Zucht. Nu moet GS de cookiewall weer neerhalen
En alle andere .nl's ook, van de Autoriteit Analooggegevens.
Vol spanning zitten we bij de brievenbus te wachten op een grote A4-envelop met vierentwintig pagina's bevelschrift van de Autoriteit Persoonsgegevens die je TL;DR kunt samenvatten tot "Mr. GeenStijl, tear down this cookiewall." En dan niet omdat die &$#!!@!$ cookiewet eindelijk is afgeschaft, maar omdat we niemand mogen weigeren op de site die cookies weigert. Dat mag niet meer van de AP, want volgens de AVG mag je niemand weigeren die geen cookies wil. En wij dachten dat we gewoon de wet uitvoerden (nadat we in 2015 onder dreiging van een cookiemonsterboete van 450.000 euro die wall hebben gebuild).
RTL Nieuws staat ook op de dreigbrievenlijst van de AP (baas: Aleid Wolfsen..), en die reageren - terecht - chagrijnig: RTL schrijft op de eigen site dat alleen monopolisten niemand zouden moeten kunnen weigeren, en dat is RTL niet: als je hun site niet op kunt omdat je geen cookies wil, ga je gewoon naar Nu.nl voor je nieuws. Dat geldt ook voor GS. Ook vindt RTL dat de AP het businessmodel van online diensten belemmert:
"Gratis diensten, zoals rtlnieuws.nl of buienradar.nl, zijn voor hun financiering afhankelijk van de verkoop van advertenties. In de online advertentiewereld willen adverteerders alleen gericht (getarget) advertenties inkopen en daarvoor is nodig dat gebruikers aan RTL toestemming geven voor tracking cookies. Een algemeen verbod op een cookiewall heeft als gevolg dat de advertentie-inkomsten van RTL zullen dalen. [...] RTL concurreert online met bedrijven als Facebook en Google. Deze partijen zijn door hun volume als geen ander in staat om getargette advertenties aan te bieden. Door de beperkingen die de AP de Nederlandse online mediadiensten oplegt om toestemming te verkrijgen voor tracking cookies, zal de concurrentiepositie van RTL in het digitale domein worden aangetast." (Hele verklaring hierrr.)
Wij vroegen aan een dev-ops hipster nerd (laten we hem OrangeHat noemen) of het terecht is dat we het eens zijn met RTL, want waar 'RTL' staat, kun je ook 'GeenStijl' invullen. Jazeker, zegt die: "Tracking door Google en FB is niet chill, maar AP verstoort met dit geneuzel de 'normale' kat/muis gang van zaken binnen een vrij klein gedeelte van het internet (namelijk .nl). Dat geeft NL'se bedrijven een minder sterke positie in dat spel. Laat mensen die geen cookies willen maar een plugin installeren in hun browser, zodat ze steeds een schone sessie hebben. Tegelijkertijd is er wel wat te zeggen voor het onder de loep leggen van tracking door de big corps, maar ik zou daar voornamelijk eens kijken naar het combineren van metadata om zo tot, imho te veel, kennis te komen over je bezoekers. Tevens: Is vrije media daadwerkelijk nog vrij als er geen realistische inkomstenbron meer te vinden is?"
Von Loghausen vindt er ook wat van: "Daarbij zou ik nog de noot willen plaatsen dat als AP'ers *echt* de tracking willen aanpakken, ze dat zouden moeten forceren doen bij de partijen die daadwerkelijk de tracking doen, en die, zoals RTL al aanhaalt, juist degenen zijn die de dans ontspringen om dat ze een monopoliepositie hebben. Dan hoef je ook niet individuele sites aan te pakken, want zij zijn niet degenen die de dataprofielen opbouwen. En je zorgt er gelijk voor dat het een eerlijk speelveld is voor alle websites die zich met reclames moeten voeden."
Kortom. We scharen ons achter RTL. Wij doen zelf - als site - niet aan tracking van bezoekers. Wij weten niet welke bezoeker welke hobbies heeft of wat voor voertuig u bestuurt, en dat willen we zo houden ook. En als je iedere invasie al te veel vindt, moet je inderdaad een plugin in je browser prakken, er zijn er genoeg. Maar zet GS dan wel ff op de whitelist want we moeten soms wat koekjes uitdelen om zelf ook te kunnen eten. Of word gewoon Premium Lid, dan krijg je GS sowieso reclamevrij. (En vergeet niet te opt-in'en voor de exclusieve Premium Nieuwsbrief, want die mogen we ook niet ongevraagd opsturen van de AVG.)
Reaguursels
Dit wil je ook lezen
Veel partijen voeren u toch weer illegale cookies
Meegeleverd bij het gratis bier.
Smoren en sudderen in het stijlloos stamcafé
Iemand een koekje bij de Keestel Karaoke?
GDPR, of hoe de EU privacy poepvervelend maakt
Vanaf vandaag gaat de nieuwe EU privacywetgeving GDPR in. Niemand leest ooit algemene voorwaarden dus niemand weet waar het over gaat, maar dát ie van start gaat is niemand ontgaan want je hebt een miljoenmiljard mails gehad.