achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Spartacus

Turkije eist dat Rutte referendumuitslag accepteert

friendjuuszzz100.jpgOké, wellicht een misleidende kop, maar dat is wat wij er maar uit concludeerden. De directeur van het Turkse ministerie Islam Enz noemt ons landje een TWEEDERANGS DEMOCRATIE, no less. En ja, daar hebben ze natuurlijk best wel een punt. Maar goed, dat zullen ze wel weer niet bedoeld hebben. Wat hebben we nu weer gedaan om de toorn van moreel ijkpunt Turkije over ons af te roepen? "Een daad van een 'tweederangs democratie'. Zo noemt de directeur van de Diyanet, de Turkse overheidsinstantie voor religieuze zaken, het voornemen van de Tweede Kamer om financiering van zijn organisatie aan moskeeën in Nederland te verbieden." Ah, het willen beschermen van onze democratie tegen een inherent anti-democratie ideologie, maakt ons een tweederangs democratie. OK, kom er maar in Bastiaan Rijpkema. Maar uiteraard kan zo'n bericht van moslims nooit eindigen voordat ze eerst de eeuwige agressieve slachtoffers-kaart hebben gespeeld. "De Diyanet werkt al 40 jaar in Nederland en draagt bij aan integratie. Er wordt gedaan alsof wij schade toebrengen. Dat vind ik zorgwekkend." Nee, onhebbelijke haatsnor, die beschuldigingen zijn juist loepzuiver. Jullie dragen niet bij aan integratie en brengen wel degelijk schade toe. "Görmez vindt dat Nederland een instantie als de Diyanet juist hard nodig heeft, om radicale islamitische elementen buiten Nederlandse moskeeën te houden." Sterven aan difterie zodat je niet doodgaat aan AIDS. Trap er niet in.

Orban doet een Reagan'tje over de EU. Farage trots

Laat het maar aan Orban over om de EU speechmatig uit elkaar te trekken hoor. En gisteren, tijdens de herdenking van de Hongaarse opstand tegen The Evil Empire, ging-ie even volledig op de EUSSR-tour. "People who love their freedom must save Brussels from Sovietization, from people who want to tell us who we should live with in our countries." Sterk spul Vic, en gelijk een mooie gelegenheid voor Farage om te zeggen dat-ie het altijd al riep. Daarbij ook een mooi haakje om het toch nog eens te hebben over een fragmentje dat we onlangs van The Gipper tegenkwamen. Want terwijl wat Reagan hier zegt over de Sovjets tegenwoordig 1:1 geldt voor de islam, is zijn kritiek op een uitdijende Amerikaanse federale regering 1:1 van toepassing op het alsmaar groeiende federale Europa. Ach ja, de geschiedenis herhaalt zich niet, maar rijmt wel. Hele speech, A Time for Choosing, alhier. En, Jezus, oké. Nog even dat allerbekendste fragment, na de breek.

GSTV: Rectaal drugsgebruik op ADE

Ah, het Amsterdam Dance Event, ofwel ADE. Het vierdaagse evenement dat voor Amsterdammers bevestigt dat het universum om Amsterdam draait, en niet andersom, zit er weer op. Nu slapen ze hun roes nog uit, maar beware, straks verschijnen ze. Hip aandoende 7,5'jes die aftermovies posten met de begeleidende tekst: "Wat was je mooi". Daar krijgt u natuurlijk spontaan de ziekte van, maar daar is gelukkig een kuur tegen, namelijk GSTV. Ons aller Reneé ging op onderzoek, en trof om 10:00 gek genoeg niet heel veel mensen aan op de camping en daar omheen, want de meerderheid lag nog ergens te spacen in een greppel. Enfin, toch waren er nog een solitaire dans-Chinees en een rectaal drugsduo, dat ons enthousiasmeerden voor volgend jaar. Kijken dus.

Poroshenko: 'vanaf 24 november visumvrij reizen'

highfivebroukr.jpgVoor de West-Europeaan zijn ze altijd moeilijk te begrijpen, die Sterke Mannen uit straatvechtersculturen. Ten eerste begrijpen we meestal gewoon niet wat ze nu eigenlijk zeggen. Poroshenko wist gisteren bijvoorbeeld te melden dat "visumvrije reizen vanaf 24 november van kracht raakt, nadat de Oekraïense/EU-top heeft plaatsgevonden. We zijn overeengekomen dat de documenten tegen die tijd in orde zijn." In krachtculturen weten ze dat je eerst facts on the ground moet creëren, en daarna pas moet onderhandelen. Wat waar en onwaar is doet er in dat proces niet zo toe, je moet vooral zo opgepompt mogelijk aan de tafel verschijnen. En dat is precies wat Poro sinds GeenPeil doet. Af en toe roepen dat het referendum het verdrag helemaal niet tegen kan houden, terwijl het dat juridisch gezien natuurlijk wel kan. Na GeenPeil gewoon schaamteloos tweeten dat alle landen het verdrag geratificeerd hebben en het dus in werking treedt. Dat soort dingen. En aangezien dit nieuwsbericht alleen een Oekraïens/binnenslands een-tweetje is, is de kans groot dat ook dit weer archetypische oligargische grootspraak is. Echter, het EP ging er een tijdje terug mee akkoord, en de Europese Commissie natuurlijk ook, want die hebben het bedacht. Wellicht komt z'n grootspraak dus eindelijk uit.

Peilingen: Kolonelsregime Jan Roos I aanstaande

roosjeeeeee534.jpgIs-ie weer, de peiling du semaine (PDF). Vooral voor de twee varianten op de PvdA, de PvdA en de VVD, was het een spannend weekje. Tom Staal legt zijn riante alsook glamuoreuze leven als journalist in de waagschaal omdat zijn liefde voor de vaderlandse sociaal-democratie hem dicteerde zich kandidaat te stellen voor het lijsttrekkerschap van de PvdA. En Rutte rende als een verloren brugklasser die te laat was voor zijn les Aardrijkskunde en zijn lokaal niet kon vinden heen en weer tussen Brussel en Den Haag, met een brok in zijn keel smekend om hulp bij 'nee' uitleggen als 'ja, maar'. Maar ook bij lands getrouwe politieke partijen is er beweging. De PVV verliest een zeteltje, en paast die rechts achter door naar VNL. Daarmee VERDUBBELT de partij van Jan Roos, voorheen NPO-radiomaker en NPO-videoverslaggever, zich dus toch maar eventjes. Goed gevlogd pik. Verder zien we dat de PvdA er weer een zeteltje bij snoept, maar dat komt natuurlijk door Tom Staal. Ook de VVD gaat er weer 3 in de plus, maar dat komt waarschijnlijk omdat heel veel mensen het prachtig vinden dat de EP-fractie van de VVD, de ALDE, nationale parlementen het zeggenschap over EU-handelsverdragen wil ontnemen. Enfin, zo kabbelen we rustig naar half maart.

Fuck yeah. Meest Amerikaanse muziekvideo ooit

Ja, dit is niet zomaar een liedje natuurlijk. "A Former Army Chief Warrant Officer and Black Hawk pilot who lost his brother in the second year of the Iraq war is now a country music singer. Florida native Ryan Weaver felt pursuing his dreams was a way to honor the memory of his brother Aaron –killed in 2004 when the Medevac helicopter he was aboard was shot down- and brother-in-law Randy Billings, who was also killed in action." En ja, dan kun je natuurlijk een liedje schrijven, handig gemarketeerd als "America's new Fight Song". Die kwoot aan het begin wordt voorgelezen door de vader van de broers, en de coms chatter daarna is van de overleden broer zelf. Natuurlijk, stars, stripes, guns en cowboyhoeden, maar wat is daar af en toe mis mee? Voor en door veteranen. Een beetje als Five Finger Death Punch, maar dan een soort van hetzelfde anders.

Duitse generaal doet enorm z'n best niet als hele foute nazi te klinken. Faalt

Ja, ze Zjermans in militair uniform die Engels praten, dan is het al snel gedaan natuurlijk, en daar kunnen geen zes miljoen telefoonlijn-wachtmuziekjes op de achtergrond tegenop. Maar Jurgen Weigt is speciaal, want hij doet in ieder geval héél erg z'n best de associatie zo vergezocht mogelijk te maken. En toch, de Duitser in hem laat zich nog geen halve minuut onderdrukken. ANALYSE! Z'n goed bedoelde poging is helaas vanaf de introductie al kansloos. De manier waarop zijn neuslippenplooi omhoog trekt als hij leftenant zegt, maken het een gelopen race. Maar dan, het werkelijke pareltje uit dit fragment, op 00:03. Check dat minuscule knikje naar rechts, direct na het uitspreken van "Zjerman armed forces". Dat uiterst subtiele lichaamstaaltje betekent natuurlijk maar een ding: 'inderdaad, nu zijn we aardig'. De plooi waarin z'n gezicht trekt als hij de 'S' "support" uitspreekt, en de onmiskenbaar boos-Duitse tongval waarmee hij ineens "THEREFORE" roept waardoor je spontaan sorry wil zeggen, maken het er ook allemaal niet makkelijker op. Gelukkig staat-ie vandaag aan onze kant. Verder gewoon een prima vlog.

Uni's vol huilmeisjes met terminale realiteitsvrees

Het kwetsjankgospel heeft een nieuwe schildmaagd. Want in de didactische Tuin van Eden staan maar drie zaken centraal: beleven, voelen en geborgenheid. Dit is waartoe dat nobele Atheense concept gedevolueerd is. Inter-sensitieve therapeutische gemeenschappen waar niets anders gedoceerd wordt dan het primaat van het eigen gevoel. Een les moet “voelen als thuiskomen”. Nee, onhebbelijke kudt. Thuiskomen moet voelen als thuiskomen. In een les leer je denken en leer je dingen, en als het een beetje meezit leer je er feiten. En als je in al die theatrale fijnzinnigheid zonodig "vaak geschokt en verward de les uitloopt," dan kun je maar beter gewoon bij Sunny Bergman thuis gaan wonen, want echt alleen daar is het veilig. In de echte wereld niet. We zijn echt afgegleden tot een terminale gevoelscultus. We hebben er maar mee te dealen, hoe vaak we ook het liefst maar gewoon geschokt en verward weg zouden willen lopen.

VPRO-ledenservice wil GS' hulp bij opzeggingen

vprololgoed.jpgGeen idee wat deze NPO-miep gesnoven heeft, maar doe ons ook een lijntje. Of misschien is ze ontslagen, en maakt ze op de laatste dag nog even rancuneus gebruik van d'r @vpro-tje. Maar waarschijnlijk heeft de koffiejuf echt iets in d'r drankje gemieterd vanochtend, want ook het nummer uit het topic uit 2009 (!) werkt gewoon. Hoe het ook zij, wij zijn natuurlijk graag van dienst. Bel het nieuwe 088-2058 888, of het oude maar evenzo werkende 035-6712888, als u uw lidmaatschap op wil zeggen, want het blijft natuurlijk een onhebbelijke kudt-toko.

Live! ESA landt vlogbot op Mars

Yay! Eindelijk even geen Europese regressie, maar progressie, want wetenschap. Precies zoals het hoort. In navolging van de Yanks probeert het European Space Agency nu ook Marsvlogger op de rode planeet te mieteren. Volgens de teller moet-ie ongeveer nu landen. Bovenstaand de onhebbelijk spannende livestream, onderstaand hoe de beoogde landing idealiter verloopt, en daaronder het wagentje dat er langs de plaatselijke Vomars gaat. Vooralsnog is de spanning te snijden, omdat het contact met de unit langer verloren is dan zou moeten, dus iedereen strest 'em de moeder. Eerder konden we via de livestream al horen dat "we always knew this was going to be experimental," om de mogelijke pijn iets te verzachten. Geschreven live-updates hier. Slechte WiFi op Mars en maar 1 tot 2 streepjes bereik zorgen ervoor dat we pas op z'n vroegst om 18:30 te weten krijgen of het gelukt is. Spannond! UPDATE: GELUKT!

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.