achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Spartacus

Gewoon mooie beelden. BBC Earth II

Zaterdagmiddag. U staat nog met een been in een kater van 5 biertjes omdat u nou eenmaal geen 21 meer bent, en met het andere been in het Nieuwe Werken omdat Jeanine van de koffie u meelokte naar de VrijMiBo terwijl die dossiers zichzelf niet wegwerken. Goed. Uw zaterdag is dus kudt. Overkomt de beste natuurlijk, maar dat betekent niet dat u niet héél even mag ontspannen. Reaguurders zijn immers ook maar mensen. Bovenstaande beelden zijn helaas nog niet ge-voice-overt door LuckyTV's Freek, maar laat het een schrale troost zijn dat David Attenborough de hele afleveringen voor z'n rekening neemt. Precies zoals het hoort. KIJK DIE ZIEKE DIEREN!

Politicoloog: 'de EU is Europa's moderne religie'

eureligiigiieiei.jpgMooi stukje in de Volkskrant vandaag van politisch deskundoloog Alfred Pijpers. Hij vraagt zich af waar al die paniekerige hysterie rondom Brexit nou toch vandaan komt. Publicist Dirk Jan van Baar, sinds GeenPeil bekeerd tot de Federale Kerk, spreekt zelfs van "VERRAAD". Aangezien we het zelf vandaag niet beter op gaan kunnen schrijven, komt hier maar gewoon die bepaald prikkelende gigakwoot: "Opmerkelijk, deze emotionele steun voor een organisatie die met een machteloos buitenlands beleid, een door chronische crises geplaagde eurozone, een falend vluchtelingenbeleid en hopeloze verdeeldheid op bijna alle fronten, toch moeilijk een betrouwbaar baken genoemd kan worden in de wereldpolitiek. Opmerkelijk ook dat kritische, linkse geesten, die doorgaans te hoop lopen tegen het kapitalisme en de multinationals, nu opeens verknocht zijn aan een club die onverminderd de belangen van banken en grote bedrijven boven die van burgers stelt. En die door haar protectionistische landbouwbeleid al decennialang miljoenen boeren in de Derde Wereld tot de bedelstaf veroordeelt. De warme sympathie kan ook niet liggen aan de fundamentele waarden van de EU, zoals vrede, democratie, mensenrechten, want die zijn dezelfde als de Britse. Wellicht voorziet de EU ondanks al haar gebreken bij velen toch in een diepe behoefte aan geborgenheid. Nu de kerken zijn leeggelopen, communistische partijen geen bestaansrecht meer hebben en de nationale staat als een gevaarlijk relikwie uit het verleden wordt gezien, waar moet je dan nog in geloven? Het is niet voor het eerst dat de ooit door zes katholieke regeringsleiders opgerichte Europese gemeenschap in zekere zin wordt gezien als de erfgenaam van het heilige roomse rijk. Het lijkt veeleer de verontwaardiging over een afvallige gelovige die de goegemeente parten speelt dan een plotselinge bezorgdheid over de stabiliteit van het Britse pond." De EU, het nieuwe opium van het volk, maar dan niet voor het volkse volk, maar de gearriveerde beautiful people onder hen.

'Beveiliging politici hangt aan elkaar van corruptie'

kalekoppenregelenwhet.pngJa, we wachtten er al op eigenlijk. Aangezien elke tak van 's lands uitvoerende macht volledig op z'n gat ligt (politie, defensie contraterreur) kon het eigenlijk niet anders dat ook de Dienst Bewaken en Beveiligen ligt te ontbinden. En jawel. "In de interne rapportage wordt gesproken over ’corruptie, misbruik van functies en een werkdruk die de scherpte van de beveiligers beïnvloedt’. Tekenend voor het wantrouwen is de onrust na de vondst van onbekende volgapparatuur in gepantserde wagens. De beveiligers vreesden maandenlang spionage. Het bleek echter te gaan om oude, niet verwijderde apparatuur. Chefs hadden verzuimd de beveiligers hierover in te lichten." Het niveautje slapstick dus, waar we inmiddels gewoon maar niet meer van opkijken. Maar, wie heeft er last van? Ten eerste Willy en Max. En ten tweede al die DUIZENDEN Nederlandse politici die het debat dusdanig op het scherpst van de snede voeren, dat ze beveiliging nodig hebben. Alexander Pechtold kan als vaandeldrager van het Radicale Midden al decennia niet meer zonder beveiliging door een blanke volksbuurt. Jesse Klaver kan al enkele jaren niet meer zonder security detail naar de bank, omdat hij op z'n minst de huid volgescholden krijgt met "Snotneus". Denk maar niet dat Kuzu veilig over straat kan in het Joodse Amstelveel, want we hebben het nu wel over de Duitsers, maar de Joden waren ook geen lieverdjes. En laat Didi het niet in z'n hoofd halen op een PvdA-congres te verschijnen zonder geflankeerd te worden door 6 menselijke schilden. Vergeten we nog iemand? Nee toch?

Overheid start testen met digitaal stemmen

Hey. Krijgen we nou? Wil de Rijksoverheid 2016 dan eindelijk toch met de 21e eeuw mee? Kunnen we straks eindelijk op onze Ipad beslissen welke variant van de PvdA het vier jaar mag proberen? De testen onder Nederlanders in den vreemde zijn in ieder geval in volle gang. Maar, moeten we het eigenlijk allemaal wel willen? *Aluhoedje op*. Immers, aangezien overheid en ICT-veiligheid evengoed samengaan als [hier een guitige tegenstelling], is het natuurlijk wel gewoon gedaan met het stemgeheim. En ja, wat volgt er daarna? Targeted advertising op basis van uw stem? Worden PVV-stemmers extra tegen het licht gehouden door de belastingdienst om maar vooral die staats-subversieve snuiters een poot uit te kunnen draaien? En wat te denken van BIG PHARMA EN HET MILITARY INDUSTRIAL COMPLEX!? *Hoedje af*. Voor- en nadelen dus, maar de overheid lijkt in ieder geval weer vooruit te kijken. Weet u welke overheid ook vooruit keek?

Vlog. Mocro's in AMG sluiten snelweg met burnouts

Ziet u, kinders uit een patriarchale krachtcultuur? Ook als je gewoon netjes je middelbare school doorloopt, een snuffelstage of twee meepakt, een passende vervolgopleiding doet, een beroepsstage loopt, en vervolgens gewoon heel hard solliciteert, kun je je óók makkelijk een AMG van minstens een ton veroorloven. En als je dan op de snelweg in Den Bosch toch ineens overvallen wordt door dat ondeugende jongetje in je, kun je 'em altijd even aan de kant zetten en 88 op de snelweg schrijven. Enfin, meneer de agent die momenteel voor de rechter staat voor etnisch profileren, hoeveel verkeersovertredingen turft u hier? (Bron).

Paniek! NS gooit spoorboekje om. ALLES verandert

scuiverrrrsfsd.jpgWaarde lezers, the end of the world as you know it, staat voor de deur. IS DIT ONS LAND NOG WEL? Sinds 12:00 vandaag krijgt u in de reisplanner te zien hoe uw wereld als Nieuwe Forens, er vanaf 11 december uitziet. Zeg maar vaarwel tegen dat mysterieus aantrekkelijke meisje van de Kiosk op perron 9, want u vertrekt voortaan vanaf perron 4. Geteld zijn de dagen dat je Jeanine van de middelbare tegenkwam in de bus naar het station, want u slaapt voortaan een kwartier langer. En weg is de gratis cardiotraining van 08:11 tot 08:13, want uw aansluiting staat voortaan gewoon netjes op hetzelfde perron. Tenminste, als we het private staatsbedrijf waar zowel iedereen als niemand verantwoordelijk is, mogen geloven. De NS gooide al uw ov-chipgegevens door de magische molen, en voilà. "Voor bijna alle reizigers verandert er wel iets: van kleine wijzigingen in vertrektijden, reisduur, andere routes, extra of juist minder overstappen, tot andere aansluitingen. Op sommige stations wordt het leven voor veel reizigers makkelijker, omdat de trein waarmee ze verder moeten op hetzelfde perron staat. Uit de plannen van NS is af te leiden dat ongeveer 70.000 reizigers een kortere reistijd krijgen van enkele minuten, maar er zullen ook zo'n 15.000 mensen langer onderweg zijn of vaker moeten overstappen." Nou, een beetje utilitarist klapt voor zo'n verhouding in z'n handjes toch? Maar laat het maar aan de NS over om bij het minste volledig in de verdediging te schieten. En nog in raadseltjes ook. "NS vindt die cijfers geen goed beeld geven van de veranderingen. ,,Als er vanaf 11 december vier treinen per uur gaan rijden en eerst maar twee, zijn reizigers dan slechter af als de rit een paar minuten langer duurt? Misschien wel beter omdat dat ze meer reismogelijk­heden hebben.'' Jezus, NS. Het is nog vroeg. Filosofische vraagstukken zulks laten we maar over volwassen filosofen als Grun- en Wijnberg. Laat ons gewoon om 07:00 een blikje Red Bull drinken en peukie roken op perron 3, en laat ons verder met rust.

Oost-Europa wint. EU trekt asielquota in

doberrrnpo.jpgZo, dwingen die gristelijke loodgieters en tomatenplukkers die hautaine Brusselse regenten toch maar even mooi op de knieën. Hoera voor de little people, the decent people, zoals Trumps Britse running mate zou zeggen. En zo zie je maar. Brussel kun je prima terug in z'n hok duwen, er is alleen wat standvastigheid voor nodig. Het probleem van West-Europese politici is dat ze Brussel in eerste instantie helemaal niet willen begrenzen, omdat het overwegend zelf EU-adepten zijn. Maar goed, Brussel wilde lidstaten dus verplichten om aan de hand van een verdeelsleutel gebaseerd op het aantal Mieles per vierkante kudtburger, vluchtelingen op te nemen omdat Merkel deze zonodig in een post-christelijke trance uit moest nodigen. Dat wilde Juncker eerst nadrukkelijk zonder dwangmechanismen doen, totdat bleek dat de EU vervolgens een boete van 250.000 euro per geweigerde migrant op wilde leggen. En toen was het Oostfront er wel zo'n beetje klaar mee. De Visegradlanden + Slovenië kwamen in verzet, en zelfs leuzen als "Wij willen alleen christelijke vluchtelingen" bleven niet uit. En het verzet slaagde. Europees Commissaris Avramopoulos (Migratie) afgelopen donderdag na een overleg met Europese ministers voor Justitie en Binnenlandse zaken: "Ik heb goed geluisterd naar het debat. Het is duidelijk dat we ons nader moeten beraden op nieuwe vormen van flexibiliteit. De Commissie staat daar open voor. (...) Flexibiliteit is een wezenlijk onderdeel van ons werk om tot een compromis te komen." Wat fijn, befehl ist befehl krijgt eindelijk een beetje ademruimte. Misschien heeft Derk Jan Eppink gelijk, en ligt de ziel van Europa op dit moment inderdaad in het Oosten.

Verwarring met de NOS. Is het een hipster of moslim?

Ah, de NOS op 3, een soort tussenstation op de route van het Jeugdjournaal naar de echte wereld Volgens de Staat, doet een guitig feel good-itempje. Niet nieuw trouwens, vorig jaar al in het Parool, en het jaar daarvoor al in Trouw, maar de expositie reist weer door de Benelux, en opent morgen in Amsterdam. En uiteraard allemaal onder de vlag van Dialoog en het tegengaan van stereotypen. Inderdaad hard nodig, aangezien beide groepen weinig liever doen dan als levende stereotypen door het leven gaan. "Bij de hipster wordt de baard eerder geassocieerd met hip, modern of mannelijk. En bij de moslim denken mensen vooral aan conservatief, religieus en zelfs aan terrorisme. Door de mannen van kleding te laten veranderen, wilde ik mensen even op het verkeerde been zetten." Oh. Dat mannelijke hadden we even gemist, maar wellicht wordt dat vooral gezien door mannen die zichzelf hipster noemen - zo'n beetje een even ernstig vergrijp als uzelf een intellectueel noemen. Toch is het belangrijk dat de twee elkaar wat beter gaan snaaien, want THE NEW WORLD ORDER zet ze tegen elkaar op door islamitische ghetto's met aan een hipstertsunami bloot te stellen, en het vervolgens gentrification te noemen. Amsterdam-West, Oude Noorden te Rotterdam, u kent het wel. Op naar de 0 misverstanden!

Bereidt Rusland zich voor op nucleaire oorlog?

Ja, we zetten het vandaag maar gewoon even onder elkaar. De internationale 'kwaliteitskranten' lijken zich er nog niet aan te wagen, maar de tabloids stonden afgelopen dagen vol van paniekerige Russisch beleid, dat sterk de schijn had van voorbereiding op een nucleaire oorlog. Vorige week hoorden we de Amerikaanse General Mark A. Milley - Chief of Staff United States Army agressiever van leer trekken dan we ooit in moderne tijden van de VS gehoord hebben, terwijl Rusland zwoer Amerikaanse straaljagers boven Aleppo resoluut uit de lucht te knallen. Inderdaad spannend dus. Maar een probleempje in de berichtgeving tot nu toe is wel dat iedereen elkaar maar citeert, zonder de Russische bronartikelen te linken. Dat doen wij natuurlijk wel, want alles op GS is waar.
Op 29 september liet Zvezda TV, een nieuwsstation in eigendom van het Russische MinDef, een nieuwsbericht uitgaan dat waarschuwde: "Schizophrenics from America are sharpening nuclear weapons for Moscow." Op 30 september citeerde de pro-Putin nieuwswebsite Pravda.ru het Russische Emergency Situations Ministry (EMERCOM): "As a result of the introduction of new approaches to civil defense, an inventory of underground facilities of the city was conducted. The Moscow underground facilities will be able to protect 100% of the population of the city. (...) We work to improve the public training system in the field of civil defense." Vervolgens hield EMERCOM van 4 tot 7 oktober een grootschalige ontruimingsoefening. "More than 40 million people, 200,000 specialists of emergency rescue divisions and about 50,000 units of equipment are going to be involved in the drill," aldus EMERCOMs persbericht. Volgens Russische bronnen test het land dus zijn bestaande faciliteiten. Maar er circuleren ook berichten dat Rusland investeert in nieuwe bunkers. Echter, die berichten leiden allemaal terug naar een voormalig Pentagon-expert, Mark Schneider, in een bericht op de The Washington Free Beacon. Zowel de Daily Mail als Independent schrijven dat respectievelijk Russische Staatsmedia en EMERCOM zelf ook berichten over de bouw van nieuwe bunkers, maar deze berichten lijken vooralsnog onvindbaar. Tevens verscheen het bericht dat de gouverneur van St. Petersburg gezegd zou hebben dat hij zijn 5,2 miljoen inwoners in het geval van oorlog met een noodrantsoen twintig dagen lang van 300 gram brood per dag zou kunnen voorzien. Een opmerking die natuurlijk deed denken aan die keer dat de moffen voor de deur stonden. Maar, inmiddels ontkent St. Petersburg deze geruchten volgens The Moscow Times, en was de verordening getekend om de bloemmarkt te stabiliseren en extreme prijsstijgingen te voorkomen. Het zou niets met voorbereiding op oorlog van doen hebben. Enfin, een paar dagen later berichtte de Russische website Znak.com op 11 oktober dat Russische officials, ongeacht welke rang, met kinderen in Europa, of die zelf in Europa verblijven, dringend verzocht werden naar het "moederland" terug te keren. Interssant natuurlijk, maar Znak.com (volgens RT een lokale in Yekaterinburg) heeft geen wiki, en we hebben geen idee betrouwbaar die lui zijn. Misschien is er een Russische volwassene in de zaal die meer weet? Het Kremlin ontkent de zaak in ieder geval stellig. Al met al, spannende berichten, waarvan tot nu toe moeilijk gezegd kan worden in hoeverre ze waar zijn. Feit blijft echter dat de perceptie van vijandigheid soms bijna even ernstig is als feitelijke vijandigheid. Het zijn immers net mensen. Na de breek een Live-perso door de woordvoerdster van Het Russische MinBuza, wellicht worden we er nog iets wijzer uit. En onderstaand nog even een voorleesjuf van de BBC, die vertaalt wat de Russische kranten er zoal over te zeggen hebben.

Video. Amsterdam is gevallen

Hey, 020, kom eens zitten. Kopje rooibos? 't Is ineens koud buiten hè? Luister, we hebben eens rondgevraagd. En... nja, laten we het anders zeggen. Hoe vind je zelf dat het gaat? Tuurlijk, wie wel eens een rondje Vondel doet, kan er sowieso niet omheen. Tenzij het BBQ-weer is, is het een soort parallel blank ecosysteem waar grachtengordeldieren, hockeymeisjes, fashion bloggers en overige online influentials in lycrabroeken hun fysieke gesteldheid flaneren. Uiteraard steevast onder begeleiding van een bronstige edoch homo-erotisch aandoende bootcamp-instructeur. Maar als u echt geluk heeft, spot u dus de homo-trampolinicus. "Dé Workout waardoor jonge vrouwen van alle leeftijden weer eventjes helemaal zichzelf zijn." En als het echt uw dag is, ziet u ze zoals onderstaand in samenwerking met het voedingskundige misdaadduo van The Green Happiness, dat in Vondelblaadje NRC gratis reclame mocht maken voor hun levensgevaarlijke dieet "waar je misschien wel dood aan gaat, maar je sterft in ieder geval gelukkig."
Gelukkig is D66, als de nieuwe PvdA in town, nooit te beroerd om meteen VERBIEDEN! te roepen. Amsterdam. Het lost zichzelf op.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.