Georgiërs massaal de straat op, willen Euromama Ursula
'Russian Law' brengt kandidatuur verder in gevaar
Terwijl de rest van het continent zich laafde aan allerhande songfestivalgeweld (waar wij wegens het boycot verder geen ruchtbaarheid aan zullen geven, maar toch) gingen zeker 50.000 Georgiërs de straten van Tbilisi op om duidelijk te maken dat ze zich europapa's en geen roebelmoeders voelen. Ursula von der Leyen en veel Georgiërs willen het vooralsnog retecorrupte land maar wat graag bij de club hebben. In december werden ze officieel 'kandidaat', maar het dansen naar de Brusselse pijpen wil nog niet echt lukken.
A28 houdt blijvende herinnering aan coronaverzet, weghalen te duur
Remember
Op de geluidswand langs de A28 bij Zwolle is in 2022 een aantal leuzen gekalkt tegen de toen geldende coronamaatregelen. Het meest in het oog springt de tekst "QR gaat te ver". (Dat ging 'ie ook, red.) Op de burelen van RTV Oost vroeg men zich af wanneer deze zouden worden weggehaald en besloten ze te bellen met Rijkswaterstaat. Ze bleken de eerste te zijn, want volgens een woordvoerder zijn er tot op heden "geen klachten binnengekomen".
Wat blijkt: in tegenstelling tot de omgekeerde vlaggen bij de snelweg worden de leuzen niet weggehaald. "Het weghalen van graffiti, want daar hebben we het feitelijk over, is een kostbare zaak. De weg moet worden afgesloten, er moet een aannemer worden ingehuurd en dan nog het reinigen zelf. Kortom, een hoop gedoe. En dan hebben we het nog niet eens over de overlast voor het verkeer."
FAIL! Shownieuws spoort verkeerde inbreker (Andy van der Meyde) op
Foutje, moet kunnen
Frank van Etten, die iedereen die wel eens een bierkeet vanbinnen heeft gezien kent van "Huisje Op Wielen", heeft iets slims gedaan. Op Instagram plaatste hij WOEDEND dat er in zijn studio was ingebroken, inclusief beelden van die inbraak. We zien een man met een petje en een koevoet, die zonder de koevoet te gebruiken de studiodeur weet te openen en vertrekt met een keyboard. Goed verhaal!
Vrijwel direct stroomden de comments vol met opmerkingen als "hee dat is Andy van der Meyde", maar bij Shownieuws kwam die boodschap niet aan.
WTF. Meisje (14) door groep tienerjongens verkracht in Kortrijk, jongste verdachte 11 jaar
De wereld is ziek
Een bizar verhaal uit België. Daar loopt een onderzoek naar een groepsverkrachting die zich vorige maand voltrok in het Kabouterbos bij Kortrijk. Dat maakte het parket woensdag bekend. Alle betrokkenen zijn minderjarig. De jongste verdachte is 11 jaar oud.
Het slachtoffer is een meisje van 14. "Het meisje werd door haar vriendje van 16 naar het Kabouterbos gelokt. (...) In het bos zou een tiental jongeren haar opgewacht en verkracht hebben. Bij diverse bronnen valt te vernemen dat de feiten zich over 3 dagen zouden afgespeeld hebben."
De gruwelijke gebeurtenissen zijn gefilmd en verspreid op Snapchat. Om het nog triester te maken: afgelopen weekend was het opnieuw raak in Kortrijk. "Drie jongemannen die zich afgelopen weekend in het Astridpark schuldig maakten aan een groepsverkrachting, blijven voorlopig in de cel. (...) Hun slachtoffer is amper 17 en was op wandel met haar vriend."
Hans Nijenhuis mansplaint EU-verkiezingen in behapbaar format
Een doodnormaal appgesprek
Het overgrote deel van Nederland zit niet te wachten op het lezen van een ouderwetse krant. Nog meer mensen zitten helemaal niet te wachten op diepgaande longreads over de Europese Unie. Daarop heeft het AD iets verzonnen, hoor. Want Europese politiek moet weer SEXY worden; mensen moeten zich in de verslaggeving HERKENNEN. Waar herkent de Nederlander zich in? APPJES STUREN.
Jawel, het AD serveert het volk sinds kort verslaggeving vanuit Brussel voor in de vorm van een WhatsApp-gesprek met Hans Nijenhuis. Zo kan de lezer denken "Hee, ik heb ook WhatsApp! DIT BEGRIJP IK!". De rol van het volk wordt gespeeld door Renske Kruitbosch, die bij helemaal niemand een belletje doet rinkelen maar volgens het AD "cabaretier uit de buurt van Deventer" is. Helder.
In de laatste editie van 'Even Brussel Appen' gaat het uiteraard weer over een voor de lezer HERKENBAAR onderwerp, namelijk telefoonladers. ("Hee ik heb ook een telefoon! Wat is de EU toch belangrijk... DANKJEWEL AD!"). Afijn, leest u mee?
Jammer, gemist: de 'Vrijheidslunch' voor dragqueens en taxichauffeurs
Een groot succes
In de Amsterdamse Melkweg Expo heeft een lunch plaatsgevonden waar zowel dragqueens als taxichauffeurs welkom waren. Het is een idee uit de koker van dragqueen Jennifer Hopelezz, de frontwoman van fetisjclub ChUrch. Waar in de jaren '90 nog alles kon en mocht in Amsterdam, is het vandaag de dag nog maar de vraag of een taxi je wil meenemen als je als man graag optreedt in een jurk. (Hoe zou dat toch komen? red.)
Kopen: Elektrische stoel uit Jiskefet
Executieverkoop
Goed nieuws voor mensen die aan sadomasochistisch tijdverdrijf doen of fan zijn van absurdistische televisie. De elektrische stoel uit DEZE SKETCH van Jiskefet wordt geveild. De stoel maakte na zijn tv-debuut in 1998 onderdeel uit van het 'rariteitenkabinet' van tattoo-legend Henk Schiffmacher - waar ook "zelfkastijdingsattributen, tweekoppige vossen, een zeemeermin, een Siamees varken..." deel van uitmaken, lezen we.
Tot onze grote spijt is uit dezelfde collectie Jiskefet-spullen 'De Kut van Tante Poes', "een soort luier die was omgebouwd tot een enorme harige flamoes", weggegooid. De nepkut werd gestolen en dook "in uitgewoonde toestand " weer op. Jakkes.
Michiel Romeyn en Tattoo Henkie hopen dat het werktuig meer dan 1500 euro opbrengt. Dat geld gaat naar Artsen Zonder Grenzen, maar als je daarmee kunt leven wensen wij veel succes met bieden. Wij melden ons wanneer de truien van Edgar en Jos of een hotelovernachting met Juffrouw Jannie worden aangeboden.
AI-versie van Pim Fortuyn spreekt eigen boek in
Luister en huiver
Groot nieuws, Pim Fortuyn "komt weer tot leven". Zo noemen de techneuten van XS2Content in ieder geval hun nieuwe projectje. Doel van het project is om "met behulp van kunstmatige intelligentie verschillende luisterboeken maken, waarbij het lijkt alsof Pim Fortuyn de teksten zelf heeft ingesproken".
Zoals duidelijk te horen is, heeft de AI-Pim nog wat kinderziektes. Om die te verhelpen wil XS2Content geld ophalen via een crowdfunding. De vraagt rijst alleen wel: kan een computer ooit de flair van Pim nabootsen?
Volgens uitgever Vesper Publishing is het de bedoeling dat de titels De verweesde samenleving, De puinhopen van acht jaar Paars, De islamisering van onze cultuur en Pim Fortuyn: de autobiografie als AI-luisterboek op de markt komen. "Om zijn nalatenschap in leven te houden."
Als het niks wordt met die kunstmatige intelligentie kan Vesper Publishing uiteraard nog Robbert van den Broeken en Ybeltje Berckmoes inschakelen.
Wat zou Pim er nou zelf van hebben gevonden?
Agenten blijken meedogenloze dierenbeulen
Wie schieten graag beesten dood?
De politie heeft cijfertjes gepubliceerd! Daar blijkt onder andere dit uit: "Politieagenten hebben vorig jaar opnieuw vaker zwaar geweld gebruikt dat achteraf is beoordeeld als 'niet professioneel'. In 15,7 procent van de gevallen waarin zwaar geweld werd ingezet, bleek na onderzoek dat het geweld onterecht was."
Welja, dat is natuurlijk niet best en daar mogen we met z'n allen hartstikke kritisch op zijn. Toch viel ons oog met name op een andere statistiek. "Agenten hebben 162 gerichte schoten afgevuurd, in 129 situaties was sprake van het doden van een ernstig gewond dier."
129 situaties. HONDERDNEGENENTWINTIG. Dat vinden wij veel. Dat betekent dat ongeveer elke twee dagen ergens in Nederland een dier moest worden afgeknald door oom agent. Nou wisten we al dat de politie hondjes africht tot moordmachines en talloze paarden op doorgesnoven hooligans afstuurt, maar deze kant van het politiewerk is onderbelicht. Poes met een verzwikt pootje? Kogel. Hond geschept door fietser, ter plekke doodschieten. Hamster onderkoeld? Kijk maar even weg... klik klik
En dan kunnen ze wel beweren dat het gaat om een paar van de zeker 10.000 wildaanrijdingen die jaarlijks plaatsvinden, dat die verfrommelde hertjes langs de snelweg nu eenmaal beter af zijn zonder hartslag. MAAR AAN DAT HERT WORDT NIETS GEVRAAGD, HÈ?! Blijf gewoon van ONZE DIEREN af! Ons hart huilt voor Dion Graus.
Ierse inzending komt met dapper protest tegen Israël tijdens Songfestival
Nobelprijs voor de Vrede niet uit te sluiten
De doorgaans kleurrijke figuren die deelnemen aan het Eurovisie Songfestival staan voor een grote uitdaging. Hoe kan je nog deugen als je zingt op hetzelfde podium als de vertegenwoordiger van ISRAËL? Joost Klein wist de woedende cancelmob enigszins te sussen door het te gooien op "Dit vraagstuk is te groot om bij mij neer te leggen", maar de Ierse inzending kiest wél voor VERZET.
De non-binaire zanger Bambie Thug besloot doormiddel van make-up een statement te maken. De door de artiest gekozen verzetsdaad is echter zo subtiel dat we hem hier alvast even uitlichten. Een dapper statement als deze mag natuurlijk niet onopgemerkt blijven. Ahem.
Tijdens de show verschijnt Bambie Thug ten tonele met een gezicht alsof de zelfverklaarde heks onder een clown heeft gelegen. Een opvallende toeschouwer viel op dat op de rechterwang tekens in het Oudierse Ogham-alfabet waren geschreven met eyeliner. Een vertaler op Reddit wist de tekens te vertalen naar het woord 'CEASEFIRE'. Poehpoeh, die durft.
