achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@declaraties

Belangrijke website: de bonnetjes van Martin Bos

Bos, Martin Bos

Martin Bosplaatje van de bonnetjes van martin bos

Zoals CDA-midwit Bart van Horck het gisteren op X zei: het gaat eigenlijk nog steeds te weinig over het Zeeuwse Statenlid Martin Bos, die voor 10.000 euro aan bier, wijn, bitterballen, kaviaar, Wagyu-burgers etc. etc., ad nauseam, declareerde, en op de ontstane commotie reageerde vanuit een restaurant op Sardinië oh nee Sicilië, met een matige jij-bak over Hugo de Jonge. Maar gelukkig is er nu dankzij de Politieke Popcorncast de website 'De bonnetjes van Bos', met daarop alle bonnetjes van Martin Bos. Niet alleen een handig chronologisch overzicht, maar ook nog een verhelderende grafische representatie van alle drank & vreten die Martin Bos VAN ONZE BELASTINGCENTEN heeft betaald. Wij moeten zeggen: er is wel eens 10.000 euro belastinggeld aan dommere dingen besteed.

Statenlid Martin Bos (soort van ex-FvD) 117 keer uit eten van belastinggeld, declareert +10k euro

De beste FvD'er die we nooit gehad hebben

Wij kenden Statenlid Martin Bos van FvD (of niet meer van FvD, of wel, it's complicated) in Zeeland vooral van zijn strijd voor het behoud van de Nederlandse cultuur in het algemeen en de bamischijf in het bijzonder. Maar Martin strijdt dus niet alleen voor de bamischijf, maar ook voor de bitterbal, de biefstuk, het biertje, de kaviaar, de Wagyu burger, de Thuisbezorgd.nl, de Mac, de Griek, steak-tartare, vier bier d'r bij, kikkerbillen, ossenhaas, spaghetti carbonara, rib fingers, de limoncello, de carpaccio, de garnalenkroketten, de baklava en de pita tzatziki, tenminste zodra voornoemde levensmiddelen op kosten van de belastingbetaler in de mond van Martin Bos eindigen. Dat heeft hij namelijk allemaal gedeclareerd onder het kopje 'vergaderkosten' van het fractiebudget van FvD in Zeeland, blijkt uit DIT KOSTELIJKE VERHAAL van Omroep Zeeland. Ongeveer 10.000 euro uitgegeven aan eten en drinken in 2023 en 2024. Het zou allemaal heel erg zijn als het niet zo ontzettend grappig was. 

Wat denkt u van: "Op 26 januari 2024 gaat Bos naar het Griekse restaurant Onassis in Middelburg. Daar geeft hij publiek geld uit aan souzouki, limoncello, baklava en pita tzatziki onder het mom van 'evaluatie Holocaustherdenking' (Koorkerk Middelburg). Opvallend is dat die herdenking pas twee dagen later - op 28 januari - plaatsvindt." Of: "Ook zegt Bos dat hij de belastingbetaler een dienst heeft bewezen door geen fractiemedewerker in te huren. Andere fracties doen dat wel en dat is veruit de grootste kostenpost. Op de vraag of hij het moreel verantwoord vindt om 117 keer uiteten te gaan, zegt hij: "Moreel gezien was het een beetje dom dat we zo weinig geld hebben uitgegeven." Ook geeft hij meerdere keren aan dat FvD zich aan de regels heeft gehouden. Over voorzitter Hugo de Jonge wil hij ook het één en ander kwijt. "Hugo de Jonge is 5,1 miljard euro kwijt aan gedeclareerde bonnetjes. Martin Bos heeft alle bonnetjes", zegt Martin Bos." Wat wij dan weer niet snappen is dat Martin Bos nog NUL EURO heeft uitgegeven aan de Hugo de Jonge frikandel. Doe daar dan eens wat aan!

LOOOL UPDATE - Martin Bos reageert vanuit Sardinië

Merkel declareert €55.000 voor haar en make-up

Representation matters

Angela Merkel, kent u die nog? De Duitse Bondskanselier vergaarde internationaal roem vanwege heur prachtige haar en kreeg miljoenen Instagramvolgers dankzij haar onberispelijke make-up. En wat blijkt? Ook na haar afscheid is het Fritz Modal die opdraait voor dit internationale fashion-icoon (zie voor Duitsland en dingen betalen voor ex-kanseliers trouwens het dossier-Schröder). "Für Kosmetik und Frisur der früheren Bundeskanzlerin Angela Merkel (CDU) hat der Bund seit deren Ausscheiden aus dem Amt fast 55.000 Euro ausgegeben. Das erklärte das Bundeskanzleramt auf Anfrage des Tagesspiegels." Maar dan heb je ook wat!

Kruimeldief Krol declareerde stroopwafels van €43, privéritjes en relatiegeschenken bij partij

Henkie Krol mooiste kruimeldief van Den Haag.

Prachtige vent. Dat kleine. Zo'n man die altijd zonder aarzelen de laatste bitterbal van de schaal zal pakken. Maar elk vergrijp blijft net onder de drempel van daadwerkelijke ernst en als hij weer op iets laakbaars wordt betrapt dan wordt het gewoon goedlachs afgedaan. Zo zal het nu ook weer gaan en dat kunnen we alleen maar respecteren, weet je, misschien stemmen we juist hierom wel op hem.

Het NRC tekende vandaag een Strafblad van een Kruimeldief op, en de pareldichtheid is weer hoog. "Een partij stroopwafels ter waarde van 43 euro. Een advocatenrekening van 758 euro. Kilometerdeclaraties voor privétripjes. En relatiegeschenken ter waarde van 113,80 euro (...). Die maart gingen bij partijsecretaris Robert Gielisse alarmbellen af. Om een declaratie van niets: reiskosten van 129,66 euro, waaronder een privérit van 46,77 euro." Belangrijke noot: Krol kríjgt als Tweede Kamerlid al een reiskostenvergoeding om deze kosten te dekken. 

Vanaf 2012 zou hij tussen de 500 en 1000 euro per jaar bij de partij gedeclareerd hebben. Ton Financiën van Dijk heeft in het onderstaande draadje nog ever doorgegraven, en ook dat is weer heerlijk. Zo declareerde hij kilometers terwijl hij aantoonbaar bij toenmalig collega Femke Merel in de auto zat, alsook privé-ritjes naar het vliegveld om op vakantie naar Curaçao gaan.

Henk zelf blijft er luchtig onder. "Hij herhaalt tegen NRC dat hij bij aantreden toestemming voor de ANBI-constructie kreeg. Van wie? Dat weet hij niet meer. Hij zegt verder mondjesmaat op deze manier gedeclareerd te hebben en inmiddels 40 euro te hebben teruggestort aan de partij. (...) "Achteraf bleek er volgens Krol ook niets aan de hand. „We hebben er nog hartelijk om gelachen.” Dales [toenmalig partijvoorzitter, red.] ziet dat niet zo: „Het was niet afgehandeld en we hebben er zeker niet om gelachen.”" 40 euro terugbetaald, want de waarde van een gebaar laat zich niet in cijfers uitdrukken.

Henks tweet om de ophef te bedaren, na de breek.

D66-lijsttrekker Sophie in 't Veld krijgt TONNEN voor hotelkosten, maar woont gewoon in Brussel

Sophie in 't Veld heeft een héél groot probleem

Dion Graus maar dan KEER VIER en metinclusief soort van belastingontwijking. D66-lijsttrekker Sophie in 't Veld wordt in deze moetleesmokerslag van Ton F. van Dijk even met de begane grond van een niet bestaand hotel gelijk gemaakt. In 't Veld ontvangt al jaren de dagelijkse (door Tom Staal al eerder gesloopte) vergadervergoeding. Die is o.a. bedoeld voor hotelovernachtingen in Brussel MAAR SOPHIE IN 'T VELD DIE WOONT AL IN BRUSSEL. In 2018 declareerde ze de vergoeding à 320 euro voor 87 vergaderingen in de Europese hoofdstad (exclusief Straatsburg, dus). Dat is 320*87=27.840 euro, maal 15 jaar lidmaatschap is MEER DAN DUIZEND MILJARD (GroenLinks-voorlichting bellen om sommetje na te rekenen, red.). Ze loopt bovendien nog extra tegen de lamp als ze claimt dat ze die vergoeding gebruikt voor haar verblijfskosten in Nederland. Die hotelkosten declareert ze namelijk weer via een andere onkostenvergoeding. Het lijkt erop neer te komen dat mevrouw In 't Veld ervan uitgaat dat ze haar woonlasten niet, zoals gewone mensen, uit haar salaris hoeft te betalen. Bonusfeitje dat volgens Van Dijks bronnen rond de Europese D66-fractie (gokje) irritatie veroorzaakt: doordat In 't Veld in Brussel woont, betaalt ze maar 25% inkomstenbelasting, waarvan exact precies maar dan ook echt 0,0 euro aan de Nederlandse schatkist. Als wij zo van de Brusselse regels zouden profiteren zouden wij ook voor een ever closer union zijn. Over unie gesproken, TELT U AL MEE?
UPDATE: Reactie In 't Veld DAARRRR
UPDATE: Ton F. van Dijk begs to differ
UPDATE: Nou zegt D66 opeens tegen de NOS dat er een """administratieve fout""" is gemaakt en dat In 't Veld bedragen terug gaat storten. Dat stond NIET in de reactie van In 't Veld aan HP/De Tijd en ook niet in haar reactie op de eigen site.

Burgemeesters en wethouders Tilburg en Den Bosch reden voor 275.000 euro rond in taxi's

REGIONALE BOOSMAKER HET KAN ZO NIET LANGER PARTIJKARTEL. Even voorstellen, burgemeester van Tilburg Peter Noordanus, uiteraard van de PvdA. Liet zich in 2016 rondrijden voor maar liefst 175.204 euro. Inderdaad, dat is meer dan z'n salaris. Het mag wat kosten, maar dan heb je ook een lease-auto en twee privéchauffeurs. Toenmalig CDA-burgemeester van Den Bosch deed het voor 85.000 euro: "Uit de rittenadministratie die deze krant opvroeg blijkt dat de chauffeur geregeld uren zat te wachten tot de burgemeester." Dan hebben we nog de Tilburgse en Bosnische wethouders. '66-er Marcelle Hendricks besteede in 2016 zo'n 13K aan taxis. Daarbij werd een overige 127.000 besteed aan etentjes, """cursussen""" en telefoonkosten. Waarom we cursussen daar tussen zes aanhalingstekens zetten weten we niet, maar het voelt goed. In de op twee na grootste stad in de regio, SP-hoofdstad Oss, declareerden de burgemeester en wethouders trouwens nagenoeg niets. BRISANT HÈ? Enfin, we zijn heel erg boos en gaan deze hele zomerdag op onze zolderkamer heen en weder ijsberen van woede.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.