Marcel Melis gestopt met pandjesmelken
Niet dood
Vervelend nieuws voor liefhebbers van Marcel Melis, een sympathieke huisjesmelker die zich in de hoofdstad hard maakte voor de invoering van een vrije sector-sharia. Het is natuurlijk ontzettend goed om mannen en vrouwen waar mogelijk van elkaar te scheiden, bijvoorbeeld op de middelbare school. Je kunt daar niet vroeg genoeg mee beginnen. Melis verhuurde zijn pandjes uitsluitend aan de vrouwtjes, wat eigenlijk juist heel woke en mooi is, een permanente safe space voor een in gevaar verkerende subgroep. Toch was woke niet blij met de beste man, en riep Volt-politicus en potentieel huurder Juliet Broersen allemaal heel nare dingen over hem. Afijn Melis naar de rechter, die hem ongelijk gaf. Vervelend voor 'm, maar vooral vervelend voor u, want ze zitten achter u aan, Melis stond toevallig in de weg. "Al met al heeft dat proces mij 50.000 euro gekost. Kijk, ik ben vermogend en kan dat bedrag wel opbrengen. Maar dat kan niet iedereen." In de T geeft Melis aan vanaf nu op andere manier invulling te geven aan zijn idealisme - zo gaat hij vooral investeren in Spanje en Dubai en hedgefondsen.
Liveblog oorlog Iran. 'Ruzie tussen Trump en Netanyahu over hervatten oorlog', Trump zegt dat Netanyahu doet 'wat hij hem vertelt dat hij moet doen'
Nummer 121 alweer, niet te verwarren met nummer 120, die las u namelijk hier
Mooie uitdrukking eigenlijk, "hair on fire", wat zoveel betekent als volstrekt en accuut opgaan in een situatie van grote urgentie, die ook nog eens zeer emotioneel dan wel niet woedend stemt. Afijn, Axios citeert een bron die vertelt dat Netanyahu's haar stevig in de hens stond na een telefoongesprek met Trump, afgelopen dinsdag. Trump zou aarzelen over het hervatten van de oorlog en, in tegenstelling tot Netanyahu, nog fiducie hebben in het sluiten van een deal met het Iraanse regime. Onder aanvoering van Pakistan lopen de onderhandelingen nog steeds; het Iraanse ministerie van Buitenlandse Zaken beoordeelt op het moment van schrijven daartoe een document met Amerikaanse standpunten. Trump, die in eigen land weleens verweten wordt zich voor het karretje van Netanyahu te laten spannen, lijkt vooralsnog niet geïnteresseerd in het blussen van het ontstane haarbrandje. "He’s a very good man," zei hij daar gisteren over, "he’ll do whatever I want him to do." We gaan live.
Update 11:02 - Het Iraanse staatsmedium ISNA meldt dat er in Iran overleg wordt gepleegd over de onderhandelingstekst die gestuurd wordt als reactie op de laatste voorstellen van de VS. Het gat tussen de VS en Iran is nog niet dicht - Teheran zegt dat het aan Washington ligt om het gat te dichten en de oorlog definitief te beëindigen.
Update 20:55 - Mojtaba (geen idee of-ie nog leeft) zou bepaald hebben dat het uranium NIET mag worden overgedragen aan de VS. Dat is: een probleem.
Update 21:13 - En dan nu Politico met de twee heetste hangijzers wat betreft de onderhandelingen. 1) Uranium / nucleaire wapens en 2) de Straat van Hormuz. Tsja.
Eurochef Progressief Nederland Bas Eickhout stapt op: "Relaties gehad die niet passen bij mijn rol"
Ach ja
Ja kijk, er is een slag man dat graag een relatie wil met een vrouw die de helft van z'n leeftijd is, en het goede nieuws is dat dit zodra het heerschap 37 is nog legaal is ook. Het echt heuglijke nieuws: het is klimaatwetenschapper en EuroPRObons Bas Eickhout gelukt! Vorige week bleek hij het aan te hebben gelegd met zijn 25-jarige collega Lena Schilling, maar het Eickhout groeit waar het niet gaan kan dus daar blijft het niet bij. Op BlueSky kondigt hij zijn vertrek uit Brussel aan en het sympathieke is dat je helemaal niet tussen de regels door hoeft te lezen om te lezen wat er tussen de regels door staat. "Ik heb in het verleden niet altijd het juiste gedaan. Ik heb relaties gehad die niet passen bij mijn rol. Dat had ik niet mogen doen en daar neem ik mijn verantwoordelijkheid voor. Die reflectie, samen met het besef dat de partij een nieuwe fase ingaat, heeft mij tot dit besluit gebracht." Oké, nou, lekker gewerkt, Bas!
Update Het had allemaal niets te maken met de relatie met Lena, dat hele opstappen, maar dus wel met andere relaties. Spannend.
29-jarige Syriër die IS-propaganda verspreidde en wilde sterven als martelaar kwam naar Nederland voor 'vrijheid, veiligheid en vvmu'
En geef hem eens ongelijk
We schakelen even over naar Leiden, waar de in 2014 naar Nederland gevluchte Syriër Nour Al-M. woont. Die kwam ooit deze kant op voor zijn 'vrijheid, veiligheid en vrijheid van meningsuiting', en schrikt zich nu een hoedje van wat dat in de praktijk blijkt te betekenen. Want nu eist het OM plotseling drie jaar celstraf tegen de beste man vanwege lidmaatschap van IS en het verspreiden van propaganda, terwijl hij naar eigen zeggen 'alleen een goede moslims wil zijn en de koran wil volgen'. Zo deelde hij met jan en alleman IS-krant Al Naba (interessant spul wel), legde hij op Facebook de eed van trouw aan IS (wat dat ook wezen mag) af en riep hij God (vzmh) op 'van het martelaarschap zijn lot te maken'. "IS is de waarheid en ik sta aan de kant van IS," appte hij aan zijn zus, maar dat moet je allemaal in bredere context zien, betoogde hij in de rechtszaal. "Ik ben geïnteresseerd in het Midden-Oosten, maar ik ben neutraal (...) Ik ben met het kalifaat, omdat ik geloof in de overlevering die zegt dat na de overwinning het kalifaat komt. Dat komt voort uit mijn geloof en ik ben vrij om dat te geloven (...) Ik hoop dat ik niet veroordeeld wordt voor mijn overtuigingen en een chatgesprek met mijn zus." Nee zeg, stel je voor!
'FBI-directeur Kash Patel start onderzoek naar journalist die over zijn alcoholisme berichtte, deelt in functie flessen drank uit'
Gedoetjes!
Ja kijk enerzijds is kinderboekenauteur Kash Patel natuurlijk niet de allerbest denkbare FBI-directeur, anderzijds is iemand die flessen drank uitdeelt per definitie een gewaardeerde collega, en iemand die zijn eigen naam op flessen whiskey laat zetten weliswaar een tikje megalomaan maar ergens ook wel weer een mooie kerel. Vorige maand berichtte The Atlantic vrij uitgebreid over 's mans drinken, dat nogal excessief zou zijn, en er bovendien om de haverklap voor zorgt dat vroege vergaderingen moeten worden verplaatst, en bovendien is de nationale veiligheid aldaar in het geding. Ook kon hij 's ochtends een keertje niet inloggen en belde daarna in paniek de halve wereld om te vertelvloeken dat hij ontslagen was (was niet zo). Kort na publicatie klaagde Patel The Atlantic aan, en omdat hij toch directeur van de FBI is, ging hij vervolgens over tot de orde van de dag begon hij naar verluidt een onderzoek naar Sarah Fitzpatrick, de journalist achter het verhaal. Waardevolle besteding van overheidsgeld natuurlijk, mooi en goed. Fitzpatrick is niet onder de indruk en joekelt meteen een nieuwe skoep de wereld in: Patel reist rond met een voorraad whiskeyflessen waar 'Kash Patel FBI Director' op staat, en deelt deze vervolgens uit aan collega's en belangrijke types die hij ontmoet. Uiterst serieuze mensen!
Afijn, zin in whiskey nu.
Amsterdamse cruisegebied totaal onveilig, homo's steeds vaker bespuugd en mishandeld door groepjes jonge jongens
Vrij klassiek voorbeeld van een mannenprobleem dit
Twee kerels die elkaar ergens in de frisse buitenlucht ritmisch afwerken tegen een boom, dat lijkt ons precies hoe moeder natuur het ooit bedoeld heeft, maar daar is niet iedereen het klaarblijkelijk mee eens. In Amsterdam heb je bijvoorbeeld De oeverlanden, een klein gebied dat voor rampetampen gebruikt wordt. Staat netjes aangegeven, heeft verder niemand last van, tenzij je er zelf naar binnen gaat natuurlijk, bijvoorbeeld om elkaar af te trekken de aldaar aanwezige homo's uit te schelden, te bespugen of in elkaar te trappen, zoals steeds meer groepjes jonge jongens blijken te doen. Ja je zou zeggen: ga meiden versieren, kanjers, de wereld ligt aan jullie voeten, maar goed, iedereen doet het op z'n eigen manier.
Briefje waarin Epstein zelfmoord lijkt aan te kondigen vrijgegeven: "No fun - not worth it!!"
Boys just wanna have fun!
Okee of dit briefje ook daadwerkelijk door Epstein is geschreven is nooit bewezen; zijn voormalige kamergenoot in de gevangenis claimt het in ieder geval in zijn spullen te hebben gevonden. Daar wordt het meteen heel raar, want het zou in een graphic novel hebben gezeten. Daarmee zou ook meteen bewezen zijn dat er volwassen mensen bestaan (of in ieder geval bestonden) die graphic novels lezen, en dat weigeren wij te geloven. Tegelijkertijd: als er volwassen mensen bestaan die graphic novels lezen, schrijven ze waarschijnlijk dit soort kleuterteksten. Over complotten en kleuterteksten gesproken: waarom schrijft deze man zoals Trump socialt? Wij stellen alleen maar vragen.
Liveblog oorlog Iran. Regime reageert vandaag op Amerikaans voorstel, 'Project Freedom beeïndigd na weerstand Saoedie-Arabië'
107 jongens, 106 teruglezen hierr
Goed nieuws voor Amerikanen: de Iran-oorlog, die eigenlijk geen oorlog is maar een bijzondere excursie, duurt vergeleken met andere hele lijvige oorlogen nog helemaal niet zo lang (laat staan vergeleken met andere bijzondere excursies). Handige grafiek op de tijdlijn van Trump, die er zelf ook nogal van onder de indruk lijkt ('Wow. Study this Chart!'). Of het einde in zicht is blijkt volgens CNN mogelijk later vandaag, als Iran reageert op een Amerikaans voorstel om het conflict te beëindigen. Voor wat het waard is: gisteren had Trump het al over "very good talks", overigens niet te verwarren met eerdere "very good talks", die uiteindelijk nergens toe leidden.
Over dingen die niet lang duren gesproken: Project Freedom, de CENTCOM-escortmissie voor commerciële schepen door de Straat van Hormuz, werd na twee dagen alweer gepauzeerd. Volgens een skoep van NBC kwam dat omdat meerdere bondgenoten zich ertegen verzetten, en Saoedie-Arabië zelfs aankondigde dat Amerika zijn luchtruim en legerbases er niet voor mocht gebruiken. Idealiter zoek je zoiets van tevoren uit, maar goed, het is natuurlijk niet altijd feest.
In Iran zit het regime ondertussen ook niet stil, maar voerde de afgelopen weken 'de snelste golf' aan politieke executies uit de recente geschiedenis uit. Je zou bijna gaan hopen op regime change, maar dat is volgens Trump natuurlijk al lang gebeurd, dus nergens voor nodig. Afijn, lang verhaal kort, we gaan maar weer live.
Update 10:41 - Voor wie het nog bijhoudt (wij): Iraniërs zitten al 69 dagen zonder internet.
Update 10:49 - Iraans politicus: Amerika moet nieuwe 'wettelijke regime' in Straat van Hormuz accepteren, ziet geen alternatief.
Update 12:50 - Er is weer eens een zoon van een Hamas-onderhandelaar uit het leven geschaakt door Israël. Het gaat om Azzam al-Hayya, zoon van Hamas-bobo Khalil al-Hayya. Deze Khalil was ook doelwit (of: behoorde tot de doelwitten) in september toen Israël die veelbesproken aanval uitvoerde op de Hamas-vergadering in Doha. Daarbij kwam destijds wel een andere zoon van Khalil om het leven: Hammam (niet het washok met stoomfunctie). Volgens Hamas is de strike op Azzam een poging om bij vaders 'de wil van het verzet en zijn politieke standpunten te beïnvloeden'.
Update 17:24 - De Iraanse president Pezeshkian heeft de mismaakte Mojtaba Khamenei gesproken en zegt daar achteraf over: "We spoke with him for nearly two and a half hours… his views and the way he interacted were truly sincere and humble. For a leader to treat someone in such a manner, he truly had such a demeanor.”
Update 19:40 - De VS bekijkt een doorstart van het 'Project Freedom', dat zou dan deze week nog kunnen volgens het Pentagon, zo weet de Washington Post.
Update 21:00 - The Washington Post schrijft ook dat Iran de blokkade volgens Amerikaanse inlichtingen nog maanden kan uithouden voordat het de economische gevolgen gaat voelen: "A confidential CIA analysis delivered to administration policymakers this week concludes that Iran can survive the U.S. naval blockade for at least three to four months before facing more severe economic hardship, four people familiar with the document said, a finding that appears to raise new questions about President Donald Trump’s optimism on ending the war."
Update 21:22 - Iraanse staatszender Mehr stelt dat Amerika onvoorwaardelijke overgave eist van Iran. Ondertussen zijn er in Iran ook explosies gemeld die volgens diezelfde staatszender voort zouden komen uit 'gevechten op zee'.
Update 22:10 - Beetje rommelig in de Straat momenteel: Amerika zou een Iraanse olietanker hebben aangevallen, Iran vuurt terug, Iraanse staatstelevisie speculeert betrokkenheid Verenigde Arabische Emiraten, Israël ontkent betrokkenheid. Mogelijk heeft Iran twee Amerikaanse oorlogsschepen aangevallen.
Update 22:33 - Terwijl er nu ook meldingen zijn dat het luchtafweergeschut actief is boven Teheran, schrijft The New York Times op basis van Iraanse functionarissen dat er nu een voorstel van een pagina voorligt in de onderhandelingen om een einde te maken aan de oorlog. Het voorstel zou bestaan uit drie hoofdpunten: De Amerikaanse blokkade wordt opgeheven, de Straat van Hormuz wordt weer geopend en de gevechtshandelingen stoppen voor 30 dagen. Voor de volledigheid: "Iranian officials said on Thursday that their country is discussing with the United States a one-page proposal to reopen the Strait of Hormuz and end hostilities for 30 days while they try to reach a comprehensive peace settlement. The plan has three main points, according to three senior Iranian officials: the lifting of the U.S. blockade on Iranian ships and ports, the opening of the strait to commercial traffic, and an end to the fighting. The officials spoke on the condition of anonymity to discuss sensitive negotiations. U.S. officials did not respond to requests for comment."
Update 22:44 - Fox meldt dat de VS inderdaad aanvallen hebben uitgevoerd op het Iraanse eiland Qeshm en de stad Bandar Abbas, maar dat er géén sprake is van een herstart van de oorlog of een einde aan het huidige staakt-het-vuren.
Update 23:12 - Beeld van actief luchtafweergeschut boven Teheran.
Update 23:28 - Een Amerikaanse functionaris heeft Fox News ook nog laten weten dat de Iraanse Bandar Kargan-marinecheckpoint doelwit was van aanvallen van het Amerikaanse leger.
Update 23:37 - CENTCOM maakt nu zelf melding van de aanvallen en schrijft dat het gaat om zelfverdediging na Iraanse aanvallen op Amerikaanse oorlogsschepen die geen schade opliepen in de Straat van Hormuz: "Iranian forces launched multiple missiles, drones and small boats as USS Truxtun (DDG 103), USS Rafael Peralta (DDG 115), and USS Mason (DDG 87) transited the international sea passage. No U.S. assets were struck. U.S. Central Command (CENTCOM) eliminated inbound threats and targeted Iranian military facilities responsible for attacking U.S. forces including missile and drone launch sites; command and control locations; and intelligence, surveillance and reconnaissance nodes."
Update 00:01 - Iran zegt dus dat Amerika een Iraanse olietanker en een ander schiep aanviel en dat daarmee het staakt-het-vuren werd geschonden, waardoor de situatie zoals hierboven door CENTCOM beschreven ontstond.
Update 00:10 - In Israël denken ze dat de vijandelijkheden tussen de VS en Iran op dit moment zijn geëindigd, maar volgens het Iraanse staatsmedium Mehr worden er nog explosies gehoord in de zuid-Iraanse stad Sirik.
Update 00:26 - Trump heeft op de aanvallen over en weer tussen de VS en Iran gereageerd tegenover ABC News: "President Trump tells me in a phone call the retaliatory strikes against Iranian targets are just a 'love tap'. 'It's just a love tap.' When I asked if the it means to ceasefire is over. 'No, no, the ceasefire is going. It's in effect'." Rustig maar mensen, It's just a love tap!
Update 00:36 - Trump heeft zojuist ook uitgebreid gereageerd op Truth: "Three World Class American Destroyers just transited, very successfully, out of the Strait of Hormuz, under fire. There was no damage done to the three Destroyers, but great damage done to the Iranian attackers. They were completely destroyed along with numerous small boats, which are being used to take the place of their fully decapitated Navy. These boats went to the bottom of the Sea, quickly and efficiently. Missiles were shot at our Destroyers, and were easily knocked down. Likewise, drones came, and were incinerated while in the air. They dropped ever so beautifully down to the Ocean, very much like a butterfly dropping to its grave! A normal Country would have allowed these Destroyers to pass, but Iran is not a normal Country. They are led by LUNATICS, and if they had the chance to use a Nuclear Weapon, they would do it, without question — But they’ll never have that opportunity and, just like we knocked them out again today, we’ll knock them out a lot harder, and a lot more violently, in the future, if they don’t get their Deal signed, FAST! Our three Destroyers, with their wonderful Crews, will now rejoin our Naval Blockade, which is truly a “Wall of Steel.”
Update 01:04 - Op de Iraanse staatstv worden beelden getoond van de raketten die worden afgevuurd op Amerikaanse schepen.
Trump zojuist
Geen onweer maar luchtafweer
Totale thriller en (mogelijk) beste wedstrijd ooit in het Stamcafé
Voetbal kijken in de kroeg, altijd goed
Je moeder heeft recency bias vorige week werd de allerbeste voetbalwedstrijd ooit gespeeld, samenvatting hierrr, dit is waarom dat spelletje dus zo betoverend leuk is (of in ieder geval kan zijn). Niets ten nadele van Almere City - De Graafschap verder maar op het moment van schrijven treffen Bayern München en Paris Saint-Germain elkaar in Duitsland en dat is hoogstwaarschijnlijk: iets spannender. De heenwedstrijd eindigde in 5-4, spektakel gegarandeerd, Duitsers tegen Fransen, mooi klassiek. De winnaar neemt het in de finale op tegen Arsenal, dat eigenlijk helemaal nooit iets wint, maar dit seizoen dus mogelijk de twee belangrijkste prijzen in het Europese voetbal. Om te kijken heb-ie Ziggo nodig, maar dat kan ook gewoon gratis online.
Update 3' Dit bedoelen we dus, 0-1 Dembele
Update 90+4' 1-1 Kane, nog een minuutje
Update Einde wedstrijd, PSG tegen Arsenal in de finale
Utrechtse student handelt in illegale sigaretten omdat hij een enorme teringhekel heeft aan Israël
VOC-mentaliteit
Vandaag in gelegenheidsargumenten: de Utrechtse student Thomas verdient lekker bij met de illegale handel in sigaretten, maar dat doet hij niet per se omdat hij elk extraatje kan gebruiken, maar vooral omdat hij het helemaal zat is dat onze overheid geld uitgeeft aan de Israëlische wapenindustrie. Eindelijk een passend antwoord op Christenen voor Israël: antizionisten voor kanker. Ja, dat krijg je ervan als je de herinnering aan de holocaust kapotbombardeert (?).
