Pliesie 020 praat peop over Katja Schuurman
Verbijsterende verbijstering over verbijstering
De bekende actrice Katja Schuurman (wij zijn fan) heeft op Instagram iets geschreven over overijverige agenten in tijden van corona en wordt nu door de Amsterdramse politie in de T. weggezet als een soort Famke Louise die demense ophitst tegen de dapp're handhavers van Orde & Gezag. Maar! Uitgebreid onderzoek van de onderzoeksredactie van GeenStijl (we hebben de post van Katja gelezen, red.) wijst uit dat woordvoerder van de politie Rob van de Veen uit zijn musculus sternocleidomastoideus communiceert. "„De indruk wordt gewekt dat het filmpje bij de waarschuwing hoort, maar dat is niet het geval”, zegt politiewoordvoerder Rob van der Veen" schrijft de Telegraaf. Dit, terwijl de Instagrampost begint over een waarschuwing aan @restaurantbreda (hebben we weleens gegeten: lekker, red.) wegens het nog open zijn drie minuten na de horeca-avondklok en daarna duidelijk maakt dat het filmpje over de ruzie met agenten op dezelfde avond is opgenomen bij @restaurant_guts (hebben we ook weleens gegeten: ook lekker, red.). Wij vinden dat je als woordvoerder van de politie een voorbeeldfunctie hebt en dat je geen verwarring moet veroorzaken waar die niet nodig is. Of is alle kritiek op de handhaving vanaf morgen ook verboden?
Hoezo verwarrend?
Burgemeester Ahmed Aboutaleb heeft corona
Burgervader 010 test positief
Kuchend nieuws uit Rotterdam (gisteren +376). Ahmed Aboutaleb, de burgervader die de afgelopen maanden vaak pleitte voor strengere maatregelen tegen Het Virus Dat Wij Inmiddels Allemaal Zo Goed Kennen, heeft zelf corona opgelopen. "Volgens een woordvoerder heeft hij milde klachten. Aboutaleb (59) blijft zeven dagen in isolatie. Zo nodig wordt hij vervangen door de locoburgemeester. Binnen de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond kan de vicevoorzitter zijn plaats innemen." Zo ziet u maar dat ook leden van migrantengemeenschappen die wél Nederlands verstaan niet immuun zijn voor corona. Beterschap, Abou!
Spin: Komende lockdown heet geen lockdown
Het begint met de L, eindigt op OCKDOWN, maar het is géén lockdown
RTL Nieuws: "Contacten en reisbewegingen van mensen te beperken". NOS: "De kern is dat mensen hun contacten verder gaan beperken en minder gaan bewegen". Telegraaf: "Ingewijden melden dat het kabinet daarom vooral kijkt naar het verminderen van bewegingen". Een beetje consistent coronabeleid kan er niet van af, maar vage spin over een lockdown die geen lockdown heet verspreiden, dat kan ons kabinet nog altijd als de beste. Er komen dus allemaal maatregelen aan die je kunt samenvatten met de term: '(intelligente) lockdown', maar die je in Den Haag geen '(intelligente) lockdown' mag noemen, want dan ben je af. Dat u het alvast weet. Vandaag mag het OMT weer tekenen bij het kruisje en dan krijgen we dinsdag een persconferentie over de lockdown. Die geen lockdown mag heten. Helder!
Burgemeester Sander Schelberg is een enge man

Ongekozen politicus met bestuurskundediploma doet domme uitspraak over virus
Eerst even de administratie: natuurlijk zijn de bezoekers van een bruiloft in Beckum Palace in Hengelo waar ten minste 30 mensen met corona zijn besmet die weigerden mee te werken aan het bron- en contactonderzoek en logen tegen de GGD gore aso's. En natuurlijk is de krant Tubantia een laffe wegkijkkrant door niet te benoemen dat bezoekers van Beckum Palace getuige de inrichting van de evenementlocatie voornamelijk uit de epidemiologische categorie der "migrantengemeenschappen" komen.
Maar waar wij het in dit topic echt even over willen hebben is de hierna volgende opmerking van burgemeester Sander Schelberg (vvd) van Hengelo, tevens voorzitter van het crisisteam van de Veiligheidsregio. Die namelijk pas echt eng: "Vanwege het grote aantal besmettingen in Beckum kan het volgens Schelberg niet anders dan dat binnen, bij het feest, de regels met voeten zijn getreden." Dat is niet alleen een extreem domme, maar ook een extreem gevaarlijk uitspraak. Als we na acht maanden omgang met het virus iets begrijpen, dan is het wel dat het virus zich echt niets aantrekt van regels, die uit de aard van de zaak nu eenmaal intern tegenstrijdig zijn en bovendien van land tot land en van periode tot periode verschillen.
Ja: als je je aan de regels houdt, is de kans dat je ander besmet kleiner dan als je dat niet doet. Maar nee: als je je niet aan de regels houdt betekent dat niet automatisch dat je wordt besmet en als je dat wel doet ben je ook niet automatisch immuun voor het virus. Coronabesmettingen zijn nu eenmaal een stochastisch proces. En een burgemeester, en zeker een die voorzitter is van het crisisteam van de niet democratisch gecontroleerde Veiligheidsregio, die die werkelijkheid negeert, is een burgemeester die de poort open zet voor een politiestaat. Een politiestaat waarin een coronabesmetting het bewijs is van schuld. Een politiestaat waarin burgers zich niet meer laten testen, omdat burgemeester Sander Schelberg om het hoekje in zijn beschermende kleding klaarstaat om je bij een positieve uitslag in de boeien te slaan. En het ergste is: u kunt burgemeester Sander Schelberg niet wegstemmen. Leuk hoor, zo'n """democratie""".
Update: Hengelo +32
+6504 besmettings. Daar komen de maatregelen
Vierde record op rij
Nou mensen. Daar gaan we. +6504 vandaag, na twee dagen rond de 6000. Niks geen daling dus. Wij zijn alvast tandpasta, pleepapier, mondkapjes en een hele grote hamer aan het kopen. Want er zit een lockdown aan te komen die je na MEER DAN DRIE MAANDEN VIRUSGROEI echt met de allerbeste parlementaire journalistieke wil ter wereld geen 'intelligente' lockdown meer kunt noemen. Nee. Het wordt een hele domme lockdown. Tegen dat hele stomme virus.
Update: Uniek: Diederik Gommers WOEST
Update: Hugo: "Dinsdag STRENGE PERSCO"
Hugo de Jonge veegt schoenen af aan regels Wob
Ministerie ziet de wet meer als een 'dringend advies'
Uiteindelijk is er echt maar één ding dat telt, dat is gedrag. Maar één ding. En als het gedrag altijd volmaakt zou zijn hoef je helemaal geen maatregelen te treffen. Dan is het gewoon gedrag. Maar het probleem in Nederland, is juist dat onze overheid zich helemaal niet volmaakt gedraagt. Sterker nog, onze overheid, die zo graag wil dat u zich aan de regels houdt, heeft zelf dure schoenenlak aan die regels. Leest u dit moetleesdraadje van Nieuwsuurwobber Siebe Sietsma maar even goed door. Onze minister van Volksgezondheid houdt zich niet aan de Wet openbaarheid van bestuur en liegt daarover in de Kamer. Kerncitaatje: "Terwijl hij fake news hekelt gaat De Jonge er dus in één moeite door met gestrekt been in om serieuze journalistiek te vloeren." Je zou bijna denken dat ze op het ministerie van Volksgezondheid niet willen dat het volk erachter komt dat het zwabberende coronabeleid van dit kabinet meer op inzichten van spindoctors dan van echte dokters is gebaseerd.
Prijs de VrijMiBo

Lots of good-natured sunshine everywhere
making the snow glitter—quite
lifelike, I thought, nice
to see that again; my hands
were almost warm. Some
principle is at work, I thought:
commendable, taking an interest
in human life, but to be safe
I threw some snow over my shoulder,
since I had no salt. And sure enough
the clouds came back, and sure enough
the sky grew dark and menacing,
all as before, except
the losses were piling up—
And yet moments ago
the sun was shining. How joyful my head was,
basking in it, getting to feel it first
while the limbs waited. Like a deserted hive.
Joyful—now there's a word
we haven't used in a while.
Prettig weekend. En be nice.
Nobelprijs voor de Vrede niet naar André van Duin
#Instagramprijs
De Nobelprijs voor de Vrede is dit jaar opnieuw niet naar André van Duin gegaan. Dit, terwijl de goedlachse presentator de afgelopen vier jaar geen enkele nieuwe oorlog is begonnen en het met de wereldeconomie (tot corona) best prima ging. Het comité koos ervoor om de prijs uit te reiken aan het Wereldvoedselprogramma, maar iedereen weet dat dat alleen maar komt omdat het Wereldvoedselprogramma heel veel fans heeft op Instagram. Wij roepen al jaren dat het hele systeem van stemmen voor de Nobelprijs voor de Vrede niet klopt, en nemen deze prijs vanaf nu dan ook niet meer serieus! #Instagramprijs
Bijna alle files foetsie
Ook dat nog
Autorijders. Wat is er nou heerlijker dan na een dag hard werken in uw voiture te kruipen, te remmen, weer een beetje te rijden, dan weer remmen, dan weer rijden, dan weer remmen, dan weer rijden maar toch niet, dan opeens rijden en weer opeens remmen, en dat allemaal terwijl er overbetaalde diskjockey op net iets te hoog volume allerlei wartaal in uw oren schreeuwt. Niets toch. Maar ook dit dagelijkse pleziertje verdwijnt door de corona. Volgens de ANWB (en die kunnen het weten want die zitten de hele dag naar snelwegwebcams te loeren) zijn de ochtendspits en avondspits sinds vorige week zo goed als verdwenen omdat u allemaal braaf aan het thuiswerken bent. En alsof dat nog niet genoeg is komen ze ook nog uw versnellingspookje afpakken. Zijn dit onze snelwegen nog wel?
Gaap, weer record: +5831 besmettings
Record van gisteren alweer verbroken, aantal doden (13) laag
Goedemiddag en welkom op de blauwe besmettingslijn, die alleen nog maar naar boven lijkt te kunnen gaan. Terwijl De Grote Bangmaak Persconferentie nu al meer dan een week geleden is, wil het aantal geconstateerde coronabesmettingen maar niet dalen. Nadat we gisteren bijna de 5000 aantikten, gaan we daar vandaag ruimschoots overheen. Allemaal de schuld van de Brabanthallen / kerken / voetbalsupporters / spoedwetdemonstranten op het Plein / de Rabobank / migrantengemeenschappen / studenten / vakantiereisjes / helemaal niet van vakantiereisjes / scholen / Jaap van Dissel / Maurice de Hond / Marga Bult / Frits Sissing / Sven Kockelman / Angela de Jong / Gordon / Kees Tol natuurlijk!
