achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Ronaldo

LIVEBLOG laatste avond in de kroeg

Iemand moet het doen

Natuurlijk, de sluiting van de horeca is een ramp voor de hardwerkende ondernemers in de horeca. Maar het is ook een ramp voor de hardwerkende bezoekers van de horeca. Dus daarom, nu het nog kan, gaan wij nog even naar de kroeg. We houden u op de hoogte in dit liveblog.

UPDATE 20u01: We zijn er. De kroeg is vol, maar we mogen naar binnen want we hebben gereserveerd. Er is bier.

UPDATE 20u12: Eerste bier is op. Er willen de hele tijd mensen naar binnen, maar de kroeg is vol. Onze metgezel krijgt nu kaasfondue.

UPDATE 20u16: We nemen een Van Vollenhoven Stout.

UPDATE 20u26: We prikken een vorkje kaasfondue mee.

UPDATE 20u46: De stout is op. Nu gewoon een pilsje weer.

UPDATE 21u03: Er staat geen Italië-Nederland aan.

UPDATE 21u15: Tijd voor nog een pilsje.

UPDATE 21u25: De kroegbaas waarschuwt dat we over een half uur weg moeten zijn.

UPDATE 21u37: De metgezel heeft zijn laatste bier uitgekozen. Het komt wel heel dichtbij nu.

UPDATE 21u41: Laatste pilsje. Verdomme.

UPDATE 22u00: LOCKDOWN.

UPDATE 22u13: Buiten. Ontheemd.

LIVE. Blokjesverjaardagdebat in Tweede Kamer

Dit mag nog wel in blokjes

Blokje 1: Geert begint met een paar welluidende oneliners en roept dat iedereen en zijn schoenen subiet moet aftreden, LoLo mekkert over zwabberbeleid en extra centjes voor de natuur, Lilian is heel boos namens de medewerkers in de zorg en Pieter komt met een op zichzelf verder best interessante beschouwing waar je nog geen anderhalve millimeter mee vooruit komt.

Blokje 2: Femke Merel heeft een paar valide punten, maar geen enkel recht van spreken, de oppositie jaagt ritueel op lamme eend Klaas zonder raak te schiten, Kees gelooft als een van de weinigen nog in God en Jesse gelooft als een van de weinigen nog in zichzelf.

Blokje 3: Rob gaat doen alsof hij die plaatjes bij de routekaart zelf heeft getekend terwijl iedereen denkt wat maakt het nou uit wie ze heeft getekend ze zijn vijf maanden te laat Rob, Corrie en Henk doen alsof ze opkomen voor de ouderen maar komen op voor zichzelf en Gertjan doet een gratuite oproep aan de kerken omdat iedereen die daar aanstoot aan kan nemen toch wel SGP stemt.

Blokje 4: Eva geeft de schuld aan de nertsen, Wybren geeft de schuld aan de PCR-testen, Farid geeft de schuld aan de tweekamerwoningen en Thierry geeft de schuld aan de peilingen.

Blokjes daarna: Rutte en De Jonge voeren een debat dat de parlementaire pers 'stevig' mag noemen en dan kan iedereen gedeeltelijk tevreden naar huis.

Blokje informatie voor de mensen thuis: de vijf zit wat ons betreft vanaf NU al in de alcoholklok en bier bevat heel veel vitamine D (checken, red.) dus schaamt u zich niet als u iets bij uw chips & nootjes drinkt. 
UPDATE: Ah. Kennelijk was er eerst nog een blokje over een tweet van Geert Wilders.
UPDATE: Eerste blokjes voorbij. Schorsing tot 18u35.

LIVE. Technische briefing zijn mensen en Jaap

Eerst de Ernst, dan het RIVM

Zo. Daar gaan we weer. Deze technische briefing is hetzelfde als altijd, maar toch een beetje anders dan anders. Jaap en Ernst hebben het namelijk hebben het namelijk nogal druk met corona, vandaar dat ze niet zoveel tijd hebben om de Kamer iets te vertellen over corona. Daarom begint deze technische briefing met een presentatie van Ernst Kuipers (die begin september 'geen enkele reden tot zorg' zag), krijgen we daarna het pauzeprogramma met Karina Raaijmakers van toezichthouder NZa en eindigen we vanaf 12 uur met Jaap van Dissel (bekend van het MONDKAPJESAVDIES). Inlezen kan uiteraard ook. Complete Hugo de Jonge brief met bijlage: hier. OMT-advies: hier. Red Team-nota: hier. Actueel Marino-draadje: hier. Samen kunnen we de briefing aan. 
UPDATE: Powerpoints daarrr

Déjà vu

Waar kennen we dit van?

Het is natuurlijk niet precies hetzelfde. We weten meer. We zijn minder bang. En de ziekenhuizen zijn godzijdank nog niet op standje volledige totaalpaniek. Maar toch maar toch maar toch. Het voelt allemaal akelig vertrouwd. Stijgende cijfers. Roep om meer maatregelen. Roep om minder maatregelen. Thuiswerken. Handhaving. Steunpaketten. Zo om half tien een technische briefing van Jaap en zijn mensen. Vanmiddag een machteloos debat in de Kamer. En ondertussen worden en/of zijn allemaal leuke dingen die het leven leuk maken verboden. Nog vier weken tot 11 novembro. Good luck makkers.

Blokjesverjaardag in het gedeeltelijke Stamcafé

DE ALCOHOLKOK HEEFT GESLAGEN

Wij kunnen u in ieder geval één ding beloven: op de stijlloze routekaart blijft het stamcafé altijd gevrijwaard van NPO-cabaretliedjes. En uiteraard klokt u de alcohol alhier gewoon naar believen naar binnen. Want gedeeltelijk of niet, de lock is na morgenavond 2200 uur down. Metinclusief verplichte mondkapjes als u zich verplaatst in een publieke binnenruimte. En metinclusief een blokjesverjaardagverbod. Ja. Een blokjesverjaardagverbod. Meer 2020 dan een blokjesverjaardagverbod gaat 2020 niet worden. Een blokjesverjaardagverbod. Zucht. Alvast hartelijk bedankt voor de particuliere steunmaatregelen. En trouwens. Heeft iemand Ferd Grapperhaus nog ergens gezien?

GSTV. Den Haag zet zich schrap voor lockdown

Daar gaan we

Lockdown, kent u die uitdrukking? Wij kennen hem wel, en we zetten ons schrap. Na maanden aanmodderen volgt zometeen de persconferentie des doods hamers van Rutte & De Jonge. Iedereen weet alles al, maar in Den Haag doen de dames en heren gewoon net alsof de maatregelen nog niet bekend zijn gemaakt. Maar mag je het nou een lockdown noemen of niet? We vragen het aan Kees Verhoeven, aan Theo Hiddema en aan vele anderen. Kijk dan!

GELEKT: Nieuwe Corona Routekaart kabinet

Verdomme dat zijn kleine lettertjes

Gelekt aan de Volkskrant: de 'routekaart' van het kabinet voor nieuwe maatregelen. U hebt er wel een vergrootglas voor nodig, maar anders kunt hierr de pdf downloaden. Er komen binnenkort vier opties voor de Stand van Nederland Coronaland, die worden gebaseerd op het aantal geconstateerde besmettingen per week per 100.000 inwoners. Minder dan 50 = lichtroze ('waakzaam'). Tussen de 50 en 150 = soort van stijlloos roze ('zorgelijk'). Meer dan 150 (huh waarom is dit niet tussen de 150 en 250, red.) = soort van donker magenta ('ernstig') en meer dan 250 is iets bordeauxroodachtigs ('zeer ernstig'). We zitten nu op iets boven de 200 en de maatregelen bij het niveau 'ernstig' komen dan ook aardig overeen met wat er al gelekt is over de lockdown die geen lockdown mag heten. Onderin staan allemaal grondwettelijke uitzonderingen, waar het coronavirus zich overigens niet aan houdt. LOCKDOWN (met hoofdletters en met 'te overwegen' tussen haakjes) is volgens deze kaart een optie zodra we boven de 250 scoren. Dus nog even doorzetten allemaal!
UPDATE: Nieuw dagrecord: +7393.

Meh. Kruijswijk positief op corona. Uit de Giro

Het lijkt de Tour van 1998 wel

Stom wielernieuws is stom. Steven Kruijswijk, die dit jaar misschien wel de Giro ging winnen die hij in 2016 niet won, stapt uit de koers. Hij is positief getest. Nu gebeurt dat wel vaker bij wielrenners, maar dit keer is het op corona. "De kopman van Team Jumbo-Visma heeft geen klachten of symptomen en was strijdlustig om deze Giro d’Italia te winnen. Hij ontving het nieuws van zijn positieve test deze ochtend. De overige renners en stafleden van Team Jumbo-Visma testten twee keer negatief en mogen de Giro d’Italia vervolgen." Er schijnt nog een Sunweb-renner positief te zijn, en als dat Wilco Kelderman is dan is het karretje van de Nederlandse klassementsaspiraties in één klap in de poep gereden door C. Orona. 
UPDATE: Hele Jumboploeg eruit.

UPDATE - Kelderman safe (voorlopig)

Aftellen. Nog 600 minuten tot de lockdown

(die geen lockdown mag heten)

Nog 10 uur. Nog 600 minuten. Nog 36000 seconden. Dan begint de persconferentie van het kabinet waarin de tweede lockdown, die we nog steeds geen lockdown mogen noemen noemen, wordt aangekondigd. Horeca dicht. Sportvelden dicht. Feestjes verboden. Alcohol kopen na achten verboden. Alle niet-noodzakelijke reizen, behalve niet-noodzakelijke reizen die noodzakelijk zijn om KLM in de lucht te houden, verboden. Het enige wat nog is toegestaan is je verbijsteren over de inconsequentie van de regels om daarna te beseffen dat je met die verbijstering ook geen virusdeeltje extra uit de lucht haalt. Het wordt gewoon weer naatje pet lui. Take care.

Het Stamcafé blijft open

Zin in 6854 bier nu

Gelekt aan RTL dus het zal wel weer waar wezen: het kabinet gooit morgen de kroegen dicht. En dus zetten we de poorten in ons virtuele café juist nog een stukje verder open. Dus ja, meneer agent, de lichten zijn nog aan. Want iedereen is welkom in onze kantine. En kijk. Daar is Roderik Veelo van de TPO Podcast. En daar is de juchtleerkever ook weer. En hier is een boekentip voor Famke Louise. En hier een boekentip voor iedereen die niet van films houdt. En hier een filmtip voor iedereen die niet van lezen houdt. En we eindigen met een bindende downloadtip, namelijk onze eigenste Stijlloze App. Oh nee, we eindigen met een gelukwens: proost.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.