achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@Ronaldo

LIVE. Wereld houdt adem in voor Oekraïnedebat met Timmerfrans, Schoof en Wilders

Grote spelers

Na dagen van spanning in de geopolitieke arena is het vandaag eindelijk zover. De Tweede Kamer der Staten-Generaal in Den Haag vergadert over "de uitspraken van president Trump over Oekraïne en de gevolgen voor de veiligheid van Europa". Dat waren dus deze uitspraken, maar inmiddels zijn we al weer zeven zetten in het 5D chess schaakspel op het wereldtoneel verder. Maar de Nederlandse fractievoorzitters mogen daar nu ook eindelijk hun zegje over doen en dat wordt nog wat, aangezien een Kamermeerderheid vóór steun aan Oekraïne is, maar de grootste partij in de Kamer juist tégen (nou ja, tegen actieve militaire betrokkenheid, klinkt het nu al). Livestream na de breek. En maar hopen dat Martin Bosma niet in huilen uitbarst.
UPDATE: Weinig vuurwerk in de eerste termijn, beetje gemurmel tegen Wilders, die zich voor zijn doen vrij inschikkelijk opstelt, 20:45 mag het kabinet gaan antwoorden

Totale loser Max (21) stopt al na 15 dagen met Frikandellen Februari challenge

Gooit de handdoek in het vet

John F. Kennedy zei het al: de Nederlandse jeugd van tegenwoordig kan niet eens op iedere dag van februari één frikandel meer eten dan de vorige. En John F. Kennedy had gelijk. Max van 21 uit Arnhem, op TikTok beter bekend als @tarrelvork en op GeenStijl beter bekend als iemand zonder mentaliteit die niet eens 406 frikandellen in een maand kan eten, is gestopt met zijn frikandellen challenge. "Na al die dagen alleen maar frikandellen eten, is mijn lichaam onherstelbaar beschadigd." Ja jammer van je lichaam Max, maar je hebt onze geest kapot gemaakt. Veertien dagen lang was het hosanna, veertien dagen lang was het positiviteit omtrent de frikandel, veertien dagen lang verkeerden wij Europeanen in de veronderstelling dat het in deze wereld mogelijk was om iedere dag een frikandelletje meer te eten dan de vorige, en nu? Nu weten dat het allemaal voor niks was. We zijn belazerd en bedonderd door iemand zonder ruggengraat die denkt dat het leven in het algemeen en filmpjes maken op TikTok in het bijzonder niet meer is dan een grapje. We gaan wel naar de McDonald's voor een hamburger.

Frits gestopt met Bolkestein

Laatste VVD-leider van de VVD werd 91

Frits Bolkestein is overleden. Bolkestein was in de jaren '90 de leider van de VVD, zette in 1991 migratie op de politieke agenda en was daarom volgens weldenkend Nederland een gevaarlijke extreemrechtse verschrikkelijke enge bah bah vies meneer. Bolkestein stond met Wim Kok aan de wieg van het eerste paarse kabinet en ging na de formatie daarvan zelf in de Tweede Kamer zitten, zodat hij lekker de hele dag kon twitteren het VVD-geluid kon laten horen. In 1999 nam hij de pleiterik naar Brussel, en daarna was hij nog lange tijd het geweten van zijn partij, met als stijlloos hoogtepunt zijn toespraak tijdens de demonstratie tegen (VVD-)bezuinigingen op kunst en cultuur. De laatste jaren ging het flink minder met Bolkestein, die naast fractievoorzitter ook nog staatssecretaris van EZ, minister van Defensie en Eurocommissaris voor Interne Markt (bekend van de Bolkestein-richtlijn) was. Bolkestein werd 91.

Deze banger

COA hield puinzooi ziekenvervoer AZC's onder de pet, '2500 euro voor ritten zonder afspraak'

Huh COA doet maar wat met uw belastinggeld

FOTO (ANP) - Niet de taxi uit het verhaal

Het is een totale puinbak met het vervoer van asielzoekers naar medische afspraken. "Een asielzoeker die, op kosten van het COA, voor 2500 euro taxi’s laat rijden naar een ziekenhuis waar hij helemaal geen afspraak heeft. Taxichauffeurs die makkelijk geld willen verdienen en spookritten proberen in te boeken." En dan denkt u: daar zijn ze bij het COA druk mee bezig. En dat klopt! Het COA heeft namelijk maandenlang geprobeerd correspondentie waaruit de problemen klip en klaar bleken, geheim te houden voor het AD. "Nadat deze site eind 2024 naar de rechtbank stapte om zo alsnog vrijgave van het document af te dwingen, mailde het COA (waarschijnlijk per ongeluk) het originele, ongelakte document door." Helaas verspild belastinggeld kaas. U leest daarrr in het AD (of na de breek) wat er is gebeurd met een asielzoeker die voor 2500 euro taxiritten bestelde naar een ziekenhuis waar hij geen afspraken had.

VIDEO. Vliegtuig landt ondersteboven op vliegveld Toronto

Tering, jantje

Heilige rook wat een beelden uit Canada, waar een vliegtuig dat onderweg was van Minneapolis naar Toronto ondersteboven is geland. Met de filmer gaat het goed, maar volgens lokale zender CP24 zijn acht mensen gewond geraakt. Dat lijkt gezien bovenstaande beelden nog een relatief goede afloop van een verschrikkelijke crash te zijn.
UPDATE 21u59: Eén kind en twee volwassenen ernstig gewond, meldt CP24. Er zijn geen inzittenden vermist.
UPDATE 18 feb: 15 gewonden

Terugkijken. Zuster Ratched verbiedt paffen in Nederlandse GGZ-instellingen

Welja

Ja toch nog even deze bizarre repo in Nieuwsuur van gisteren wegens bizar. "Aan het eind van dit jaar is roken in alle psychiatrische instellingen verboden. Patiënten mogen dan nergens meer een sigaret opsteken. Niet in de kamers, niet op de afdelingen, en zelfs niet op het buitenterrein." Deze brave nieuwe wereld is bedacht door allemaal ambtenaren in een of ander geschift akkoord en mensen, die dus al dan niet gedwongen zijn opgenomen omdat het niet zo lekker met ze gaat, worden nu dus gedwongen te stoppen met sigaretten. Ondertussen zijn er rechtszaken verloren door een soort MOB, maar dan dat het paffende patiënten zijn die begrijpelijkerwijs in opstand komen tegen dit soort disproportionele vrijheidsbeperkingen. Desalniettemin dendert de ambtelijke molen stug door, en dan vragen ze zich over 3 jaar af waar al die verwarde mannen op straat vandaan toch komen, terwijl uit een of ander rapport blijkt dat het roken met 37,429% is verminderd. Gefeliciteerd alvast.

Europarlementariërs krijgen vergoeding onkosten van 5k per maand, geven nauwelijks geld terug

Het gaat GOED met het Europees Parlement

Stel. U krijgt 4.950 euro in de maand (in de maand!) voor onkosten BOVENOP UW RIANTE SALARIS. En u mag zelf bepalen welke onkosten dat zijn. En u hoeft geen bonnetjes te bewaren. Maar als u geld overhoudt, dan moet u dat bedrag terugstorten. Zou u dan geld terugstorten? En als u een gekozen volksvertegenwoordiger bent? In Brussel? Nou? Ten minste 647 van de 705 Europarlementariërs doen dat niet, blijkt uit onderzoek van Follow The Money. "Het Europees Parlement betaalde in vijf jaar tijd 253 miljoen euro aan Europarlementariërs als lumpsum vergoeding voor kantoorkosten. Het vraagt leden om geld dat over is, terug te storten. In de periode 2019-2024 deed jaarlijks minder dan 1 op de 10 leden dat. In totaal retourneerden zij 4,3 miljoen euro – nog geen 2 procent van het totaal." Nu kan het natuurlijk zijn dat je gewoon heel veel onkosten maakt als je in Brussel bent. Maar ja. "Opmerkelijk is hoeveel er soms werd teruggestort. De 18 Europarlementariërs die in 2023 geld terugstortten, maakten samen 380 duizend euro over. Dat is gemiddeld 21 duizend euro per Europarlementslid, ruim een derde van wat ze dat jaar in totaal aan onkostenvergoedingen hadden ontvangen. Dat roept de vraag op of deze Europarlementariërs extreem zuinig waren, of dat het beschikbare bedrag te ruimhartig was. Zonder meer transparantie in de uitgaven kun je daar echter geen enkele uitspraak over doen." Geen enkele uitspraak? Echt niet, Follow The Money? Wat dacht u van ZAKKENVULLERS WE WILLEN ONZE CENTEN TERUG!

Indringer Tweede Kamergebouw verdacht van voorbereiding 'moord met terroristisch oogmerk', maar OP WIE?

Welja, tussen neus en lippen door

Welja. De man die afgelopen vrijdag geprobeerd heeft met een steekwapen het Tweede Kamergebouw binnen te dringen komt uit Nijmegen, is 18 jaar en wordt verdacht van voorbereiding moord met terroristisch oogmerk. Dat meldt het OM, meldt RTL Nieuws. Dan denken wij: die wilde 1 specifieke politicus vermoorden. Maar wie dan?
UPDATE - NOS meldt: "Het OM kan nog niets zeggen over zijn motief." VAAAAAG
UPDATE - Meer (maar niet zo heel veel meer) info bij Omroep West. Verdachte is vandaag voorgeleid, zijn voorarrest is met twee weken verlengd.

Pensioenfonds ABP heeft niet alleen aandelen Tesla, maar ook Facebook en Google verkocht

Ja

Kijk als het ABP twee weken geleden gewoon all in was gegaan op RKC-NAC 5-0 dan had iedere ambtenaar van zijn pensioen kunnen genieten op de Malediven, maar in plaats daarvan heeft het grootste pensioenfonds van de EU vorig jaar in het derde kwartaal alle aandelen Tesla, Meta (Facebook & Whatsapp) en Alphabet (Google) verkocht (en nog 897 andere bedrijven maar als wij dat in de kop zetten dan klikt u niet en gaat u dierennieuws op AD.nl lezen). Volgens topman Harmen van Wijnen ("Wij zijn agnostisch wat Trump betreft") is dat niet woke, maar gewoon verstandig beleggen. "Als je onze criteria naast deze bedrijven legt, dan passen zij er met name niet bij vanwege onze voorwaarden voor goed bestuur." Nou. Weten we dat ook weer. Het ABP heeft trouwens nog wel aandelen in Nvidia, Microsoft, Apple en Amazon, die worden kennelijk wel goed bestuurd. Eet dat, Joop van den Ende.

Okee opa

Thierry Baudet moet 41.595 euro extra betalen na klikken Volkskrant bij Belastingdienst

Mooi nieuws voor de ambtenaren van Nederland. De thermostaat kan vandaag wel een graadje hoger en er mag een extra klontje in de koffie want de schatkist kan een meevaller van maar liefst 41.595 euro (5546 keer 7,50) bijschrijven dankzij noeste arbeid van De Volkskrant. Die krant kwam erachter dat er een verschil is tussen het aantal keren dat een Kamerlid dat zijn neveninkomsten niet had opgegeven (2) en het aantal keren dat een Kamerlid daardoor extra belasting moest betalen (1). Allebei die keren is het Kamerlid de heer T. Baudet, die zoals we al wisten niet wil vertellen hoeveel geld hij verdient met het verpesten van stukjes vaderlandse biefstuk. Eind goed al goed, Baudet moet nu alsnog 41.595 euro afdragen over 2021 (en over 2023, maar dat moest ie sowieso). Dat zal 'm leren.

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.