achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@heet

Warm hè. Morgen CODE ROOD

Rood als in DOOD

co de rood

Warm hè. Binnen is het eigenlijk al te warm hoor. Och och wat warm. Maar morgen. Morgen wordt het dus nog veel warmer. Zo warm, dat ze van het KNMI nu een CODE ROOD hebben afgegeven voor iedereen Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Flevoland, Overijssel, Gelderland, Noord-Brabant en Limburg. Het is voor het eerst dat code rood is afgegeven vanwege de hitte, dus alvast gefeliciteerd daarmee. "Meteorologisch gezien is er geen verschil tussen code oranje en code rood. Het besluit om code rood af te geven, wordt genomen door het zogenoemde weerimpactteam (WIT), waarin het KNMI aan tafel zit met partijen als politie en brandweer, het Nationaal Crisiscentrum, het Verkeerscentrum Nederland, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat." U wordt geadviseerd genoeg te drinken, maar geen alcohol dus. Nu al in zin in de GeenStijl Zomerborrel.

Nederland is een land van evenementen - maar ze gaan niet door

Afgelast +++ Gaat niet door

Timon Dias op een stoel

De teckelwandeling in Huisduinen gaat niet door. Avondwandeling Schaapskudde Blaricum afgelast. De seniorenkermis in Schagen gaat niet door. Het energiecafé in Vaassen is afgelast. Jaarmarkt Haarlemmerstraat gaat niet door. Eventing Emmeloord gaat niet door. Eerste grote evenement Hippisch Centrum De Wolden afgelast. De bingo bij WHC gaat niet door. Rommelmarkt Sparta'25 gecanceld. Zomeravondconcert Harmonie Excelsior bij de Tsjerke oan it Dok gaat niet door. Onthulling Moluks Monument Winterswijk gaat niet door. Ibiza Markt te Wijhe afgelast. Crazy Bingo Show in Haarlo gaat niet door. Eerste editie tweedaags muziekfestival Amijeko op Drielandenpunt Vaals gaat nu 'helemaal' niet door. Bakkie Troost gaat niet door. Muziekavond ‘Oud en vertrouwd’ in Jozuagemeente in Alblasserdam gaat niet door. Jeu de boules-uitje van Parkinson Café Helmond gaat niet door. Reggesurvival in Nijverdal gaat niet door. Tractorpulling Bakel gaat niet door. Avond4daagse in Wageningen gaat niet door. De Elastiekenkoers gaat niet door. Kinderrommelmarkt Almelo afgelast. Endurance Zeewolde gaat niet door. Zeepkistenrace bij Assink Lyceum Eibergen gaat niet door. Harddraverij Beverwijk gaat niet door. Ronde van Peize afgelast. Puttense sportmarathon afgelast. Clubmiddag Missie Oost Papendrecht gaat niet door. Wandelvierdaagse voor Twentenaren met niet-aangeboren hersenletsel afgelast. Schuiteman Valley Run gaat niet door. Opening brug bij Fort Isabella uitgesteld. Zomerse markt Suderigge gaat niet door. Scholierentoernooi Hellas Beach afgelast. Kids Living Statues gaat niet door. Zomerwandeltocht Oudenbosch afgelast. Goudse kaasmarkt gaat niet door. Vier voorstellingen Huus van Twente uitgesteld. Politiek café GroenLinks-PvdA Almelo afgelast. Speelstad Rijssen afgelast. Opruimdagen gemeente Den Haag gaan niet door. Ballonfestival Hardenberg afgelast. Boekenmarkt in Museum Kruithuis afgelast. Zomeractie Hart van Huizen afgelast. NK atletiek U18 & U20 afgelast. Cultuurdag Valkenswaard afgelast. Stadsloop Appingedam afgelast. Beach Handball Tour afgelast. Halve marathon Roosendaal afgelast. Bedrijventoernooi sv 't Harde afgelast. Jeugdactiviteiten Beachfestijn in de Zeilberg gaan niet door. Jubileumeditie Streekmarkt BetuwsBuren afgelast. Beleef Passie in de Wijngaard afgelast. Toer de Dellen afgelast. Open Dag gemeente Stichtse Vecht afgelast. Kofferbakverkoop Molen de Duif afgelast. Hardloopfeest door Oud-Beijerland afgelast. Heijkamp Makelaars Schoolkorfbaltoernooi gaat niet door. Alzheimer Trefpunt afgelast. Senergiek-lezing in Nuenen afgelast. Nationale Running Blind Dag in Vught afgelast. Workshop Mixed Media afgelast. Inloopbijeenkomst Omgevingsvisie Brummen gaat niet door. Zuvoc-volleybaltoernooi gaat niet door. Het Café van Toen en Nu in het Streekmuseum Krimpenerwaard afgelast.

Dit is een greep.

Al die prachtige evenementen. Allemaal afgelast. Alleen maar verliezers. Sterkte allemaal.

Morgen HEEL HOLLAND HI HA HITTEPLAN

Vertrouw het plan

FOTO (ANP) - Vrouw heeft hitteplan

Het wordt HEET vanaf morgen, niet normaal heet. Nu zijn wij in Nederland normaal niet zo goed in hitte, maar we zijn wel heel goed in plannen! Zo had je een paar jaar terug een wereldwijde pandemie, corona heette die, maar dankzij de geweldige plannen van het RIVM merkten we daar helemaal niks van! En nu heeft het RIVM dus weer een plan, namelijk het hitteplan. Het plan werkt als volgt: "Het doel van deze activering is om een signaal af te geven voor mantelzorgers en (zorg)professionals dat er heet weer op komst is. Dit helpt om hen bewust te maken extra aandacht te hebben voor de mensen waar zij voor zorgen. Zij kunnen daar dan rekening mee houden in de ondersteuning van en omgang met kwetsbare groepen, zoals ouderen en kleine kinderen." Bent u of kent u iemand in deze situatie? Spoed u dan naar de website van het RIVM voor geweldige tips als 'zet een glaasje water klaar' of 'houd het huis koel'. Maar het hoofd koel houden, mensen, dat is het belangrijkste!!!

HOERA. Bloedhete regionale hittegolf in Nederland

Weet u wel hoe warm het is?

man zit in de zon want heel warm

Dinsdag yes vrije dag luchtige kleding aan want warm tot heet ontbijten water (of bier) koud leggen de tuin zomerklaar maken stoelen poetsen grasmaaien even rustig zitten nee moeder belt of die emmer en schoonmaakspullen nog eens terugkomen troep terugbrengen met de fiets onderweg het besef oja er moeten nog boodschappen worden gedaan spullen dumpen bij moeder ah dat kapotte zonnescherm nog even naar het grofvuil brengen tuurlijk doei boodschappen doen bezweet terug alles inruimen shit olijfolie vergeten terug naar de super thuis het huis stofzuigen want de tuindeur vergeten dicht te doen bij vertrek kut in de stront gestaan voor de super schoenen schrobben doodmoe even zitten o nee kind halen van school vriendjes mee spelen in de tuin schoonmoeder komt gezellig langs koffie nee veel te heet doe maar water gezellig kletsen schoonmoeder en weg schoonmoeder en vriendjes rode pan bier nee water later eten maken afruimen boenen morgen strand nee werken GS checken haha wat een lelijke Ferrari nieuws hee hoera REGIONALE HITTEGOLF IN NEDERLAND 30,7 graden in Ell (?) straks mogelijk RECORDS. Nouja, nu weet u wel hoe warm het is.

En dan moet vrijdag nog komen

JIPPIE. Volop kortemouwenweer in maart

We mogen niet meer zeggen dat de zon weer gaat schijnen maar de zon gaat weer schijnen

FOTO (ANP) - Vrouw draagt korte mouwen vanwege kortemouwenweer

leuke vrouw die korte mouwen draagt

Goed nieuws, dat we goed kunnen gebruiken met de gasvoorraad nog steeds op standje laag en de Straat van Hormuz nog steeds op standje ingewikkeld [LIVEBLOG IRAN HIER]: HET WORDT LEKKER WEER IN MAART VOLGENS WEERONLINE. Maar echt lekker weer. Wij zouden zeggen: kortemouwenweer. "We beginnen de maand namelijk met droog, vrij zonnig en erg zacht weer. De middagtemperatuur stijgt dagelijks naar 11 tot 16 graden en daarmee is het heerlijk weer om naar buiten te gaan." En dan dus lekker in je korte mouwen naar buiten gaan natuurlijk, om in je korte mouwen op een terras te gaan zitten en in je korte mouwen te kijken naar alle korte mouwen die voorbij lopen. Was het maar vast maart.

Nederland pakt bloedheet hitterecord op de 14 augustus temperatuurmeting

Voor dat ijskoude De Bilt officieus, voor ons OFFICIEEL

Wat was het spannend, maar wat hebben we genoten!

Gefeliciteerd allemaal, we hebben het weer geflikt: Nederland heeft een nieuw ""officieus"" hitterecord gepakt op het onderdeel temperatuur meten op de 14e van augustus. Het vorige record van 33,4 graden in Gilze en Rijen stamt uit 2022, maar in 2025 branden we daar in VOLKERT VOLKEL gewoon met 0,2 graden overheen tot 33,6 graden om het record nog even wat scherper te stellen. Zo zijn wij Nederlanders, altijd op zoek naar verbetering en vooruitgang - noem het progressief. We mogen onszelf best een keer een schouderklopje geven, dit resultaat bereik je immers niet zomaar. Na een jaar lang trainen, bloemetjes water geven, comazuipen, touwtje trekken en, appels eten, op het strand liggen en Max Verstappen kijken, is enige borstklopperij wel het minste dat we verdienen. Voorts krijgt iedereen van het Hittecomité, gevestigd te De Bilt, een gouden plak en een gouden smak van de zon op uw rooie ruggetje of bolle buikie - we hebben het verdiend.

LIVEBLOG. CODE GEEL voor heel Nederland, Nationaal Hitteplan ACTIEF

Houd het hoofd koel

Het Nationaal Hitteplan is ACTIEF en daarbovenop komt ook nog eens de waarschuwing die altijd levens redt: CODE GEEL in heel het land. En u weet, dan geldt het devies: wees NIET ACTIEF. Anders kunt u zomaar doodgaan en dat vindt het RIVM stiekem hartstikke leuk want daar tellen ze zo graag en willen ze achteraf kunnen zeggen: 'Zie je wel, we hadden nog zo gezegd GEEN BOMMETJE, dit krijg je er nou van'. Hee maar wacht eens even, die beloofde terreurhitte heeft ons nog helemaal niet bereikt. Er is geen zon te zien, het regende vanochtend en - gehoord op de redactie - het is zelfs best frisjes. Ja wat krijgen we nou? Dit was ons niet beloofd door het KNMI. Hadden we de schuilkelder helemaal geprepareerd, blijft die verdomme ongebruikt. Wij gooien vandaag het kacheltje aan, strijken de bankdekentjes en leggen vast wat extra houtblokken droog voor de avondkoelte. Houd vol, onderkoelde mensen, ooit krijgen we echt wel weer die vertrouwde warme zomerdagen des doods!
Update 11:35 - Nou nou, poeh poeh, is het al tijd voor zwembadjes?
Update 13:05 - Leven we nog?

BEHOED EN BEWAAR ONS

HITTELIVEBLOG 1. "Klam en broeierig", om 11:00 al tropische temperaturen, daarna 37 graden

Experts (wij) zeggen: koud is anders

Nationaal hitteplan van kracht, hele nacht geplakt onder de lichtende nachtwolken en nu dient de dag zich aan. Zoals elke andere dag is ook deze niet te doen, en is het ook nog eens warmer dan u aankan. Sowieso thuis'werken' want de file en trein verdient niemand, vandaag geldt het landelijke tropenrooster: aangepaste schooltijden, bouwvakkers begonnen extra vroeg, pontjes geschrapt in Brabant, Gelderland, Zuid-Holland en Utrecht, en  afval al tussen 06:30 en 07:00 opgehaald in functionerende gemeenten als Vlissingen, Purmerend, Vught, Woerden, Bernheze, Son en Breugel, Tilburg, Dongen, Nijmegen, Cranendonck en het Land van Cuijk.

En dan moet de dag nog beginnen. We gaan live!

Update 08:00 - Zie de live temperatuur landelijk alhier. Om 07:30 was het in Zuid-Holland al 23,8 graden.
Update 08:00 - Het KNMI geeft Code Oranje in Noord-Brabant, Limburg en Gelderland.
Update 08:01 - Om 07:40 was het al 24,1 graden in Zuid-Holland.
Update 08:18 - Meent u een verkoelende bui aan te zien komen op buienradar? Jammer joh het zijn vliegende mieren.
Update 08:19 - Om 08:00 was het al 24,9 graden in koploper Zuid-Holland.
Update 09:09 - Het RIVM waarschuwt voor SMOG. "Dinsdag 1 en woensdag 2 juli wordt de luchtkwaliteit “slecht” in Noord-Brabant en delen van Midden-Nederland. Mensen die gevoelig zijn voor smog kunnen hier last van hebben. (...) Smog door ozon kan leiden tot een toename van luchtwegklachten, zoals hoesten en kortademigheid, verergering van astmaklachten en afname van de longfunctie. Ook kan irritatie aan ogen, neus en keel voorkomen. Mensen met luchtwegaandoeningen, kinderen en ouderen zijn relatief vaak gevoelig voor smog."
Update 09:43 - In plaatselijke nieuws was het de heetste juni ooit in Japan.
Tussenstand 10:35 - 31,1 graden in Scheveningen! Plaatselijke uitschieters tot 38 of zelfs 39 graden verwacht.
Update 11:36 - 't Zuiden staat op 33,4!

Tussenstand 11:20 - 33,4 in 't Zuiden!

Een gewaarschuwd mens

Warm

Nou

Weertje! Poeh. Nou. Zo! Echt wel. Sterkte!

Update - Morgen Code Oranje

Nationaal Hitteplan voor HEEL HET LAND

Heet heet heet

Het is vandaag al heet, maar morgen en dinsdag wordt het nog veel heter. Verschrikkelijk, als je geen plan hebt. Maar gelukkig is er een Nationaal Hitteplan en dat is dus morgen en overmorgen voor heel het land actief. Dat betekent dat u zonder qr-code met insmeerbewijs niet meer binnenkomt bij de horeca, er een boete staat op samenscholingen van meer dan 34 graden en iedereen de hele dag moet gaan zitten wachten op een persconferentie van Hugo de Jonge die gaat vertellen hoe ontzettend heet het buiten is. En ze willen allemaal dat u denkt dat een glaasje water drinken helpt tegen de hitte maar wij drinken geen water want we hebben geen idee wat daar allemaal is ingestopt, er zijn studies die beweren dat je autisme krijgt van water en iedereen moet gewoon zelf onderzoek doen.

Essentiële informatie

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.