achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Ronaldo

LIVE. Gifbeker toeslagenaffaire nog lang niet leeg

Daar gaan we weer. De hele dag

We moeten de virologische literatuur er nog even op naslaan, maar het lijkt er verdomd veel op dat we na de aangifte van staatssecretarissen Van Huffelen en Vijlbrief te maken hebben met de zogenoemde 'tweede golf' in de toeslagenaffaire. Vandaag debatteert de Tweede Kamer de hele dag over de kwestie, dus gisteravond meldden RTL Nieuws en Trouw nog even fijntjes dat de Belastingdienst ambtenaren vorig jaar immuniteit heeft beloofd, laat de NOS zien dat de compensatie voor de slachtoffers hapert en lezen we bij Follow The Money dat de commissie-Donner bewust wegkeek bij de misstanden, en met name bij de vraag wie in het kabinet wat wanneer wist. Uiteraard is er ook nog een boze moetleescolumn van Pieter Klein en vragen wij ons af hoeveel ambtenaren door Yvonne Hofs van de Volkskrant voor de lunch zijn uitgenodigd, voordat ze een stuk schreef over hoe zielig het allemaal is voor de Belastingdienst. We beginnen met Renske Leijten (altijd sterk op dit dossier), dan Farid Azarkan (idem, zeggen wij zonder dubbele bodem), vervolgens kunt u de piepers jassen als Henk Nijboer (PvdA, Asscher) en Steven van Weyenberg (D66, Snel, Van Huffelen en Vijlbrief) hun eigen bewindspersonen uit de wind proberen te houden en daarna is het tijd voor de held van deze geschiedenis, de Omtzigtman. Chips, bier en nootjes dus op KNEVELARIJ24.

Omtzigt on fire

GSTV. Boa's bewapenen: Dilan vs. Hiddemeister

Geweld, je moet ervan houden

De boa. Het lulletje rozenwater van geüniformeerd Nederland. Je kunt nog beter een polo van de Jumbo dragen dan een buitengewoon opsporings ambtenaar pakkie. Vraag maar aan de "jongeren" in IJmuiden. De vvd houdt wel van law & order, als het tenminste niks kost, en wil de boa's zo snel mogelijk los laten gaan met wapenstok en pepperspray. Advocaat Hiddema ziet wat wetten in de weg staan, en praktische bezwaren. VIDEO.

KIJKEN. Martin Bosma (PVV) sloopt NOS-DiviBase

We mogen weer

Martin Bosma noemt GeenStijl 'het laatste restje onafhankelijke journalistiek van Nederland' en om zijn gelijk te bewijzen steken wij hem hier een flinke onafhankelijke veer in zijn bips. Want van alle Kamerleden die het over alle onderwerpen hebben, luisteren wij toch het liefste naar M. Bosma van de PVV als het over de media gaat. Zeker als M. Bosma van de PVV het meeuwendeel van zijn praatje besteedt aan de stijlloze scoop betreffende het institutioneel racisme binnen de Nederlandse Omroep Stichting. Kijken dus!

'OMT: Sportscholen blijven DICHT'

Komt mooi uit, want we hadden toch geen zin

Vette pech voor Arie Boomsma en al die andere mensen die de hele dag bezig zijn met hun lichaam en daarom veel gelukkiger & succesvoller zijn dan wij ooit zullen worden: de sportscholen mogen nog niet open. Of, zoals ze het bij de NOS helder formuleren: "De experts van het Outbreak Management Team (OMT) zijn nog niet zover dat ze het kabinet adviseren om de sportscholen te heropenen. (Misschien bijna dan?) Het OMT heeft maandag wel gesproken over de voorwaarden waaronder dit in de toekomst kan gebeuren. (Ha kijk!) Maar de wetenschappelijke adviseurs van de regering hebben geen concreet advies geformuleerd over wanneer dit kan. (Oh nee toch niet) Verschillende bronnen binnen het OMT zeggen dat de sportscholen nog geduld moeten hebben. (Okee dan)" Hardlopen en zware dingen tillen in de buitenlucht mag gewoon wel, maar dat is natuurlijk lang niet zo leuk als sporten in een ruimte vol intimiderende mensen met hele harde muziek aan. Nou ja. We zien elkaar wel op het terras.

Strandtenten open. Ook voor bastaardsatijnrups

Wat zijn er toch veel irritante dieren

Lieve Nederlanders, het zijn zware tijden. Eerst ging het Songfestival al niet door, en nu kunnen we vanaf 1 juno niet eens meer zonder angst lekker naar de strandtent. Want wie komt daar zonder digitale Veiligheidsregio Approved Reservering ook gezellig aanschuiven? De bastaardsatijnrups! "Strandtenthouders langs de Westlandse kust balen van de terugkeer van de bastaardsatijnrups in het duin- en strandgebied." Niks geks dat die strandtenthouders balen, want wij hebben ons even in dit diertje verdiept en we kunnen wel zeggen: die naam kan beter in bastaardbastaardrups worden veranderd. De haartjes van de rups voelen namelijk helemaal niet lekker zacht aan, maar kunnen "heftige jeuk en huiduitslag veroorzaken". Net nu we weer naar buiten mogen van het RIVM én Maurice de Hond. Blijft ons dan niets bespaard?

Haga Lyceum: "Iedereen geschorst!"

(van de schoolleiding dan hè)

Je zult maar een ouder zijn, die het beste wil voor zijn kind. Een ouder die las dat andere islamitische schoolbesturen de groep achter Haga Lyceum niet vertrouwen, een ouder die erachter kwam dat de AIVD waarschuwde voor banden van het Haga Lyceum met terrorisme, een ouder die begreep dat Arnoud van Doorn, die veroordeeld is voor het verkopen van drugs aan kinderen, warme banden heeft met het Haga Lyceum, een ouder die hoorde van het kleurrijk taalgebruik van de directeur van het Haga Lyceum, een ouder die zich verdiepte in het rapport van de Onderwijsinspectie over het Haga Lyceum en na dit alles dacht: het Haga Lyceum, dat is nou echt een goede school voor Pietje Marietje Mohammed. Dan sta je raar te kijken bij het bericht dat directeur Söner Atasoy door het bestuur van de school is geschorst, en dat Atasoy zelf zegt dat hij juist het bestuur (het lijk verdorie net DENK) heeft geschorst. Dan vraag je jezelf toch af: waar hebben wij het aan verdiend?

De Grote Kan Fikkie Ook Kerona Krijgen Briefing

NU LIVE

Iedereen kan het tijdens de coronacrisis wel de hele tijd hebben over de R0, sportscholen, terrassen, parenclubs en wat dies meer zij, maar de Echte Vragen van deze coronacrisis gaan natuurlijk over onze kleine vriendjes uit het Dierenrijk. Want er is al corona vastgesteld bij drie Nederlandse katten en een hond, dus als je dat exponentieel extrapoleert zitten we over drie weken met het hele land vol halve/hele lelievijver waar allerlei besmette beesten in drijven. En dan was er ook nog gedoe met nertsenfokkerijen en de slachthuizen, dus u begrijpt: tijd voor een Technische Briefing. Jaap is er zelf gewoon ook bij en wordt vergezeld door een van zijn mensen, namelijk Prof. dr. J.A. (Arjan) Stegeman. Chips, bier en hondenbrokjes. We kijken!

#MeToo. Volkskrant trapt lunchende boekenrecensent Arjan Peters eruit

Je mag niet eens meer flirten lunchen!

Slecht nieuws voor iedereen die graag uit lunchen gaat: dat mag helemaal niet als je bij de Volkskrant werkt en het boek moet recenseren van degene die je uitnodigt om gezellig een vorkje mee te prikken. Dat heeft literair redacteur Arjan Peters op de harde manier uitgevonden, want hij is door de krant op non-actief gesteld na Het Grote Volkskrant Lunch Onderzoek naar zijn doen & laten. "Directe aanleiding voor het onderzoek is een uitspraak van schrijfster Maartje Wortel (bekend van tv, GS) in een Volkskrant-artikel. Zij zei op 4 maart dat een vriendin van haar ’s nachts een bericht had ontvangen van „een gezaghebbend recensent”. ‘Ik ga je recenseren, zullen we morgen lunchen?’ Wortel noemde dat „nog net geen #MeToo”. Het artikel werd online gepubliceerd, maar in het stuk dat de Volkskrant de volgende dag afdrukte, ontbraken de betreffende zinnen." Van ons mag 'Ik ga je recenseren, zullen we morgen lunchen?' nog wel een of andere prijs krijgen voor De Slechtste Openingszin Ooit, en verder zijn we vooral heel erg benieuwd naar de column van Loes Reijmer komend weekend. Grasduinen in het oeuvre van Peters kan alvast DAARRR. Dikke ballen, vier sterren!

NOS onthult reden scheiding man/vrouw islam

Te kleine tafels

Opvallend bijschrift uit de DiviBokaal Ramadan Corona Special van de NOS. De Staatsomroep heeft namelijk ontdekt, waarom mannen en vrouwen in de islam altijd apart zitten. Dat komt omdat moslims vaak hele kleine tafels hebben! Dit wisten wij niet, maar wij hebben dan ook niemand in onze DiviBase zitten die ons kan uitleggen dat we nou eenmaal niet allemaal enorme meubels kunnen betalen. Wist u bijvoorbeeld dat ze op de Vrije Universiteit in Amsterdam ingangen van de gebedsruimte hebben, die te klein zijn voor iedereen? En dat je in het zwembad in Enschede gescheiden kunt zwemmen, omdat het bad te klein is voor iedereen? En dat de ramadanmarkt in Tiel wordt georganiseerd in een zaaltje, dat te klein is voor iedereen? Wij ook niet hoor. Weer wat geleerd! 
BONUS: Koning ****Willem-Alexander aan tafels, die te klein zijn voor iedereen

Coronacafe Mubarak allemaal!

Ook van de GroenLinks social media stagiare!

Lekker. We gooien het café weer open. Het eerste rondje is van de Oostenrijkse president. Het tweede rondje is van Dominic Cummings, maar alleen als hij twee weken in quarantaine is geweest. Het derde rondje is van Geert Dales, zodra hij zijn royalties binnenheeft. Het vierde rondje krijgt u van de huisbassist. En vanaf het vijfde rondje moet u het zelf maar betalen. We blijven niet bezig zeg.  De muziek is weer van keestelpro, en eigenlijk van u allemaal. Wie te verlegen is voor een praatje kan hier terecht voor een leestip van de meester. Veel plezier met zijn allen! En maak het niet te laat hè. Of wacht. Maak het maar wel te laat. Het is tenslotte maar één keer corona. 
PS BONUS GRATIS INSIDE EXTRA UPDATE KENNISGEVING: Vanaf 0:00 uur is vriendin van de show Mandy Slim (samen met Rob Muntz) te zien op de live webcam van Radio 1 bij Prem Radhakischreeuwsun.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.