achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Ronaldo

D66 na Taghi: 'Dan IS-kinderen ook terughalen!'

Huh wat Sjoerd Sjoerdsma?

Zoveel vragen na deze tweet. Is D66 het nu oneens met een uitspraak van een rechter? Gelooft D66 dat IS-kinderen net als Ridouan Taghi moorden in Nederland op hun geweten hebben? Denkt D66 soms dat de Dubai Police IS-kinderen terug naar Nederland komt brengen? Mag de moeder van Ridouan Taghi van D66 ook naar Nederland komen? Is ze al in Nederland? En hoe zit het met de zus van Ridouan Taghi, die gisteren is gearresteerd? Wat vindt Inez Weski, de advocaat van Taghi hier eigenlijk van (niks)? Was D66 ook dolblij toen gisteravond in Vianen journalisten werden bedreigd en de politie de wapens op omstanders moest richten? En is het altijd zo gezellig in de coalitie? Nou ja. We horen het wel Sjoerd!

Gemeente 020 in niet gepubliceerd stuk: 'Halsema betaalt helemaal geen marktconforme huur'

Burgemeester loog tegen alle Amsterdammers

Burgemeester Femke Halsema betaalt helemaal geen marktconforme huur voor haar ambtswoning, waar haar man een onklaar gemaakte revolver liet rondslingeren. De gemeente Amsterdam betaalt zelfs de extra inkomstenbelasting over de hogere "economische huurwaarde", blijkt uit een Wob-besluit dat op 16 september 2019 is genomen, maar ondanks een aankondiging nog steeds niet online is gepubliceerd. Uit de stukken, die in handen zijn van GeenStijl, blijkt ook dat een inpandige verbouwing van de ambtswoning 80.312 euro kostte, terwijl tussen 2017 en 31 juli 2019 voor 253.604,89 euro aan "groot onderhoud" aan het gehele pand is gepleegd.

Burgemeesters betalen maximaal 18% van hun salaris voor het gebruik van een ambtswoning. Als de werkelijke waarde van de woning hoger is, ziet de Belastingdienst het verschil als 'loon in natura', waarover ook inkomstenbelasting moet worden betaald. Deze extra belasting wordt, volgens de wet, door de gemeente betaald. In de stukken staat dat de Belastingdienst de "economische huurwaarde" van de burgemeesterswoning op 24 oktober 2013 heeft bepaald op 48.000 euro per jaar. Halsema betaalt ongeveer de helft, namelijk zo'n 26.000 euro per jaar. 

Halsema verklaarde op 14 september (twee dagen voor het versturen van het Wob-besluit) echter dat ze "een marktconforme huur" betaalt. Die bewering wekte destijds al verbazing, maar het blijkt nu dat de gemeente niet alleen wist dat het een leugen is, maar ook nog eens opdraait voor de extra inkomstenbelasting. Verder betaalt de gemeente ook de energiekosten voor de woning, en hoeft Halsema in tegenstelling tot veel Amsterdammers geen servicekosten af te dragen. Bovendien zijn de huren in Amsterdam sinds 24 oktober 2013 flink gestegen.

RIDOUAN TAGHI AANGEHOUDEN IN DUBAI

Hebbes

Tijd voor een pittig FOEI-gesprek. "De Dubai Police heeft maandag 16 december in Dubai de voortvluchtige Ridouan T. (41) in een woning aangehouden. Dit gebeurde in nauwe samenwerking met de Nederlandse politie en het Openbaar Ministerie (OM). Hij wordt onder meer verdacht van betrokkenheid – als opdrachtgever – bij verschillende moorden." De "T." in "Ridouan T." staat voor Taghi, als in de neef van de man die is opgepakt voor de moord op advocaat Derk Wiersum, en als in een van de grootste criminelen van het land. Petje af voor de Politie, OM (behalve voor geile neukseksers Marc van Nimwegen en Marianne Bloos) en onze beste (?) vrienden van de Dubai Police.
UPDATE: Persconferentie om 18:00 uur.
UPDATE: De Dubai Police reageert bij Gulfnews, dat denkt dat Taghi bij de Hells Angels zat. "He is one of the most, international and danger wanted person in the world and listed on Interpol for his connections with serious criminal organizations. He was arrested in Dubai in a residential villa after he enter the country with a different ID."
UPDATE: Persbericht Dubai Police daarrrr. Zij noemen de bende van Taghi 'Angels of Death', vandaar waarschijnlijk het misverstand met de Hells Angels. 
UPDATE: Kapotsaaie persco. Politie meldt nog wel dat arrestatie 'rustig' is verlopen en dat niemand de 100.000 euro tipgeld in zijn zak mag steken.
UPDATE: Politie valt woning in Vianen binnen, waar "Familieleden die cruciaal zijn voor de organisatie van Taghi" wonen. 
UPDATE: Bij de inval in Vianen is de zus van Ridouan aangehouden: Nora.

ALLE PINAUTOMATEN 'S NACHTS DICHT

Coke-industrie en taxibedrijven genaaid door plofkrakers

Lekker dan. Als u 's nachts plotseling bijvoorbeeld 50 euro nodig hebt, kunt u dat niet meer uit de Geldmaat :) halen. In een poging zowel de War on Cash als de War on Plofkraken te winnen gooien de banken namelijk alle (Alle? Alle!) PIN-automaten tussen 23:00 uur en 07:00 uur dicht. Wij zijn uiteraard de laatsten om deze maatregel met een zekere periode in de geschiedenis te vergelijken, maar de avondklok voor geldbriefjes gaat per direct in. Sterkte allemaal.

Handbaldames wereldkampioen!

Dat wordt is goud

Van alle sporten waar wij pas fan van worden als Nederland een keertje wint, is handbal toch wel de leukste. Niet alleen vanwege Tess en Estevana en al die anderen, maar toch zeker ook vanwege Tess en Estevana en al die anderen, maar bovendien scoren ze bij handbal in een kwartiertje vaker dan Feyenoord in een heel seizoen dus valt er nog wel eens wat te juichen. Nu dus DE WK-FINALE tegen Spanje, dat sterk begint maar, zo weten wij inmiddels, in het handbal kan er van alles gebeuren. U kijkt live bij de knakkers van Ziggo, anders klikt u daar op het liveblogje of vindt u wel ergens een Japanse Hentai-stream. HUP. HOLLAND. HUP.

Update. Handbaldames WINNEN in een slotstuk dat we niet helemaal begrijpen, maar waardoor wel kunnen zeggen: BESTE SPORT OOIT. Eindstand: 30 - 29 via penalty in de laatste seconden.

Ook Televaag zou Eva Vlaardingerbroek doen

Het gestileerde gezicht van Wakker Nederland

Even allemaal naar de kiosk om kwaliteitscourant de Telegraaf te kopen voor het interview met Eva Vlaardingerbroek, die vorige week met haar gestileerde gezichtje etnisch werd geprofileerd in de Volkskrant. In het stuk worden Eva als individu gewone vragen gesteld en geeft ze als individu gewone antwoorden. Wat je noemt een afgewogen, genuanceerd artikel. Maar laten we het hebben over de Volkskrant. Wij zijn namelijk kapot benieuwd wat Dienstmaagd Oostveen, Marokkanenfilter Van de Griend en Prinsesje Duurvoort van de mislukte foprectificatie van hoofdredacteur Pieter Klok van vandaag vinden. Niks 'kalmpjes geboekstaaft', 'inzichtelijk stuk' of 'mooie krullen', maar 'ongelukkig',  'te veel een persoonlijke aanval en niet een scherpe beschrijving', 'grote tijdsdruk' en 'checks-and-balances die niet goed genoeg werkten'. AU AU AU.

LOLOL

LOLOL

"Betrouwbare" NPO verspreidde nepnieuws over salarisconstructie Van Nieuwkerk bij College Tour

Telegraaf: 'Salarisconstructie'. NPO: 'Geen salarisconstructie'. Rekenkamer: 'Wel salarisconstructie'.

De NPO maakt zich altijd erg veel zorgen over nepnieuws, behalve als het over de NPO zelf gaat. In maart van dit jaar onthulde de Telegraaf dat Matthijs van Halfmiljoenperjaarkerk via een salarisconstructie bij het programma College Tour zijn armzalige salaris een beetje opkrikte. Iedereen in rep en roer, de NPO deed """onderzoek""" en concludeerde: er waren geen burgerdoden in College Tour en er was trouwens ook geen salarisconstructie. Letterlijk: "Rond de presentatie van het programma College Tour is geen ‘salarisconstructie’ geconstateerd."

Relletje gesust, tot afgelopen dinsdag. Toen beschreef de Rekenkamer namelijk de salarisconstructie voor Matthijs van Nieuwkerk rond de presentatie van het programma College Tour. Smoes van de NTR (wij verzinnen dit niet): "Hen (hun) is gevraagd of de productiekosten zijn gestegen, maar die bleven juist binnen de perken. Andere kosten explodeerden wel, maar daar werd niet naar gevraagd." Ja kom nou. Minister Slob is niet geamuseerd en wil opheldering van omroepen BNNVARA en NTR. Wij zeggen: draai het eens om. Dus kom maar op, DWDD-redactie. Nodig Arie Slob uit in jullie programma voor een flinke portie opheldering en publieke informatievoorziening. Of durven jullie niet?

TAAKSTRAF MAN HALSEMA VOOR WAPENBEZIT

Moet 40 uur klieren

Robert O. (53) heeft van de het Openbaar Ministerie 40 uur taakstraf gekregen voor het rond laten slingeren van een wapen in de ambtswoning van de burgemeester van Amsterdam. O. had zich toegang tot de woning verschaft door het aangaan van een langdurige liefdesrelatie met Femke Halsema, de burgemeester van de hoofdstad. Tijd voor een Oey-gesprek.

VIDEO. Tuig gooit vuurwerkbom naar politie

Gekke kleurinstellingen

Video die uit een real-time strategy game geplukt lijkt, maar afkomstig is van de nachtcamera van een politiehelikopter tijdens de Slag om Duindorp op 3 december. "Op de beelden is te zien dat het projectiel naar het voertuig rolt. Daarna volgt een explosie die ervoor zorgt dat het projectiel de lucht in wordt geschoten. Vervolgens is een tweede klap te zien. Dat is de explosie die normaal gesproken in de lucht plaatsvindt." Het lijkt ons vooral een explosie die normaal gesproken überhaupt niet hoort plaats te vinden en al helemaal niet bij een politieauto. Gelukkig geen gewonden, maar snel opsporen dit tuig aub.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.