achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Ronaldo

Samenscholingsverbod tot 1 juni, politie gaat 'forse' boetes uitdelen: 400 euro

Toch een lockdown?

Landgenoten. We gaan weer even luisteren wat voor maatregelen Mark Rutte en Jaap en zijn mensen nu weer bedacht hebben. Wordt anderhalve meter nu twee meter? Gaan de tuincentra dicht? Vondelpark op slot? Wat doen we met de markt? Alle stranden verboden toegang? Samenscholingsverbod? We gaan het horen.

"Blijf zoveel mogelijk thuis. Ga alleen naar buiten voor werk wanneer u niet thuis kunt werken, voor boodschappen, of om voor anderen te zorgen. Een frisse neus halen kan, maar doe dit niet in een groep. Houd altijd afstand van anderen (minimaal 1,5 meter) en vermijd sociale activiteiten en groepen mensen. Ook thuis: maximaal drie mensen op bezoek en hou ook dan afstand tot elkaar.

Als u kucht, hoest en/of verkouden bent, gold al: blijf thuis. Krijgt u daar ook koorts bij, dan moet vanaf nu iedereen in het huishouden thuisblijven. Mensen in cruciale beroepen en vitale processen zijn hiervan uitgezonderd, tenzij zij zelf ziek worden.

Alle bijeenkomsten worden verboden tot 1 juni (in plaats van 1 april), ook met minder dan 100 mensen. Voor begrafenissen en kerkelijke bruiloften geldt een uitzondering, waarover later meer informatie komt."


RUTTE TEGEN JONGEREN: "HOUD ANDERHALVE METER AFSTAND"
RUTTE: "Bestaande afspraken worden aangescherpt"
GRAPPERHAUS BOOS OM: "Slordige laconieke asociale manier van omgaan met maatregelen." 
DRIE MAATREGELEN: Alle samenkomsten tot 1 juni verboden, geen ondergrens aantal personen. Burgemeesters krijgen meer mogelijkheden om te handhaven. Er worden boetes uitgedeeld.
GRAPPERHAUS: "Specifieke locaties kunnen door burgemeester gesloten worden, bijvoorbeeld stranden, parken en campings."
GRAPPERHAUS: "Burgemeesters kunnen winkels verplichten scherp deurbeleid te voeren. Winkels die zich daar niet aan houden kunnen gesloten worden."
GRAPPERHAUS: "Burgemeesters krijgen bevoegdheid om voor specifieke locatie een verbod op groepsvorming in te voeren. Van verboden groepsvorming is sprake als drie mensen niet meer dan anderhalve meter afstand houden. Uitzondering: jonge spelende kinderen."
GRAPPERHAUS: "Forse boetes op overtreden van regels."
DE JONGE: "Als één lid van gezin koorts heeft, blijft hele gezin binnen." (uitzondering: vitale beroepen)
DE JONGE: "Kappers en nagelstylistes DICHT"
VAN RIJN: "We doen er alles aan meer IC-bedden beschikbaar te maken."
GRAPPERHAUS: "Na 6 april meer nieuws over scholen."
GRAPPERHAUS: "Boete voor particulieren al gauw 400 euro, voor bedrijven 4000 euro."
GRAPPERHAUS: "Geen verjaardagsfeestjes meer."
ALLEMAAL ONDUIDELIJKHEID OVER DE HORECA ENZO: Er komt "ruim voor 6 april duidelijkheid" zegt De Jonge.

HIER ALLE MAATREGELEN

NU LIVE Crisisberaad corona (+ veel cijfers RIVM)

Kabinet en Jaap en zijn mensen overleggen over eventuele nieuwe maatregelen

Kijk, we hebben natuurlijk sowieso een hoop aan te merken op die hele coronacrisis, maar een van de dingen die ons echt niet lekker zitten, is dat er steeds geen livestream van Een Deur is, waarachter wordt vergaderd. Zojuist is ergens in Den Haag een crisisberaad begonnen en bij andere crises (ja wij zeggen crises want corona is ook Latijns) kon je dan altijd leuk kijken naar allemaal verslaggevers voor een deur, maar nu is dat niet zo. Jammer. De persconferentie wordt overigens verwacht rond 19:00 uur en is uiteraard te zien op deze website. Wat we nu wel hebben is allemaal cijfertjes en statistiekjes over COVID-19 voor u, van het RIVM. *"Samenvatting: Tot en met 23 maart 2020 zijn er in Nederland in totaal 4749 COVID-19 patiënten gemeld aan het RIVM. De meeste gemelde patiënten vallen in de leeftijdscategorie 55-59 jaar. Tot nu toe zijn van deze gemelde patiënten 1230 opgenomen in het ziekenhuis en 213 overleden. De meeste overleden patiënten zaten in de leeftijdscategorie 80-84 jaar."
*INSTANT BONUS: Hamsterstats bij het CBS.

RIVM: 34 coronadoden erbij, 545 nieuwe patiënten

Hee, een beetje daling van de stijging

Het is lente, de zon schijnt en stiekem begint u al een beetje aan het thuiswerken te wennen. Maar wat maar niet wil wennen, zijn de dagelijkse updates van het RIVM. Vandaag 34 nieuwe doden en 545 nieuwe patiënten. Vanavond weer crisisberaad van het kabinet met daarna een mogelijke persconferentie over mogelijke nieuwe maatregelen. Tot die tijd: houd anderhalve meter afstand. Thuis blijven bij klachten. En let op elkaar. Dit is waarom: "Sinds gisteren zijn 545 mensen positief getest op het nieuwe coronavirus (COVID-19). Daarmee komt het totaal aantal positief geteste mensen op 4749. Onder hen zijn 1230 mensen die in het ziekenhuis opgenomen zijn (geweest).

34 patiënten zijn sinds de vorige update overleden aan COVID-19. Er zijn in totaal 213 mensen overleden aan de ziekte. De leeftijd van de overledenen ligt tussen de 55 en 97 jaar. (de gemiddelde leeftijd bij overlijden is 82 jaar)

De meeste positief geteste mensen wonen in de provincie Noord Brabant, namelijk 1558 personen. Daarna zijn de meeste positief geteste mensen gemeld in Zuid-Holland (647) en Noord-Holland (600).

Het werkelijke aantal besmettingen met het nieuwe coronavirus ligt hoger dan het aantal dat hier genoemd wordt. Dit komt omdat niet iedereen met mogelijke besmetting getest wordt, maar vooral patiënten die zo ziek zijn dat ze in het ziekenhuis opgenomen worden en zorgverleners."
UPDATE: Slechter nieuws. Het aantal patiënten die in het ziekenhuis zijn opgenomen (geweest) stijgt met 242 naar 1230, de stijging van gisteren was 152.

Doe het! Anders sturen we Italiaanse burgemeesters op u af

Ook Harvey Weinstein heeft corona

Anderhalve meter afstand houden was nooit zijn sterkste punt

Ah. Nou weten we waarom Olga Kurylenko, Idris Elba, Tom Hanks, de vrouw van Tom Hanks, Kristofer Hivju, Placído Domingo, Mikel Arteta, Kevin Durant, Paolo Maldini, Prins Albert II, Youp van 't Hek, Johan Goossens, Charlotte Lawrence, Rachel Matthews, Daniel Dae Kim en Debi Mazar allemaal corona hebben. Er was een superspreader. De bekende mensenmens Harvey Weinstein, die al een tijdje niet meer op straat komt en drukke bijeenkomsten zo veel mogelijk vermijdt, is positief getest op het coronavirus. Beterschap, Harv!

Noord-Nederland gaat rogue: zorgmedewerkers en familie worden massaal getest op corona

Soort van Blokkeertesters

We moeten het met zijn 17 miljoenen doen. Maar de 3 miljoenen in Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel doen het toch net even anders. Dat zegt de (zelf van corona herstelde) arts-microbioloog van het UMC Groningen Alex Friedrich in een opvallend interview met ophitsblaadje De Groene Amsterdammer. Daarin legt Friedrich uit dat hij en zijn noordelijke collega's zorgmedewerkers en hun familie WEL uitgebreid testen en daarmee afwijken van het beleid in de rest van Nederland. Komen die powerquotes. Over het RIVM-uitgangspunt dat je pas besmettelijk bent zodra je symptomen hebt: "Dat is gewoon niet waar, net zoals dat het niet waar is dat kinderen het virus niet kunnen overdragen. In de noordelijke provincies hebben we daarom van begin af aan gezegd: we rekenen twee dagen terug vanaf die eerste ziektedag en sporen ook die contacten op. Ten tweede, kinderen zijn besmettelijk ook al worden ze zelf niet ziek." Over het gebrek aan testcapaciteit, dat we volgens Rutte hebben: "Ik heb nooit begrepen dat dat steeds wordt volgehouden. We hebben geen capaciteitsprobleem. Het kan dat een bepaald lab een tekort heeft aan bepaalde materialen, maar dat is business as usual, dat los je op. Zolang je niet afhankelijk bent van een commerciële partij is dat niet zo. We hebben zo'n partij ook niet nodig, want deze tests kun je in vrijwel ieder gewoon lab doen." U weet: het antwoord op alle vragen die leven, begint bij de kennis en ervaring van deskundigen. Dus Jaap en zijn mensen. Tijd voor een antwoord op de vraag die bij ons leeft. Moeten we in de rest van Nederland niet ook meer gaan testen? Of hoe zit dit?
UPDATE: Nederlandse Vereniging van Microbiologen: 'Er is wél tekort aan testmateriaal.'
UPDATE: Ook Hugo de Jonge zegt dat er wel een tekort is.

NL ALERT: 43 coronadoden erbij, 573 nieuwe patiënten

Dagelijkse RIVM bericht met de kille feiten

Volg instructies Rijksoverheid op. Houd 1,5 meter afstand! Bent u ziek of verkouden? Blijf thuis. Bescherm uzelf en de mensen om u heen. Samen tegen Corona. Keep your distance to others.

En dit is waarom: *"Sinds gisteren zijn 573 mensen positief getest op het nieuwe coronavirus (COVID-19). Daarmee komt het totaal aantal positief geteste mensen op 4204. Onder hen zijn 988  mensen die in het ziekenhuis opgenomen zijn (geweest). *

*43 patiënten zijn sinds de vorige update overleden aan COVID-19. Er zijn in totaal 179 mensen overleden aan de ziekte. De leeftijd van de overledenen ligt tussen de 57 en 97 jaar. *

De meeste positief geteste mensen wonen in de provincie Noord Brabant, namelijk 1404 personen. Daarna zijn de meeste positief geteste mensen gemeld in Zuid-Holland (585) en Noord-Holland (535).

Het werkelijke aantal besmettingen met het nieuwe coronavirus ligt hoger dan het aantal dat hier genoemd wordt. Dit komt omdat niet iedereen met mogelijke besmetting getest wordt, maar vooral patiënten die zo ziek zijn dat ze in het ziekenhuis opgenomen worden en zorgverleners."

GS Corona Leesclub: The Problem of Dirty Hands

Even uw kop naar buiten laten

Het is zaterdag. Het coronavirus heeft geen weekend, maar u wel. Tijd voor reflectie. Tijd om te beseffen dat we met zijn allen geen zeventien miljoen virologen zijn, maar wel zeventien miljoen burgers. En dat die zeventien miljoen burgers recht hebben op een mening over de beslissingen die de door ons gekozen politici nemen. Maar En die mening kunnen ze het best vormen door te beseffen voor wat voor keuzes politici staan. Wij gaan daarom even met zijn allen The Problem of Dirty hands (pdf) van politiek filosoof Michael Walzer lezen. Geen tips over handen wassen, maar een naar onze bescheiden mening doorwrocht stuk over wat het betekent om als politicus beslissingen te moeten nemen die  verstrekkende gevolgen hebben voor een grote groep mensen. Let wel: u hoeft van ons echt niet te juichen voor Rutte, zeker niet. Maar u doet er wellicht goed aan te beseffen dat in deze crisis misschien iedere keuze wel de foute is. Kom er maar in, Walzer: "The actual topic was whether or not a man can ever face, or ever has to face, a moral dilemma, a situation where he must choose between two courses of action both of which it would be wrong for him to undertake." U snapt. We gaan hier niet opschrijven dat het tijdloze 'The Problem of Dirty Hands' vandaag actueler is dan ooit, maar het is wel zo.

Tunahan Kuzu stopt met DENKen

In ander vleermuizennieuws:

Begonnen als bloemensturend PvdA-raadslid, na de Nacht van de Kammende Baarden zijn eigen partij begonnen en geëindigd als nummer 8 op de Stijlloze lijst met beste Kamerleden: dat is in een Turkse hazelaardop de politieke carrière van Tunahan Kuzu. Met daartussen een korte flirt met Sylvana, een langere flirt met Erdogan en het munten van de gevleugelde uitspraak "Trap er niet in." En nou trapt ie zichzelf er dus uit. "De afgelopen periode ben ik bij mezelf te rade gegaan of ik de energie en inzet die ik ten tijde van de oprichting van DENK en sinds de vorige landelijke campagne heb gehad opnieuw kon opbrengen. Of ik vervolgens in staat was om in een volgende periode met alles wat ik in me heb nog een keer meer dan alles kon geven. Het antwoord heb ik inmiddels gevonden en mijn besluit staat vast." Van dat onderzoek naar GeenStijl hebben we niks meer gehoord, maar we hebben vaak om (en af en toe met) Graaf Denkula gelachen. Tüdülüdükü Tunahan!

RIVM: 30 patiënten overleden, 637 nieuwe patiënten

Oef. Nog eens 30. En nog eens 637

U weet het mensen. Anderhalve meter afstand. Niesen in de elleboog. Handen wassen. THUISBLIJVEN ALS U KLACHTEN HEEFT. En als u het niet weet, doet u het dan toch maar, want deze cijfers moeten omlaag. Vandaag 30 doden en 637 nieuwe besmettingen erbij. En dat laatste aantal is in werkelijkheid veel en veel hoger. De IC's raken voller en voller.  De wereld is ziek. En Nederland ook.

*"Sinds gisteren zijn 637 mensen positief getest op het nieuwe coronavirus (COVID-19). Daarmee komt het totaal aantal positief geteste mensen op 3631. Onder hen zijn 836 mensen die in het ziekenhuis opgenomen zijn (geweest). *

*30 patiënten zijn sinds de vorige update overleden aan COVID-19. Er zijn in totaal 136 mensen overleden aan de ziekte. De meeste overleden mensen zijn tussen de 80 en 84 jaar oud. De jongst overleden persoon is 63 jaar. *

De meeste positief geteste mensen wonen in de provincie Noord Brabant, namelijk 1180 personen. Daarna zijn de meeste positief geteste mensen gemeld in Zuid-Holland (486), Noord-Holland (461) en Limburg (418).

Het aantal besmettingen met het nieuwe coronavirus ligt hoger dan het aantal dat hier genoemd wordt. Dit komt omdat niet iedereen met mogelijke besmetting getest wordt, maar vooral patiënten die zo ziek zijn dat ze in het ziekenhuis opgenomen worden en zorgverleners."

Het. Is. Heel. Simpel.

Het. Is. Heel. Simpel.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.