achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Spartacus

EU bijna 25 jaar. Buma nodigt Poroshenko uit

bumaatjjuhuhsdfsfd.jpgLandgenoten, het is feest. We gaan niet iedereen apart een handje geven, maar het glas willen we toch echt wel even heffen. Over een paar maanden viert het Verdrag van Maastricht - dat de EEG omvormde tot de EU - haar 25e verjaardag. Wat groeien ze snel op he? Wel een beetje jammer dat ze vanaf d'r 17e aan de heroïne raakte en het allemaal bergafwaarts ging, MAAR HET BLIJFT TOCH JE KIND HÈ. Goed, om het te vieren komt volgende maand iedereen van naam naar Maastricht voor een blokje kaas en leverworst. Maar omdat het CDA van voorspel- en pret houdt, viert hun EP-fractie, de EPP, het morgen alvast dunnetjes vooraf, met niemand minder dan Buma als gastheer. Merkel en Orbán zijn EPP-staatshoofden, en Buma's moeder had hun moeder gebeld of ze een keer met Buma buiten wilden spelen, dus ook zij komen opdraven. MAAR, wat het EPP-persbericht niet vermeldt is dat ook de Oekraïense president Poroshenko van de partij is, en wel op persoonlijke uitnodiging van Buma zelve. Knap diplomatiek werk hoor, maar waarom eigenlijk? En vergeet je hem niet te zeggen dat je tegen het ratificeren van het associatieverdrag bent? Of geldt dat alleen voor de camera's?

Vluchteling Vlogs. Meta-koloniaal familievermaak

Ja, we wachtten even om te kijken of het inderdaad een dingetje zou worden, maar inmiddels zijn ze al bij aflevering drie aanbeland, dus alstublieft: de "Vluchteling Vlogs". Concept: Ali Papita is een Syrische schapenherder en vluchteling, en struikelde vanuit een AZC zo in de AMG van een plaatselijke circusexploitant (Botan Heyecan, eigenaar van een héél rendabele avondwinkel). De boys gaan hem leren hoe je in Nederland leeft na een universitaire studie en een degelijke baan in de private sector, want Ali heeft nog geen pap gegeten van het Tikibad met stoute blonde dames, ballonnetjes doen onderweg naar Walibi en trainen met professionele kickboksers zonder te weten dat het professionele kickboksers zijn. Hij is trouwens geboren in 1995, maar dat zag u zelf ook wel. Op 16:26 van aflevering 1 (na de breek) horen we waarom hij de eeuwige jeugd behoudt. Enfin, vroeger hadden we de Human Zoo's, nu de Vluchtvlogs. Als het een inheemse vlogger zou zijn was het land natuurlijk te klein, maar beige on beige heeft niemand er problemen mee. En toegegeven, het is even geinig als fout. [Redactionele noot: onderstaande blondine vanaf 14:29 in aflevering 1, na de breek. Graag gedaan.] alipapitaaa.jpg balonnnennnn.jpg papurzzzzx.jpg

Hoogleraar VU: 'Minder boze blanke mannen belangrijker dan Mars-expeditie'

vuhoogleraarmafkees.jpgAch ja, de VU. Het is eigenlijk gewoon een toneelacademie waar studenten worden opgeleid om 1968 zo goed mogelijk na te Larpen, dus weinig uitspattingen die daar vandaan komen verbazen ons nog. En ook nu kunnen we alleen maar met een weemoedige gelatenheid verzuchten dat... ja, we weten inmiddels eigenlijk niet eens meer wat we precies moeten verzuchten. Maar, zucht. De bijzonder hoogleraar Taaltypologie heeft z'n zegje ook weer gedaan.

D66: 'Laat Engeland branden zodat het populisten geen hoop geeft'

d66maffiooozd.jpgAh, D66'er Kees Verhoeven. Die kennen we natuurlijk omdat hij door Pechtold geblinddoekt door een mijnenveld werd gestuurd toen hij ineens namens D66 mocht verkondigen dat hij vóór het Oekraïne-referendum was. Maar de ware federale burgerminachting laat zich maar tijdelijk toedekken. En hier is-ie dan, in al z'n pedanterie: "The only thing that’s really important is: Don’t make the United Kingdom an argument for populists to leave the EU." Dus, belangrijker nog dan het welzijn van Britse gezinnen en het opnieuw aarden van de Britse economie, is te zorgen dat dit alles niet lukt zodat het land geen argument wordt voor EU-sceptici? We doen heus ons best hier nu een guitig grapje bij te verzinnen, maar als je zoiets denkt ben je gewoon een godsdienstwaanzinnige sociopaat. Dit is gewoon een roep om politieke scorched earth, die doet denken aan de onderstaande overpeinzing van 's lands soevereinste fotograaf. maartenbranteonfire.jpg

Defensie onthult nieuwe chick. Maar wie is het?

Nou? Winnaar krijgt een kudo in te wisselen bij uw lokale V&D-filiaal.

Leuk hoor #Mosul, maar nu heel IS naar Europa

peshmergegroetjes.pngBovenstaand, groetjes van Peshmerganor. Onderstaand, dag twee van het Mesopotamische Kwaku-festival. En ja, zoals o.a. deze analyse duidelijk maakt, wordt het natuurlijk een grote teringbende zodra IS verdreven is. Want, zoals het die regio betaamt, haat iedereen elkaar. Maar goed, dat is daar. Bij het koffieapparaat hedenmorgen horen we een nog veel groter probleem, namelijk dat al dat koppensnellende IS-tuig na hun nederlaag maar gewoon naar het Avondland wandelt. Uiteraard, gewoon om GroenLinks te pesten, met de vluchtelingenstroom die sowieso al op gang zou komen uit de stad. "Als Mosul valt, staat dat niet gelijk aan het uiteenvallen van het kalifaat, maar toch maken inlichtingendiensten, terreurbestrijders en terrorismedeskundigen zich al grote zorgen over de vele duizenden IS-strijders die dan uitzwermen." En daar hebben 's lands deskundologen een mening over. "De Nederlandse terreurdeskundige Edwin Bakker stelt dat grote bezorgdheid op zijn plek is. De hoogleraar terrorisme en contraterrorisme maakt zich vooral zorgen over niet-Nederlandse IS-strijders. Volgens Bakker hebben onze inlichtingendiensten anders dan bij polderjihadisten geen idee wie dit zijn en kunnen ze dus proberen op te gaan in de vluchtelingenstroom richting het westen." En ja, als ze hier de houtlucht en chocopasta zat zijn, slaat de verveling toe, en dan wordt het spannend. "Eenmaal hier zijn de IS’ ers niet alleen een risico omdat ze terreurdaden kunnen plegen. De deskundige wijst ook op de mogelijkheid dat de IS’ ers terrorisme verruilen voor zware criminaliteit om aan inkomsten te komen.Daarvoor zijn ze bijzonder geschikt vanwege hun ervaring met wapens. Maar je hebt het wel over mensen voor wie een leven weinig waard is, die een lage drempel hebben voor geweld en die extra onberekenbaar zijn door de psychische klachten waaraan ze vaak lijden.” Nóg meer Gangsterislam, precies wat dit land nodig had.

Wegmisbruiker heeft ruzie met zijn wijf

We hebben geen idee hoe het komt, of wat er nou precies anders is, maar dit is zowaar een leuk Wegmisbruikers-itempje. En invoelbaar ook. We heten allemaal eens waarschijnlijk Danny of Ricardo en hebben in onze BMW allemaal wel eens mot het het wijfie Shelly of Sharona wiens naam je enkel kunt onthouden omdat ze het in gouden letters om hun nek hebben hangen. Hoe het ook zij, gewoon even kijken, want de goedlachse volkspik zet hier zijn charme-offensief in ter niets minder dan het behoud van z'n rijbewijs. Maar ZAL HET HEM LUKKEN?!

Beeld en geluid. Operatie #Mosul van start

mosul1534.jpgNou, na de massale mobilisatie gisteren is het dan eindelijk zo ver. Een multiculturele regenboogcoalitie van elke stam in de regio, bundelde de krachten om 4.500 IS-strijders uit Mosul te trappen, en vannacht trapte Iraakse premier en Iraanse pion Al-Abadi het offensief officieel af. Dus, komen die eerste videobeelden. Van alle news-crews op de grond loopt het Koerdische (tevens Engelstalige) Rudaw toch wel het meest te shinen. Dus voor updates over welke wijk nu weer voor wie is gevallen, volg die lui even. Hier een handige Mosul-factsheet, en aangezien het 2016 is, kunt u de stad hier gewoon via hun livestream bekijken. Meer dikke Mad Max-achtige ANP-foto's als hierboven, na de breek. "Light 'em the fuck up" hoef je blijkbaar geen twee keer in het Koerdisch te zeggen. Nee, geen geleide raketten. Maar oorlog gaat daar per vierkante kilometer, niet meter.

Beeld en geluid. Hoe is het nu met? Mosul

Hij lijkt nog niet volledig afgetrapt, maar de herovering van Mosul belooft de grootste veldslag te worden sinds de Yanks de stad in 2004 inlijfden (beelden voor wie vergeten is hoe onwerkelijk een Amerikaanse bezetting van een Iraakse stad aanvoelt). Maar in tegenstelling tot 2003 is het ditmaal een multicultureel feestje van jewelste. Because it's 2016, zoals Trudeau zou zeggen. Wat loopt er allemaal rond? Het Iraakse leger, wat in feite een door Iran gesteunde shiitische militie is, NGO-shiitische milities, Yezidische milities, christelijke milities, het Koerdische PKK, de iets normale Peshmerge-Koerden, door Erdogan gesteunde Turkmeen-achtige milities, en dan heeft ome Erdo zelf ook nog eens gezegd dat niemand hem tegen kan houden als hij wil helpen met het ontzet van Mosul. En dan zijn er natuurlijk nog de Yanks, Britten, Fransen, en goddomme zelfs Italianen. Goed u ziet het al. Het is dus eigenlijk één groot Kwaku-festival. Onderstaand een filmpje dat het multiculturele karakter van het aanstaande ontzet nog eens fijntjes onderstreept. Enfin, ondertussen ín Mosul zelf laat ook ISIS weten dat hun 60.000 strijders er zin in hebben. Grote kans dat die hele stad vergeven is van de tunnelnetwerken en rijtjeshuizen zonder tussenmuren, en al die zwarte rook door in de fik gezette olievelden maken luchtsteun nou ook niet bepaald makkelijker. Alle troepen van de regenboog verzamelen zich om de stad heen, maar de daadwerkelijke aanval lijkt nog niet begonnen. En zoals het hierboven beschreven palet al suggereerde, wordt het natuurlijk ook gewoon een grote teringbende nadat IS eruit is getrapt. Na de breek meer Mad Max-achtige beelden. Livestream op de stad, alhier. Onderstaand een itempje van de Iraanse Staats-TV. Interessant, aangezien Iran de belangrijkste pilaar van het Iraakse leger en shiitische milities is.

SGP'ers zijn de nieuwe Nozems

keesmetfuckingslangen.jpgJa Staaijmans. Goeie move. In de eerste fase van campagnetijd gelijk even een knuppel dat islamitische hoenderhok in tyften. Weinig subtiel, maar nou en, verfijning is voor ongelovigen. En gelijk een mooi haakje bovendien, om een tendens te beschrijven die we al een tijdje zien: SGP is het nieuwe Punk. Hoe krijg je je GroenLinks-ouders nou écht goed over de zeik? Een V8 Mustang '67 aanschaffen? Welnee, dat vindt paps sowieso wel tof. Bij het Corps gaan? Nee joh, da's toch allemaal D66 wanneer het erop aankomt. Tot de islam bekeren dan? Tuurlijk niet, da's een soort Arabische versie van het Boeddhisme en we kunnen bovendien heel veel leren van hoe authentiek die mensen nog zijn. Als je écht herrie wil trappen tijdens het kerstdiner, heb je maar één optie: SGP stemmen, en daar openlijk voor uitkomen. Zelfs de seculier-nationalistische eenmanspartij PVV staat dichterbij hun belevingswereld dan de theocraten uit Staphorst. Er gebeurt iets vreemds in dit land. Steeds meer mensen die zichzelf desgevraagd als atheïstische humanisten zouden omschrijven, krijgen in toenemende mate sympathie voor de streng christelijke mannenbroeders onder veldheer Van Der Staaij. Een verbod op abortus als breekpunt, winkels dicht op zondag, tegen het homohuwelijk, het willen verbieden van websites als Second Love en nog wel een rits aan ge- en verboden. Niet bepaald dingen waar men op zit te wachten. En toch, de sympathie is er. Waarom? We kunnen er natuurlijk een heel essay aan wijden, maar dat is simpelweg niet nodig. Veel mensen voelen instinctief aan dat de bovengenoemde dossiers slechts details zijn vergeleken met de sluipende islamisering van het Avondland. En precies op dat dossier neemt de SGP consequent en met een onwrikbare waardevastheid - een waardevastheid die inderdaad doet denken aan de islamitische onverzettelijkheid - stelling. Daarbij is het een partij die consequent achter, voor en naast Defensie staat. En ook met de nadruk op het gezinsleven is in deze demografisch onzekere tijden weinig mis. Ja, ze ontlenen die overtuiging in het eigen gelijk dan misschien aan een god-achtige constructie, maar nou en? Op uitzonderingen na wil het stelling nemen tegen islamisering door seculiere of christendom light-partijen tot nu toe nou niet bepaald lukken. Maar misschien doet het de zaak tekort door alleen deze pragmatische benadering te overwegen. Ook de ziel roert zich. Het christendom is dan misschien een maf goedje. Het is wel ons maffe goedje. Het christendom biedt een metafysische geborgenheid, een gevoel van verbondenheid rondom een van onze oudste culturele bronnen. En in tijden waar het hyperindividualisme simpelweg geen antwoorden meer biedt op de meest wezenlijke uitdaging van dit continent, kan dat een aangename ervaring zijn. Enfin, verder alles wat Van Amerongen zegt. Uit naastenliefde publiceren we dit nog maar gewoon op zaterdag, want op zondag is er natuurlijk geen één SGP'er die het leest. Immers: "Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan zult u godverdomme zekers te weten niet kijken op www.geenstijl.nl. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. (Exodus 20:1-17)"

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.