EU bijna 25 jaar. Buma nodigt Poroshenko uit
Landgenoten, het is feest. We gaan niet iedereen apart een handje geven, maar het glas willen we toch echt wel even heffen. Over een paar maanden viert het Verdrag van Maastricht - dat de EEG omvormde tot de EU - haar 25e verjaardag. Wat groeien ze snel op he? Wel een beetje jammer dat ze vanaf d'r 17e aan de heroïne raakte en het allemaal bergafwaarts ging, MAAR HET BLIJFT TOCH JE KIND HÈ. Goed, om het te vieren komt volgende maand iedereen van naam naar Maastricht voor een blokje kaas en leverworst. Maar omdat het CDA van voorspel- en pret houdt, viert hun EP-fractie, de EPP, het morgen alvast dunnetjes vooraf, met niemand minder dan Buma als gastheer. Merkel en Orbán zijn EPP-staatshoofden, en Buma's moeder had hun moeder gebeld of ze een keer met Buma buiten wilden spelen, dus ook zij komen opdraven. MAAR, wat het EPP-persbericht niet vermeldt is dat ook de Oekraïense president Poroshenko van de partij is, en wel op persoonlijke uitnodiging van Buma zelve. Knap diplomatiek werk hoor, maar waarom eigenlijk? En vergeet je hem niet te zeggen dat je tegen het ratificeren van het associatieverdrag bent? Of geldt dat alleen voor de camera's?Vluchteling Vlogs. Meta-koloniaal familievermaak

Hoogleraar VU: 'Minder boze blanke mannen belangrijker dan Mars-expeditie'
Ach ja, de VU. Het is eigenlijk gewoon een toneelacademie waar studenten worden opgeleid om 1968 zo goed mogelijk na te Larpen, dus weinig uitspattingen die daar vandaan komen verbazen ons nog. En ook nu kunnen we alleen maar met een weemoedige gelatenheid verzuchten dat... ja, we weten inmiddels eigenlijk niet eens meer wat we precies moeten verzuchten. Maar, zucht. De bijzonder hoogleraar Taaltypologie heeft z'n zegje ook weer gedaan.D66: 'Laat Engeland branden zodat het populisten geen hoop geeft'
Ah, D66'er Kees Verhoeven. Die kennen we natuurlijk omdat hij door Pechtold geblinddoekt door een mijnenveld werd gestuurd toen hij ineens namens D66 mocht verkondigen dat hij vóór het Oekraïne-referendum was. Maar de ware federale burgerminachting laat zich maar tijdelijk toedekken. En hier is-ie dan, in al z'n pedanterie: "The only thing thats really important is: Dont make the United Kingdom an argument for populists to leave the EU." Dus, belangrijker nog dan het welzijn van Britse gezinnen en het opnieuw aarden van de Britse economie, is te zorgen dat dit alles niet lukt zodat het land geen argument wordt voor EU-sceptici? We doen heus ons best hier nu een guitig grapje bij te verzinnen, maar als je zoiets denkt ben je gewoon een godsdienstwaanzinnige sociopaat. Dit is gewoon een roep om politieke scorched earth, die doet denken aan de onderstaande overpeinzing van 's lands soevereinste fotograaf.

Defensie onthult nieuwe chick. Maar wie is het?
Leuk hoor #Mosul, maar nu heel IS naar Europa
Bovenstaand, groetjes van Peshmerganor. Onderstaand, dag twee van het Mesopotamische Kwaku-festival. En ja, zoals o.a. deze analyse duidelijk maakt, wordt het natuurlijk een grote teringbende zodra IS verdreven is. Want, zoals het die regio betaamt, haat iedereen elkaar. Maar goed, dat is daar. Bij het koffieapparaat hedenmorgen horen we een nog veel groter probleem, namelijk dat al dat koppensnellende IS-tuig na hun nederlaag maar gewoon naar het Avondland wandelt. Uiteraard, gewoon om GroenLinks te pesten, met de vluchtelingenstroom die sowieso al op gang zou komen uit de stad. "Als Mosul valt, staat dat niet gelijk aan het uiteenvallen van het kalifaat, maar toch maken inlichtingendiensten, terreurbestrijders en terrorismedeskundigen zich al grote zorgen over de vele duizenden IS-strijders die dan uitzwermen." En daar hebben 's lands deskundologen een mening over. "De Nederlandse terreurdeskundige Edwin Bakker stelt dat grote bezorgdheid op zijn plek is. De hoogleraar terrorisme en contraterrorisme maakt zich vooral zorgen over niet-Nederlandse IS-strijders. Volgens Bakker hebben onze inlichtingendiensten anders dan bij polderjihadisten geen idee wie dit zijn en kunnen ze dus proberen op te gaan in de vluchtelingenstroom richting het westen." En ja, als ze hier de houtlucht en chocopasta zat zijn, slaat de verveling toe, en dan wordt het spannend. "Eenmaal hier zijn de IS ers niet alleen een risico omdat ze terreurdaden kunnen plegen. De deskundige wijst ook op de mogelijkheid dat de IS ers terrorisme verruilen voor zware criminaliteit om aan inkomsten te komen.Daarvoor zijn ze bijzonder geschikt vanwege hun ervaring met wapens. Maar je hebt het wel over mensen voor wie een leven weinig waard is, die een lage drempel hebben voor geweld en die extra onberekenbaar zijn door de psychische klachten waaraan ze vaak lijden. Nóg meer Gangsterislam, precies wat dit land nodig had.
First person footage from Peshmerga soldier. Shows intensity of fighting on the outskirts of Mosul - @RudawEnglish pic.twitter.com/iYCZ7a7AMQ
— Gissur Simonarson (@GissiSim) 18 oktober 2016
Dramatic footage shows U.S.-led airstrike on ISIS 'car bomb factory' in Mosul, Iraq. https://t.co/4D8n7DA4KP pic.twitter.com/inZegUBaob
— ABC News (@ABC) 17 oktober 2016
ISIS suicide bomb detonates as it attempts to ram an Iraqi tank in Mosul https://t.co/kgjTjbpdg3 pic.twitter.com/UIL2DPy7GT
— Daily Mail Online (@MailOnline) 17 oktober 2016
Wegmisbruiker heeft ruzie met zijn wijf
Beeld en geluid. Operatie #Mosul van start
Nou, na de massale mobilisatie gisteren is het dan eindelijk zo ver. Een multiculturele regenboogcoalitie van elke stam in de regio, bundelde de krachten om 4.500 IS-strijders uit Mosul te trappen, en vannacht trapte Iraakse premier en Iraanse pion Al-Abadi het offensief officieel af. Dus, komen die eerste videobeelden. Van alle news-crews op de grond loopt het Koerdische (tevens Engelstalige) Rudaw toch wel het meest te shinen. Dus voor updates over welke wijk nu weer voor wie is gevallen, volg die lui even. Hier een handige Mosul-factsheet, en aangezien het 2016 is, kunt u de stad hier gewoon via hun livestream bekijken. Meer dikke Mad Max-achtige ANP-foto's als hierboven, na de breek.
"Light 'em the fuck up" hoef je blijkbaar geen twee keer in het Koerdisch te zeggen.
Nee, geen geleide raketten. Maar oorlog gaat daar per vierkante kilometer, niet meter.Huriler "Nur" gibi yağıyor IŞİD'in üzerine:))#Mosul#BijîKurdistan #BijîPêşmerge
— Xezal Botanî (@XezalBotani) 17 oktober 2016
pic.twitter.com/JW8XwT2gO7
Massive artillery fire targeting Da'ish defence lines south of #Mosul as #Iraq's forces kick off #MosulOp. pic.twitter.com/QyJvv2seQq
— Haidar Sumeri (@IraqiSecurity) 17 oktober 2016
Latest on #MosulOffensive: Coalition airforce pound Islamic State group positions as Peshmerga troops advance on ground in #Mosul. pic.twitter.com/Sv0ArjLWTK
— Rudaw English (@RudawEnglish) 17 oktober 2016
Beeld en geluid. Hoe is het nu met? Mosul
Onderstaand een itempje van de Iraanse Staats-TV. Interessant, aangezien Iran de belangrijkste pilaar van het Iraakse leger en shiitische milities is.#Mosul your church bells will ring soon. We promised this in December 2015 and today we are here at your gates. #ISIS will be defeated pic.twitter.com/0kBe8IyBa0
— Iraqi PMU English (@pmu_english) 15 oktober 2016
SGP'ers zijn de nieuwe Nozems
Ja Staaijmans. Goeie move. In de eerste fase van campagnetijd gelijk even een knuppel dat islamitische hoenderhok in tyften. Weinig subtiel, maar nou en, verfijning is voor ongelovigen. En gelijk een mooi haakje bovendien, om een tendens te beschrijven die we al een tijdje zien: SGP is het nieuwe Punk. Hoe krijg je je GroenLinks-ouders nou écht goed over de zeik? Een V8 Mustang '67 aanschaffen? Welnee, dat vindt paps sowieso wel tof. Bij het Corps gaan? Nee joh, da's toch allemaal D66 wanneer het erop aankomt. Tot de islam bekeren dan? Tuurlijk niet, da's een soort Arabische versie van het Boeddhisme en we kunnen bovendien heel veel leren van hoe authentiek die mensen nog zijn.
Als je écht herrie wil trappen tijdens het kerstdiner, heb je maar één optie: SGP stemmen, en daar openlijk voor uitkomen. Zelfs de seculier-nationalistische eenmanspartij PVV staat dichterbij hun belevingswereld dan de theocraten uit Staphorst.
Er gebeurt iets vreemds in dit land. Steeds meer mensen die zichzelf desgevraagd als atheïstische humanisten zouden omschrijven, krijgen in toenemende mate sympathie voor de streng christelijke mannenbroeders onder veldheer Van Der Staaij. Een verbod op abortus als breekpunt, winkels dicht op zondag, tegen het homohuwelijk, het willen verbieden van websites als Second Love en nog wel een rits aan ge- en verboden. Niet bepaald dingen waar men op zit te wachten. En toch, de sympathie is er.
Waarom? We kunnen er natuurlijk een heel essay aan wijden, maar dat is simpelweg niet nodig. Veel mensen voelen instinctief aan dat de bovengenoemde dossiers slechts details zijn vergeleken met de sluipende islamisering van het Avondland. En precies op dat dossier neemt de SGP consequent en met een onwrikbare waardevastheid - een waardevastheid die inderdaad doet denken aan de islamitische onverzettelijkheid - stelling. Daarbij is het een partij die consequent achter, voor en naast Defensie staat. En ook met de nadruk op het gezinsleven is in deze demografisch onzekere tijden weinig mis.
Ja, ze ontlenen die overtuiging in het eigen gelijk dan misschien aan een god-achtige constructie, maar nou en? Op uitzonderingen na wil het stelling nemen tegen islamisering door seculiere of christendom light-partijen tot nu toe nou niet bepaald lukken. Maar misschien doet het de zaak tekort door alleen deze pragmatische benadering te overwegen. Ook de ziel roert zich.
Het christendom is dan misschien een maf goedje. Het is wel ons maffe goedje. Het christendom biedt een metafysische geborgenheid, een gevoel van verbondenheid rondom een van onze oudste culturele bronnen. En in tijden waar het hyperindividualisme simpelweg geen antwoorden meer biedt op de meest wezenlijke uitdaging van dit continent, kan dat een aangename ervaring zijn. Enfin, verder alles wat Van Amerongen zegt.
Uit naastenliefde publiceren we dit nog maar gewoon op zaterdag, want op zondag is er natuurlijk geen één SGP'er die het leest. Immers: "Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan zult u godverdomme zekers te weten niet kijken op www.geenstijl.nl. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. (Exodus 20:1-17)"