achtergrond

ingelogd als

lid

logout

word lid

nachtmodus

tip redactie

doneer

@presidium

HISTORISCHE DEAL tussen Khadija Arib en Kamer

Twaalfpuntenplan nog niet uitgelekt

Zo dan. Na jarenlange bombardementen, beschuldigingen over en weer, keiharde onderhandelingen en nog heel veel meer gedoe, zijn ze eruit. De Tweede Kamer en Khadija Arib hebben een overeenkomst bereikt over de zaak-Arib, tenminste, het gedeelte van de zaak dat gaat over de zaak die Khadija Arib aanspande tegen de Tweede Kamer en waarin inmiddels een hoger beroep liep. Qatar Pakistan Marjolein Moorman heeft namens het presidium via mediation een overeenstemming bereikt met Khadija Arib en de details van die deal blijven geheim. Dat er nu een einde aan deze zaak komt, die Arib naar eigen zeggen aanspande om haar naam te zuiveren, lijkt ons zeer verstandig aangezien in ons boekje de naam van Khadija Arib al lang gezuiverd is. De naam van Vera Bergkamp daarentegen, die blijft dankzij deze affaire tot in lengte van dagen besmet.

Presidium duwt doofpot Bergkamp verder dicht: geen onderzoek naar zaak-Arib

Glas plas was

Het presidium van de Tweede Kamer gaat géén onderzoek doen (Kamerbrief hier) naar het gesodemieter door het presidium van de Tweede Kamer in de zaak rond het lek over onderzoek naar Khadija Arib. Dat heeft het presidium van de Tweede Kamer besloten (hierr voor de huidige bezetting, Gidi Markuszower zit er niet meer bij). Dat presidium wordt voorgezeten door Martin Bosma, die ook in het presidium zat toen uitlekte dat dat presidium een onderzoek naar Khadija Arib liet doen. 

Nu schrijft Bosma: "De Rijksrecherche heeft in deze kwestie geen onderzoek gedaan naar Kamerleden, aangezien zij hiertoe geen onderzoeksbevoegdheid heeft." Dan zou je zeggen: dan moet de Tweede Kamer dat dus zelf onderzoeken. 

Maar nee. "Het Openbaar Ministerie heeft geen aanleiding gezien het onderzoek aan de Tweede Kamer (of het Presidium) over te dragen met het oog op deze procedure. Hieruit maakt het Presidium op dat het onderzoek van de Rijksrecherche geen bevindingen heeft opgeleverd die het vermoeden opleveren van een ambtsdelict van een Kamerlid." Dat kan het Presidium daar wel uit opmaken, maar dat een onderzoek dat zich niet richt op de schuld van Kamerleden, geen schuldige Kamerleden vindt, bewijst natuurlijk helemaal niets over de mogelijke onschuld van Kamerleden. Acht aanwezige Presidiumleden zijn niet eens gehoord en van het negende (namelijk Vera Bergkamp) is nou juist net bekend geworden dat zij dat onderzoek van de Rijksrecherche heeft lopen dwarsbomen

Ondertussen krijgen oud-griffier Simone Roos en oud-directeur huisvesting Jaap van Rhijn er nog wel van langs, omdat de eerste wist dat de tweede had meegeholpen aan het opstellen van een anonieme brief waarvan hij de klachten later zelf ging bevestigen. "Het Presidium vindt de handelswijze van de voormalig Griffier en directeur Huisvesting, zoals die uit het onderzoek van de Rijksrecherche naar voren komen, niet acceptabel." Maar ook daar komt verder geen onderzoek naar. 

Dit laat de Tweede Kamer niet gebeuren, toch.

Toch?

Update Zal je altijd zien: Simone Roos heeft zich 18 juni jongstleden ziek gemeld.

Toch?

TK LIVE: TOTAALCHAOS IN DE TWEEDE KAMER

Wie is hier de baas?

Is het de koning? Is het de MinPres? Is het Je Moeder? Is het de regering? Is het de kamer? Is het de kiezer? Is het de belastingbetalende kiezer? Is het Johan Vollenbroek? Is het El Al? Is het Frans Timmermans? Is het Klaus Schwab? Is het De Voorzitter der Tweede Kamer? Of zijn het een zootje totaalverwende en verwaande anonieme Plein-Ambtenaren die nog nooit een bedrijf van binnen hebben gezien? Vragen. Iemand?
Update: Henk Nijboer vertrekt PER DIRECT uit Presidium
Update: Arib formeel nog kamerlid. Moet ontslagbrief nog schrijven

Tip de redactie

Heb je informatie of een verhaal dat belangrijk is voor GeenStijl?
Laat het ons weten. Jouw tip kan het nieuws zijn.
Wil je een document meesturen? Mail het naar redactie@geenstijl.nl.

GeenStijl.nl is een uitgave van GS Magenta B.V.