achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Ronaldo

6 jaar later. Russisch tuig blijft liegen over MH17

Niet vergeten

Het is vandaag zes jaar geleden dat de MH17 uit de lucht werd geschoten. De Onderste Steen is nog altijd niet boven, maar we hebben een rechtszaak met vier (afwezige) verdachten. En er is eindelijk harde diplomatieke actie tegen schoftenland Rusland. Schoftenland Rusland liegt al zes jaar lang alles bij elkaar en strooit vandaag volgens wat inmiddels een barbaarse traditie aan het worden is zout in de wonde door op twitter te linken naar een persbericht van de 'onafhankelijke' republiek Donetsk dat de schuld van het neerhalen van het vliegtuig bij Oekraïne legt. Uiteraard zonder een splinter geloofwaardig bewijs. En maar zeiken over pre-cooked-Russia-is-to-blame-verhalen, terwijl je zelf de ene na de andere gedebunkte pre-cooked-Ukraine-is-to-blame-leugen hebt verspreid. Tuig.

Record! Laagst aantal doden in één week van 2020

Niemand gaat meer dood

Hee. Een record waar we blij van worden. Nou ja. Blij. We staan niet op graven te dansen ofzo, maar toch. Nu Het Grote Sterven door corona al een paar maanden achter ons ligt, laten de dodenlijsten van het CBS week na week laagterecords zien. In week 27 (29 juno t/m 5 julij) legden er 2607 mensen het loodje. Denk daar eens aan als het de volgende keer weer heel erg lang in duurt bij het postkantoor omdat u achter allemaal bejaarden in de rij staat. Leve de levenden!

AP: 'Belastingdienst discrimineerde erop los'

Institutionele discriminatie in hart van de rechtsstaat

We wisten het eigenlijk al lang. Echt al lang. Onze Belastingdienst discrimineerde jarenlang ouders met een andere of dubbele nationaliteit in de jacht op """fraude""" bij de kinderopvangtoeslag. "Deze verwerkingen waren onrechtmatig, discriminerend en daarmee onbehoorlijk – zware overtredingen van de privacywet, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)." Dat concludeert de Autoriteit Persoonsgegevens (persbericht + hele rapport DAARRR) na onderzoek waarbij de Belastingdienst de AP meerdere malen op het verkeerde been zette. Dat moet u zelf eens proberen: de Belastingdienst op het verkeerde been zetten als u hebt gesjoemeld met het kapotmaken van duizenden etnisch geprofileerde gezinnen uw tankbonnetjes. De overheidsdienst die het vaakst en ingrijpendst contact heeft met burgers heeft dus jarenlang artikel 1 van de Grondwet overtreden en probeerde dat te verhullen. Dit gaat echt verder dan een "schandaal". Dit is diepe rot in het hart van de overheid. Daar past geen aftredend staatssecretarisje, rapportje van een paar instantietjes en een plannetje voor een 'cultuuromslag'. Daar past een HELE. GROTE. SCHOONMAAK en volgende week dinsdag een Kamerdebat met premier Rutte. Oh wacht. Er is geen Kamerdebat want de Kamer is met reces. Handig.

Burgemeester Bruls boos om juichverbod

Het is niet stil, in de Veiligheidsregio

OVERAL WAAR WE KOMEN, OVERAL WAAR WE KOMEN, VRAGEN DE MENSEN, VRAGEN DE MENSEN, WIE WIJ ZIJN, WIE WIJ ZIJN, EN DAN ZEGGEN WIJ, EN DAN ZEGGEN WIJ, WE MOGEN NIET SCHREEUWEN VAN HET KABINET, WE MOGEN NIET SCHREEUWEN VAN HET KABINET, EN ALS ZE HET NIET VERSTAAN, EN ALS ZE HET NIET VERSTAAN, DAN SCHREEUWEN WE NIET HARDER WANT ER IS EEN SCHREEUWVERBOD!

EN WIE NIET SPRINGT, EN WIE NIET SPRINGT, EN WIE NIET SPRINGT DIE IS EEN VEILIGHEIDSREGIO!

HUUPIE BRULS IS TEGEN ONHANDHAAFBARE VERBODEN, TEGEN ONHANDHAAFBARE VERBODEN, TEGEN ONHANDHAAFBARE VERBODEN!

HET IS EEN VAK VOL MENSEN DIE NIET MOGEN JUICHEN, EEN VAK VOL MENSEN DIE NIET MOGEN JUICHEN, HET IS EEN VAK VOL MENSEN DIE NIET MOGEN JUICHEN, EEN VAK VOL MENSEN DIE NIET MOGEN JUICHEN!

Manifest tegen lange rijen tankstations: 'Discussie niet laten kapen door enkele broodjesbestellers'

Belangrijke brief in de Telegraaf vandaag

Na de brief in de Telegraaf van David Vesters laaide de discussie omtrent (wame) broodjes bij tankstations op. Hoewel iedere vorm van gebrekkige service tijdens het afrekenen bij een tankstation moet worden afgewezen en het eten van broodjes langs de snelweg belangrijk is, zitten er zorgelijke kanten aan de richting waarin deze discussie zich ontwikkelt.

Als gevolg van het optreden van bepaalde automobilisten die (warme) broodjes bestellen, komt de wachttijd van mensen die alleen maar willen tanken onder druk te staan. Deze groepen willen anderen die niet "het juiste broodje" eten, het recht op een snelle financiële transactie bij een tankstation ontnemen.

Lekker snel betalen na het tanken is een van de belangrijkste waarden van onze kapitalistische en open samenleving. Het is een grondrecht waar we pal voor moeten staan en dat we ons niet moeten laten afnemen door een kleine groep broodjesliefhebbers.

In een open en kapitalistische samenleving heeft iedereen immers recht op snelle service bij een tankstation en dient het tanken met iedere vorm van een wettig betaalmiddel te kunnen worden uitgevoerd. Daar hoort ook – en misschien wel juist – bij dat er broodjes gegeten moeten kunnen worden die u ten diepste niet lekker vindt of die erg lang duren om af te bakken, maar dat mag nooit ten koste gaan van mensen die geen broodjes bestellen.

Wij roepen eenieder op om pal te staan voor een bevredigende tankstation ervaring.

HIJ IS ER. De Hugo de Jonge corona app

Snel downloaden allemaal

Nog 47 nachtjes slapen en dan kunnen we eindelijk allemaal de Corona Melder App van onze geweldige overheid downloaden. De app houdt bij bij wie u in de buurt bent geweest en dankzij hulp van onze geweldige Belastingdienst is dat verder helemaal niet gevaarlijk. Het is niet alsof onze geweldige overheid aan de lopende band data lekt, gegevens kwijtraakt of megagrote IT-projecten laat mislukken. Dus gewoon lekker allemaal downloaden die handel, privacy is voor mensen die iets te verbergen hebben. En u loopt alvast voorop als de app bij de tweede golf voor iedereen verplicht wordt!

Update - Belastingdienst peert m

Record. In één maand 74.000 werklozen erbij

Nederland gefeliciteerd

Het Songfestival gaat dit jaar niet door (kost trouwens ook werkgelegenheid, red.), maar gelukkig hebben we toch nog wat te vieren met zijn allen. In juni kwamen er namelijk maar liefst 74.000 werklozen bij. Een record! Goed gedaan allemaal. De werkloosheid is nu op het niveau van de verschrikkelijke hongerherfst van *trigger warning voor iedereen die hem heeft meegemaakt* oktober 2017. Maar even serieus, dat lijntje werklozen steekt akelig hard de lucht in, dus bereidt u zich maar voor op een flinke V-shaped werkloosheidsstijging. Ingewikkeld plaatje om te verklaren waarom er in juni toch meer werkenden bijkwamen na de breek!

Schokkende ontdekking D66: Op islamitische school vooral Marokkaanse en Turkse kinderen

Raar filmpje

D66 campagnevideo

Tja. Dat krijg je als een partij diversiteit uit een pakje koopt. Dit soort wereldvreemde video's over een vrouw die ontdekt dat op een islamitische school voornamelijk kinderen van Turkse en Marokkaanse herkomst zitten. Wel potverdrie D66, wat een verhelderend inzicht. Wij gingen er altijd vanuit dat islamitische scholen vooral populair waren bij kinderen uit het Gooi die niet met hun naam in de krant willen omdat ze later bedrijven en aandelen van hun familie moeten overnemen, maar dat blijkt dus niet te kloppen. En nu moet u niet denken dat D66 na deze schokkende ontdekking concludeert dat die islamitische scholen misschien helemaal niet zo'n goed idee zijn. Natuurlijk niet. Nee. D66 wil juist dat er meer geld naar zulke scholen gaat. Logisch!

Gemeente Hoorn gaat hut van kinderen slopen

Stanbeeld JP Coen dikke prima, paar kinderen die een hut bouwen ho ho hoorn

Je mag helemaal niets meer en zelfs dat wordt je nog verboden, tenminste als je in Hoorn woont. Daar heeft de gemeente besloten dat de hut die een paar kinderen aan de Waterkers hebben gebouwd gesloopt moet worden wegens illegaal. De gemeente is bang voor schadeclaims en precedentwerking. Sjonge. Jonge. Jonge. Schadeclaims en precedentwerking. De twee sneuste woorden uit de Nederlandse ambtenarentaal. Al die miljoenenclaims als de hut opeens een ernstig verkeersongeluk veroorzaakt op de A7. En de precedentwerking, och och och de precedentwerking. Het zou uiteraard verschrikkelijk zijn als andere kinderen in Hoorn ook zomaar gezellig hutten gaan bouwen in de buitenlucht. Binnen de kortste keren is het dan een vrolijke boel in Hoorn. Dat kan niet de bedoeling zijn natuurlijk. Nou gemeente Hoorn, jullie staan er weer kleurloos op. Echt. Je kunt nog beter naar Den Helder verhuizen.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.