Rellen OPGELOST: Rutte zegt 'losgeslagen tuig'
Stadsmarinier des Vaderlands HAALT UIT naar jeugd van tegenwoordig
Bemoedigende boodschap (via) van de premier van alle Nederlanders, maar vooral van alle Nederlanders die nu al een paar dagen gebukt gaan onder het straatgeweld van jongeren, die zich vervelen. Want zoals iedereen weet is er niets zo effectief voor het oplossen van de problemen in Dit Land als loze rechtse praatjes van onze premier. Wie herinnert zich niet hoe alle Nederlandhatende Turken direct zijn opgepleurd nadat Rutte zei "Pleur op" en hoe Geertje Wilders meteen zelf eens normaal deed toen Mark Rutte zei "Doe zelf eens normaal". Dat worden dus weer lange wachtlijsten voor de cursus 'Bloemschikken in de Schildersbuurt' en bruisende avonden bij Klaverjasvereniging Kanaleneiland. Lekker rustaagh!
"Zeker, wij hebben een fantastische politie in Nederland"
Corona app vanaf nu voor iedereen te downloaden, werkt alleen in Drenthe en Overijssel

Het Nederlandse Silicon Valley over de IJssel
Het is met de corona app een beetje hetzelfde als met mensen: ze bestaan ook in de Randstad, maar ze werken alleen in Drenthe en Overijssel. Daar krijg je van de GGD een berichtje als je in de buurt van een besmette appgebruiker (met corona, red.) bent geweest, in de rest van Nederland straalt de GGD alleen maar uit dat ze er klaar voor zijn. Maar goed, vanaf vandaag kunnen alle early adopters de Nationale Surveillance Corona App van het ministerie van Volksgezondheid downloaden (PlayStore/*ppS***e). Zo pijnlijk privacyhatend als tijdens de eerste ontwerpen is ie niet. Maarrr. Hier volgt een Stijlloze Waarschuwing. We hebben in dit land een minister die na een politiek moeilijk weekje opeens een quarantaineplicht uit zijn proefballonnetjeshoed met bijpassende riem tovert. En er is vrijwel geen enkel wetenschappelijk bewijs dat de app ook echt WERKT in onze strijd tegen corona. Dus bedenk goed, of onze overheid wel in je broekzak moet!
UPDATE: Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt voor corona app: 'Doe het (nog) niet!'
Verder gaat alles goed
CPB: 'Economie komt er een soort van bovenop'
Tenminste, als u zich voorbeeldig gedraagt
Voorzichtig positief, wij zijn het. Hoewel voorspellen moeilijk is, met name de toekomst, hebben de cijferaars van het CPB hun roze bril opgezet voor een schepje soort van goed nieuws over de economie die ons het dierbaarst is, die van ons eigen Nederland. Volgens de augustusraming komen we dit jaar (in het scenario: geen tweede golf) uit op een krimp van 5 procent, maar groeit de economie in 2021 (nu al het beste jaar ooit sinds 2020) met een bemmende 3 procent. Drie procent erbij! Om het even met een voorbeeld concreet te maken: dat is dus alsof je eerst 1 pizza had, en dat je dan opeens 1,03 pizza hebt. Heerlijk toch! En als u toch de pessimistische/realistische kijk prefereert: die roze lijntjes hierboven zijn het scenario 'tweede golf'. Doe die maar niet.
LIVE. Demo 'Elk leven telt, geen geweld' in 020
Code wit op het Museumplein
En dan gaan we nu naar het Museumplein, waar wordt gedemonstreerd voor meer aandacht voor de moord die de afgelopen week de hele tijd in het nieuws was, namelijk die op Bas van Wijk. Verder willen de demonstranten dat er gerechtigheid voor Bas komt, bijvoorbeeld in de vorm van een strafrechtelijk proces tegen de dader, die naar verluidt al is opgepakt en heeft bekend. Tot zover de administratie, wij zijn ook ontzettend tegen geweld natuurlijk, en je kunt niet genoeg infantiele rijmpjes publiceren om het voor eens en voor altijd de wereld uit te helpen. Bim bam bom, geweld vinden wij stom!
Ook al racistisch: Baantjer
De Cock, met K-K-K
Goedemiddag en welkom bij de rubriek 'Ook al racistisch', waarin we zaken behandelen die ook al racistisch zijn. Zo is het ook al racistisch om Baantjerboeken te lezen. Dat concluderen wij uit dit artikel van Toef Jaeger in NRC Handelsblad: 'Wij (bedoeld wordt: 'U, racist', GS) willen liever Baantjer dan Anton de Kom'. In dat artikel worden de verkoopcijfers van het boek Wij slaven van Suriname van Anton de Kom (met K-O-M) uit 1934 vergeleken met die van **De Cock en de schaduw van de dood van Piet Peter Römer uit 2020. Wij snapten eerst bij god niet wat deze twee boeken met elkaar te maken hadden. Maar als we in 2020 iets geleerd hebben, dan is het dat als wij iets niet snappen, het wel racisme zal zijn. Het zal dus wel racisme zijn. Dan wordt het opeens logisch om op hondenfluitjes 'Oer-Hollands' en 'niet ingewikkeld doen over discriminatie' te blazen in een stuk waarin het boek van die arme gekleurde meneer De Kom verder helemaal niet inhoudelijk besproken wordt. Het is gewoon allemaal racisme. Helder!
Het Nieuwe VrijMiBo

My father's thoughts seemed scribbled
on little pieces of paper and shaken in a hat
from which he would choose at random
one mysterious remark or another.
One day watching a sparrow
fashioning a nest behind a drainpipe,
he wept as though it were a sight
of rarest beauty.
Have you ever seen a shoe on the side of the road
and wondered who it belonged to?
he asked me, and I knew
it belonged to someone like him.
Prettig weekend. En be nice.
Ministerie De Jonge wist al weken van problemen bron- en contactonderzoek in Rotterdam
Sapperdeflap
Dat was even schrikken vorige week vrijdag. Terwijl onze GGD's lekker enthousiast uitstraalden dat ze overal klaar voor waren, kondigden ze in Amsterdam en Rotterdam aan dat het bron- en contactonderzoek werd beperkt. Minister de Jonge zei daar woensdag over: "Natuurlijk is dat een onaangename verrassing, ook omdat je dan ontdekt dat het opschalingsplan niet heeft gewerkt met de snelheid waarmee het had moeten werken."
Wie schetst onze verbazing als we in NRC lezen dat het ministerie van VWS al op 23 julo wist dat de GGD in Rotterdam de coronapiek niet meer aankon. "In het memo van 23 juli, in bezit van NRC, stond dat het aantal besmettingen zo snel opliep dat het contactonderzoek niet meer volgens de „landelijke standaarden” uitgevoerd kon worden. Bij een verdere stijging van de besmettingen zou het goed uitvoeren van dat onderzoek „niet realistisch” zijn. De GGD gaf aan dat dit grote gevolgen kon hebben voor de strategie om een nieuwe golf van het coronavirus te voorkomen: „Het indameffect is daarmee niet meer voldoende.” De GGD waarschuwde ook dat „het werkelijk aantal patiënten zeer waarschijnlijk flink hoger is dan het aantal geteste patiënten”."
Bij het ministerie van VWS zaten ze er gelukkig meteen bovenop. "De passage over het bron- en contactonderzoek heeft op dat moment niet geleid tot verdere acties." Nou ja, behalve dan de actie van minister Hugo de Jonge die in de Tweede Kamer exponentiële en lineaire groei door elkaar haalde. Je zou willen dat er eens iemand wegrende van zijn ministerspost. Of lukt dat niet op die dure schoenen?
Coronacrisis: Meer dan 300.000 banen FOETSIE, economie krimpt met 8,5%
Vanavond om 20.00 uur nationaal applaus voor alle helden in de WW
Goedemorgen iedereen behalve het laatste groene balkje in de grafiek hierboven. Die staat voor het aantal banen dat er in het tweede kwartaal van annus horribilis 2020 is bijgekomen, te weten MIN DRIEHONDERDTWEEËNTWINTIGDUIZEND. Dat noemt het Centraal Bureau voor Slechtnieuws een recorddaling, dus het zal wel een recorddaling zijn. "De banengroei van de afgelopen twee jaar wordt daarmee in een klap tenietgedaan." Maar er is ook nog slechter nieuws. "Dit cijfer geeft nog een geflatteerd beeld van de ontwikkeling van de werkgelegenheid, omdat als gevolg van de coronacrisis in een deel van de banen niet of minder gewerkt kon worden. Geraamd wordt dat het daadwerkelijk aantal gewerkte uren in het tweede kwartaal 6,1 procent lager lag dan in het eerste kwartaal." Geniet van uw weekend zometeen!
UPDATE: BAM. Hardste klap ooit: economie krimpt met 8,5 procent
Wegrenpartijen coalitie reageren op wegrennen
De hond had het huiswerk opgegeten
Vandaag, 12u42, bij de ChristenUnie: "Er is niemand van de coalitiepartijen naar voren gelopen om de keuze toe te lichten en het gesprek met de oppositie aan te gaan. Dat had wel gemoeten."
Om 13u30, D66: "Gisteren heeft het debat in de Tweede Kamer aan het einde bij de stemmingen een lelijke wending gekregen. Ook ons eigen handelen was bepaald niet sterk. Naar mensen toe is dit heel moeilijk uit te leggen en daarmee schadelijk voor ons als Tweede Kamer."
Om 16u15, het CDA: "De afloop van het Kamerdebat over Corona houdt de gemoederen vandaag nog volop bezig. Dat is logisch, want het einde van het debat over Corona was niet fraai en dat verdient uitleg. Zeker omdat wij hier zelf debet aan zijn en dat is natuurlijk niet goed."
En om 16u37, de vvd: "Natuurlijk is er een verklaring. Die is er altijd, want politiek is zelden zwart-wit. Het beeld dat nu is ontstaan is erg eenzijdig. Maar dat hebben we ook aan onszelf te wijten, omdat wij woensdagavond niet naar de microfoon zijn gelopen om die uitleg te geven."
Kwartet!
DIT ZIJN DE NAMEN. Deze Kamerleden renden gisteren weg voor stemming over zorg
Voor de geschiedschrijving
Het is eigenlijk heel simpel. Toen gisteravond het debat over corona begon, waren er 96 Kamerleden aanwezig:
Maar toen er gestemd moest worden over de motie-Wilders over hogere salarissen in de zorg, waren er nog maar 62 over (al staan er hier 63 64 op de lijst, benieuwd welke lafbek zich er achteraf weer op heeft laten zetten):
Er zijn dus 33 32 Kamerleden die opeens heel erg dringend ergens naartoe moesten op een woensdagavond om een uur of 10. Twee Één daarvan zijn is Roelof Bisschop van de SGP (was gepaird) ~en Tom van der Lee van GroenLinks (*die ~ wél aanwezig was). Blijven er nog 31 stukken stemvee uit de coalitie over. Dat zijn:
vvd: Becker, Bolkestein, El Yassini, Harbers, Rudmer Heerema, Hermans, Koopmans, Laan-Geselschap, Van der Linde, Anne Mulder, Smals, Wiersma, Van Wijngaarden en Ziengs.
D66: Bergkamp, Diertens, Pia Dijkstra, Van Meenen, Paternotte, Raemakers, Schonis, Sjoerdsma en Sneller.
CDA: Van Dam, Geluk-Poortvliet, Geurts, Pieter Heerma, Rog, Slootweg, Terpstra en Van Toorenburg.
Succes met stemmen op woensdag 17 maart 2021!
