Video. Kermis Amersfoort gezellig als vanouds
Ach, de kermis. Een neon melange van gefrituurde zoetgeuren, ontluikend testosteron en geluidseffecten regelrecht uit de hel. Welke aspirant-antropoloog is er tijdens zijn jeugd niet met culturen in aanraking gekomen? In Amersfoort was het deze week ook weer genieten, al geldt er wel de facto een avondklok vanaf zonsondergang, want volgens bewoners is dat wanneer "ze" komen. Enfin, gewoon wat oud-Hollands volksvermaak voor het hele gezin, maar dan extra spannend. Oh, Dennis, als je iets kwijt bent moet je even langs bij Anass.
Onrecht! Vrouw met big boobs mag niet in achtbaan
Reaguurder, te wapen en paard! Er is een vrouw, Tanya Willis, onheus vernederd en dat kunnen uw ruiterlijke harten natuurlijk niet verdragen. Tenminste, aldus een Britse tabloid waar de dame in kwestie zelf lijkt te reaguren onder de naam Tanny. Oh, wilt u het verhaal trouwens nog horen? Nee? Wij ook niet, maar dat dicteren de GS-redactiestatuten nu eenmaal. "Busty Tanya Willis was banned from a fairground ride called Colossus because her 36L boobs would not fit under the safety bar. The humiliated mum-of-one then had to walk past hundreds of people queuing for the ride at Thorpe Park in Surrey." Of het allemaal echt waar is? Geen idee, factchecken is voor de NRC.Dictator Verhofstadt eist uw soevereiniteit
Waarde aanstaande VVD-stemmers. Rutte is een aal, en spreekt elke ideologische taal die nodig is om zieltjes te winnen. Zijn EU-baas daarentegen is dan misschien een idioot, het is wel een eerlijke idioot. Vorige week riep hij het al, en deze week doet-ie het nog eens dunnetjes over. Guy wil uw nationale soevereiniteit, en hij komt het halen ook. "We need to get rid of the unanimity rule in Europe which - once again - paralyzed the whole process. No democracy can function when it's overloaded with vetoes." Wat een woordkunstenaar die vent. Want wat hier staat, is exact het tegenovergestelde van wat hij eigenlijk bedoelt, namelijk: 'door het unanimiteitsbeginsel kan mijn autocratie niet functioneren'. En ja, we vallen misschien in de herhaling, maar blijven het zeggen omdat het zo vreselijk evident is. De EU staat schaakmat. Het kan alleen overleven door meer bevoegdheden naar zich toe te trekken, waardoor het tegelijkertijd de bevolking waarover het regeert verder tegen zich in het harnas jaagt. Enfin, dat laatste kun je aan Verhofstadt overlaten, met z'n onhebbelijke bakkes.Buitenlandse media: Jesse Klaver is "Dutch JFK"
Obama was het naar eigen zeggen al. Volgens de NRC is het Trudeau, en volgens het internet de Boston bomber. Maar "de te kloppen man" heeft een nieuwe mantel, dus we stellen u voor: JFKlaver. "Some refer to him as the Justin Trudeau of Dutch politics, to others there are echoes of a young John F Kennedy." Nu zijn de daadwerkelijke initialen van Jesse Feras Klaver natuurlijk al bepaald sturend, maar wie precies zien Jesse dan als een Kennedy? Ten eerste was daar natuurlijk Jesse zelf, in 2012: "JFK. John Fitzgerald Kennedy. Ik heet Jesse Feras Klaver, ook JFK." Voor de rest wordt hij ermee vergeleken door... oh, helemaal niemand, en zelfs in de Libelle moet hij het balletje zelf opgooien. Toch een geniale personality marketeer die Jesse. Hij zegt het gewoon vaak genoeg zelf tot de headlines verschijnen. Van zo'n doorzetter krijg je zin in de toekomst.Hoera! Geen gebedsruimte Haagse Hogeschool
En dan nu in de categorie 'goed nieuws is ook nieuws', de Haagse Hoge School krijgt geen islamitische gebedsruimte die wordt aangeprezen als transreligieuze mindfulness-kabine. Dat is trouwens niet omdat er daar een of andere Michiel de Ruyter aan de knoppen zit die er z'n poot stijf houdt, maar vooral omdat de initiatiefnemers van de dram-petitie die al meer dan 4,500 keer werd getekend, zoek zijn. "Het gesprek met de initiatiefnemers is volgens de woordvoerder nooit opgestart. Ook zijn de handtekeningen nooit aangeboden aan de schoolleiding. (...) De initiatiefnemers van de petitie waren donderdag niet voor commentaar bereikbaar." Volgens een betrouwbare bron, NRC-journaliste Leonie van Nierop "is het tweetal vorige week door de Mossad in een zwart busje getrokken, ik zag het zelf gebeuren, dus vind je het gek dat ze niet bereikbaar zijn?!" De reden trouwens dat dit nu ineens weer de actualiteit in ge-azaant wordt, is niet omdat er opnieuw een bi-culturele veenbrand aan was gestoken, maar omdat het koud wordt. "Hun verzoek lijkt opnieuw actueel te worden, nu de winter er weer aan zit te komen. In maart schreven ze: 'Er zijn momenteel studenten die bidden in de kelder onder de trappen, waar het vies is en 's winters koud.'" Kortom, wat warme culturele accommodatie zo rond de wintermaanden zou geen kwaad kunnen, maar de interesse is niet langer daar. Tegen veel beter weten in interpreteren we dit vandaag maar als een teken van de VOORTSCHRIJDENDE SECULARISERING van de islamitische gemeenschap. Een dagje hoop is namelijk best fijn af en toe.CODE ROOD VOOR MIST DES DOODS
Tuurlijk, u bent een verantwoordelijke en bijdragende wetsgetrouwe burger. U heeft en neemt uw verantwoordelijkheden, zowel op het thuisfront als op het werk. Dat siert, en ook vandaag stapte u weer vol goede moed uit bed om de wereld tegemoet te treden. Nobel, maar DOE HET NIET! Want zelfs de middelvinger die u uw buurman elke ochtend zou willen geven, ziet u niet meer voor ogen. Het einde van uw motorkap ook niet, en het begin van kofferbak van uw voorligger al helemáál niet. "In het zuidwesten is het op veel plaatsen mistig. Lokaal komt dichte mist voor, waarbij het zicht minder dan 200 meter kan zijn. In Woensdrecht is het zicht inmiddels teruggelopen naar 185 meter. Het zicht kan snel sterk variëren. Op het ene moment is alles nog te overzien, terwijl op het andere moment het zicht sterk wordt belemmerd." Kortom, de perfecte dag om het Nieuwe Werken eens uit te proberen.Video's. Parijs is 'druk' en Calais staat in brand
Ach, Parijs. Een stad die eigenlijk een beetje van iedereen is, behalve Parijsiërs. Thomas Schlijper wandelde onlangs in de buurt van metrostation Stalingrad en constateerde dat het inmiddels Soedanees grondgebied is. Het was zo'n mooie stad. En dat is het nog steeds, aangezien net als met culturen, schoonheid toch vooral in het oog van de waarnemer schuilt. En je kunt zeggen wat je wilt, maar wij slapen liever op straat mét matras, dan zonder. Maar ook elders in Frambozië tiert cultuur welig. Calais bijvoorbeeld, is even in de fik gezet door Britse Frank van der Lindes die voor de gelegenheid vrij kregen van hun werk. The Telegraph staat er met een mobieltje op Hill 192 en overziet het tafereel. De Russen staan er middenin. En de Franse brandweer hijst zichzelf in riot gear om de veenbrand te blussen. Steady as she goes.
Marokkaanse schadeclaims tegen Wilders afgewezen
Wilders staat 31 oktober voor het hekje voor zijn foute mening. Maar vandaag blijkt al dat 40 kwetsnaffers die op het politiebureau 'Lalala, geld?' deden, waarschijnlijk achter het net zullen vissen. "Het Openbaar Ministerie (OM) stelt dat de Marokkanen simpelweg geen recht hebben op schadevergoeding. De eisers voldoen volgens het OM niet aan de wettelijke voorwaarden voor een schadevergoeding. Welke dat zijn, wil het OM pas volgende week tijdens het proces uitleggen. De rechtbank moet het uiteindelijke besluit nemen, maar had het OM om advies gevraagd." Het betrof hier natuurlijk weer de eis om een soort herstelbetalingen voor de geestespijn die Wilders veroorzaakte toen hij Barry de zeehond adopteerde, terwijl er ook veel Marokkaanse gegadigden waren. Of was het nou iets met een uitspraak over minder belastingen? In ieder geval, iets moest minder, terwijl Marokkanen er juist meer van wilden, en dat deed zo'n pijn dat dit met geld verzacht moest worden. De advocaat van kwetsuur & co reageert: "Dit is een tegenvaller. Maar we zetten de eis door: wij vinden een schadevergoeding van 500 euro per persoon nog altijd op z'n plaats. Mijn cliënten vroegen zich na de uitspraken van Wilders af of hun toekomst nog wel hier ligt, en voelen zich gediscrimineerd. Daarmee is hen schade toegebracht." Ja ja, gaap. *Rutger Bregman-modus aan* "wij hebben de sommetjes nog eens bekeken," en zo'n slecht, laat staan strafbaar plan is dat Minder minder helemaal niet. Maar goed, het is aan de rechters. Die hebben er voor doorgeleerd.AD wil aandacht voor 16-jarige migrant. Geef gul
Het AD vraagt vanuit de goedheid van Hans Nijenhuis' hart uw aandacht voor de bovenstaande minderjarige ontredderde uit Ethiopië. Daarvan wandelde er onlangs natuurlijk al een paar van Calais naar de Britse verzorgingsstaat, en ook Zweden ziet zichzelf weer eens geheel volgens beleid overspoeld door een vrolijke horde zingende baardmannen. Dat 2/3 natuurlijk gewoon aantoonbaar volwassenen zijn doet er niet toe. Iets is alleen waar als het deugt. Maar goed, waren Mike en Marcus maar onze grenswachten. Die trappen er niet in.
Nee. Er komt een film over Frans Timmermans
In een sterk staaltje tijdsgeestillustratie pompt de NPO er een EU/PvdA-promo doorheen over een man die zichzelf al in 8 talen de meest innemende verschijning sinds Alexander de Grote vindt. "Lukt het De Europeaan Frans Timmermans trouw te blijven aan zijn idealen en de solidariteit waar Europa voor staat in de praktijk te brengen? Zelden heeft een camera van zo dichtbij het hart van Europa kunnen filmen. Het resultaat is een persoonlijke, bij vlagen grappige en ontroerende film in een politiek hectische tijd. (...) We zien een bevlogen Timmermans die het diplomatieke handwerk als geen ander beheerst en de wereld afreist op zoek naar oplossingen voor steeds meer ingewikkelde vraagstukken. Frans Timmermans: De mensen die sceptisch naar het Europese project kijken vergeten dat we tegenwoordig aan tafel strijden en niet op het slagveld. Het is nog maar zeventig jaar geleden dat dit anders was." Verheerlijking van Frans, afgesloten met een godwin. Allemaal weer netjes volgens het geijkte pad. En aangezien de docu wel weer van arthouse-pretenties aan elkaar zal hangen, gaat-ie op 19 november zelfs in premiere op het International Documentary Film Festival Amsterdam. Maar wel met een héél interessante SPECIAL GUEST: Frenske.