achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Ronaldo

De Jonge gooit IC-held Gommers onder de bus

You don't mess with the Gommers, Hugo

Riskante strategie van Hugo de Jonge bij Nieuwsuur gisteravond. De minister en (sinds gisteren) underdog voor het CDA-leiderschap probeerde het publicitaire bommetje van Diederik Gommers onschadelijk maken door glashard te beweren dat de IC-held in de Volkskrant een potje heeft lopen liegen. "Zo is het niet gegaan" en "Nee, dat is niet waar": hier is een minister bezig een professor voor de bus te gooien. Doet ons denken aan Ardje van der Steur die probeerde professor Maat te laten boeten voor de fouten van zijn eigen ministerie. En weet u nog welk Kamerlid door roeien en ruiten ging om eerherstel voor de hoogleraar te bewerkstelligen? Juist ja. Pieter Omtzigt.

Kijk Hugo, zo doen de professionals dat

Kijkcijfers racismedebat NPO zakken door Kelder

Tv-kijker bekent kleur

Gênant. Waar het racismedebat van campingbijzettafelzender Veronica (normaal 150.000 kijkers voor de zoveelste herhaling van Hawaii Five-O of zoiets) maar liefst 1,7 miljoen kijkertjes trok, moest het klapstuk van de NPO Kelderdvisie Racisme Task Force het op NPO1 (normaal 1 miljoen+ kijkers voor het testbeeld en een paar miljoen als er een paar boeren en/of corona persco's zijn) doen met een schamele 651.000 op de Schaal van Kijkonderzoek. De Nederlandse zapper week massaal uit naar het Caroline Tensendebat op RTL4. Maar liefst 1.149.000 kijkers (waarschijnlijk allemaal racisten, red.) zagen de diva van het Nederlandse spelletjesamusement heikele kwesties aansnijden als de hoofdstad van Laos ('Vientiane'), het beroep van Storm uit Jiskefet voordat hij bij Debiteuren, Crediteuren terechtkwam ('commando') en de juiste spelling van het woord verfromfraaid ('verfomfaaid'). Dus hee. Die hebben tenminste wel wat geleerd.

Volkskrantlezer helemaal klaar met de Hema

'Worsten stinken'

Scherpe ingezonden brief van Jacques Smits uit Heerlen in de Volkskrant van dit weekend. Jacques heeft het een beetje gehad met de Hema en Jacques heeft eigenlijk wel een punt. De Hema hoeft heus niet weg van Jacques, dat niet, maar als het toch gebeurt zal Jacques er geen traan om laten. Kome die drie spijkerharde argumenten: "Het gebak is matig van kwaliteit, de worsten stinken en de muziek staat te hard." Nou reaguurders. Zegt u het maar. HEEFT JACQUES GELIJK OF NIET?

Hoekstra: 'Ik ben Omtzigts premierskandidaat'

Nu wordt die leiderschapsstrijd pas echt spannend

Zo dan. Gisteren goten de CDA-leden een fles goede wijn uit in de schoenen van Hugo de Jonge, daarna legde Mona Keijzer er nog een gerookte paling in, en vandaag voegt MinFin Wopke Hoekstra daar een dikke indirecte fluim aan toe. "Wopke Hoekstra is bereid als minister of premier deel te nemen aan een volgend kabinet als Pieter Omtzigt lijsttrekker wordt. Dat laat hij weten aan De Telegraaf." Je zou haast denken dat ze bij het CDA eindelijk beginnen te begrijpen dat een opgeblazen zak lucht met een paar schoenen en een vlogverslaving misschien niet het ideale uithangbord is voor de in verval zijnde christen-democratie. Nu wordt die leiderschapsverkiezing pas echt leuk. Want het is niet meer Hugo tegen Pieter, maar Hugo tegen Pieter en Wopke. Wij zijn naar het wedkantoor.

PIETER OMTZIGT DWINGT TWEEDE RONDE AF

Oh jongens wat spannend

Hugo de Jonge, gisteren

CDA, vandaag

Ook wij hebben een bron die “2e ronde” fluistert. Bovenstaande chef parlementsdesk bij RTL heeft ook een bron. Dat maakt twee bronnen. De bingonummers zijn 48/38, in procenten. En daarmee een tweede ronde dus. Lekker bezig Pieter. Wij hebben er zin in.
UPDATE: Told you so. 48,7% voor De Jonge, 39,7% voor Omtzigt. Een tweede ronde dus. 
UPDATE: Dit wordt nog spannend. Ook Mona is #TEAMOMTZIGT

Diederik Gommers, ook vandaag:

Neem dit mee, stemmende CDA-leden. Neem dit mee.

LIVE om 17u00:

Belastingdienst rotter dan rotter dan rot

Bah. Bah. Bah.

Wat een timing. Gisteravond, na de laatste ministerraad, terwijl de Kamer al een week met reces is, trokken stassen Vijlbrief en Van Huffelen even wat lijken uit de kast van de Belastingdienst. Een stuk of 250.000 lijken welteverstaan. Er stonden namelijk bijna 250.000 burgers op de volstrekt illegale zwarte lijsten van de Belastingdienst, staat in een Kamerbrief die bevestigt wat we eigenlijk al wisten: niet alleen de afdeling Toeslagen bij de Belastingdienst deugt niet, de complete fraudebestrijding was door en door rot. In ambtelijk jargon heet het dan dat er 'niet is voldaan aan wettelijke vereisten', worden 'beginselen van behoorlijk bestuur geschonden', maar in mensentaal betekent dat: de overheid heeft een stel boeven in dienst die geld stelen van onschuldige en machteloze burgers. En mocht u tijdens de komende verkiezingscampagne een lid van het kabinet voorbij zien komen, bedenk dan dit: "De afgetreden Menno Snel wilde de slachtoffers in de toeslagenaffaire begin juni 2019 al een tegemoetkoming toezeggen, blijkt uit onderzoek van NRC. Door weerstand in het kabinet gebeurde dat pas veel later." Rutte stond erbij, keek ernaar en maakte het erger.

Shorttrackster Lara van Ruijven (27) overleden

Verdomme hee

Totaal rotnieuws op de vrijdagavond. De Nederlandse shorttrackster Lara van Ruijven is overleden aan een stoornis aan haar immuunsysteem. Van Ruijven werd vorig jaar nog wereldkampioen op de 500 meter en werd met Nederland verschillende malen Europees Kampioen op de aflossing. In 2018 won ze met Nederland een bronzen medaille. Ze lag al geruime tijd op de intensive care waar ze kunstmatig in coma werd gehouden. Ze werd zevenentwintig jaar. Veel te jong.

OM verdenkt Richard de M. van Groep de Mos van schenden ambtsgeheim, meineed en corruptie

Plus deelname aan criminele organisatie (niet Groep de Mos)

Volksburgemeester van Den Haag Richard de Mos en zijn collega-ex-wethouder Rachid Guernaoui worden door het OM verdacht van "schending van hun ambtsgeheim, meineed, corruptie en deelneming aan criminele organisaties met enkele vastgoed- en horecaondernemers." Dat heeft het Openbaar Ministerie vandaag laten weten in een update over het Haagse coâhrruptie-ondâhzoek [CHECKEN BIJ SJAAK BRAL, RED.]. Dat zijn warempel fikse aantijgingen, maar volgens Groep de Mos (wel familie) klopt daar helemaal niets van, zo laat de partij weten in een persbericht"De Mos: ‘We zijn terechtgekomen in het meest smerige politieke proces ooit’." Kun je nagaan. Niet eens het smerigste, maar het meest smerige. Dan moet het wel heel erg zijn. Nou, OM. Wij zijn benieuwd naar de bewijzen.

MH17. Nederland sleept Rusland voor EHRvM

BAM

Zo. Exact bijna ongeveer zes jaar na het neerhalen van MH17, slaat Nederland eindelijk met de vuist op de tafel wodkaglaasjes. Het kabinet kondigt vandaag aan dat het Rusland voor het Europees Hof voor de Rechten van Mens in Straatsburg daagt vanwege het neerhalen van MH17. "*Nederland houdt Rusland verantwoordelijk voor de MH17-ramp en begint nu 'statenklacht' bij het Hof in Straatsburg. Dat zou uiteindelijk kunnen leiden tot een schadevergoeding voor de nabestaanden. Nederland vindt dat Rusland het Europees mensenrechtenverdrag heeft geschonden door het neerhalen van vlucht MH17. Daarnaast ondersteunt Nederland een procedure die al was aangespannen door een groep nabestaanden." *En terecht. Om een bekend weblog te citeren: **Vijf Zes jaar lang heeft de Russische regering in dit dossier niets anders gedaan dan liegen, liegen en liegen. We kunnen veel zeggen over het gebrek aan de openheid van de Nederlandse overheid in dit dossier (en dat doen we hier ook) maar die staat in geen enkele verhouding tot de schaamteloze  bagger die de Russen blijven uitkramen over deze verschrikkelijke aanslag. Tuig.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.