achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Ronaldo

Coronacafe Mubarak allemaal!

Ook van de GroenLinks social media stagiare!

Lekker. We gooien het café weer open. Het eerste rondje is van de Oostenrijkse president. Het tweede rondje is van Dominic Cummings, maar alleen als hij twee weken in quarantaine is geweest. Het derde rondje is van Geert Dales, zodra hij zijn royalties binnenheeft. Het vierde rondje krijgt u van de huisbassist. En vanaf het vijfde rondje moet u het zelf maar betalen. We blijven niet bezig zeg.  De muziek is weer van keestelpro, en eigenlijk van u allemaal. Wie te verlegen is voor een praatje kan hier terecht voor een leestip van de meester. Veel plezier met zijn allen! En maak het niet te laat hè. Of wacht. Maak het maar wel te laat. Het is tenslotte maar één keer corona. 
PS BONUS GRATIS INSIDE EXTRA UPDATE KENNISGEVING: Vanaf 0:00 uur is vriendin van de show Mandy Slim (samen met Rob Muntz) te zien op de live webcam van Radio 1 bij Prem Radhakischreeuwsun.

Telegraaf definitief de weg kwijt

Is dit onze Telegraaf nog wel?

Er is iets aan het rotten op de Basisweg, thuishaven van voorheen het bastion De Telegraaf. Afgelopen week werd een column over casino's van de altijd goed over casino's geïnformeerde Frits Huffnagel plotseling verwijderd. Gisteren schreef hoofdredacteur Paul Jansen een huilie huilie verhaal over dat ze op de UvA zijn krant niet serieus nemen, waar zijn voorgangers lachend 'ha, en andersom net zo!' hadden geroepen. En vandaag lezen wij in de lifestyle bijlage vijf tips voor minder plasticgebruik die regelrecht uit een SamSam Milieu Special met Linksdraaiende Europese Unie Subsidie lijkt gevallen. Zeg Telegraaf. Zijn we helemaak gek geworden. Als Wakker Nederland plastic wil gebruiken, dan gebruikt Wakker Nederland gewoon plastic ja. We gaan toch zeker niet met houten afwaskwasten, hervulbare spuitflacons, bijenwasdoekjes en bio-afbreekbare wegwerpborden in de weer als een of andere vegan yoga Greta Thunberg GroenLinks hippie Volkskrant lezeres bakfiets dinges. Maak het een beetje. ZES TIPS VOOR BUITEN BARBECUEËN MET DE DEUR OPEN EN DE RADIAOTOR AAN en rap aub!
BONUS UPDATE: Gekregen van een ontzettend tevreden Telegraaf medewerker. Onderstaande video. Stuur hulp.

Baas FIOD op non-actief door toeslagenaffaire

thumb

Belastingdienst doet intern of er niks aan de hand is

Raarrr. Gisteren meldde Follow The Money dat Hans van der V. Vlist, de baas van de FIOD, op non-actief is gezet vanwege het strafrechtelijk onderzoek in de toeslagenaffaire. Nogal pijnlijk dat de baas van een opsporingsdienst nu zelf opgespoord gaat worden door het OM. Maar het wordt nog pijnlijker. Van der Vlist schreef deze week (naast dat hij uiteraard van niets wist) "dat mij dat mij vanmorgen gevraagd is een stap terug te doen als algemeen directeur van de FIOD". Let op dat woordje 'vanmorgen'. Want wat meldt DG Toeslagen Jozé Lazeroms in haar interne weekbericht (hieronder via Pieter Klein)? "Met de algemeen directeuren van IV, KI&Sen FIOD, waren al langer lopende gesprekken en zelfs al afspraken gemaakt hoe zij de komende jaren hun carrière zouden vervolgen bij de Belastingdienst." Deze 'stappen' zouden vervolgens 'waar nodig' zijn 'versneld'. Dat is toch echt wat anders dan iemand die 's ochtends wordt gevraagd af te treden en dat 's middags doet. Jozé Lazeroms denkt zeker dat haar medewerkers gekke Henkie zijn.  Dat blijkt ook wel uit de opmerking: "De integriteit van de desbetreffende directeuren staat niet ter discussie." Nou Jozé. Dat zullen we nog wel eens zien. Eerst maar even dat strafrechtelijk onderzoek afwachten.

CBS: Ondersterfte (!!!) in week 20

Een nieuw soort normaal dit

Leuke statistiek voor iedereen die nog steeds Heel Erg Boos wordt als ergens een filmpje voorbijkomt van mensen die buiten slechts 1,34m afstand bewaren. Er zijn in week 20 (11 tot en met 17 mei) minder mensen doodgegaan dan het CBS had verwacht (zonder corona) voor deze periode. Een natuurlijk gevolg na een lange periode van oversterfte: er is immers minder dor hout over. Wat dit precies betekent hoort u vanavond bij Op1, waar Henk (heeft thuis Excel), Barry (heeft thuis geen Excel, maar vindt dat dat niet uitmaakt) en John (gewoon boos) debatteren over de versoepelingen van de lockdown.

Ollongren: 'Verkiezingen uitstellen kan ook'

Corona, het ideale excuus om de democratie op pauze te zetten

Mensen. Niet allemaal tegelijk in paniek raken door de NOS-kop 'Uitstel verkiezingen vanwege corona niet uitgesloten'. Minister van Binnenlandse Zaken Kajsa Ollongren zegt alleen maar dat het eventueel zou kunnen dat de verkiezingen maart volgend jaar niet doorgaan vanwege corona. Ze zegt echt niet dat ze van plan is om een dikke rol ducttape over de mond van de kiezer te plakken. Dat zou mevrouw Ollongren nooit doen. Zij is immers van D66, de partij die juist strijdt voor méér democratie. We hoeven ons helemaal geen zorgen te maken. Echt. Geen enkele zorgen.

Kijk! Niks aan de hand!

Kijk! Niks aan de hand!

Uitspraak! EU misleidt kinderen met Donald Duck

Reclame Code Commissie is het eens met GeenStijl

Donald Duck en de Europese Commissie hebben Nederlandse kindertjes misleid. Dat zei GeenStijl al in februari, en nu zegt de Reclame Code Commissie het ook. De Europese Unie gaf uw belastinggeld uit om uw kinderen te vertellen hoe geweldig het is dat de Europese Unie uw belastinggeld uitgeeft, en deed dat stiekempjes. Kinderen misleiden is in Nederland ten strengste verboden en daarom wordt de Europese Commissie bestraft met een boete taakstraf waarschuwing.

GSTV. De Toekomst van de Partij van Henk

(en Femke Merel)

De toekomst: soms denk je er dagen niet aan, soms ben je er de hele tijd mee bezig. Zo ook de oprichters van de Partij voor de Toekomst Henk Krol en Femke Merel van Kooten-Arissen. Henk is weg bij 50Plus omdat ze daar (onder zijn leiding) de hele tijd ruzie maakten, Femke Merel is weg bij de Partij voor de Dieren omdat ze daar de dieren veel te belangrijk vonden. Twee scherpe politieke denkers dus. We kunnen niet wachten op de peilingen.

VIDEO - Tuig overvalt supermarkt in Alkmaar

Riepen 'achteruit', maar niet vanwege anderhalve meter afstand

Het Nieuwe Normaal in Alkmaar. Gisteravond hebben twee jongens, die wellicht ontevreden waren met het nieuwe steunpakket van Wopke, de plaatselijke Jumbo overvallen. De overvallers, die volgens deze burgernetmelding allebei ongeveer 1.90 cm lang en donker getint zijn, sloegen precies toe op het moment dat medewerkers de mobiele geldautomaat gingen legen. De politie is bezig met bronnen- en contactonderzoek. "De twee verdachten droegen beide een donkergekleurde jas met capuchon en een zwarte integraal helm. Zij zijn op hoge snelheid weggereden op een zwarte Gilera-scooter met deels blauwe kappen en zonder kentekenplaat." Bel even als u iets gezien heeft. Samen kunnen we dit tuig verslaan!

NOS'er verspreidt nepnieuws over leugens RIVM (en @MinPres Rutte wist erg snel van rectificatie)

Buklaaf

Sorry, maar we moeten het even hebben over dit gênante tweetje van parlementair verslaggever (dat is divibokaaltaal voor: gedetacheerd voorlichter) Lars Geerts van de NOS. Lars heeft de afgelopen twee dagen niet echt op zitten letten, en wist dus niet dat er een enorme fout in de RIVM-presentatie op 7 mei over de coronadoden zat. Dus twitterde Lars vanochtend tijdens de briefing van Van Dissel geschrokken dat de sterfte in Nederland tot de hoogste in Europa behoort. Strikt genomen klopt dat, aangezien volgens de Johns Hopkins cijfers (waar van alles op af te dingen is, maar dat is nu het punt niet) alleen EU-landen Zweden, België. Spanje, Italië, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk meer coronadoden per 100.000 inwoners hebben. Een 6e plaats van de 27 (we hebben gecheckt, ze zitten allemaal in de database), dan zit je op ons bierviltje bij de hoogste landen. Maar niet volgens Lars, die nu opeens meent zijn eigen tweetje te moeten rectificeren. Inderdaad verandert de fout niets aan de positie van Nederland op de index, maar het verandert ALLES aan de manier waarop je die positie waardeert: Van Dissel had het op 7 mei zelf over 'de onderzijde' van de EU-landen, wat pertinente onzin is. Onzin die nu dus opnieuw wordt verspreid door Lars Geerts. Je zou bijna denken dat Lars door een boze voorlichter van het RIVM premier Rutte (zie fragment uit persco hieronder) is gebeld en meteen in de houding is gesprongen. Echt iemand die thuishoort bij de NOS, dus.

WTF. Die rectificatie had Rutte snel gezien

NB: De aanname in de vraag (van Inge Lengton van de Stelegraaf) klopt niet: het sterftecijfer valt niet hoger uit, de fout draait om de relatieve positie ten opzichte van andere EU-landen. En Rutte zag helemaal geen correctie op de NOS-site, want die is er niet.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.