achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Ronaldo

FOTO'S. HM Koningin Máxima met mondkapje

Ah, heeft Max stiekem een bijbaantje in de thuiszorg

Mooie foto's in de ANP-bak hedenavond van Onze Vorstin die de dekselse makkers van Demcon een verrassingsbezoekje brengt. Hare Majesteit draagt op haar mond een creatie van [OPZOEKEN, RED.] uit de collectie "Een mondkapje is geen alternatief voor de anderhalvemetersamenleving". En nu maar hopen dat ze wel goed naar Jaap en zijn mensen luistert en niet hoestend en proestend op dertig centimeter van 's lands supermarktmedewerkers gaat staan als ze inkopen doet voor de Argentijnse bonenschotel van morgenavond. Serie na de breek.

Mediterrane draaigatjes terroriseren 010

Draaigatje is geen lieverdje

Inwoners van de Rotterdamse wijk Hilligersberg zijn het zat. Al JARENLANG worden zij geterroriseerd door het mediterrane draaigatje en er lijkt maar geen einde aan te komen. Buurtbewoners kunnen niet meer rustig naar de Lidl buiten zitten omdat ze dan worden gestoken door de invasieve exoot. "Van alles is er al geprobeerd, maar dit hoogst irritante miertje laat zich niet verjagen." Laat ons beginnen met te zeggen dat het verschrikkelijk ís. De manier waarop er met het insect wordt omgegaan doet ons echter ook pijn. Het mediterrane draaigatje is misschien geen lieverdje. Hij is echter ook maar een insect, stond onder groepsdruk en heeft nog een leven voor zich. We moeten vertellen hoe verschrikkelijk het is wat hij en zijn vrienden gedaan hebben, maar we moeten ook naar hen willen luisteren. Als we dat niet doen, komen we geen stap verder met elkaar en schieten we tekort in onze eigen Nederlandse normen en waarden.

Gay Pride gecanceld wegens corona

Dit is wat cancel culture doet

Slecht nieuws voor Frits Huffnagel en iedereen anders (geaard, red.) die zich zo verheugd had op de komende Gay Pride. Die gaat wegens het hele corona gebeuren namelijk NIET door. Dus deze augustus gaat u er allemaal in matchende bodywarmers op matchende fietsen met matchende vastgeklikte landkaarten saampjes lekker tussenuit, mag u op even zaterdagen een wipje maken met de lichten uit, gaat u gezellig op dubbel date met een ander koppeltje dat er ook geen zin in heeft en zegt u alleen nog wat u echt denkt die ene keer in het jaar dat u door een speling van Het Lot en De Agenda's toch door kunt zakken met uw vrienden die ook allemaal onder de plak zitten. Verdomme. Er is echt niks meer aan zo.

Nederland. Zo redden we het NOOIT tot 1 juni

Dit is niet wat Bruins bedoelde met 'let een beetje op elkaar'

Hallo Nederland. We moeten praten. Het gaat namelijk echt nog wel even duren, die strijd tegen corona. Het wordt spannend. Erg spannend. We hebben bedden nodig. We hebben dokters nodig. En we hebben 112 nodig. Voor noodgevallen. Noodgevallen. NOODGEVALLEN. Gevallen, die van nood zijn. Dat is toch geen Swahili? Dus niet 112 bellen als u drie mensen samen op straat ziet lopen. Dat is geen noodgeval. Dankuwel. Sterkte, allemaal.

LIVE. Persco MinPres Rutte na crisisberaad

Gaan we weer

Landgenoten. Mocht u het vergeten zijn. Het is nog steeds crisis. En bij een crisis. Hoort een crisisberaad. En bij een crisisberaad. Hoort een persconferentie. Van onze minister-president, die iets gaat vertellen waar wij dan weer naar gaan luisteren. 
UPDATE: Dinsdag 31 maart volgt besluit over wat er na 6 april gaat gebeuren.
UPDATE: Rutte herhaalt de regel over thuisquarantaine nog eens. Bij verkoudheid moet je zelf thuisblijven. Als je ook nog benauwdheid en/of koorts hebt, moet HET HELE GEZIN thuisblijven.
UPDATE: Rutte: "Persconferentie maandag had strakker gekund. Alle maatregelen gelden tot 6 april, alleen de evenementen tot 1 juni afgelast."
UPDATE: De Jonge: "Nog onzeker of er 1600 bedden zijn op 1 april. We doen er alles aan."

Huh. Kritisch AD-artikel over RIVM foetsie

Nou Hans Nijenhuis, hoe zit dit?

Sapperdeflap. En toen was opeens een kritisch artikel in het Algemeen Dagblad over de weigering van het RIVM cijfers te delen over het aantal afgenomen tests in de begindagen van de corona-uitbraak foetsie. Pleite. Nergens meer te vinden (nou ja, nog wel gewoon via Google Cache, maar niet meer op ad.nl). Heeft Jan-Willem Navis (verwijderde zijn eigen tweetje over zijn eigen artikel zonder verder iets te zeggen) die vreemde quote van een woordvoerder ("Dat is allemaal leuk en aardig voor een terugblik als dit straks achter de rug is") uit zijn duim gezogen? Krijgt hij straks 400 euro boete wegens onaardige dingen over het RIVM opschrijven? HALLO ALGEMEEN DAGBLAD DAT DE HELE DAG VEREN IN ZIJN EIGEN REET STEEKT OVER DE GEWELDIGE BERICHTGEVING IN HET ALGEMEEN DAGBLAD. Geef hier eens openheid over! We leven toch niet in een dictatuur? Of wel?

LIVE. Briefing Jaap en zijn mensen over corona

Speciaal voor alle zeventien miljoen virologen

Update: Afgelopen, hier terugkijken

Nu even opletten allemaal. Dit is leerzamer dan al die talkshows bij elkaar. Dit is leerzamer dan al die vluchtige quotejes. Dit is leerzamer dan al die infographic-video's over social distancing die zeggen dat ze uitleggen hoe social distancing werkt maar eigenlijk alleen maar uitleggen hoe exponentiële functies werken terwijl ze dat eigenlijk niet eens goed uitleggen. En het is zeker een stuk leerzamer dan al die bij elkaar geknipplakte tabelletjes die uw oom opeens in de familie-appgroep gooit. Jaap van Dissel (RIVM) en Diederik Gommers (IC-specialist) geven nu een update over onze strijd tegen het coronavirus aan de Tweede Kamer. Opletten dus. 
PRESENTATIE VAN HET RIVM (PDF) HIERRR
UPDATE: Groei coronabesmettingen neemt af. De R0 is gedaald naar 1 (dus iemand besmet hooguit 1 iemand anders en dat is goed nieuws)
UPDATE: De heer Gommers (Intensive Care-vereniging) zegt dat het wel spannend wordt de komende dagen op de IC's, en dat er meer regie nodig is daarvoor. "Ik hou mijn hart vast voor wat er komen gaat, maar de intrinsieke motivatie van ziekenhuismedewerkers is goed en we kunnen niet meer doen dan ons best."
UPDATE: Slotwoord Gommers, na vraag Asscher of er niet meer apparatuur naar Brabant moet: “Logische vraag, maar het zit niet in het kopen van meer apparaten. Ik denk dat de Nederlandse gezondheidszorg het dan gewoon niet aan kan." Ouch..

Hier word je even stil van

René 'Adje Voor De Sfeer' Karst heeft corona

Okee corona nu ga je te ver!

Vanaf nu houden wij twee meter afstand van iedereen en doen we nog maar één keer in de maand boodschappen. Met dat corona is het namelijk echt menens allemaal. Volkszanger en totale kampioen René Karst is besmet. Wij kennen René van zijn liefde voor tieten, maatschappelijk commentaar en wereldvrede (ging stiekem ook over tieten) en we kennen René natuurlijk van de megahits Liever Te Dik In De Kist over mensen die niet graag feestjes missen en Adje Voor De Sfeer over adjes, die voor de sfeer zijn. Verdomme René. We hadden het nog zo gezellig op de Zwarte Cross (zie hieronder) en alles. Heel veel beterschap.

Bijleveld: 'Oh ja weer gelogen over burgerdoden'

Never waste a good crisis

Terwijl Nederland even druk is met zijn eigen burgerdoden, gooien ze bij Defensie stiekem de vuile was naar buiten. Minister Bijleveld heeft tijdens het Kamerdebat over het voorliegen van de Kamer over zeventig burgerdoden in Irak, de Kamer voorgelogen over zeventig burgerdoden in Irak. "Anders dan minister Bijleveld van Defensie eerder aan de Tweede Kamer meldde, gaan de Amerikanen er wel degelijk al jaren vanuit dat er bij de luchtaanval op Hawija zeventig burgerdoden zijn gevallen." Gisteren bleek ook nog eens dat een ander land uit de coalitie in 2015 geweigerd heeft de aanval op Hawija uit te voeren omdat het risico op burgerdoden, die gevallen zijn, ongeveer zeventig namelijk, te groot was. Er wordt een nieuw debat met de minister gepland, maar dat kan in deze tijden van corona wat ons betreft gewoon schriftelijk: 'Ik stap op, sorry voor de puinzooi, groetjes, Ank'. En rap een beetje.

Goedemorgen. Nog 69 dagen tot 1 juni

Samen tegen Corona

Goedemorgen allemaal. Nederland is weer een beetje op slotter en Nederland blijft een beetje op slotter tot 1 juni. Dat is over 69 dagen. Tot die tijd zijn alle leuke dingen afgelast en ook een paar vervelende dingen, zoals naar de kapper gaan en vertellen over uw vakantie die niet door is gegaan vanwege corona. Onze gedachten gaan deze dagen in het bijzonder uit naar alle mensen die wel eens een wipje buiten de deur maken en nu echt hele gekke smoezen moeten gaan verzinnen om hun partners om de tuin te leiden. Tegen hen, en tegen de rest van Nederland, willen we alleen maar zeggen: vergeet niet af en toe een frisse neus te halen. Good luck makkers.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.