooit hoog genoeg. Belleman is aanwezig. Gökmen zelf niet. De livestream is daar. En dat zijn wel weer genoeg woorden voor dit stuk ongeluk.
BAM.LEVENSLANG.
HELE UITSPRAAK: Daarrr.
Martin van Rijn (PvdA) nieuwe minister VWS
Volgt Bruno Bruins op
Onorthodoxe tijden, onorthodoxe maatregelen. Aangezien we in dit land heel snel een nieuwe ingewerkte minister van Medische Zorg nodig hebben, wordt ex-staatssecretaris (en ex-topambtenaar) Martin van Rijn (bekend van liegen over PGB-fraudeurs) van stal gehaald. Die is van de PvdA en de PvdA zit niet niet in de regering, maar de PvdA is ook tegen corona dus maakt het blijkbaar niet uit. Edith Schippers en Henk Kamp hadden zeker geen tijd. Hopelijk pakt Van Rijn het coronavirus harder aan dan de PGB-frauders en hebben alle IC-specialisten snel hun broodnodige mondkapjes en ander spul. LIVE PERSCO HIER.
UPDATE: Van Rijn 3 maanden lang minister, op persoonlijke titel.
UPDATE: Politiek gevoelige debatten zullen door Hugo de Jonge worden gedaan.
UPDATE: Ook Jeroen Pauw (PvdA) weer terug op tv.
PERSCO: VERPLEEGHUIZEN IN LOCKDOWN
Minister weg, maar wat nu?
De oververmoeide Bruno Bruins heeft op doktersadvies anderhalve meter afstand van de regering genomen, dus de crisis waar het corona crisis team net over heeft vergaderd is nog een beetje meer crisis geworden. En nu een persconferentie, want er moet rap wat gebeuren aangezien er volgende week 500 tot 1000 coronapatiënten op de IC liggen. Sluiting van de winkels? Toch een lock down? Komt Edith 'Boze krachten' Schippers terug op VWS van haar vvd-vakantiebaantje bij DSM? We gaan het zien.
RUTTE: ALLEMAAL ANDERHALVE METER AFSTAND HOUDEN
UPDATE: Alle verpleeghuizen en kleinschalige woonvormen in ouderenzorg GAAN OP SLOT (was al voorspeld). Alleen open als mensen op sterven liggen.
UPDATE: 'Reëel om aan te nemen' dat lockdown verpleeghuizen ook na 6 april blijft gelden, aldus De Jonge.
Volkskrant: 'Geen kritische berichten over corona'
Hee Pieter, heb je je eigen krant nog gelezen?
Hele rare bijdrage van hoofdzwalker Pieter Klok van de Volkskrant in het verder volstrekt niet vitale programma 'Spraakmakers' op Radio 1. We mogen van Klok geen kritiek hebben op het RIVM. "Ik denk dat het verstandig is om als land één lijn te trekken en die lijn te steunen." Joe Pieter. Heb je dit (prima) artikel van Maarten Keulemans (geef die man eens een dagje vrij, knapt ie van op) gelezen? En deze kop gezien? En als je dan toch bezig bent. Doe eens wat aan je eigen Chef Misleiding die de groene lijn uit het RIVM-grafiekje in een plaatje op de voorpagina van je krant opeens braaf tot de stippellijn laat komen en de tweede piek van het 'lockdown'-scenario juist nog groter heeft gemaakt dan in het origineel. We hebben niks aan bangmakerij. Maar aan hoofdredacteuren van landelijke kranten die kritische stemmen de mond willen snoeren, hebben we nog veel minder.
Tuig jat mondkapjes & handgel thuiszorgers
WAT
Je hebt lullen. Je hebt enorme lullen. Je hebt stinkende ballen van enorme lullen. Je hebt half geknakte haartjes op stinkende ballen van enorme lullen. Je hebt mislukte cellen van half geknakte haartjes op stinkende ballen van enorme lullen. Je hebt coronavirussen die zich hechten aan mislukte cellen van half geknakte haartjes op stinkende ballen van enorme lullen. En dan heb je nog de weggooiers die 150 mondkapjes en 35 flesjes desinfecterende handgel hebben gejat die bedoeld waren voor thuiszorgmedewerkers van Icare Thuiszorg Putten. Je zou mensen voor minder eh... in hun gezicht spugen.
Mark Rutte: "We kunnen nog 10 jaar poepen"
Alles komt goed.
Okee. Niet dat we hem geloven maar we geloven het toch maar: volgens premier Mark Rutte kan Nederland nog 10 jaar poepen. Wat er daarna gebeurt is onduidelijk maar als we dan allemaal aan de corona zijn doodgegaan hoeven we toch niet meer te poepen. Tien jaar poepen mensen. Tien jaar harde drollen, zachte drollen, grote drollen, kleine drollen, spetterspuitpoep, poep die je er bijna niet uitgeperst krijgt, poep die je na vijf minuten op de plee zitten eigenlijk niet meer had verwacht en verder nog ander poep. Poep. Poep. Poep. Wij hebben er zin in!
Tele: 'Verpleeghuizen gaan in LOCKDOWN'
Zo, die 0 bezoeken per 3 maanden kunnen ook weer uit de agenda
Bronnen verspreiden melden aan de Telegraaf dat het kabinet alle verpleeghuizen in ons land op slot wil gooien. Dat lijkt een logische maatregel in het kader van de strategie om kwetsbare groepen extra te beschermen. "Het Outbreak Management Team (OMT) adviseerde het kabinet dinsdag al om aparte plannen uit te werken voor de ouderenzorg. Volgens ingewijden is daar in de tussentijd keihard aan gewerkt. Overleg erover is nog gaande, maar verwacht wordt dat minister De Jonge (Volksgezondheid) de lockdown vandaag bekend zal maken." Als u verstandig bent ging u al niet meer bij opa en oma op bezoek, maar als u onverstandig bent mag dat dus binnenkort ook niet meer. U kunt nog wel gewoon een kaartje sturen, zolang u maar niet aan de postzegel likt. En anders zijn er altijd nog deze jongens.
PS Virus ook al opgedoken in de lik
Nee. Nederland 'kiest' niet voor groepsimmuniteit
Even dit fragmentje 'Jaap en zijn mensen' kijken allemaal
Ja. Het is ingewikkeld. En: nee. Wij snappen het ook niet want wij zijn ook geen epidemiologen. Maar we zien wel iets anders. Er duikt in ons nationale debat tussen de 17 miljoen bondscoaches virologen regelmatig de stromanredenering op dat Nederland 'kiest' voor groepsimmuniteit, gevolgd door een bierviltjesberekening van tienduizenden (of zelfs honderdduizenden) doden. Dat gaan we even rechtzetten. Nederland 'kiest' namelijk helemaal niet voor groepsimmuniteit.
Want hoe wij de speech van Rutte, bovenstaande uitleg en onderstaand plaatje begrijpen, kiest Nederland ervoor "het virus maximaal te controleren" (scenario 2, de groene lijn). Ons dunkt dat de huidige maatregelen behoorlijk ingrijpend op het sociale leven zijn. Er wordt nu dus dus niet 'gekozen' voor groepsimmuniteit, maar het wordt op de lange termijn wel gebruikt om kwetsbare groepen te beschermen.
