Vijf verdachten moord Bas van Wijk aangehouden
Goed zo
Eindigen we de dag toch met een soort van mooi nieuws. Knipplak uit het persbericht: "Zaterdagmiddag 8 augustus 2020 werd in park De Oeverlanden de 24-jarige Bas van Wijk doodgeschoten. Direct na het schietincident is de politie een groot onderzoek gestart en in dit onderzoek heeft de recherche op 12 augustus vijf verdachten aan kunnen houden.
Twee verdachten, mannen van 26 en 20 jaar uit Amsterdam, werden door arrestatieteams aangehouden in Zandvoort. De Dienst Regionale Recherche (DRR) hield in Amsterdam op diverse locaties de andere verdachten aan: een mannelijke Amsterdammer van 20 jaar oud, een van 19 oud en een van 18 jaar oud.
Na aanhoudingen zijn de verdachten overgebracht naar een politiebureau en zij worden daar in verzekering gesteld. De verdachten zitten in alle beperkingen. Er worden daarom ook geen verdere bijzonderheden over deze verdachten en/of de verdenkingen tegen hen gedeeld."
Coalitie rent weg om niet te hoeven stemmen over motie voor betere salarissen zorg
Laf
Ongehoord. Ondemocratisch. En vooral ontzettend laf. Op de dag dat de Tweede Kamer terugkwam van reces om te debatteren over corona. Op de dag dat Hugo de Jonge zelf zijn handhaafproefballon over de verplichte quarantaine half liet leeglopen. Op die dag, piepten de leden van de coalitie er op het moment supreme tussenuit. Omdat er volgens de Kamerregels tenminste 76 leden aanwezig moeten zijn voor een stemming. En er nu maar 62 over waren. En er zo niet gestemd kon worden over de motie van het lid Wilders over structurele verhoging van de salarissen in de zorg. Voorzitter Arib noemde het "dit tafereel". En een tafereel was het. Hadden we al 'laf' gezegd? Laf.
De smoes
VIDEO. De Jonge snapt exponentiële groei niet
Dat leren ze niet op de basisschool
Het is een beetje zielig voor de minister, maar we beginnen dit topic met een quote van de website slimleren.nl.
*"Tussen exponentiële en lineaire groei zitten grote verschillen. Het is belangrijk om deze te weten, zodat je ze uit elkaar kunt kunnen houden." *
"Bij lineaire groei neemt een hoeveelheid steeds met dezelfde hoeveelheid * toe of af. Je hebt hier dus te maken met optellen en aftrekken." *
"Bij exponentiële groei wordt een hoeveelheid steeds met hetzelfde getal vermenigvuldigd*."*
En laten we niet cherrypicken en gewoon de wekelijkse coronacijfers van het RIVM erbij pakken.
7 juli: 432 positieve testen in een week
14 juli: 534 positieve testen in een week (111 meer dan een week eerder)
21 juli: 987 positieve testen in een week (453 meer dan een week eerder)
28 juli: 1329 positieve testen in een week (342 meer dan een week eerder)
4 augustus: 2588 positieve testen in een week (1259 meer dan een week eerder)
11 augustus: 4036 positieve testen in een week (1448 meer dan een week eerder)
Je kunt veel over deze cijfers zeggen, maar ze nemen niet steeds iedere week met dezelfde hoeveelheid toe. We zijn van een groei van 111 doorgegroeigroeid naar een groei van 1448. Conclusie: er is geen sprake van lineaire groei. Vandaar ook dat er afgelopen donderdag een strenge persconferentie was van ministers Mark Rutte en Hugo De Jonge.
Maar wat zegt Hugo de Jonge vandaag doodleuk tijdens het coronadebat?
"Eerst even over de mate van exponentialiteit. Het is geen exponentiële groei geweest in de afgelopen weken. Het is meer een lineaire groei geweest de afgelopen weken*."*
Jeetje Hugo de Jonge. Zelfs Jesse Klaver rekent niet zo slecht. Wat een domme fout. Of is het expres?
Ouders zetten Mounir (18) op straat omdat hij homo is, Instagram-reaguurders geven trap na
Mag gewoon, want geen Zwarte Piet
Gezellige reacties zijn gezellig onder dit Instagrambericht van dappere held Mounir. Mounirs ouders treiterden hem vier jaar lang omdat hij uit de kast kwam en zetten hem vijf dagen na zijn achttiende verjaardag op straat. U raadt nooit waarom: *"Mijn vader is moslim en hoewel mijn moeder dat niet is, staat zij wel achter mijn vaders keuzes." *Op instagram doen de geloofsgenoten van Mounirs vader er nog een schepje bovenop (bloemlezing na de breek). Gelukkig is er ook nog een klein beetje goed nieuws: "Inmiddels is Mounir veilig en heeft hij een plek om te slapen. “Mijn ouders komen er waarschijnlijk over een tijd wel achter waar ik nu verblijf, maar ik wil liever niet dat ze het nu al weten.”" Heel veel sterkte, jongen.
LIVE. Het Grote Corona Tweede Golf Debat
Chips. Nootjes. Quarantaine.
Gaat u er maar eens even goed voor zitten want voor u het weet mag u twee weken uw stoel niet uit. Eigenlijk was de Tweede Kamer met vakantie reces, maar omdat het aantal besmettingen blijft stijgen, komt er toch een coronadebat. Mark 'Wij zijn volwassen mensen in een volwassen democratie' Rutte is er. Hugo 'Ik ga quarantaine verplichten' de Jonge is er ook, net als Tamara 'Wie?' van Ark. En natuurlijk is de oppositie er, om vragen te stellen over leugens over GGD-capaciteit, weggemoffelde ventilatierapporten en slappe handhaving van Volkskrant Virus Verspreiders. Samen tegen corona!
UPDATE: Treurig einde van treurig debat. CDA en vvd rennen Tweede Kamergebouw uit zodat er niet gestemd kan worden over motie van Wilders voor hogere salarissen in de zorg.
VIDEO. Arts-microbioloog opent RIVM-doofpot over ventilatie: 'Ik mocht dit niet onderzoeken'
Dappere dokter demonteert doofpot
Goedemorgen. Dit fragment uit Op1 moet u even terugkijken. Arts-microbioloog Peter de Man vertelt daarin over zijn onderzoek naar de rol van de ventilatie in de verspreiding van corona in een verpleeghuis in Maassluis. Onderzoek dat het RIVM stil probeerde te houden. Onderzoek dat De Man volgens het RIVM en de GGD helemaal niet had mogen doen. Maar onderzoek dat hij toch deed. Onderzoek waaruit bleek dat in het verpleeghuis op 1 van de 7 afdelingen vrijwel alle bewoners waren besmet en dat nou net die ene afdeling een afwijkend ventilatiesysteem had. Onderzoek waarna het RIVM de richtlijn over ventilatie aanpaste. Onderzoek waar het RIVM niet op durft te reageren in de media (behalve op de eigen site). Onderzoek dat zeker niet alle antwoorden op alle vragen over de rol van circulatie geeft, maar onderzoek dat in een vrije en open samenleving, op een vrije en open manier besproken zou moeten kunnen worden. Wij zijn volwassen mensen in een volwassen democratie. Toch, Mark Rutte?
SAILLANT: Vlak voor de uitzending begon plaatste de NOS (bekend van bukken voor politieke druk als het eventjes ingewikkeld wordt) een bericht dat volgens de GGD de ventilatie 'waarschijnlijk' geen rol speelde. Wij zouden dat best willen geloven. Maar dat kan alleen als kabinet, RIVM en de GGD's deze discussie in alle openheid voeren.
EU in brief over tweede golf: 'Grenzen open, aub'
Nou Brussel, bedankt voor de steun
Toen we werden genept door Chinese desinformatie en ons in slaap lieten sussen over corona, toen hoorden we de Europese Commissie niet. En: dat vonden we prima. Toen we werden overvallen door de eerste golf, toen hoorden we de Europese Commissie niet. En: dat vonden we prima. Toen we de economie weer op wilden bouwen na die eerste golf, toen hoorden we de Europese Commissie opeens wél. En: ze wilden geld hebben. Nu er een tweede coronagolf aan zit te komen, horen we de Europese Commissie ook. Of we even allemaal onze grenzen open willen zetten. Alsof het vrij verkeer van personen niet één van de oorzaken was van de razendsnelle verspreiding van het virus via vakantielanden Italië en Oostenrijk over de rest van Europa. Alsof we als soevereine staten in tijden van crisis behoefte hebben aan een stel ongekozen door anderhalve man en een paardenkop gekozen bureaucraten die liever Europese mensen zien sterven dan Europese waarden. DACHT HET NIET, URSULA.
Kabinet gaat coronaquarantaine VERPLICHTEN
Kan mooi met app worden gecontroleerd
Zo. Dat is even een fikse aanscherping van de 'intelligente niet-meer-zo-lockdown'. "Er komt een verplichte quarantaine voor mensen die uit het bron- en contactonderzoek naar voren komen als mogelijk besmet met het coronavirus. Dat laat minister De Jonge (Volksgezondheid) weten aan de Tweede Kamer. Verder wil hij alle reizigers uit oranje gebieden verplichten om in quarantaine te gaan. Nu is dat nog een dringend advies." In het NOS-bericht wordt niet gerept over een verplichte quarantaine voor mensen die zelf positief hebben getest, maar dan gaan we dan ook maar even vanuit. Hupie Bruls en zijn makkers kunnen hun handhaafborst nat maken, want "De Jonge gaat alle veiligheidsregio's een aanwijzing geven om de verplichte quarantaine te regelen." En hoe moeten de boa's eigenlijk een boete geven aan iemand met wie ze geen contact mogen hebben? En mag de Tweede Kamer nog iets zeggen over deze vergaande inperking van de persoonlijke vrijheid? Wij zijn benieuwd. Proefprocessen in 3,2,1...
UPDATE: Brief de Jonge hierrr: "Ik zal een nieuwe aanwijzing geven aan de voorzitters van de veiligheidsregio’s op grond van artikel 7 Wpg, om bij de bestrijding van deze epidemie gebruik te maken van het instrument van quarantaineplicht (artikel 35 Wpg). Het gaat om de mogelijkheid om personen die een dusdanig contact hebben gehad met een potentieel besmet persoon op te dragen thuis in quarantaine te gaan. In eerste instantie blijven we uitgaan van vrijwilligheid, maar het is wel de bedoeling dat mensen dit opvolgen. Als blijkt dat iemand niet bereid is om vrijwillig thuis te blijven, kan de voorzitter van de veiligheidsregio op advies van de GGD een beschikking tot gedwongen quarantaine uitvaardigen."
UPDATE: De Jonge wil meewerken aan bron- en contactonderzoek ook gaan verplichten. "Omdat dit onder de huidige juridische kaders mogelijk is, maar ook een vrij ingewikkelde procedure vergt, wordt verkend of daarnaast een aanvullende verplichting kan worden opgenomen in de Wpg om de medewerking aan het bron- en contactonderzoek verplicht te stellen"
NRC-correspondent gewond bij protesten Wit-Rusland: moet nog in ziekenhuis blijven
#GerechtigheidVoorEmilie
Blank, zwart of bruin, NRC-correspondenten verwond je niet met rondslingerend puin. Ho. Nee. Wacht. Omdat stomme rotdictator Loekasjenko er in zijn eigen land een complete shitzooi van heeft gemaakt met een nepverkiezing waar ze zich zelfs bij D66 voor zouden schamen, ligt er nu een Nederlandse journalist in het ziekenhuis. Dat leest u goed. Emilie van Outeren werd zondag door "een nog onbekend projectiel" geraakt terwijl ze in Minsk verslag deed van de protesten tegen Loekasjenko. "Ze is vandaag voor verdere behandeling aangekomen in Nederland. Naar omstandigheden maakt ze het redelijk, ze is goed aanspreekbaar. Hoe lang ze in het ziekenhuis zal moeten blijven, is nog niet bekend." Veel beterschap, Emilie & Blijf met je rotpoten van de correspondenten van onze rotkranten af, Loekasjenko!
Ondertussen in Litouwen
LIVE. Technisch briefen met Jaap en zijn mensen (plus zometeen Nationaal Media Paniek Moment)
Het Oude Normaal
Er ist wieder da. Terwijl het coronavirus weer de kop opsteekt, gaan we met 50% van de kennis 100% van de politieke regendansjes (morgen debat) houden alsof een wereldwijde pandemie zich iets aantrekt van een Haagse vierkante meter. Traditioneel begint de dans een dag van tevoren met het ritueel rond onze nationale medicijnman (en/of zijn mensen) Jaap van Dissel, doctor in de spinkunde infectieziekten. Tenminste, als die niet te druk is met het wegmoffelen van onderzoeksresultaten (laatste update: 'RIVM zwakte rol ventilatiesysteem bij uitbraak corona in verpleeghuis af'). Wij zijn benieuwd.
WAARSCHUWING: PUSHALARM
Straks om twee uur brengt het RIVM de wekelijkse update van de coronacijfers. Iedereen weet al lang dat die de afgelopen week weer zijn gestegen. Maar nieuws is in Dit Land nu eenmaal pas nieuws is als de overheid het zegt, dus krijgt u zometeen een PUSHALARM van uw apps van NOS, RTL Nieuws, NU.nl, Algemeen Dagblad, Dagblad van het Noorden en/of Doetinchems Vizier. Dat u het weet.
UPDATE: Ah, de pushberichten zijn extra vroeg vandaag.
