Spreekkoren VrijMibo

We stonden bij Achilles, het regende woei,
in een geur van sigaren, nat gras en natte mannen,
het gromde en stampvoette om ons heen,
voetbal was oorlog, toen al.
Vader, weet je nog hoe het even doodstil werd,
de bal kwam, hij kwam uit de grauwe lucht
en woei voor het doel,
niemand had gezien dat hij daar stond.
Weet je nog hoe hij toen even met zijn hoofd knikte,
bijna ootmoedig, bijna verlegen, bijna verontschuldigend.
We hadden verloren voor we het wisten. Abe.
Prettig weekend. En be nice.
Tsunami lieveheersbeestjes overspoelt onze kust
Overheid doet niets
Je mag het tegenwoordig niet meer zeggen, maar er zijn de laatste tijd wel erg veel lieveheersbeestjes op het strand. Zo veel, dat dagjesmensen het massaal niet meer trekken en naar Hongarije verhuizen huis gaan. "„Gisteren viel het nog mee. Vandaag was het extreem”, vertelt Kevin, die met zijn vrouw en tweejarige zoontje op het strand bij Hoek van Holland wilde genieten." Verdomme hee. Genieten met zijn vrouw en tweejarig zoontje op het strand, dat was het enige wat Kevin wilde. Houdt het dan nooit op???
Hoge Raad: NL hoeft kalifaatkippen niet te halen
Niet normaal maken, wat niet normaal is
Prima uitsprakie van de Hoge Raad vandaag. Net zoals het gerechtshof zijn onze hoogste rechters van mening dat ontevreden klanten van Kalifaat Airlines geen recht hebben op een voucher voor de terugreis met de Koninklijke Grapperhaus Boeing. Nogal wiedes, aangezien de vrouwen er zelf voor hebben gekozen af te reizen naar een van de verschrikkelijkste plekken op aarde. Voorlopig blijven ze nog lang op heel veel anderhalvemeters afstand van onze vrije samenleving.
We gaan weer gewoon dood
Het Oude Normaal
Geen persalarm. Geen wekelijkse update. Geen uitgebreide CBS-uitleg en nog veel uitgebreiderdere draadjes. Maar gewoon een kort berichtje drie hoog achter op de CBS-website. Het Grote Sterven is voorbij. We gaan weer gewoon dood.
Stempt allen op Pieter Omtzigt for CDA-president
Dames en heren, hier volgt een endorsement
Het CDA is best wel een kutpartij. Dat komt door Piet Hein Donner, dat komt door Ernst Hirsch Ballin, dat komt door Camiel Eurlings, dat komt door Annie Schreijer-Pierik, dat komt door Toine Manders, dat komt door Esther de Lange, dat komt door Ferd Grapperhaus, dat komt door Henk Bleker (god Henk Bleker), dat komt door Ank Bijleveld, dat komt door Chris van Dam en dat komt vast ook nog door een hoop andere ontzettende weggooiers. Maar dat wij het CDA niet een ontzettende kutpartij noemen, dat komt door Pieter Omtzigt. Dat is namelijk een Kamerlid naar ons hart. Of het nou de CDA-top is die hem keer op keer van de lijst wil pleuren, of de NRC-hoofdredactie die hem van stoeltje wil trappen, de Omtzigtman laat zich niet opzij zetten en komt telkens sterker terug. Om vervelende vragen te stellen aan de regering over vervelende zaken, of het nou de schrijnende toeslagaffaire, de steun aan Syrische jihadisten, MH17 of corruptie op Malta is. En nu stelt Omtzigt zich na Hugo de Jonge (bah), Mona Keijzer (getver) en Martijn van Helvert (wie?) kandidaat als nieuwe CDA-leider. YES. CDA-leden, red dit land. STEMT ALLEN OMTZIGT. En niet-leden: geef HIERRRR je advies door.
NU.nl: 'Marokkanen en Antillianen veel crimineler'
En het komt NIET alleen maar door etnisch profileren
Lezers van GeenStijl. We gaan iets nieuws doen. We gaan NU.nl een compliment maken. En wel voor het stuk "Waardoor niet-westerse Nederlanders vaker voorkomen in criminaliteitscijfers". Niet vanwege de kromme kop. Ook niet vanwege het paternalistisch toontje jegens de nuJIJ-reaguurders waarmee het stuk begint. Evenmin vanwege de volstrekt onwetenschappelijke suggestie dat cijfers over de herkomst van verdachten weinig zeggen over de herkomst van daadwerkelijke criminelen. En al helemaal niet vanwege de pathetische poging (onder meer door het verdraaien van wetenschappelijke conclusies) op het einde de grote verschillen in criminaliteitscijfers te verklaren door etnisch profileren. Maar vanwege de waarheid over criminaliteit onder bepaalde groepen allochtonen die desondanks in het artikel is blijven staan. Daar kan de publieke omroep met zijn Oom André gewauwel nog wat van leren.
Wij citeren:
"Zo makkelijk kun je dat niet stellen, zegt Roel Jennissen van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) Hij is gespecialiseerd in de integratie van etnische minderheden en criminaliteitstrends (en schrijver van hoofdstuk 7 in dit rapport, GS). "Er bestaat geen criminaliteitsgen", benadrukt Jennissen.
Dat Nederlanders met een niet-westerse achtergrond in de criminaliteitscijfers oververtegenwoordigd zijn, komt voornamelijk door (ongunstige) demografische en sociaal-economische factoren, zoals woonomgeving en inkomen, legt Jennissen uit. "Als je deze groep vergelijkt met een soortgelijke groep Nederlanders met dezelfde kenmerken, dan is er bijna geen verschil meer te zien."
Toch is er bij twee groepen wel een verschil waar te nemen. Zowel onder tieners en jonge mannen met een Marokkaanse achtergrond als onder mannen tot 45 jaar met een Antilliaanse achtergrond is het cijfer hoger dan onder andere Nederlanders met vergelijkbare kenmerken.
Onderzoek wijst uit dat dit deels door culturele dissonantie komt. Dit houdt in dat jongens met een Marokkaanse achtergrond zich mogelijk zowel in de Nederlandse als de Marokkaanse cultuur niet thuis voelen, waardoor ze beide culturen laten vallen en sneller ontsporen. "In de statistieken is te zien dat zodra ze ouder worden de vertegenwoordiging in de criminaliteit snel afneemt", aldus Jennissen.
Bij mannen met een Antilliaanse achtergrond is een ander fenomeen te zien. Bij die groep is criminaliteit juist onder oudere mannen een groter probleem. "Dat heeft te maken met de zogeheten matrifocale gezinsstructuur, waarin vrouwen de kinderen vaak alleen opvoeden en de mannen als het ware een nomadisch bestaan hebben. Dit terwijl het hebben van een gezin een factor is die criminaliteit vermindert."
(...)
De oververtegenwoordiging is bij bepaalde groepen dermate groot, dat etnisch profileren door de politie deze bij lange na niet volledig kan verklaren, aldus Jennissen."
Zo. Weten we dat ook weer.
WTF. Belastingdienst gaat helpen bij corona-app
Maar natuurlijk
Wat maakt het ook uit. De Belastingdienst, die DEZE WEEK NOG opnieuw in opspraak kwam omdat burgers (u weet wel, mensen waar de overheid ooit voor bedoeld was) ten onrechte geen schadevergoeding kregen voor het feit dat ze zijn kapotgemaakt door de Belastingdienst, die Belastingdienst dus, die gaat nu samenwerken met het ministerie van VWS aan de corona-app. Zodat u niet alleen uw privacy kwijt bent, maar voor alle zekerheid ook nog even etnisch wordt geprofileerd en/of ten onrechte beschuldigd van fraude. Is er nou NIEMAND bij de hele overheid die denkt: 'hee, misschien moeten deze makkers zich de komende tijd even gedeisd houden qua omgaan met gevoelige persoonsgevens'. Niemand? Echt niet?
PR-STUNTJE: Er komt toch een bonus voor personeel in de zorg
Raar. Twitter censureert normale tweet Trump
HOE DAN?
Echt. De godganse dag zit die Trump (sinds 2009, mind you) de meest van de pot gerukte dingen op Twitter te smijten, typt ie eindelijk een keer iets normaals, plaatsen de blauwgevleugelde censors een veiligheidswaarschuwing: "We’ve placed a public interest notice on this Tweet for violating our policy against abusive behavior, specifically, the presence of a threat of harm against an identifiable group." Hallo Twitter. Als mensen een autonome staat willen oprichten (sowieso een nogal matig plan) binnen de Verenigde Staten, dan is het juist de bedoeling dat er een presence of a threat of harm is, namelijk van de politie. Je zou haast denken dat er een politiehater van Antifa/FvD achter de knoppen zit. Man man man.
Nederland, PAS OP voor ventilators des doods
De aerosolen komen eraan!
Jahaa. Het is warm. Erg warm. Je zou zelfs kunnen zeggen: heet. Poeh poeh. Nou nou. Maar. Nederland. Let op uw saeck. Het coronavirus is nog niet verslagen. Het RIVM (riep in februari nog "waait wel weer over, die corona") waarschuwt nu voor VENTILATORS DES DOODS die virusdeeltjes pardoes uw gezicht in blazen, als u zin heeft om even fijn af te koelen. En nou niet allemaal tegelijk in uw zwembad springen!
