achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@stikstof

Driekus Vierkant: Stikstof, de tien WTF momenten

Een gegarandeerd Jan Cees Vogelaarvrij blog over stikstof door vriend van de show Driekus!

Je zou het bijna vergeten, maar naast de coronacrisis zit Nederland ook nog in een stikstofcrisis. En het wordt er niet beter op…

Goede intenties: minder uitstoot
De weg naar de hel is geplaveid met goede intenties. Zo was er ooit de oprecht goede intentie om uitstoot van vieze en slechte dingen in Nederland terug te dringen. Daar kan niemand op tegen zijn. Zo ook de uitstoot van stikstof bijvoorbeeld. ‘Stikstof’ is niet één stofje. Het is een verzamelnaam voor meerdere en heel verschillende soorten uitstoot. Hier een overzicht van de tien grootste faalmomenten van de overheid in het stikstofdossier:

Wat is ammoniak?
Ammoniak (NH3) is een vorm van stikstof. Het is een verbinding van stikstof (N2) en waterstof (H2). Het is een bijproduct van veeteelt. Kippen, koeien en varkens piesen en poepen, en daar zit ammoniak in. Het is niet giftig, niet voor mensen, niet voor dieren, en niet voor planten. Integendeel: deze mest is echt geweldig om plantjes mee te laten groeien. De natuur houdt er van. Deze variant van stikstof is turbo-groeihormoon voor groenten, granen, aardappels, bomen, grassen, struiken en planten.

Biologisch product

Biologisch product

Je eerste WTF moment

Je eerste WTF moment
Niet alleen dieren produceren ammoniak. Hallo kunstmest! Ondanks dat de mestkelders in Nederland bomvol zitten, beperkt de overheid (zucht, ja, de overheid, daarover straks nog veel meer…) het uitrijden van puur natuurlijke bio-mest, en in plaats daarvan stimuleert (een eufemisme voor afdwingen) men het gebruik van kunstmest. Jawel. Kunstmest. Kunstmest zit bomvol die ammoniakhoudende stikstof, en het wordt op niet natuurlijke wijze chemisch gemaakt van… jawel: aardgas. Groningen, olé! Alleen al kunstmestfabriek Yara te Sluiskil (voorheen de Nederlandse Stikstof Maatschappij) stoot een half miljoen kilo ammoniak per jaar uit: een kwart van de totale uitstoot in Nederland. Bovenop alle extreme CO2 die ze uitstoten. WTF.

Hardwerkende boeren dolblij met NOS Journaal

Stikstof? Welke stikstof?

Tests bewijzen het. Het stikstofprobleem is NIET de schuld van "de boeren". Was op het NOS Journaal, dus is het waar. Terwijl Nederland thuis zit wegens een hashtag zijn de boeren aan het werk. Hard aan het werk. Wie naar buiten kijkt, ziet ze rijden. Overal trekkers. Om de tien minuten zie je een trekker. Trekkers met giertanks, trekkers met landbouwmachines, trekkers met klepels, trekkers met kluitenkapotmakers, trekkers met zaaibeddingessen, trekkers met maaibakken. En steeds meer koeien, dansend in de weilanden, ondertussen loeiend halveer de ambenarenstapel. Meeuuuuhh...

Feynman en/of Feiten – Stikstofmodel is drijfzand

We zijn het enige land met een stikstofcrisis

De presentatie van Mesdag toonde een gigantische denkfout. De commissie Remkes heeft in haar doorrekeningen gekeken naar de neerslag van stikstofoxide en ammoniak in heel Nederland, terwijl alleen Natura2000-gebieden beschermd moeten worden.

Volgens Remkes is stikstof die de boer op zijn eigen land injecteert en die door zijn eigen planten wordt opgenomen ook milieubelastende uitstoot. Zelfs het deel dat zijn erf niet verlaat, zelfs het deel wat in het schap van de supermarkt terechtkomt. Wat van hun boerenerf afwaait, wordt niet gesaldeerd met wat hun boerenerf opwaait en opgenomen wordt in hun product.

Alsof die uitglijders niet genoeg zijn, doet de commissie Remkes alsof hun data heilig en feilloos is. Alle nuance ontbreekt. Ze melden zelfs niet dat ze data uit 2016 en 2017 gebruiken, in een grafiek met de titel 2018. Dat geeft een achterhaald beeld vanwege de dalende veestapel en afgedwongen levensgevaarlijke milieumaatregelen zoals afgedekte mestkelders.

Mesdag meldt deze onzekerheden wel (zoals het hoort), wat helaas door te veel luisteraars wordt uitgelegd alsof alleen in hun werk onzekerheid zit. Nee, ze hebben het vooral over de aannames die zitten in de gegevens en rekenmodellen van de overheid. Dit beleid is zo ingrijpend en zo duur, dat een beetje hard bewijs echt gewenst is.

GSTV - Tom Staal bij #Boerenprotest in Den Haag

OPTOEREN & GAS GEVEN!

Dat was weer een gezellig dagje demonstreren in de Hofstad (liveblog + updates). Voor de zoveelste keer gingen er trekkers in colonne naar Den Haag, ditmaal ook op diepladers want de pliesie was opeens plotseling pardoes heel erg streng, en deelde maar liefst 45 boetes uit aan snelwegstrijders. Eventjes werd het ongezellig omdat FDF-strijders wilden "stickertje plakken" op het naastgelegen Ministerie van PoepPlasregeltjes & Vage Stikstofciijfers van La Schouten. Maar de gendarmerie van Macron Rutte greep hard in en timmerde erop los. In totaal waren er 8 aanhoudingen oa voor verstoren van de openbare orde, belediging en opruiing (NOS). En toen ging iedereen weer naar huis want Rob "halveer de veestapel" Jetten is vanavond op de NPO. Na de break foto's du jour.

Pics by Niels Wenstedt ©

Pics by Niels Wenstedt ©

Rapport: 'Stikstofsommetjes naaien boeren'

Huisvlijtrapportjes door geïnteresseerde leken altijd +100

Hee kijk nou. Een aanhanger van Farmers Defence Force die meer kan dan piswoeste persberichten, halfbakken Holocaustvergelijkingen en stamelende sorry's. Politicoloog en medisch informaticus Evert Mouw is aan het rekenen geslagen met de emissiedata die het RIVM pas na een rechtszaak (foei) heeft vrijgegeven. Evert vindt het model van het RIVM niet goed genoeg om lokaal stikstofbeleid op te baseren, terwijl dat nu wel gebeurt. In het rapport onderbouwt hij die mening met berekeningen op basis van de brondata (die geen brondata zijn, zoals hij laat zien), maar ook met andere documenten en bronnenmateriaal. U kunt het hele rapport hier downloaden (mirror-pdf). Verplichte kost voor stikstofstamelaar Rob Jetten!

Alarm! Alle wilde dieren dood

We gaan het modewoordje 'stikstof' gewoon een keer lekker negeren

Als natuurorganisaties het zeggen is het onomstotelijk waar: "Sinds 1990 zijn de populaties wilde dieren in open natuurgebieden en op het boerenland gemiddeld gehalveerd." **De 'grote oorzaak' is iets, we zeggen niet wat, maar het komt erop neer dat het de schuld van de boeren is. Boeren zijn namelijk nazi's. "Dit rapport maakt onomstotelijk duidelijk dat de Nederlandse natuur in crisis verkeert en dat 'iets' de belangrijkste veroorzaker is", aldus directeur Kirsten Schuijt van het WNF. Een of andere vogelteller zegt: "In de jaren 80 begon ik als vogelaar in Zeeland. Toen was ik blij als ik een groep van dertig patrijzen zag. Oudere vogelaars zeiden: dat is niets, vroeger waren die groepen minstens dubbel zo groot." En dat is allemaal de schuld van iets, terwijl de boeren juist zeggen dat het daarmee wel meevalt. Enfin, het voordeel is dat je 's zomers ook niet meer de wespen van je af hoeft te slaan als je aan de frisse pils zit, want die beesten zijn toch allemaal dood door iets. En dat allemaal terwijl de oplossing heel dichtbij is. We plempen gewoon het hele land vol met windmolens en gigantische zonneparken, en dan kappen we al onze bossen om op te stoken in de biomassacentrales. Dan komen die diertjes vanzelf terug.

Feynman en/of Feiten – Klimaatkortsluiting

Vrouwe Justitia ziet het halen van uitstootplafonds als een mensenrecht

In de week dat het Britse Lagerhuis voor vrijheid en Brexit stemde, bekrachtigde onze Hoge Raad het Urgendavonnis. Het kabinet had nog de ijdele hoop dat de Hoge Raad de rechtbank zou terugfluiten. Wat Rutte beleefde als vrijblijvende, dromerige idealen in de internationale diplomatie is nu star verankerd in jurisprudentie en brengt boeren en bouwvakkers tot stilstand.

Vrouwe Justitia ziet het halen van uitstootplafonds als een mensenrecht. Volgt daarin de lijn dat teveel CO2 klimaatverandering veroorzaakt, en vervolgens dat die klimaatverandering gevaarlijk is. Die gedachte is nodeloos complex, de verdubbelde concentratie CO2 in kantoren halveert denkvermogens. (De toegestane 1000 ppm CO2 in kantoren voorkomt alleen misselijkheid.)

Deze brede interpretatie van het mensenrechtenverdrag wordt gezien als de politicisering van de rechtsspraak. Het akkoord van Parijs geeft veel directer een klimaatdoelstelling en is door onze senaat geratificeerd. De EU tekende als voogd mee. De politiek beweegt in precies dezelfde richting, maar “het moet van Brussel” of “het moet van de Hoge Raad” is natuurlijk lekker makkelijk.

Hier halen bewindspersonen eerst internationaal een wit voetje, om daarna de invoering van pijnlijke maatregelen als een lijk in de kast over te laten aan hun opvolger. Rutte valt hier in zijn eigen zwaard. Dankzij activistische juridische procedures wordt het kabinet gehouden aan wetgeving die ze zelf geschreven heeft, of verdragen die ze zelf zijn aangegaan.  

De Hoge Raad bekrachtigd niet zo zeer het Urgenda-vonnis in het bijzonder, maar vooral de waarde van de Nederlandse handtekening onder een internationaal verdrag. Een appeltje-eitje, want de Nederlandse grondwet voorziet erin dat internationale verdragen voorgaan op ons interne wetgevende proces. Artikelen 93 & 94 zijn een gigantische backdoor in onze rechtsstaat.

Onze grondwet stelt strenge eisen aan de Nederlandse scheiding der machten, het Nederlandse wetgevingsproces en eventuele grondwetswijzigingen, maar accepteert gelaten, ongeclausuleerd en onvoorwaardelijke de inhoud van internationale verdragen. Verdragen die ontstaan in een ongekozen commissie, zonder toezicht, zonder notulen, hooguit gezamenlijke verklaringen.

LIVE. Boeren bestormen Binnenhof

IT GIET OAN

Totaalpaniek in Den Haag nu. Het Binnenhof, waar vanavond in de Eerste Kamer De StikStofStemming plaatsheeft, wordt as we speak overlopen door boze boeren met heule grote trekkers. Forum voor Democratie vindt het fantastisch. Bij eerdere acties in oktober was Het Binnenhof nog hermetisch afgesloten door defensie. Onbekend of Carola Schouten al in veiligheid is gebracht. Wellicht zitten de boeren zometeen aan het bier in Nieuwspoort. Later meer.
Update: Het zijn geen actievoerders van Farmers Defence Force, maar boeren uit het Groene Hart en Westlanders.
Ondertussen: Is de Henk Otten Stikstof Noodwet zojuist aangenomen in de Senaat.
Foto's: ANP na de breek, meer bij de vrienden van Regio15. Waar gaat die AA-64 heen? Engeland?
Bevestigd: Door Marechaussee. Die pantserwagens reden toevallig precies de andere kant op, richting Schiphol, NIET het Binnenhof.
Trekkers tellen: Teleboer heeft het al over 150.
Jessias: Wil de boerenzee splijten.
Annaboer: Kijk. Twee hete FvD-aardappels in het boerenveld. Awkward. Aanvulling: LOL, tweet verwijderd. Mirror zonder video, hierrr.
Aanvoerlijn/Afvoerlijn: In Telegramgroepen beweren meer boeren onderweg te zijn, volgens de livestream hieronder rijden de boeren juist weg van het Binnenhof. Zegt ook Jorn (Telegraaf). Mede omdat er Duindorpers aan komen, en daar willen de boeren dan weer niet naast staan.
AKKOORD: Het Landbouw Collectief (dertien organisaties, waar ook Van den Oever/FDF in zit) heeft ondertussen een akkoord bereikt met het kabinet, om dE sTiKsToFiMpAsSe te doorbreken. Aanvulling: akkoord was al om 19u20 bekend. Matige coördinatie?
Lobbyhoerrr: Op de valreep, fout volk gespot.
Livestream: Afgelopen, hieronder na de breek terug te zien. Morgenochtend nieuwe acties, of is het akkoord genoeg grond om uit te slapen? Of is er nog helemaal geen akkoord? Binnenhof in ieder geval LEEG.

(Afgeblazen?) ACTIE UPDATE 22u00:

"Informatiebericht Agractie Nederland

Wegens veel vragen over akkoord Landbouw Collectief met het Kabinet de volgende informatie.

Er is een voorlopig principe akkoord tussen het Landbouw Collectief en het Kabinet. De details van dit akkoord zullen morgenochtend volgen. Agractie Nederland vindt actie op dit moment niet noodzakelijk.

Zodra meer informatie beschikbaar is zullen we u direct informeren."

(Via BoerenTelegram)

SinterStikstof! Kleine meerderheid voor Spoedwet

Geen chemisch element is illegaal

In de Randstad komt er alleen nog roetveegstikstof, op het platteland mag de traditionele stikstof blijven bestaan. De Tweede Kamer heeft vandaag met een kleine meerderheid voor de Stikstofwet van het kabinet gestemd. Dat wordt dus nog spannend in de Senaat, waar  de coalitie geen meerderheid heeft. De linkse partijen willen meer geld voor de bloemetjes en bijtjes, terwijl de FvD en PVV juist geen enkele actieve herinnering hebben aan het stikstofprobleem. Om het allemaal nog ingewikkelder te maken plannen de boeren een hongerstaking en hebben de Duindorpers (!?) zich ook bij het agrarisch verzet aangesloten. Wordt vervolgd.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.