Een dag in het leven van een NRC-lezer in het StamCafé
Wat een leven
Wakker worden. NRC lezen. Te weinig subsidie voor autistenkunst, kutzooi. 129 euro aftikken voor een leerzame NRC-middag met Charles Groenhuijsen. Wat een kundige duider is dat toch. Weet precies waarom Trump eigenlijk niet kan winnen. Dan even kijken in de NRC-Webwinkel. Nice, de NRC-wijnen zijn in de aanbieding. 16 flessen in het winkelmandje. Dan nog een geschikt NRC-boekje uitzoeken voor kleinkinderen Vlinder en Anne-Piet. Hee, Hidaya's Hijab. Perfect. Hee, waarom verkoopt mijn krant een boek van Baudet? Boze brief schrijven naar NRC. Toch nog even kijken in de NRC-Webwinkel. Leuk! Een golfarrangement inclusief diner en overnachting op een landgoed. Doen we. Nu weer NRC lezen. De Donald Duck krijgt een nieuw karakter, een sterke vrouw. Dat werd verdomme tijd, zeg. Nou, dat was me het dagje wel weer. Zo lekker slapen onder mijn NRC dekbedovertrek.
Kinderboek in NL bibliotheken: Hidaya's Hijab, "speciaal geschreven om de kleine moslima bewust te maken van de verplichting van de hijab"
Speels onderdrukken!
Rupsje Nooitgenoeg, De Scheepsjongens van Bontekoe, Brief voor de Koning... Iedereen heeft wel een herinnering aan zijn favoriete kinderboek. Maar welk hedendaags (voor)leesvoer is nou het beste voor de kinderen van nu? Wij kwamen uit bij Hidaya's Hijab, HET prentenboek voor de kleinste moslima. Te koop HIER maar ook te lenen in de openbare bibliotheek! Het verhaal: "Hidaya is een vrolijk, nieuwsgierig meisje dat meer over de hijab wilt (de schrijver bedoelt waarschijnlijk "wil", red.) weten. Mama zegt dat Allah haar beloont voor elke keer dat zij de hijab draagt en dat vindt Hidaya helemaal geweldig!"
Het is even wat anders dan je klassieke jongens- dan wel meisjesboek waardoor jongens ridders of meisjes prinsessen willen worden (of meisjes president, dat kan natuurlijk ook he nou jeetje). Nee, Hidaya's Hijab is volgens de makers bedoeld om "de kleine moslima bewust te maken van de verplichting van de hijab". Oh, verplichting. En wij maar keurig denken dat het vrije keuze was.
All Eyes on Libanon in het Stamcafé
Was me het dagje wel he
Goedenavond, tenzij u dit leest vanuit Libanon. Daar heeft Israël vandaag het verpulveren van Hezbollah een tandje opgeschroefd. Volgens de IDF zijn er sinds maandagochtend 1.100 Hezbollah-doelen aangevallen, volgens Israël is bij de operatie "20 jaar aan Hezbollah-infrastructuur vernietigd". Volgens het Libanese ministerie van Volksgezondheid is het dodental inmiddels opgelopen tot 274. Een aanval op hoofdstad Beiroet had Hezbollah-kopstuk Ali Karaki als doelwit. Volgens de terreurgroep is die Karaki echter nog in leven. Inwoners van Libanon werden gedurende de dag massaal door de IDF gewaarschuwd om weg te blijven bij gebouwen waar wapens opgeslagen liggen. Dat gebeurde onder anderen via het hacken van radiostation, het versturen van sms-berichten en zelfs door rechtstreeks mensen te bellen. Het resultaat: iedereen de weg op. In de loop van de avond kreeg de Iron Dome het druk boven Haifa, waar door Hezbollah honderden lange- en middellangeafstandsraketten de grens over werden geknikkerd. Vuurwerklivestream hierr.
Supportersgeweld! Totale losers breken uit uitvak bij Heerenveen - FC Groningen
Eem normoal doun
Het is weer zondag, dus naar oud-Hollandse traditie wordt er geknokt. FC Groningen (prachtclub, red.) mocht na een jaar afwezigheid weer afreizen naar de Friese aartsrivalen. Met 2 rode kaarten (en bijna een 3e) zou je zeggen dat er wel genoeg bloed had gevloeid in het Abe Lenstra Stadion, maar een handvol totale kutkneuzen van Groningen-supporters kon de 2-1 nederlaag niet handelen en ging na het laatste fluitsignaal op oorlogspad. De heren klommen de tribune met Heerenveen-supporters in om een wat oorvijgen en muilperen uit te delen. Vervolgens werd het zootje door wat andere in zwart gehulde gekkies, mogelijk agenten in burger, totáál in elkaar gebeukt.
Het is de slechtst mogelijke reclame voor een middagje voetbal, de slechtst mogelijke reclame voor je eigen club, de slechtst mogelijke reclame voor de langzaam verdwijnende traditie van het uitsupporteren.
4 doden en 21 gewonden bij schietpartij Alabama door 'meerdere schutters'
Daders gevlucht
Het is weer raak in the land of the free. In Birmingham in de staat Alabama zijn zeker 4 doden en 21 gewonden gevallen nadat meerdere schutters het vuur openden op een menigte in het uitgaanscentrum van de stad. De daders zijn vooralsnog niet gepakt. Of ze te voet of al rijdende hebben geschoten, is onduidelijk. Zeker 4 gewonden zijn in levensgevaar. De meevaller is dan weer dat er bij het incident geen huisdieren zijn opgegeten.
90 kaarsjes voor Sophia Loren in het Stamcafé
De Sydney Sweeney van toen, zegmaar
Hoera! De laatst nog levende OG filmbabe uit de jaren '50 en '60 is jarig. Sophia Loren is 90 geworden. Nou willen we deze bekroonde actrice niet reduceren tot een mooi popje met enorme jopen, maar dat deed de filmindustrie uit die tijd meestal wel. Of de films uit het oeuvre van Loren echt kijkbaar waren, geen idee. Toch ging iedereen naar het filmhuis om Sophia Loren te zien. Zo'n vrouw kreeg dan het predicaat 'sekssymbool', nog zo'n term die wij nooit zouden gebruiken. Daar zijn we veel te woke voor. Het schijnt ook dat ze er voor haar negentigste nog best aardig uitziet en dat is te bewonderen. Als wij er ook maar een week zo goed uit hadden gezien als Sophia Loren rond haar 25ste, hadden we genoegen genomen met de rest van ons leven lelijk zijn. Nou verschilt dat natuurlijk ook weer niet zoveel van de huidige werkelijkheid maar AFIJN Sophia Loren dus. Plus- en hoogtepunten na de breek.
De hype rond Moo Deng kan alleen maar slecht aflopen
We hebben een nieuwe Knut
Het kan u ontgaan zijn, maar de wereld is een kindster rijker. Een dierenkindster. Dwergnijlpaard Moo Deng, vrij vertaald Stuitervarken, uit Khao Kheow Open Zoo in Thailand is op weg om dé meme van de nazomer de worden. Daar heeft het in juli geboren dier tot nu toe 2 dingen voor nodig gehad; een schattig uiterlijk en verzorgers met een camera. Ieder nieuw beeld van het babynijlpaard wordt ontvangen als een geschenk uit de hemel en onofficiële merchandise zorgt bij honderden aanbieders voor rinkelende kassa's. De aantrekkingskracht van de kleine vetbol met oogjes is makkelijk te begrijpen. Moo Deng heeft daar zelf natuurlijk geen idee van, die krijgt vooral te maken met de schaduwkanten van de roem. De eerste tekenen van die schaduwkanten lieten niet lang op zich wachten.
Quincy Promes stelt hele redelijke eis voor aanwezigheid bij hoger beroep
Het is wel een topsporter he
Sportnieuws! Cokehandelaar Quincy Promes is bereid het hoger beroep in zijn cokehandelzaak bij te wonen. Maaaarrrr daarvoor stelt de stervoetballer wel een kleine voorwaarde. "Profvoetballer Quincy Promes wil zijn hoger beroep niet bijwonen als hij het risico loopt bij aankomst in Nederland in de cel te belanden." Als reden voor het verzoek om hem vooral niet op te pakken, geeft Promes aan dat hij "zijn topsportcarrière wil voortzetten ‘en dat verenigt zich niet met een lange periode van detentie".
Daar heeft de godenzoon natuurlijk volkomen gelijk in. Het kan niet zo zijn dat onze sporthelden bij een klein slippertje van - pak hem beet - 1350 kilo cocaïne achter de tralies belanden. Voetballers opsluiten? Daar is de rechtstaat niet voor bedoeld. Overigens weten we inmiddels ook al lang dat die hele cokezaak, evenals het neefjesprikken, een aanval van WOKE was. Of in ieder geval iets met WOKE, whatever Quincy bedoelde met deze comment. Of het hof de 6 jaar cel terugdraait en het respect voor topsporters herstelt, weten we 3 oktober.
Israël verijdelt moordaanslagen op Netanyahu, Yoav Gallant en hoofd inlichtingendienst
Israëlische zakenman werd loopjongen in Iraans complot
Het zijn flinke kutdagen voor de vijanden van Israël. Wie zijn portofoon of pieper de afgelopen dagen netjes in de broekzak droeg kan een streep door zijn kinderwens zetten en dan worden ook nog eens je plannetjes voor een moordaanslag in de kiem gesmoord. De Israëlische veiligheidsdiensten hebben namelijk een Iraans plan ontdekt waarvan zowel premier Netanyahu als defensieminister Yoav Gallant en Ronen Bar van inlichtingendienst Shin Bet doelwit waren. Een Israëlische zakenman met goede contacten in Turkije en Iran was de sleutelpersoon in het moordcomplot en zou in mei voor het eerst contact hebben gehad met de Iraanse zakenman 'Edi' in Turkije en Iran. Voor deelname aan het plan zou de zakenman een aanbetaling van een miljoen dollar hebben gevraagd.
Fractievoorzitter Imane Nadif van GroenLinks Amsterdam weet niet wat maximeren is
Voila
In Amsterdam gaat de Onroerende Zakenbelasting (OZB) fors omhoog en dat treft de hardwerkende huisjesmelker natuurlijk waar het pijn doet. Toch heeft GroenLinks Amsterdam in de persoon van fractievoorzitter Imane Nadif (geen bokser, red.) een uitstekende verantwoording voor de maatregel gevonden in HET REGEERAKKOORD. Daar staat het maximaliseren van het OZB namelijk gewoon in vermeld! Leest u even mee?
We gaan met gemeenten in gesprek en onderzoeken met hen of en hoe we de stijging van de gemeentelijke woonlasten (OZB) kunnen maximeren.
Oh. Een vluchtige blik in de Van Dale leerde ons dat maximaliseren (grootst mogelijk; het maximum bereikend) en maximeren (een bovengrens aan iets stellen) helemaal niet hetzelfde zijn. Dat lijkt echter nog niet helemaal door te dringen tot onze favoriete fractievoorzitster. Een beetje met letterlijke definities aan komen zetten is volgens Nadif "een zwakke poging om dingen anders uit te leggen". Waarvan akte.
