LIVE. Technische briefing Jaap en zijn lieggrafiek
HOE ZIT HET MET DIE GRAFIEK JAAP?
Wij zitten er klaar voor. Blocnote, chips, en nootjes. Jaap van Dissel gaat vandaag weer van alles over het virus vertellen, maar wij zijn maar benieuwd naar één ding. Hoe gaat Jaap zich uit zijn leugens van de vorige keer wurmen, toen hij op basis van een foute grafiek suggereerde dat Nederland bij de landen met de minste coronadoden in de Europese Unie hoort? Want wij willen best op de wetenschap vertrouwen, maar alleen als de wetenschap te vertrouwen is. Liegen met foute grafieken hoort daar niet bij. En niet zeggen dat het coronavirus je huiswerk heeft opgegeten Jaap!
INSTANT UPDATE: De powerpoint is in ieder geval aangepast. We zien al bronvermelding en nu wél de juiste omschrijving van de zwartgerande bolletjes.
UPDATE: Van Dissel erkent de fout, maar spreekt opeens met geen woord meer over de relatieve positie van Nederland ten opzichte van andere EU-landen en benadrukt (terecht) hoe lastig internationaal vergelijken is.
NU MET VIDEO
'Coronavirus mogelijk van nerts op mens besmet'
Lekker nieuws om de dag mee te beginnen
Vergeet vleermuizen. "Het is aannemelijk dat er een besmetting met het coronavirus heeft plaatsgevonden van nerts op mens, zegt minister Schouten van Landbouw. Het is niet duidelijk bij welke nertsenhouderij dit gebeurd is." Slecht nieuws dus voor iedereen die dacht dat ie vanaf 1 juno gezellig met minder dan 30 mensen op bezoek kon bij de nertsenfokkerij en al die prachtige nertsenmarkten door het hele land. Die gaan allemaal niet door. En alle nertsen moeten vanaf nu mondkapjes dragen, zolang dat tenminste mondkapjes zijn die niet werken. Wij hebben nog wel een vraagje, nu het zoveel over nertsen gaat, en dat is natuurlijk: Volkert, waar ben je?
GSTV. Tom Staal wint de #DiviBokaal
Wij hebben 'm nog wel: de #DiviBokaal
En de winnaar, de genomineerde voor de Divibokaal*, is de GSTV Den Haag Reportage van Tom Staal. Het citaat uit het juryrapport: Om in zo'n witte mannenwereld een gehandicapte, een Marokkaanse migratie-achtergrondiër, een homo, een NOS'er (BONUSPUNTEN!!!), een vazal van Erdogan, een vrouw van kleur, een socialist én Theo Hiddema te vinden die ook nog leuk en vlot spreken is erg knap (ze waren volgens Tom de enige aanwezigen bij de patatbalie). Belangrijk daarnaast is dat Tom bewust door is gaan zoeken toen hij ze niet meteen vond. *
VIDEO. 3,5 uur interview met MH17-verdachte Igor Girkin: 'Ik ben indirect verantwoordelijk'
Gaat u er maar even voor zitten
We moeten eerlijk zijn, ons Russisch (of Oekraïens) is een beetje roestig, dus we snappen de ballen van bovenstaand diepte-interview met MH17-verdachte Igor Girkin, alias Strelkov. Gelukkig bent u allemaal een Russische trol, en als u dat niet bent is er de volstrekt onbetrouwbare google-translate en/of correspondent Joost Bosman die de highlights uit het interview alvast in een stukkie op het AD heeft gezet. "Hoofdverdachte in de zaak MH17 Igor Girkin acht zichzelf ‘indirect verantwoordelijk’ voor het neerschieten van het vliegtuig op 17 juli 2014. Ook kan hij zich voorstellen dat hij zich voor de rechter in Nederland zal moeten verantwoorden." Nou Stef Blok, waar wacht je nog op? Met de eerste coronavrije vlucht naar Moskou en inladen deze boef.
Interne opstand tegen tyfusdirecteur Haga Lyceum
Je verwacht het niet
Op het Haga Lyceum in Amsterdam is een interne opstand uitgebroken tegen directeur Söner Atasoy. "De bestuursvoorzitter van de islamitische middelbare school probeert Atasoy te schorsen omdat die er een autoritaire leiderschapsstijl op na zou houden. De medezeggenschapsraad wil dat de macht van de directeur wordt ingeperkt en de ouderraad heeft zich teruggetrokken uit onvrede over Atasoy. Die probeert de bestuursvoorzitter weg te krijgen voordat zijn schorsing officieel wordt." Niet zo raar, want het is al sinds de oprichting een grote tyfuszooi op het Haga Lyceum, dat alleen nog maar open is omdat de rechters van onze Raad van State niet begrijpen dat dit soort haatmadrassa's in een fatsoenlijke samenleving geen recht van leven hebben. Minister Slob probeerde Atasoy (bekend van de uitspraak: "Als de AIVD zo graag ambtsberichten wil uitdoen, moeten ze met tyfusbewijzen komen") trouwens eerder ook al weg te sturen, maar ook dat werd tegengehouden door een rechter. Leve onze rechtsstaat!
LIVE. Return of the Vragenuurtje
Vragen Zohair el Yassini (vvd) over #divibokaal kennelijk niet divers genoeg
Eindelijk gaan we een beetje terug naar Het Oude Normaal. Want het is nog geen 1 juno, maar het Nationale Vergaderterras mag al wel open. Vandaag gaat het traditionele Vragenuurtje weer van start, waar alle totaalfuckups van onze regering worden besproken zonder dat het ooit echt lastig wordt voor de minister, omdat je in een uurtje niet zoveel tijd hebt om echt iets te vragen. Deze editie overigens geen vragen van divi-Kamerlid Zohair el Yassini over de racistische haatlijst, denigrerende beker en intimiderende bullebakmails van NOS-communicatiegoeroe Marcel Gelauff. Wel vragen van de roomblanke Vera Bergkamp, de spierwitte Renske Leijten, Emiel 'Bleekneusje' van Dijk en Rudmer 'RAL 9010' Heerema. Het gaat over spijbelende tokkiekinderen, de etnisch profilerende Belastingdienst, onze kansloze asielplaag en vervelende tweets aan Rob Jetten. Chips, bier en nootjes!
Marco Kroon houdt Willemsorde, krijgt kutbaantje
Wordt overgeplaatst naar "een functie waar hij zich zal richten op veteranenzaken."
De bekende wildplasser annex totale held Marco Kroon krijgt van het ministerie van Defensie een negatief ambtsbericht, omdat hij vorig jaar is veroordeeld tot een taakstraf van 100 uur. Marco, die voor niemand in zijn broek pist, piste tijdens carnaval ook niet in zijn broek voor agenten, liet zijn Kroontje zien en deelde ter verhoging van de feestvreugde een kopstoot (het gebaar, niet de drank, red.) uit. Kroon mag ondanks zijn berisping zijn Willemsorde houden, maar de kans dat hij binnenkort doorstroomt naar de functie van Supreme Lord Commander Of The Royal Dutch Empire is nu wel met 24% gedaald. "Majoor Kroon wordt overgeplaatst naar een functie waar hij zich zal richten op veteranenzaken", dat is militairentaal voor postzegels likken in een vochtige kelder. Het hoger beroep in de zaak loopt nog.
Aftellen tot 1 juno in het Coronacafe
Nog veertien nachtjes slapen
Volgens bronnen van RTL Nieuws gaan de versoepelingen op 1 juno door, maar bronnen zeggen tegen de Telegraaf dat de versoepelingen doorgaan, terwijl bronnen aan de NOS melden dat de versoepelingen doorgaan. Vandaag is het 18 mayo, dus dat betekent dat we ons nog maar twee weekjes voorbeeldig hoeven te gedragen. Daarom is het aftellen geblazen in het virtueelste café van het internet. Lever uw tasje in bij de garderobe, stop stiekem wat remdesivir in uw drankje, haal de mondkapjes bij de drogist en laat u lekker vollopen. Niet te veel ingewikkelde vragen stellen aub, en ook liever niet te hard schreeuwen. Proost!
Serieus. Ambtenaren Belastingdienst goed bezig
Geen grap
Iedereen heeft een hekel aan belasting betalen, vraag maar aan Ryan Babel. En wat belasting betalen in Nederland extra stom maakt, is dat je geld wordt uitgegeven door een stel hansworsten die liever een schildering van een minderjarig marketingvehikel op de muur hebben dan dat ze honderzeventigduizend dubbeltjes nog eens een keertje omdraaien. Maar wat belasting betalen in Nederland extra extra stom maakt, is de manier waarop het geld wordt opgehaald: voordelen voor "ondernemers" die er in de praktijk op neerkomen dat roofkapitalisten laagbetaalde schijnzelfstandigen kunnen uitknijpen, marginale tarieven waar je broek van afzakt, duizendhonderd aftrekposten waar alleen maar mensen die het niet nodig hebben van profiteren en onder aan de streep miljoenen hardwerkende Nederlanders die juist veel maar dan ook echt veel te veel moeten betalen. Tijd voor de hoge heren in Den Haag om daar iets aan te doen, en dat kan de volgende kabinetsperiode gewoon, met behulp van dit stuk dat ambtenaren van de Belastingdienst, die kennelijk even pauze mochten nemen van het etnisch profileren, bij elkaar hebben geschreven. Goed bezig, ambtenaren. Jullie hebben wel een plastic tasje verdiend.
RIVM loog over grafiek waaruit zou blijken dat aantal coronadoden in Nederland meevalt
Foutje van Jaap en zijn mensen
Bindende leestip. Dit factcheckdraadje van coronarekenaar Bert Slagter (bron). Die toont haarfijn aan dat Jaap van Dissel tijdens de technische briefing over corona op 7 mei de Tweede Kamer heeft misleid, door te suggereren dat er in Nederland relatief weinig coronadoden zijn gevallen in vergelijking met andere landen in de Europese Unie. In de powerpoint van het RIVM staat een (zonder bronvermelding) gekopieerd plaatje van Johns Hopkins over coronadoden. Er is bij dat kopiëren iets gruwelijk fout gegaan. In de RIVM-powerpoint staat dat de zwart omrande bolletjes EU-landen zijn, terwijl het in werkelijkheid gaat om de 10 landen met wereldwijd de meeste coronadoden. Van Dissel zei letterlijk tegen de Kamer: "Dan ziet u eigenlijk dat Nederland zich in deze grafiek aan de onderzijde van de Europese landen bevindt", terwijl Nederland alleen aan de onderzijde van de ****wereldwijde top-10 (waar Nederland inmiddels al niet meer in staat) scoorde. Van de EU-landen zat Nederland juist aan de bovenzijde. Er zaten en zitten zeker een aantal landen boven Nederland, en er zijn allerlei mitsen en maren bij dit soort botte internationale vergelijkingen te maken, maar het RIVM heeft er juist zelf voor gekozen om met deze op fouten gebaseerde lieggrafiek te suggereren dat Nederland het goed doet. Terwijl de werkelijke cijfers precies op het tegenovergestelde wijzen.
GeenStijl heeft contact opgenomen met een voorlichter van het RIVM, die geen verklaring gaf voor de fout, maar liet weten dat Van Dissel het plaatje alleen heeft gebruikt om er tijdens de briefing 'een paar landen uit te pikken' om te laten zien hoe Nederland het doet en dat hij er eventueel tijdens de briefing komende woensdag op terugkomt.
