achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Zorro

Leraar Duits in Het Parool: middelbare scholieren zijn zuiplappen

En dat mag natuurlijk niet

Volgens heel erg veel stukken op het internet heeft het jonge grut van ons land het zwaar. Tieners kampen met overprikkeling, hormonen, eenzaamheid, klimaatstress en neergestoken worden door leeftijdsgenootjes. Wat je zo'n generatie gunt is een biertje op zijn tijd. Of tien. Als het aan Duitse leraar Hilco Elshout ligt is dat echter AFGELOPEN. "Aan het begin van een nieuw schooljaar maak ik – net zoals veel van mijn collega’s – de balans op: wat gaat goed op school en wat kan beter?Alcoholgebruik onder leerlingen valt wat mij betreft zeker in die laatste categorie."

Oke, blijkbaar loopt haast elke leerling op de school van meneer Hilco in de pauzes te comazuipen en verschijnen ze met een kegel bij het mondeling Duits. OH NEE, Elshout baseert zijn klacht over het drankgebruik van zijn leerlingen op... Quotes uit het jaarboek!

Campagnecheck in het Stamcafé

Tja

Even kijken hoe het er aan toe gaat in de Verenigde Staten van Amerika! Donald Trump viert zijn nieuw gesloten alliantie met Elon Musk, die hem goed uitkwam aangezien running mate JD Vance niet aan lijkt te slaan (zelfs niet bij de trouwe achterban). Trump deelde in het kader van de Trump-Musk-hype bovenstaand AI-filmpje. Enerzijds kun je erom lachen, anderzijds kunnen het filmpje en de reacties erop tekenend zijn voor de positie waarin de Trump-campagne zich bevindt. Onze mening over schijtlollige boomerfilmpjes is inmiddels bekend, maar zelfs bij Thierry-fanboy Camille 'Scholtz' Meloen triggert het dansfilmpje de cringespier. 

De campagne is alles behalve over, maar van de jubelstemming die er vlak na de moordaanslag op 13 juli rond Team Trump hing is nog maar heel weinig over. Alles lijkt te zijn ingezet op een harde strijd met Joe Biden, totdat Joe Biden ineens foetsie was. In een maand is alles veranderd en Trump lijkt erdoor uit het veld geslagen. Kijk de speeches, kijk de media-optredens. Zo scherp als de campagne tegen Biden was, zo vermoeid en radeloos oogt Trump nu. Het is halfbakken, repetitief en in de ergste gevallen CRINGE. Het is voor Trump te hopen dat hij zich herpakt voor de eerstvolgende belangrijke krachtmeting op 10 september.

Disney: wij mogen abonnees Disney+ doodvergiftigen zonder rechtszaak

Blijkbaar

Even een reminder dat die voorwaarden van streamingdiensten die toch niemand leest en die niemand na deze reminder wel gaat lezen TOCH BEST BELANGRIJK kunnen zijn. Jeffrey Piccolo, zelf geen Disney-figuur, ging op 5 oktober vorig jaar met zijn vrouw een hapje eten in pretpark Disney World. Ondanks dat de lactose- en notenallergie van de vrouw bij het bestellen werd aangegeven door het stel, kreeg de vrouw noten en melk binnen met dramatische gevolgen. Ze raakte in een anafylactische shock en overleed in het ziekenhuis. Piccolo wil Disney nu - voor een lullige 50K - aanklagen, MAAR dat gaat niet. Een in 2019 afgesloten proefabonnement en het akkoord gaan met de voorwaarden daarvan gooien melk en noten roet in het eten.

"Volgens het miljardenbedrijf kan de zaak niet voor de rechter komen vanwege de voorwaarden die Piccolo heeft ondertekend toen hij in 2019 een proefabonnement van een maand afsloot voor de streamingsdienst Disney+. In die voorwaarden staat dat gebruikers akkoord gaan om eventuele geschillen met het bedrijf via arbitrage te regelen. Oftewel dat er geen rechters worden ingeschakeld."

Bij dezen dus, als u ooit geabonneerd bent geweest op Disney+, dan kunnen uw nabestaanden niet naar de rechter stappen als u onverhoopt om het leven komt in Disneyland. Vooralsnog is Disney niet op de vingers getikt voor de bizarre clausule in het Disney+-abonnement, zoals bij de Amerikaanse overheid wel deed bij Adobe. Over of Disney terecht een beroep doet op de in 2019 geaccepteerde voorwaarden, moet de rechter nog bepalen.

BEELDEN: lava spuitende Etna bedekt Sicilië met as

We gaan allemaal dood

GROTE BALLEN VAN VUUR op Sicilië. Het Italiaanse eiland werd in de nacht van woensdag op donderdag wakker gehouden door een flinke uitbarsting van de Etna. De 'lavafontein' die het produceerde veroorzaakte een wolk van vulkanische gassen en as die een hoogte van 9500 meter bereikte. Op beelden uit Catania is te zien hoe de straten aldaar bedekt zijn met vulkanische as. Goed voor de plantjes, zullen we maar zeggen.

Vanwege het neerdalen van de as in en om Sicilië is het vliegveld van Catania tot 18:00 gesloten. De vulkaan lijkt zich inmiddels weer redelijk koest te houden. NATUURGEWELD en de aftermath na de breek.

Joods echtpaar wil weg uit Rhenen na jarenlang antisemitisme

En woningcorporatie is te dom om te poepen

Hier een periodieke herinnering dat we met z'n allen in gigantische kuttijden in een gigantisch kutland leven. "Hakenkruizen op de tuinpoort, doodsbedreigingen en vuurwerk in de tuin. Volgens een joods echtpaar uit Rhenen werden zij jaren lang geterroriseerd door buurtbewoners. Ze willen zo snel mogelijk verhuizen, maar hebben nog geen nieuwe woning."

Rhenen is op het oog een gereformeerd plaatsje met panda's waar je niet dood gevonden wil worden, maar blijkt dus ook nog een antisemitisch gereformeerd plaatsje met panda's waar je niet dood gevonden wil worden. De intimidatie van het Joodse stel begon toen ze er kwamen wonen in 2019, maar sloeg - volgens bekend patroon - totaal de pan uit na 7 oktober vorig jaar. "De tuinpoort werd vernield en op drie verschillende dagen werd vuurwerk in de tuin gegooid. Het echtpaar woont niet meer in hun eigen woning, maar zit ergens ondergedoken. Hun hond hadden zij al weggedaan, onder andere omdat buurtbewoners chocola in de tuin zouden gooien."

'Wolvendeskundigen': 'wolvenbeet' meisje bij Leusden was geen 'wolvenbeet'

'Wolf liep met open bek tegen meisje aan'

WOLF BIJT KIND was het eerste bericht, daarna was het ineens een 'confrontatie' tussen de wolf en het kind en toen was het verhaal weer dat wel degelijk ging om een beet maar nu melden zich twee WOLVENDESKUNDIGEN die na een analyse van de verwondingen beweren dat het helemaal niet om een beet kan zijn gegaan. "Wat wij hebben gezien, lijkt niet op een beet. Er is een incident geweest, maar het lijkt erop dat een wolf tegen het kind is aangelopen. Het zou kunnen dat de wolf met zijn bek open liep en de tanden daardoor in de huid van het kind hebben geprikt."

Nee hoor, de wolf zette zijn tanden niet in het meisje maar had mogelijk wel zijn bek open toen hij tegen haar aan botste. Dat klinkt verdacht veel als "nee ik ging niet vreemd, ik gleed uit en viel dick-first in de buurvrouw" maar ja he wij zijn ook geen 'wolvendeskundigen'. Het kind in kwestie had nog wel meer schrammen, maar die zijn volgens de wolvendeskundigen veroorzaakt door "een val in een bramenstruik". De wolf was wel degene die het kind in de bramenstruik deed vallen.

Het beetverhaal begint een behoorlijke welles-nietes-discussie te worden, maar feit blijft natuurlijk dat wolven ofwel door bijten ofwel door met open bek omverlopen inmiddels MEERDERE KINDEREN hebben verwond. Dus...

Het GEET wellicht SPOKEN in Oost-Nederland

KANS op onweer des doods

Het heeft een goede 3 dagen geduurd, dat hete weer. Voor een deel van Nederland is het mogelijk richting het eind van de middag AFGELOPEN. Overal behalve Noord-Holland, Flevoland en Friesland geldt CODE GEEL in verband met het hete weer en kans op zwaar onweer. Het midden en oosten van het land lijkt het zwaarst aan de beurt. Er worden hagelstenen verwacht zo groot als KLEINE WALNOTEN (of zoiets, red.). Of er gebeurt helemaal niets, dat kan natuurlijk ook.

Minister Keijzer (BBB) wil ambtenaren bij torentje houden vanwege bewaking STAATSGEHEIMEN

Wat kan je wel punt nl

Arme Dick Schoof, de premier die niet voelt als een premier. Is het niet een partijleider van de coalitie die aan zijn stoelpoten zaagt, dan is het wel de gemeente die hem uit zijn kantoor dwingt. In plaats van met de vuist op tafel slaan en zeggen dat hij verdomme de premier is en zich niet laat piepelen door een stel wethoudertjes, voert minister Mona Keijzer van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening de strijd voor hem. Het kabinet wil dat torentje en het ministerie van Algmene Zaken namelijk helemaal niet onbemand laten. Het stikt er namelijk van de vaten babybloed geheime deepstatetunnels sekskelders BELANGRIJKE COMPUTERS.

Juist. "Keijzer wil dat de ambtenaren er blijven tot het voorjaar van 2025, omdat ze bij de computers met staatsgeheimen moeten kunnen. Het blijkt nog niet gelukt om die computers aan te sluiten op een tijdelijke locatie." Nou weten we niet precies om wat voor computers het gaat, maar dat ze die blijkbaar niet fatsoenlijk kunnen verhuizen zonder dat alle staatsgeheimpjes ineens foetsie zijn is natuurlijk wel heel typisch. Mona heeft de burgemeester nu opnieuw om uitstel gevraagd, maar als dat uitstel niet wordt verleend kost de logistieke onbekwaamheid van het kabinet ons na 31 augustus 100.000 euro per week. LEKKER DAN.

NOS zet tanden in nieuwe crisis: KOELTE-ONGELIJKHEID

De mense hebben geen airco!

Het is niet best gesteld met ons land. In zulke tijden is het belangrijk dat je problemen durft te benoemen. Laat dat maar aan de NOS over. Die hebben weer een nieuw nijpend dossier voor kabinet Schoof I ontdekt: koelte-ongelijkheid. Ze spraken erover met een universiteit docent stedenbouw aan de TU Delft. "Tien jaar geleden dachten we daarbij alleen aan ouderen, maar het zijn ook studenten en andere huurders die niet bij machte zijn iets aan hun huis te veranderen en echt met de last zitten. Niet alleen fysiek maar ook mentaal."

De gevolgen, die zijn niet te overzien. Een nacht slecht slapen omdat je vastgeplakt aan je deken maar blijft draaien en je kussen als een steengrill aanvoelt. Dan ben je de volgende dag niet fris op je werk. Dan word je misschien wel ontslagen. Dan heb je helemaal niets meer om een eventuele ventilator van te kunnen bekostigen. Je zou zeggen dat de overheid onmiddelijk airco's moet gaan uitdelen aan mensen uit de laagste inkomensklasse. MAAR NEE. WE ZIJN VERDOEMD. "We zien nu dat mensen graag een airco willen", zegt Van Esch. Daar is ze geen fan van, "want airco's verergeren het probleem. De airco stoot de hitte uit naar buiten en dan wordt het alleen maar warmer."

GeenStijl signaleert: nieuwe (oude) muziek van Tom Waits (74)

Lekker meegrommen

Tom Waits, bekend van een dieet van whisky, absint en sigaren over de longen en van filmrolletjes waarin hij eigenlijk altijd zichzelf speelt. Wij zouden ook Tom Waits spelen als we Tom Waits waren, er zijn namelijk maar weinig mensen objectief cooler dan Tom Waits. Bovendien eindigde hij ontzettend hoog in het Grote GeenStijl 'Beste Nummer Ooit' reaguurdersonderzoek. Reden te meer om even te kijken wat de beste man, 74 inmiddels, vandaag bezighoudt. Muzikaal is dat helaas niet veel. Waits treedt niet meer op, laat zich zelden zien in het openbaar en heeft sinds 1 liedje in 2018 geen nieuwe muziek uitgebracht. Deze maand viert hij wel het 25-jarig jubileum van Mule Variations. Dat doet hij met het uitbrengen van een speciale 'previously unreleased' spiritual-versie van titeltrack Get Behind the Mule, en het is: genieten. 

Wij bekronen het lied bij dezen officieel tot GeenStijl Zomerhit. Het is namelijk zaadverziekend heet en dan zitten we helemaal niet te wachten op opgewekte volkszangers en salsameuk. Nee, veel liever uitgeteld en half slapend in de schaduw liggen met de zalvende schuurpapierstem van Tom Waits op de achtergrond.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.