achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Ronaldo

VIDEO. Het gaat FANTASTISCH bij de coronalijn

Maar vertel nog eens dat het allemaal aan ONS GEDRAG ligt, Hugo

Hugo de Jonge, gisteren:

"Uiteindelijk is er echt maar één ding dat telt, dat is gedrag. Maar één ding. En als het gedrag altijd volmaakt zou zijn hoef je helemaal geen maatregelen te treffen. Dan is het gewoon gedrag."

GeenStijl-mailert, vandaag:

"Beste redactie,

*Gister (ma 28-09) heb ik een afspraak gemaakt voor een coronatest. Ik woon in Arnhem maar ik kon pas donderdag terecht in Nijmegen, zicht op plekken in Arnhem of Velp was er nog niet. Zojuist heb ik geprobeerd de coronatestlijn geprobeerd te bellen om te kijken of ik mijn afspraak kan vervroegen en i.v.m. vervoer naar Arnhem of Velp kon verplaatsen. *

Na 18 minuten in de wacht te hebben gestaan werd ik doorverbonden naar een medewerkster die overduidelijk niet doorhad dat ze iemand aan de lijn had. Ik heb zeker 12 minuten mee kunnen luisteren naar hoe ze serie zat te kijken (volgens mij ‘How I met your mother‘) en hoe ze met een ander het e.e.a. zat te bespreken over make-up(?)

Het gaat weer lekker bij de GGD’s! Het op korte termijn inplannen van een coronatest is vrijwel onmogelijk en dan krijg je ook nog dit te horen..."

LIVE. Technische briefing Van Dissel & Kuipers

Terug naar het oude normaal, dat het nieuwe normaal was

Komt dat even mooi uit. Iedereen zit toch thuis, dus nu kunnen we fijn met zijn allen op groot scherm met chips, tosti's en bier kijken naar de technische briefing van de Tweede Kamer omtrent corona en aanverwante zaken. Het eerlijke verhaal las u dit weekend al bij het Red Team (sinds gisteren ook erkend door Rutte & co), en vandaag volgt het officiële verhaal (advies OMT hierrr) van Jaap 'Mondkapje' van Dissel en Ernst 'het is niet ernstig' Kuipers. Benieuwd of Kameraad Van Haga nog een achterlijke vraag over de PCR-testen (debunk daarrr) uit de dikke duim van zelfverklaard comedian Tisjeboyjay of fopprofessor Michaela Schippers van de Erasmus Universiteit (echt) zuigt. En waar die avondklok opeens vandaan komt. We kijken!
UPDATE: Powerpoints Jaap & Ernst daarrr.

Vanavond 20u00. Het Nationale #Alcoholmoment

BELANGRIJK BERICHT VOOR ALLE PERSONEN IN DE LEEFTIJD VAN 18 JAAR EN OUDER

Landgenoten. Het leven is een feestje, maar je moet wel zelf met maximaal drie personen buiten je eigen huishouden de slingers ophangen. En binnenkort staan we weer te klappen voor onze helden in de zorg, voor onze helden in de supermarkt, voor onze helden bij de politie, voor onze helden in het openbaar vervoer, voor onze helden van de maaltijdbezorging, voor onze helden de boeren, voor onze helden de burgers, voor onze helden de buitenlui, voor onze helden de sekswerkers, voor onze helden in de horeca, voor onze helden de elektriciens, voor onze helden de fietsenmakers, voor onze helden de mondkapjesfabrikanten, voor onze helden in de digitale marketing, voor onze helden in het onderwijs, voor onze helden bij de brandweer en niet te vergeten voor onze helden in de productie van genoeg pleepapier om nog tien jaar lang te kunnen poepen. 

Maar laten we, voor het allemaal weer zover is, ook één keertje klappen voor onze helden onszelf. Een pilsje klappen, welteverstaan. Of een wijntje. Of een bacootje, of een andere alcoholische versnapering of desnoods een nulpuntnulletje voor de vegetariërs. Want sinds gisteren is ons coronavocabulaire verrijkt met het afschuwelijke ambtenarenbedenksel 'alcoholische contactmomenten' en wat is er nou beter dan die gelegenheid te baat te nemen voor iets moois. Laten we dat vanavond met zijn allen doen. Tijdens het Nationale #Alcoholmoment om 20:00 uur precies. Samen. Want alleen samen kunnen we de komende kuttijd verslaan. Proost (alvast).

Eindexamen Begrijpend Video Kijken

Lastige vragen!

Vraag 1: Het item vraagt aandacht voor het feit dat een kwart van de 15-jarigen in Nederland niet goed kan lezen. Denk je dat de meeste van die slecht lezende 15-jarigen op het vwo zitten? Of op het vmbo? Motiveer je antwoord.

Vraag 2: De belangrijkste oplossing die het item aandraagt, is het aanpassen van het vwo-examen Nederlands. Denk je dat dat zin heeft? 

Vraag 3: Hoeveel van de schrijvers van de teksten in deze video hebben vmbo gedaan, denk je?

Vraag 4: En van de bedenkers van deze vragen?

Vraag 5: Maar hebben we gelachen?

Antwoorden na de breek:

Persbericht: OM 'scherp' op coronamaatregelen

Maar wij missen iets...

Het OM heeft vanochtend een persbericht gestuurd over de handhaving van de coronacijfers. Helaas is de opsteller van het bericht nog wat vergeten. Maar geen nood, wij van GeenStijl zijn de kwaadste niet en sturen u hierbij de complete, correcte tekst van de Update cijfers coronagerelateerde misdrijven en overtredingen:

Sinds 16 maart 2020 heeft het Openbaar Ministerie 337 misdrijfzaken in relatie tot Covid-19 in behandeling genomen (peildatum 13 september). De boete voor Ferd Grapperhaus is niet een van die 337 zaken. Het gaat dan bijvoorbeeld over mensen die hoesten of spugen richting agenten en andere mensen met een publieke taak, waarbij ze beweren besmet te zijn met het coronavirus. Niet om bijvoorbeeld je schoonmoeder knuffelen op je eigen bruiloft, zoals Ferd Grapperhaus deed. Daarnaast om geweld tegen handhavers. Handhavers, die de afgelopen weken de hele tijd te horen kregen dat Ferd Grapperhaus zich ook niet aan de regels houdt. Naast de misdrijven zijn er ook de overtredingen van de regionale noodverordeningen. Zoals Ferd Grapperhaus. Hiervoor zijn sinds 16 maart circa 17.200 strafbeschikkingen uitgevaardigd, voornamelijk vanwege onvoldoende afstand houden. Zoals Ferd Grapperhaus. Sinds 1 juni zijn dat er 1641 voor het overtreden van de mondkapjesplicht in het OV. Voor zover bekend heeft Ferd Grapperhaus deze regel niet geschonden, onder andere omdat hij de beschikking heeft over een dienstauto

Vanaf het begin van de coronacrisis zijn er bij het OM 337 coronagerelateerde misdrijfzaken binnengekomen. Het Openbaar Ministerie valt overigens onder minister Ferd Grapperhaus. Bij de meeste misdrijfzaken (102 gevallen) zijn politieagenten slachtoffer. Ook de politie valt onder minister Ferd Grapperhaus. In 65 gevallen gaat het om andere beroepsbeoefenaren, zoals bijvoorbeeld BOA’s of medewerkers van een ziekenhuis. Hoe haal je het in je hoofd hè, je zou willen dat een minister met gezag, bijvoorbeeld Ferd Grapperhaus, deze mensen uit kon maken voor 'aso's'. Ook openbaar vervoerpersoneel is slachtoffer geworden van coronagerelateerde misdrijven: het OM heeft 11 van dit soort zaken in behandeling genomen. Een zaak die het OM ook in behandeling heeft genomen, is die van Ferd Grapperhaus. Het gaat van de 337 genoemde misdrijfzaken in de meeste gevallen om bedreiging (186 gevallen). Daar ging het bij Ferd Grapperhaus niet om. In sommige gevallen gaat het ook om geweld (47 gevallen). **Ook daarvan was bij Ferd Grapperhaus geen sprake. **

LIVE. GeenStijl krijgt gelijk over Plasman & De Mos

LIVE KIJKEN

Dus wij afgelopen zaterdag een grote muil opzetten: GS ontdekt welke politieke partij Richard de Mos en Peter Plasman gaan leiden. Maar hadden we ook gelijk? Dat gaan we nu live rechtstreeks as we speak meemaken, want er is een persconferentie in Den Haag van Code Oranje die wordt gehost door Hart voor Den Haag, de lokale partij van De Mos. GeenStijl was right dus. Plasman en De Mos gaan aan de verkiezingen meedoen namens Code Oranje, het burgerinitiatief van burgers die meer inspraak voor burgers willen. Lekker nieuwsluw dagje uitgekozen voor de aankondiging, heren! Nou ja. Kijkt u zelf maar.

Bizar. Openbaar Ministerie en politie te laf voor beveiliging familie kroongetuige Nabil B.

Absurd fragment uit absurd verhaal is absurd

Wij zijn cynisch. Wij zijn geërgerd. Want als uit bovenstaand fragment (en uit het complete verhaal van 'Aziz', die geen Aziz heet, in de Volkskrant) iets blijkt, dan is het wel dat ze bij het Openbaar Ministerie en de politie compleet de weg kwijt zijn. Even een recap: het OM sloot een deal met kroongetuige Nabil B., was vervolgens extreem laks in het beveiligen van diens familie, liet een andere broer van B. vermoorden, loog dat die broer helemaal geen beveiliging wilde, deelde ondertussen aan jan en alleman foto's van Nabil uit en liet vervolgens Derk Wiersum afmaken. En dan dus zulke appjes schrijven en tegen de Volkskrant zeggen dat dat komt omdat de betreffende medewerker 'cynisch' en 'geërgerd' was. Hee OM. Als je mensen te bang zijn om met de gevolgen van deals met kroongetuigen om te gaan, sluit dan geen deals met kroongetuigen. Er gaan mensen dood door jullie gepruts. Wordt daar eens 'cynisch' en 'geërgerd' over.

Het OM, na 2 doden: 'er gaan ook dingen wel goed'

Het OM, na 2 doden: 'er gaan ook dingen wel goed'

18-jarige Pakistaan Ali H. opgepakt na neersteken twee journalisten bij oude kantoor Charlie Hebdo

Waarschijnlijk niet de nieuwe stadsdichter van Marseille

Op internet zijn foto's opgestoken van Ali H., de 18-jarige Pakistaan die vandaag is gearresteerd omdat hij twee mensen zou hebben neergestoken in de buurt van het voormalige kantoor van het in 2015 half afgeslachte tijdschrift Charlie Hebdo. De slachtoffers, medewerkers van het Franse persbureau Premieres Lignes, zijn volgens premier Jean Castex buiten levensgevaar. Ali lijkt met zijn mogelijke aanslag op de verkeerde mensen op de verkeerde plek een beetje op onze eigen Pakistaanse faalterrorist Jawed Sultani die Geertje Wilders neer wilde steken op het Centraal Station van Amsterdam. U merkt het, we houden een beetje een slag om de arm want we willen niet net zoals haatzaaier Chris Klomp van het AD (faaltweet nog steeds niet verwijderd, red.) iedereen laten geloven dat de slachtoffers ook echt Charlie waren. Hoe dan ook: na de breek lachen om screenshots van het Algemeen Dagblad, waar ze nog steeds Antenne 2 aan hebben staan, een zender die sinds 1992 niet meer bestaat. Voor de laatste updates: volg het liveblog van BFMTV
DE UPDATE DIE JE WIST DAT ZOU KOMEN: @ADnl verwijdert haatzaaitweet waarin wordt beweerd dat slachtoffers bij Charlie Hebdo werken
DE ANDERE UPDATE DIE JE WIST DIE ZOU KOMEN: Het was een islamistische aanslag, zegt MinBiZa op Antenne 2 France 2.

Goedemorgen. Code rood in Tilburg

Supersprèd ievènt jè

Landgenoten. Dit is een waarschuwing. Wat u ook doet morgen. Ga niet naar Tilburg (bekend van de eerste coronagolf). Daar wonen deze mensen, die duidelijk hun bek niet kunnen houden. Gistermiddag +2544 besmettingen alsmede +16 doden. En gisteravond dus dit. Wij zijn benieuwd naar de appjes van burgemeester Weterings met "minister" Grapperhaus. En oh ja. Willem II-Rangers eindigde in 0-4.

LOL

LOL

Camera's staan zeker nog in presetmodus

Camera's staan zeker nog in presetmodus

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.