achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Ronaldo

Niet schrikken. Het REGENT vandaag

Eindelijk eens echt goed lockdownweer!

Pannetjes, die nat worden: we hadden ze al een tijdje niet meer gezien. Jawel lieve mensen in Nederland. Het gaat vandaag, den achtentwintigchsten aprillo, eindelijk weer eens oer-Hollands regenen. En dat was hard nodig ook, door al die droogte vlogen er overal in het land bossen in de fik en beregenen boeren in het Oosten en het Zuiden zich nu al het leplazarus. Bovendien past al dat naar beneden komende water prima in de anderhalvemetereconomie, want afstand houden gaat nu eenmaal net iets makkelijker als je allemaal lekker binnen zit. Niet zo neerslachtig dus. Wij hebben er zin in!

Zen. Man leest 1078 e-mails van Joe Biden voor

Did you get Joe's message?

Goedenmiddag. Heeft u een uurtje over? Natuurlijk heeft u een uurtje over want we zitten allemaal in de intelligente lockdown en die herhalingen van de A-Team op RTL 7 gaan op den duur ook vervelen. Gelukkig is er Bahram Sadeghi, programmamaker van de NPO niet meer de NPO, die in plaats van open brieven ondertekenen gewoon iets DOET. Namelijk de 1078 onderwerpregels voorlezen van e-mails die Joe Biden het afgelopen jaar aan hem heeft gestuurd. Geniet ervan.
UPDATE: Mail van de heer Sadeghi! Hij werkt al twaalf jaar niet meer voor de NPO. Of we dat even recht wilden zetten. Bij dezen.

Coronacrisis: Tweede Kamer lekker met verkansie

Waait wel weer over die lockdown

Schrapt u maar uit de agenda. Deze week geen technische briefing van Jaap en zijn mensen. Deze week geen debat over mondkapjes waarin we over een grens gaan. Kennelijk zijn de problemen opgelost, doet onze regering alles de hele tijd perfect en lost dat hele corona zichzelf wel op. De Tweede Kamer gaat deze week (en volgens de planning ook nog volgende week) lekker met reces terwijl u zich het schompes aan het thuiswerken bent. Het kabinet is ondertussen druk bezig met een noodwet omdat al die verordeningen niet democratisch zijn, en dat gaat het makkelijkst zonder actieve democratische controle. We zeggen niet snel wat een zakkenvullers daar in Den Haag (okee, wel) maar wat een zakkenvullers daar in Den Haag. Denkt u deze Koningsdag maar even fijn  aan uw volksvertegenwoordiger, want die hoeft lekker de hele week niets te doen.
UPDATE: Kijk nou. Morgen toch debat! Staat alleen nog niet in de agenda.
UPDATE: Of zou Segers het 'wetgevingsoverleg Cultuur en corona' en 'notaoverleg Onderwijs en corona' bedoelen?

De vlag kan uit. Het is WONINGSDAG

Iedereen al weer een beetje bijgekomen van Woningsnacht?

Landgenoten. Het is vandaag Woningsdag, de mooiste dag van het jaar. We vieren de verjaardag van Woning Willy en staan er weer eens even bij stil hoe fijn het is om een Woning te hebben. Want iedereen loopt altijd wel te zeiken over dat een Woning hartstikke duur is, maar reken maar dat andere landen zonder Woning hartstikke jaloers op ons zijn. Want stel nou dat je geen Woning had, dat zou toch verschrikkelijk zijn? Ga maar na, zo'n beetje sinds het begin van de mensheid hebben volkeren al Woningen, het zal vast wel evolutionair handig zijn of zoiets. En bij zo'n traditioneel instituut hoort een traditionele Woningsdag dus gaan we vandaag vrolijk oranjewitter drinken, woekhappen, wijkerpoepen en onze ouwe rotzooi verkopen op de wijmarkt. En dan vanmiddag tijdens de Nationale Toost ook nog even genieten van die heerlijke Woningin van ons. Leve de Woning! Hoera! Hoera! Hoera! Weel plezier!

EU schrapt China-kritiek uit nepnieuwsrapport

Censuur net zo besmettelijk als corona

Een van de redenen dat we nu met die corona ellende zitten is dat de ziekte is ontstaan in China, een land waar vrije informatie ongeveer net zo zeldzaam is als iemand die de letter 'r' normaal kan uitspreken. Ondertussen verspreidt de Chinese regering actief leugens maar wee je gebeente als iemand daar eens iets van zegt. Dan is het meteen een lacist. Of, nog erger: dan zet een van de machtigste en misdadigste regeringen (tevens NRC-adverteerder) ter wereld de totale faalhazen van EUvsDisinfo onder druk om een rapport te censureren: "Bowing to heavy pressure from Beijing, European Union officials softened their criticism of China this week in a report documenting how governments push disinformation about the coronavirus pandemic, according to documents, emails and interviews." Hallo Europa, en Nederland, en de hele wereld. Kunnen we eens even heel snel anderhalve meter afstand nemen van deze pappen-en-nathouden-houding ten opzichte van de grootste en machtigste dictatuur ter wereld? Het virus komt uit China, en dat is toevallig een land dat wordt geregeerd door een horde manipulatieve leugenaars. Deal with it.

Medewerkers thuiszorg en verpleeghuizen nog steeds zonder mondkapjes, brillen en handgel

Dit gaat een grens over

Rutte, afgelopen woensdag:

De thuiszorg en verpleeghuizen zijn wekenlang overgeslagen bij het verdelen van beschermende middelen voor personeel, en het gaat nog steeds helemaal pet (hebben ze ook niet in de thuiszorg, petten). Dat blijkt uit een rondgang van RTL Nieuws: "Alcohol, mondkapjes, alles, beschermende brillen, alles is op, we hebben amper iets", zegt een zorgmedewerker en deze zorgmedewerker is niet de enige. "In de thuiszorg en wijkverpleging geeft 78 procent van de deelnemers aan dat er vóór 11 april een tekort was aan mondkapjes, schorten, handschoenen en gel. Nu, twee weken later, is dat nog altijd 63 procent. In verpleeghuizen gaf 63 procent aan dat er voor 11 april een tekort was, dat is nu nog 61 procent." Kom op Hugo de Jonge. Als je vierhonderd paar verschillende schoenen en honderd privacyschende apps kunt kopen, dan is een paar maskers en brillen toch een fluitje van een cent? Sywert kan verdorie niet alles altijd alleen doen.

Claudia de Breij en de 40 BN'ers schrijven brief: 'Alleen coronasteun voor lieve bedrijven'

Hoezo heeft Ellie Lust dit manifest eigenlijk niet ondertekend?

Aha. De Bekende Nederlanders weten weer eens wat goed voor u is. Deze keer moet u niet allemaal een vluchteling op zolder nemen, maar gaat Ramsey 'Waarom zitten er geen kunstenaars in het OMT' Nasr u uitleggen waarom het kabinet in de coronacrisis lieve bedrijven moet redden, en stomme bedrijven kapot moet laten gaan. Lieve bedrijven zijn namelijk lief en stomme bedrijven zijn stom. Marcia Luyten (heeft op Wikipedia gelezen hoe staatssteun werkt), Paul Polman (hahahahaha), Marianne Thieme (druk met wachtgeld opmaken), die Zuidas-dominee (we krijgen nog wat subsidie van je, pik), Rutger Bregman (de meeste bedrijven deugen, Rutger), Dolf Jansen (staatssteun KLM is toch al binnen), een mevrouw die gepromoveerd is op politieke rechten voor dieren (kan allemaal maar), Guido Weijers (cabaretier voor domme mensen), Freek de Jonge (cabaretier voor bijna dode mensen), Tommy Wieringa (gunt De Telegraaf geen staatsst... oh wacht werkt nu voor dezelfde Belgen als de Telegraaf), Hella de Jonge (vrouw van Freek de Jonge), Jeroen de Lange (man van Marcia Luyten), Babette van Veen ('cabaretier' LOL), Gijs Scholten van Aschat (wel de hele dag lopen zeiken om steun voor cultuur maar als een ander zijn hand ophoudt meteen miepen), [HADDEN WE CHEF BELASTINGONTWIJKING PAUL POLMAN AL GEHAD, RED.?], Bas Heijne (schreef een heel stuk over dat de crisis niet het moment is voor grote hervormingen) en vele anderen talkshowtypes vinden dat mensen die bij het verkeerde bedrijf werken in de stront kunnen zakken en dat overheidssteun gepaard moet gaan met een soort Beter Leven Bedrijven keurmerk. Een idee dat garant staat voor rompslomp, misbruik, fraude, lobby-ellende en wat dies meer zij. Over de uitvoering zijn de opstellers van het manifest lekker vaag (laat de pensioenfondsen het maar lekker uitzoeken) maar Het Geweten is weer gesust. Martin Visser, mogen wij bij jou?

UPDATE - 🔥 🔥 🔥

'Chinese dokters gaan Kim Jong Un behandelen'

Mondkapjes op allemaal!

FOTO: Kim Jong Un in 'betere' tijden

Het gaat al een tijdje niet zo lekker met gezelligheidsdier Kim Jong Un (volgens vage ANP-geruchten is ie zelfs dood), maar gelukkig is er hulp onderweg. Een Chinees team van medisch experts is bepakt met hydrochlorine, bleekmiddel, UV-straling om in je aars te douwen en zevenendertig sloffen sigaretten medische apparatuur om de Noord-Koreaanse dictator te redden van zijn mysterieuze ziekte. Dat zeggen bronnen tegen Reuters en als het op al dan niet dooie dictators aankomt zijn wij toch geneigd eerder bronnen van Reuters te geloven dan een vice-president van een tv-station in Hongkong. Wij wensen Kim Jong Un veel beterschap hopen dat Kim Jong Un snel kassie wijle gaat en dat Noord-Korea dan een gezellige democratie wordt, maar wel eentje die goed met pandemieën kan omgaan, zoals bijvoorbeeld Zuid-Korea. Hoe dan ook. Zijn zus is er klaar voor.

Dagelijkse RIVM-update: 112 coronadoden erbij

Gematigd positief, wij zijn het

Dit krijg je dus als je je voorbeeldig gedraagt: langzaam dalende sterftecijfers. Zagen we vanmiddag al dat er in week 16 minder doden vielen te betreuren dan in week 15, vandaag zitten er 112 doden in de dagelijkse RIVM-met-disclaimer-cijfers, die GeenStijl met disclaimer van een achter een mondkapje kuchende bron heeft gekregen. Dat is lager dan gisteren (123) alsook lager dan vorige week (144), toen het ook vrijdag was. Voor de meeschrijvers:, 123 ziekenhuisopnamen erbij en in totaal 36.535 besmettingen. Je zou er haast opgelucht van worden, zolang je je maar niet afvraagt. Hoe. Lang. Houden. Wij. Dit. Vol.
UPDATE: RIVM bevestigt stijlloze bron.
IC UPDATE: Aantal bezette bedden is met 45 gedaald naar 963.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.