achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Spartacus

Volkskrant pleegt eerwraak op W. Duk en M. Zee

middenlul100.jpgEerst moest mr. dr. Machteld Zee standrechtelijk kapot omdat ze met haar onderzoek naar parallelle rechtsystemen het deugkaartenhuis omver blies. En nu worden zowel Zee als de dienstdoende interviewer, Wierd Duk, nogmaals gekielhaald. Er waren veel gegadigden, maar de eer ging uiteindelijk naar Peter Middendorp, chef Toegestane Meningen bij de Volkskrant. En dit alles uiteraard volgens de beproefde formule. Eerst parafraseert hij Zee's observatie, hier letterlijk geciteerd: "Als ik constateer dat invloedrijke westerse intellectuelen criticasters van de islam ontmoedigen en zodoende de fundamentalisten helpen om moslimgemeenschappen te isoleren en hen te 'islamiseren', dan is dat niet meer dan een constatering." Vervolgens schrijft hij een column waarin hij Machtelds observatie letterlijk bevestigt. Een giftig stuk tekst met ad hominem sneren waarin hij het feitelijke probleem - een bestaand parallel rechtssysteem waar vrouwen de helft waard zijn - uit de wind houdt, terwijl hij karaktermoord pleegt op diens critici. Ten eerste zet hij zichzelf gewoon onnoemelijk voor lul door te beweren dat Zee "Net als in haar boek, aanleiding voor het AD-interview, geen voorbeelden bij haar beweringen, ook geen kleine illustraties leverde. (...) Ik staakte mijn lectuur en stelde mezelf de vraag: had ik ooit van een slechtere wetenschapper dan Zee gehoord? Ik bedoel: zelfs Diederik Stapel begreep dat je stellingen van bewijs moet voorzien, al fabriceerde hij dat vervolgens zelf." Peter, als je het boek dat je hier op de brandstapel gooit zowaar in handen gehad zou hebben, en pagina 104 - 139 gelezen zou hebben, zou je weten dat je gewoon zit te liegen. Dit is gewoon werkelijk het meest gênante stuk tekst dat de Volkskrant in tijden heeft afgedrukt. Plaatsvervangende schaamte voelen we, en medelijden omdat je je hier gewoon niet meer uit kunt lullen. Maar goed, met Machteld is afgerekend, nu is Wierd Duk aan de beurt. "Een andere vraag - hoe krijgen zij hun onwaarheden ook nog eens de publieke ruimte in? - is nu ook meteen beantwoord. That's where Wierd Duk comes in, met zijn vrienden Cliteur, Ellian, Leon De Winter en Theodor Holman, op wiens ruggen Duk geklommen is, anders kon je hem niet zien." Dit is niets minder dan de meest kinderlijke afgunst die een volwassen man kan voelen, vertaald naar een diskwalificatie omdat iemand vrienden met onwelgevallige meningen zou hebben. Misschien moet Wierd Duk genoemde heren ook maar gelijk even op de blote knieën danken voor die Anne Vondelingprijs in 1999 voor zijn rapportages over Tsjetsjenië. Dat was hem zonder Cliteur, Ellian, Leon De Winter en Theodor Holman natuurlijk nooit gelukt. Maar de overkoepelende vraag is natuurlijk, wat drijft een volwassen man (en zijn hoofdredactie) om zo'n leugenachtig stuk, waarmee hij wist dat hij zichzelf zo ongekend voor lul zou zetten, af te willen laten drukken? De morele verhevenheid in die kringen is zo visceraal en verankerd, dat men het gevoel heeft overal mee weg te komen. Valt iemand buiten de deugboot, dan is alles geoorloofd, hoe aantoonbaar leugenachtig ook. Oh, en Peter, vooral lekker blijven wrijven in die vlek hè, met je "kritiekloos angst verspreiden". We hopen dat je blij bent met dat je enige bijval van dat noodlijdende christenblaadje Jalta komt. Debiel.

Foto's. Help de PvdA aan een nieuw lekker wijf!

jaspurrzdzz100.jpgGoedemiddag! Ik ben Yvonne Jaspers, leuk dat je kijkt naar PvdA zoekt Vrouw. De PvdA zit alweer een tijdje zonder dame op de bank, en ondanks de rust die dat op leverde, heeft hij inmiddels toch het gevoel dat er iets mist. Hoe fijn is het immers ook als er na een harde dag #doorknokken een warme maaltijd op je staat te wachten, en je gewoon aan iemand kunt vertellen hoeveel mensen uit beleefdheid en plaatsvervangende schaamte die roos aannamen. Tuurlijk is het leuk als Lodewijk af en toe wat kippensoep komt maken, of Aboutaleb je verrast met de Couscous van gisteren, maar het is gewoon niet hetzelfde. En daarom zegt de PvdA met een verlegen maar dapper lachje: 'Weet je, waarom ook niet? Ik ben gewoon realistisch. De kans dat ik er met dat vaalgewassen PvdA-hesje tijdens het flyeren op de op de markt in Schiedam eentje aan de haak sla, is gewoon nihil. Dus ik stel mezelf gewoon eens een keertje kwetsbaar op, en misschien komt er iets moois uit!' Nou, PvdA, je gebeden zijn gehoord en uit talloze inzendingen hebben wij vier gegadigden geselecteerd! En laten we het ook maar gewoon niet langer uitstellen! Met date #1, Myrthe Hilkens, ga je glow in the dark midgetgolfen!pvdamyrtthheee.jpgPvdA: 'Dus... ehh, kom je hier vaker? Sorry slechte opening. Gelukkig heb jij nog een opening. Oh god jezus, dat bedoelde ik dus niet zo. HAHAHA, leuk hè, dates. Maareh, zin om een keertje wat te gaan doen? Oh fuckzooi, dat doen we nu natuurlijk al. Ik bedoel een tweede keer? Hoe heet je eigenlijk? Myrthe Hilkens: 'Ehm, ik wil dit niet heel ongemakkelijk maken. Maar ik ben je ex. Jezus man wat wat ben je toch een lul ook eigenlijk hè. Je bent me gewoon VERGETEN? 2011 tot 2013, betekende ik dan werkelijk HELEMAAL NIKS voor je?! Godverdomme wat ben ik blij dat ik bij je wegging. En NEE, ik kom niet terug, nooit meer.' PvdA: 'HUH?! JA GODVERDOMME HET IS HIER DONKER DUS WIST IK VEEL?!' Oke, dat ging wellicht niet helemaal zoals gepland. Maar hey, er zijn meer vissen in de rode zee. Met date #2, Reshma Roopram, ga je naar de sauna. lekkerwijfpdsahoi1.pnglekkerpvdawijfhoi.jpg PvdA: 'Mmhh, het heeft altijd wel iets hè, de warmte waardoor je een beetje licht in je hoofd wordt, het zweet dat gemoedelijk langs je lichaam loopt, de volmaakte ontspanning van al je spieren, en dat alles gewoon kwetsbaar en naakt. Precies wat we kunnen gebruiken voor zo'n hectische campagnetijd hè mop? Rozen uitdelen gaat je immers niet in de koude kleren zitten, ook al hebben we nu geen kleren aan en is het ook niet bepaald koud. HAHA. Over rozen gesproken, mooie vleesroos heb je daar. (...) Kut, dat zei ik hardop hè?' Reshma: Ja... let's quit before we start oké? Succes. Nou, dat was misschien niet zo'n succes PvdA, maar niet getreurd. Er is altijd hoop. Met date #3, Britt Hendrix, krijg je een rondleiding door een Blijf van m'n Lijf-huis. britthendrixisstuk.jpgPvdA: 'Dus... eh, kom je hier vaker?' Britt: 'Ja, ik woon hier, en wil niet naar buiten, dus vandaar spreken we hier af. Doe je shirt eens uit, nu.' PvdA: 'Oh yeah, dit gaat de goede kant op. Tuurlijk mop, daar gaat-ie.' Britt:'Oh, ja ik bedoel er niks mee hoor. Wil even checken of je niet wired bent en m'n ex meeluistert. Die doorgedraaide VVD-er heeft me een keer het ziekenhuis ingeslagen en sindsdien voer ik vanaf hier oppositie. EN JULLIE DUIKEN GEWOON MET DE VVD IN BED DUS DENK MAAR NIET DAT IK JE WIL. FUCK YOU!!! M'N HUIS UIT!!! Oké, kan gebeuren. Niet getreurd, op elk potje past een deksel. Met date #4, Fatima Elatik, ga je op workshop buikdansen, verzorgd door Patty Brard. elatik477.jpg PvdA: 'Dus eh.. doe je dit va...' Fatima: 'Ik wil je.' PvdA: 'Ik jou niet.' Ach, kijkers, zo zien jullie maar. De zoektocht naar liefde valt wellicht gewoon niet te scripten, en misschien moeten we de natuur maar gewoon op z'n beloop laten. "Life, uhm, finds a way."

Joodse school 020 krijgt stalen muur met punten

Amsterdammers, gefeliciteerd. Het middelpunt van het universum is weer een kunstproject rijker. De reacties lopen uiteen van gematigd enthousiast tot ronduit lyrisch.
"Ja, het hoort gewoon bij de stad. Als je zoiets ziet, weetje: ja, ik ben in Amsterdam" - Eberhard van der laan "Prachtig! Ook ideaal om je hamstrings even tegenaan te rekken na een bootcamp in 't Vondel." - Fajah Lourens "Het kille metaal vertaalt het tekort aan barmhartige tweederangs filosofen. Gelukkig maken mijn voetnoten de wereld elke dag een stukje mooier." - Arnon Grunberg "Zo zie je maar dat de stigmatisering van moslims eigenlijk van alle tijden is." - Beatrice de Graaf "Ja dat verbaast me nou net helemaal niets. Dwars door Palestina bouwden ze ook al zo'n afzichtelijke muur." - Dries van Agt "Toegeven, het ziet er prachtig uit. Maar dit is typisch zo'n manier waarop zionisten hun nederzettingen ontoegankelijk maken voor Palestijnse arbeiders, en dat stuit me enorm tegen de borst." - Gretta Duisenberg "Het zou me dus echt helemaal niets verbazen als die muur tegen elk internationaal recht in, ineens 10 cm verder opgeschoven is." - Sunny Jahjah "Het breekt toch je hart dat dit in het Nederland van 2016 nodig is. Rabiate jodenhaat tiert onweersproken welig. 's Lands meest rendabele minderheid wordt eigenlijk gewoon alweer voor de leeuwen gegooid. Waarom accepteren we dit in vredesnaam? Het is simpel. Islamitisch antisemitisme moet met wortel en tak uitgeroeid worden, want het zijn de kanaries in de kolenmijn. Als zij gaan, gaan wij ook." - rapper Appa Wellicht hebben we in de zee van ontstane ophef enkele reacties van notabelen over het hoofd gezien. Die lezen we uiteraard graag terug in de comments.

Videos. Rusland en VS dreigen met Wereldoorlog III

Syrië is een soort zwart gat waar elk land met strijdmacht naartoe getrokken wordt, en waar geen waarheid onverbogen blijft. Boven dat islamitische wespennest voltrekt zich nu een verbale escalatie tussen de twee belangrijkste spelers - De VS en Rusland - zoals dat nog niet eerder voorgekomen is. Bovenstaand zien we Maj. Gen. Igor Konashenkov die zijn collega's in de war room evenknieën in Washington 'vertelt' over Ruslands anti-luchtdoel-capaciteiten. Iedereen in de Russische zaal weet natuurlijk heus wel hoe een uitvouwende S300- en S400 eruit zien, en in Washington trouwens ook, dus dit is gewoon even ouderwets de lul op tafel. Niets mis mee, maar wel een tikkeltje theatraal. Samengevat komt het op het volgende neer: "Yankee, doe het niet jongen. We hebben die stealthgegevens van jullie allang gekraakt, dus geen toestel is veilig. En waag het nou maar gewoon niet om Assads toerisme-hemel aan te vallen, want daar lopen Russische welzijnswerkers rond en we gaan zonder waarschuwing fucking ballistic als hen iets overkomt." Ondertussen trekt de General Mark A. Milley - Chief of Staff United States Army onderstaand van leer op een manier die we niet van een Yank gehoord hebben sinds Norman Schwarzkopf, maar zelfs hij had meer chill dan deze gozer. De Yank samengevat: "Fuck niet met ons want we verbrijzelen je." Oké, helder. Om maar even met Scarecrow te spreken: "Of course I don't know, but I think it'll get darker before it gets lighter."

Daderbeeld. Laffe takken mishandelen bejaarde

zielman1.jpgSchrijnend relaas weer in de roze brievenbus vandaag. Drank is tegenwoordig een vrijbrief om weerloze senioren te mishandelen. Gelukkig hebben we de beelden. Kent iemand deze laffe klootzakjes? Laat ons dan even weten welke naam we in mogen vullen bij [...] smile, je staat op GeenStijl. Het is overigens in Tilburg gebeurd. "Beste GeenStijl, Op dinsdagavond is er iets gebeurd dat ik jullie wil vertellen, in de hoop dat u het wilt delen. Mijn vader bracht mijn opa en oma met de auto naar huis. Op de hoek bij mijn opa reed een taxi waarbij - tijdens het rijden - de deuren ineens open gingen. Mijn vader probeerde de deur te ontwijken, maar dat lukte niet. De auto liep dus schade op, en de passagiers van de taxi waren eruit gezet omdat ze dronken waren. De taxichauffeur was inmiddels weer weggereden. De passagiers wilden ook weglopen, dus mijn vader stapte uit om afspraken te maken over de schade. Ook zij waren immers medeplichtig. Ze wilden echter niet meewerken, en raakten geïrriteerd. Daarna hebben ze mijn vader harde klappen gegeven. Ondertussen was ook mijn opa uitgestapt om voor mijn vader op te komen. En aangezien hij nog zwakker was, sloegen ze mijn opa ook. In de bijlage een aantal foto's van de daders. Het zou heel veel voor mijn familie en mij betekenen als jullie iets met deze info zouden kunnen doen." NAW bekend bij redactie. Foto van blikschade na de breek. zielman2.jpg zielman3.jpg

Mark 'Mensenmens' Rutte heeft plannen met u

VVD-leden werden vanochtend wakker met het bovenstaande filmpje in de SMS. 38 seconden lang niets zeggen achter een op privé gezette url, knap werk. De premier van alle Nederlanders heeft een spreekbeurt uitgeschreven, en het is er weer eentje om in te lijsten. Nadat ingevlogen personality managers het Mens achter Rutte construeerden, dat hij vervolgens bij Zomergasten op gezette tijden uit de doeken mocht doen, is het nu tijd te onthullen dat Rutte zowaar om andere Mensen geeft. Het AD lanceert vandaag zowel Rutte's spreekbeurt als een vraaggesprek, waarin hij voornamelijk alles wat hij afgelopen termijnen had moeten doen, zegt te gaan doen als hij wederom tot premier verkozen wordt. Aangezien een tekstueel genie binnen het VVD-ghostwriters-kader het leuk leek om de spreekbeurt met een derderangs beeldspraak te openen - "Je kunt geen huis bouwen op drijfzand. En een land al helemaal niet" - willen we het eigenlijk helemaal niet lezen, maar het moet maar. Een alinea van de autoverkoper springt vooral in het oog. "Door de AOW-leeftijd te verhogen kunnen we het basispensioen de komende jaren blijven betalen (Ehm, ohja?). Het is ons gelukt de zorg én goed én betaalbaar te houden (Maar niet echt). We hebben ervoor gezorgd dat meer mensen weer een huis kunnen kopen en er voor meer mensen een huurwoning komt (Lul niet). We hebben de instroom van vluchtelingen onder controle gekregen (Minus 29.000 gezinsherenigingen). We hebben ons land veiliger gemaakt (Leugens). Er is minder geweld op straat en er zijn minder inbraken (Behalve als je in in van deze 43 steden woont)." Enfin, in trance van zijn eigen goede bedoelingen sluit Rutte zijn spreekbeurt af met "En mocht ik ooit sterven, verwerk mijn as dan in het pluche van de middelste stoel van Vak K, en laat mijn testament dicteren dat Nederland mijn enige erfgenaam is. Ik ben van Nederland, en Nederland is van mij." Pfoe, heftig Mark. Snel door daar dat vraaggesprek want zo'n monoloog is voor niemand goed.
"U profileert zich als de premier die zijn karwei wil afmaken." ,,Zullen we het niet over mij hebben?" OK, DOEI! Ohja, Kabinet Rutte verhoogde de belastingen met 16 miljard en 'belooft' nu 10 miljard euro lastenverlichting. En de rest dan? En WAAR BLIJFT DIE 1000 EURO DE NEUS? Enfin, we krijgen nog geld van je, pik.

Foto's! EU lanceert nieuwe grens- en kustwacht

border1534.pngGefeliciteerd allemaal! Frontex krijgt een nieuw naampje, en een feestje om het te vieren. De veerdienst van de Arabische mensensmokkel dient voortaan aangesproken te worden als de European Border and Coast Guard Agency. De fuif werd gehouden bij de Kapitan Andreevo Border Checkpoint, een Bulgaarse grensovergang naar Turkije. Peppie gear dit cross-nationale Pegida-achtige jachtpeleton. Dikke 4x4's van degelijke merken, lampen, steek/kogelvrije vesten, nachtkijkers, speurhonden. Het lijkt verdorie wel alsof het zowaar geen welkomskoor is. Enfin, wat verandert er nu concreet? Onder het nieuwe mandaat krijgt The Agency bijna twee keer zoveel personeel, en genoeg cash om de eigen apparatuur uit te zoeken en kopen. Ook komt er een poel van zo'n 1500 reservisten plus een technische reservestaf, waardoor er volgens het persbericht nooit meer tekort zal zijn aan inzetbare mankracht. Dat klinkt natuurlijk gewoon als een EU die nog meer nog meer bevoegdheden naar zich toe trekt, aan de hand van een crisis die de EU met Merkels lokroep en Timmemrans' veerdienst zelf veroorzaakt heeft. En als u nog enige hoop had dat het gewoon een ter goede trouw opgezet beveiligingsproject was, dan kun je het aan Verhofstadt overlaten daar subiet mee af te rekenen. "Good news: the European Border and Coast Guard starts today. (...) The EBCG is an important building block of a European migration and asylum system that gives refugees a fair and humane treatment." Wat is er ook alweer mis met een Nederlands migratie- en asielsysteem? Meer foto's, na de breek. border2534.jpg border3534.jpg

De zomer zit erop. HET HEEFT GEVROREN

neverforgetgodverdommewateendag.jpgNou reaguurders, jullie seizoen is weer aangebroken. Vanaf heden is binnen zitten niet langer iets waarvoor je je hoeft te verantwoorden. Gewoon lekker hele dagdelen GS en Dumpert F5'en op een dieet van magnetron-noodles en Babybels, het is het nieuwe hip. Want het leven voorbij de voordeur heeft dan wellicht ongekend realistische graphics, de gameplay is natuurlijk volledig kudt en de controls zijn onbegrijpelijk. En godzijdank mogen we ook weer gewoon in truien en jassen naar buiten, zodat je in ieder geval nog een beetje kunt verhullen dat je daadwerkelijk het postuur hebt van iemand die vooral guitig edoch snedige comments tikt onder provocerende tot regelrecht aanstootgevende nicknames. Enfin, het is vanaf heden dus KOUD EN GEWOON WINTER. "Voor de eerste keer dit najaar heeft het gevroren aan de grond. Op weerstation Heino (Overijssel) daalde de temperatuur in de nacht van woensdag op donderdag op klomphoogte tot -0.5 graden. Daarmee werd de eerste grondvorst gemeten van dit najaar. (...) Gemiddeld wordt de eerste grondvorst in Nederland half september gemeten. Vorig jaar was de eerste nacht met grondvorst in het najaar op 27 september. In 2014 liet de eerste grondvorst het langste op zich wachten. Op 5 november werd pas de eerste grondvorst genoteerd, in Eindhoven." Ah, de vorst is dus vroeg dit jaar. Eens kijken welke onheilspellende volkse wijsheid we hieraan kunnen koppelen. Ah. "Komt den vorscht vroeg in Overijssel, wordt u keihard genaaid door den Dijssel."

Treurnis du Jour. Oudjes ook al zonder warm eten

Zitten ze dan, uw opa en oma. Zelfs het Instagrammen van de maaltijden om er wat bewustzijn over te creëren lijkt niet echt zoden aan de dijk te zetten. "Bewoners van twee zorgcentra aan de Gondelkade en de Albrandswaard in Zoetermeer zijn boos omdat ze in de weekeinden geen warme maaltijden meer krijgen in het restaurant. Palet Welzijn, de organisatie die deze maaltijden bezorgt, zegt gedwongen te moeten bezuinigen op de maaltijden omdat het niet meer rendabel is. (...) Eén van de boze bewoners is de 99-jarige mevrouw Van der Aart. Zij woont in het zorgcentrum aan de Gondelkade en ze krijgt geen warm eten meer op zaterdag en zondag. 'Ik hoop dat ik toch weer warm eten krijg, want ik houd van warm eten.'" Och, de treurnis. Maar gewoon even partijpolitiek terzijde, en zonder op de populistische inkoptour te willen gaan, de overheid geeft zoveel geld uit aan zoveel onzin. Kan er echt niet af en toe een paar miljoen extra richting de oudjes? Warm eten. Wie is er niet groot mee geworden...

Linkse academici plegen eerwraak op Machteld Zee

MachteldZeeheld100.jpgMen neme een letterlijk citaat uit dat power-interview met feminist-zoals-het-hoort mr. dr. Machteld Zee. "Volgens mij stel ik vooral zaken vast. Als ik constateer dat invloedrijke westerse intellectuelen criticasters van de islam ontmoedigen en zodoende de fundamentalisten helpen om moslimgemeenschappen te isoleren en hen te 'islamiseren', dan is dat niet meer dan een constatering." Nou, wat er vervolgens gebeurde zal u verbazen. Precies die westerse intellectuelen waar Zee het over heeft, meldden zich - waarschijnlijk na alleen de kop en tekst gescand te hebben - massaal om haar gelijk te bewijzen. We leven in een vreemde tijd. Nog nooit in de geschiedenis zijn zoveel manuren besteed aan het vrijpleiten van een vijandelijke ideologie. En dat terwijl de realiteit gewoon simpel is. De islam is in tegenstelling tot het joden- en christendom, zowel een juridische als expansie-gerichte religie. Dat juridische element, maakt dat de islam naast een godsdienst, tevens een concurrerend rechtssysteem is. Wat is er in vredesnaam mis mee dit gewoon te erkennen? Maar door deze simpele waarheid schieten 's lands linksdragende academici in een terminale deugkramp. Waarom? Omdat de sociale wetenschap maar één taak dient: waarheden zodanig compliceren en verwateren, dat het vervolgens onmogelijk geacht wordt er een waardeoordeel over te vellen. En laat dat nou precies het tegenovergestelde zijn van wat Zee doet. Zij observeert een verontrustend fenomeen, schrijft het kraakhelder op, en durft er het waardeoordeel aan te geven dat die fenomenen onwenselijk zijn. En daarom moet. ze. kapot. Onderstaand een selectie uit 's lands intellectuele voorhoede (afkomstig uit draadje van dr. Kromzwaard). Multidisciplinair- en facultair, edoch allen verbonden aan het Instituut van Vooroorlogse Collaboratie. hoimaayke.jpgDr. Maayke Botman beperkt haar kritiek tot ad hominem verdachtmakingen, want dat leer je als PhD'er in "intersectionele genderstudies" aan de Universiteit Utrecht. hoimartijn534.jpgPolitiek antropoloog dr. Martijn Dekker van de UvA doet het dunnetjes over. hoimoors534.jpgUvA-hoogleraar prof. mr. Annelies Moors doet een giftige poging Zee's werk in diskrediet te brengen. Dat Zee niet langer mee mocht lopen en dat twee dagen al uitzonderlijk is, doet er niet toe. De onderzoeker waar Moors naar verwijst, John Bowen, is overigens erg pro shariaraden, dus ze bekent hier meteen kleur. Fijn. hoinoor534.jpgVU-PhD-kandidaat Nora Asrami doet even een Protocollen van Zionnetje. Het is overigens geen complot, en al helemaal geen theorie, aangezien islamisering inderdaad gewoon een bewust gedreven proces is, maar goed. hoimihai534.jpg Ah, gelijk gevalideerd door Joop-filosoof Miauw Martel Tuig. Enfin, na de breek nog wat al dan niet inheemse mensen met een mening van minder weledelgestrenge snit, maar toch.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.